Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 12839
Doknr.
367983
Dato
15-01-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 22. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 176 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 176:
”I
svar på spørgsmål nr. 720 (SOU alm. del
–
svar på spm. 720, folketingsåret 2019-
20) fremgår det af ministerens vedlagte brev til Københavns Kommune vedrørende
kommunens redegørelse om socialforvaltningens beregninger af administrationsudgif-
ter til selvejende tilbud med driftsoverenskomst, at ministeriet skal bemærke, at ”det
alene er indsatser, der følger af servicelovens § 110, der kan indregnes i taksten. Ydel-
ser og indsatser, som kommunen visiterer til eller stiller til rådighed i form af fx sund-
hedsrettede tilbud, er ikke umiddelbart omfattet af servicelovens § 110.” Ministeren
bedes i den forbindelse redegøre for, hvilke andre ydelser eller indsatser end sund-
hedsrettede tilbud i forhold til den konkrete sag (Kollegiet på Gammel Køge Landevej)
der ligger uden for rammerne af servicelovens § 110, og dermed ikke kan indregnes i
taksten for tilbuddet?”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at beregningen af takster for ydelser og tilbud efter servicelo-
ven, herunder for ophold på selvejende kvindekrisecentre, er reguleret i bekendtgørel-
se nr. 1017 af 19. august 2017 om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om
social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner.
Efter bekendtgørelsens regler beregnes taksterne på grundlag af de samlede langsigte-
de gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved levering af ydelser efter lov om social
service eller drift af tilbud efter lov om social service. Heri indgår bl.a. alle direkte og
indirekte driftsomkostninger til f.eks. personaleomkostninger, borgerrelaterede udgif-
ter, administrationsomkostninger m.v.
Reglerne om beregning af takster gælder uanset, om der er tale om et privat eller of-
fentligt tilbud efter serviceloven. De gælder også, hvis et tilbud har driftsoverenskomst
med en kommune eller en region.
Generelt kan jeg oplyse, at de udgifter, et tilbud kan indregne i taksten for tilbuddet
eller leveringen af ydelsen, skal følge af driften af tilbuddet eller ved leveringen af de
ydelser, som driftsherren opkræver takst for.
Det følger af servicelovens § 110, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlerti-
digt ophold til personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan
opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende
støtte, omsorg og efterfølgende hjælp (efterforsorg).