Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2329633_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021-355
Doknr.
374423
Dato
03-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 8. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 191 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 191:
”Vil
ministeren sende udvalget en redegørelse om sagen om knivdrabet på en ansat på
bostedet Ørbækskilde i Odsherred? Hvad er ministerens kommentarer til sagen?
Der henvises til artiklen på www.tv2east.dk 5/1-21:
”Medarbejder
knivdræbt på bosted
var alene på vagt med voldelig beboer”
Svar:
Der er tale om en meget ulykkelig sag, hvor en 29-årig medarbejder på det private bo-,
behandlings- og udviklingstilbud Ørbækskilde i Fårevejle blev knivdræbt af en af be-
boerne, en 19-årig mand. Den 19-årige mand er nu varetægtsfængslet.
Det berører mig dybt, at vi igen har oplevet en medarbejder på et socialpsykiatrisk
botilbud miste livet under udførelse af sit arbejde
På baggrund af en redegørelse, som jeg straks indhentede fra Socialtilsyn Øst, og sene-
re supplerende oplysninger, kan jeg om selve hændelsen, der ledte op til drabet, oply-
se, at medarbejderen, som var uddannet socialpædagog, var alene med beboerne på
den pågældende lokation. En kollega befandt sig på en anden lokation.
Forud for drabet var der en episode, hvor beboeren (drabsmanden) var utilfreds med,
at det var medarbejder X (offeret), der skulle køre ham til en test for covid-19. I stedet
ønskede han at blive kørt af medarbejder Y. Da det ikke kunne lade sig gøre, blev be-
boeren vred.
Beboeren gik derefter op til sig selv. Medarbejderne var på dette tidspunkt på hver sin
adresse, idet tilbuddet har to lokationer med få kilometers afstand. Medarbejder X,
som var i samme hus som beboeren, vurderede, at det ikke var nødvendigt at være to
medarbejdere omkring beboeren. Medarbejderne aftalte at lade beboeren være, til han
selv kom tilbage, hvilket ifølge oplysninger fra Socialtilsyn Øst er en konfliktløsnings-
model, som tidligere er aftalt med beboeren.
Drabet sker inden for en halv time derefter.
For yderligere beskrivelse af perioden op til drabet vedlægges Arbejdstilsynets besøgs-
rapport og afgørelse, som jeg har indhentet.
Jeg er meget optaget af at styrke det voldsforebyggende arbejde, og derfor er jeg glad
for, at der med aftalen om reserven på socialområdet for 2021-2024 har været enighed
om at afsætte midler til, at Socialstyrelsens indsatsteam i 2021 og 2022 kan fortsætte
med at hjælpe endnu flere botilbud med at forebygge vold.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om ministeren vil sende udvalget en redegørelse om sagen om knivdrabet på en ansat på bostedet Ørbækskilde i Odsherred, til social- og indenrigsministeren
2329633_0002.png
Der er gennem flere år ligeledes iværksat flere andre tiltag med henblik på at forhindre
vold på botilbud mv. Både undersøgelse af risikofaktorer, metodeudvikling af voldsfo-
rebyggende tilgange i socialpsykiatrien og tiltag af mere strukturel karakter som opret-
telsen af 150 særlige pladser i psykiatrien.
Men jeg synes, vi må være ærlige og erkende, at det ikke har været tilstrækkeligt.
Regeringen har sat et arbejde i gang med en 10-års plan for psykiatrien. Sundhedssty-
relsen er sammen med Socialstyrelsen i gang med at udarbejde et status- og udfor-
dringsbillede for det samlede psykiatriområde, som vil danne grundlag for de kom-
mende drøftelser af 10-års planen.
Desuden er regeringen ved at se på en model for en ændret ansvarsfordeling for men-
nesker med psykiske lidelser og samtidigt misbrug - også kaldet dobbeltbelastning.
Det er et vigtigt skridt på vejen til en bedre psykiatri, for netop de dobbeltbelastede har
i særlig grad lidt under delt behandlingsansvar mellem kommune og region og oplevet
at falde mellem to stole eller få en usammenhængende og utilstrækkelig hjælp.
Samtidig har vi gang i en historisk stor evaluering af det specialiserede socialområde.
Den skal være grundlag for en specialeplanlægning, som vi kender fra sundhedsområ-
det, og som skal sikre rette specialiserede indsatser af god faglig kvalitet for borgerne.
Der skal bl.a. ses på, om der er de rigtige tilbud til borgere med forskellige behov.
Den seneste drabssag viser desværre med al tydelighed, at de eksisterende tiltag ikke
altid er tilstrækkelige. Der skal mere til.
Vi skal have langsigtede løsninger, der virker. Der er allerede meget i gang, men jeg vil
se på, om der er noget, der kan gøres på den korte bane. Jeg har derfor sat mit mini-
sterium i gang med at se på nye løsningsmuligheder. Og jeg vil i den sammenhæng
også se på, hvad både redegørelsen fra socialtilsynet og viden fra Arbejdstilsynet giver
anledning til.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1. Besøgsrapport
Arbejdstilsynet
Bilag 2. Afgørelse - Arbejdstilsynet
2