Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
19. januar 2021
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 177 af 22.
december 2020 stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF)
Spørgsmål 177
Vil ministeren oplyse, om der arbejdes systematisk med en løsning hos
borgerservice, der sikrer borgerne mod hacking, når de anvender computere hos
borgerservice, og hvis ikke vil ministeren igangsætte et arbejde, der sikrer
borgerne mod hacking, når de anvender computerne på landets borgerservicecen-
tre?
Svar
Digitaliseringsstyrelsen har løbende dialog med KL om sikringen af de offentligt
tilgængelige computere hos borgerservice mod de it-kriminelles metoder, som bli-
ver mere og mere avancerede. På samrådet den 27. august 2020 om svindel med
NemID blev der redegjort for en række konkrete tiltag, der blev i værksat i lyset af
svindelsagerne.
Kommunerne er ansvarlige for borgerservice og de computere, der er tilgængelige
for borgerne der. KL oplyser i den forbindelse følgende:
”Der
findes flere it-løsninger på markedet, der kan medvirke til at sikre borgerne
mod hacking på borgervendte pc’ere. Der er f.eks. udviklet en løsning i samar-
bejde med bl.a. Aarhus Kommune, som mange kommuner benytter sig af.
For at ruste de ansatte, der supporter borgervendte pc’ere,
har KL og Rigspolitiet
indledt et samarbejde om opkvalificering af de it-ansvarlige på landets biblioteker
og borgerservicecentre, hvor it-ingeniører fra Nationalt Cyber Crime Center i
Rigspolitiet (NC3) har stået for undervisningen. Rigspolitiet har også udarbejdet
en teknisk vejledning, som er sendt til alle kommuner”.