Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2318849_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 12839
Doknr.
367983
Dato
15-01-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 22. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 176 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 176:
”I
svar på spørgsmål nr. 720 (SOU alm. del
svar på spm. 720, folketingsåret 2019-
20) fremgår det af ministerens vedlagte brev til Københavns Kommune vedrørende
kommunens redegørelse om socialforvaltningens beregninger af administrationsudgif-
ter til selvejende tilbud med driftsoverenskomst, at ministeriet skal bemærke, at ”det
alene er indsatser, der følger af servicelovens § 110, der kan indregnes i taksten. Ydel-
ser og indsatser, som kommunen visiterer til eller stiller til rådighed i form af fx sund-
hedsrettede tilbud, er ikke umiddelbart omfattet af servicelovens § 110.” Ministeren
bedes i den forbindelse redegøre for, hvilke andre ydelser eller indsatser end sund-
hedsrettede tilbud i forhold til den konkrete sag (Kollegiet på Gammel Køge Landevej)
der ligger uden for rammerne af servicelovens § 110, og dermed ikke kan indregnes i
taksten for tilbuddet?”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at beregningen af takster for ydelser og tilbud efter servicelo-
ven, herunder for ophold på selvejende kvindekrisecentre, er reguleret i bekendtgørel-
se nr. 1017 af 19. august 2017 om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om
social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner.
Efter bekendtgørelsens regler beregnes taksterne på grundlag af de samlede langsigte-
de gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved levering af ydelser efter lov om social
service eller drift af tilbud efter lov om social service. Heri indgår bl.a. alle direkte og
indirekte driftsomkostninger til f.eks. personaleomkostninger, borgerrelaterede udgif-
ter, administrationsomkostninger m.v.
Reglerne om beregning af takster gælder uanset, om der er tale om et privat eller of-
fentligt tilbud efter serviceloven. De gælder også, hvis et tilbud har driftsoverenskomst
med en kommune eller en region.
Generelt kan jeg oplyse, at de udgifter, et tilbud kan indregne i taksten for tilbuddet
eller leveringen af ydelsen, skal følge af driften af tilbuddet eller ved leveringen af de
ydelser, som driftsherren opkræver takst for.
Det følger af servicelovens § 110, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlerti-
digt ophold til personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan
opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende
støtte, omsorg og efterfølgende hjælp (efterforsorg).
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, hvilke ydelser eller indsatser ift. den konkrete sag (Kollegiet på Gammel Køge Landevej) der ligger uden for rammerne af servicelovens § 110, og dermed ikke kan indregnes i taksten for tilbuddet, til social- og indenrigsministeren
2318849_0002.png
Efterforsorg har som en del af det samlede ophold på et herberg en midlertidig karak-
ter og har til formål at understøtte en god overgang efter et ophold på et herberg til en
selvstændig tilværelse i egen bolig og til øvrig hjælp efter serviceloven, f.eks. i form af
bostøtte efter lovens § 85, som visiteres af kommunen.
Efterforsorgen vil f.eks. kunne bestå af fortsat tilknytning til boformen, drøftelse af
praktiske gøremål i og uden for boligen, hjælp til opsætning af indbo, støtte til at indgå
i dialog med kommunen, hjælp til indkøb af dagligvarer, opbygning af sociale netværk,
vejledning i relation til økonomi eller lignende. En tidligere beboer vil således fortsat
kunne komme på forsorgshjemmet og benytte sig af forsorgshjemmets sociale aktivite-
ter og det fælleskab, der er på tilbuddet.
Der kan være et sammenfald i karakteren af den hjælp, der kan gives som efterforsorg
og den hjælp, der visiteres til af den kommunale myndighed efter servicelovens vok-
senbestemmelser, herunder særligt lovens §§ 83 og 85.
Indsatser, der ligger ud over den hjælp, som boformen tilbyder som led i opholdet, skal
visteres af kommunen og kan ikke indgå i taksten for opholdet på et herberg. Der kan
f.eks. være tale om følgende ydelser:
Personlig hjælp og socialpædagogisk støtte i boformen og boformens botræ-
ningsboliger, jf. servicelovens §§ 83 og 85.
Misbrugsbehandling, jf. servicelovens § 101.
Særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb, jf. servicelovens § 103, stk. 2.
Aktivitets- og samværstilbud, jf. servicelovens § 104.
Alkoholbehandling, jf. sundhedslovens § 141, og andre visiterede sundhedsydel-
ser
Da kommunal boligrådgivning og kommunale sundhedsydelser ikke er omfattet af
servicelovens § 110, har posterne
’Boligrådgivning’ og ’Sundhedsteam’
i budgettet for
tilbuddet Gammel Køge Landevej givet ministeriet anledning til at præcisere, at det
alene er indsatser, der følger af servicelovens § 110, der kan indregnes i taksten.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2