Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2327327_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalget
[email protected]
Rasmus Jarlov
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-10336
31. januar 2021
Social- og Indenrigsudvalget har i brev af 10. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 157 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 157:
”Vil
ministeren på baggrund af sygefraværstal for 2019 for de enkelte kommuner
oplyse, hvad potentialet ved at nedbringe sygefraværet på niveau med den kom-
mune med det laveste sygefravær er, både i antal årsværk og i kroner?”
Svar:
Det er vigtigt, at arbejdsgivere har fokus på det gode arbejdsmiljø og at man ikke
bliver syg af at gå på arbejde. Regeringen valgte derfor at videreføre den tidligere
VLAK-regerings aftale fra januar 2019 med KL og Danske Regioner, som netop
giver offentlige arbejdspladser ekstra hjælp til at nedbringe deres sygefravær som
følge af arbejdsmiljøet i deres hverdag.
Ligeledes blev der i ’Aftale om en ny ret til
tidlig pension’ afsat en ramme til at forebygge
sygefravær og tidlig nedslidning.
Af tabel 1 i bilaget fremgår kommunernes samlede antal ordinært ansatte opgjort i
fuldtidspersoner, gennemsnitligt antal fraværsdage pr. ordinært ansat fuldtidsbe-
skæftiget samt fraværsprocenten for 2019. Det fremgår, at der på tværs af alle lan-
dets kommuner er en gennemsnitlig fraværsprocent på 5,3, svarende til 12 fraværs-
dage pr. ordinært ansat fuldtidsbeskæftiget. Det fremgår også, at der er en vis varia-
tion mellem kommunerne. Fraværsprocenten er højest i Faxe kommune, hvor den
er på 6,5 pct., svarende til 14,7 fraværsdage pr. ordinært ansat fuldtidsbeskæftiget,
og lavest i Lemvig kommune, hvor den er på 4,1 pct., svarende til 9,3 fraværsdage
pr. ordinært ansat fuldtidsbeskæftiget.
Havde alle kommuner en fraværsprocent på 4,1 pct. ville der være ca. 4.200 færre
fuldtidssygemeldte blandt de ordinært ansatte,
jf. tabel 1 i bilaget.
Der er i bereg-
ningen ikke taget stilling til, hvordan kommunerne skal nedbringe deres sygefra-
vær.
Beregningen tager hellere ikke højde for kommunernes rammevilkår ift. sygefra-
vær, som er en betegnelse for de strukturelle betingelser, som kommunen arbejder
under, og som ikke kan ændres på kort eller mellemlangt sigt. En del af variationen
i det kommunale sygefravær vil til en vis grad skyldes variationen i kommunernes
rammevilkår og det er derfor ikke sikkert, at det er muligt for alle kommuner at
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om, hvad potentialet ved at nedbringe sygefraværet på niveau med den kommune med det laveste sygefravær er, både i antal årsværk og i kroner, til beskæftigelsesministeren
nedbringe deres sygefravær til niveauet for den kommune med det laveste sygefra-
vær.
Social- og Indenrigsministeriets benchmarkingenhed udgav i 2018 en analyse af
sygefraværet blandt ansatte i kommunerne. I den analyse kan man se hvilke kom-
muner, der har et højere/lavere sygefravær end forventet på baggrund af kommu-
nens rammevilkår. Benchmarkingenheden arbejder på en opdatering af analysen,
der primært bygger på tal for 2019, og som forventes offentliggjort i 1. kvartal
2021.
Mindreudgiften af et lavere sygefravær vil afhænge af en lang række faktorer her-
under de enkelte sygefraværsforløbs længde og omfanget af overarbejde/vikardæk-
ning og efter hvilke aftale- og overenskomstmæssige betingelser det sker.
Antages det, at der ansættes andre medarbejdere (vikarer) til at udføre det arbejde,
som de sygemeldte ville udføre uden sygdom eller at kollegaerne til de sygemeldte
arbejder ekstra i en periode for at kompensere for sygefravær på arbejdspladserne,
er det dog muligt at skønne over de frigjorte ressourcer i den kommunale sektor
som følge af en reduktion i det gennemsnitlige kommunale sygefravær.
Når en offentlig arbejdsgiver benytter sig af vikaransættelser i forbindelse med sy-
gefravær, vil der ved en reduktion af sygefraværet frigøres økonomiske ressourcer i
form af færre lønudgifter til vikaransættelser. Når en offentlig arbejdsgiver benytter
sig af merarbejde blandt allerede ansatte medarbejdere i forbindelse med sygefra-
vær, kan der ved en reduktion i sygefraværet frigøres økonomiske ressourcer enten
i form af færre udgifter til udbetaling af merarbejdet eller afspadsering af merarbej-
det. I tilfælde af, at merarbejdet afspadseres vil medarbejderne således på et senere
tidspunkt være fraværende, og der vil enten skulle være vikardækning eller fornyet
merarbejde.
Omfanget af frigjorte ressourcer kan opgøres ved at se på de kommunale arbejdsgi-
veres økonomi ved lavere sygefravær. Arbejdsgivere har som hovedregel pligt til at
afholde alle udgifter til løn under sygdom i de første 30 dage af medarbejdernes sy-
gefravær (den såkaldte arbejdsgiverperiode). En arbejdsgiver, der udbetaler løn un-
der sygdom, har efter arbejdsgiverperioden ret til refusion fra det offentlige sva-
rende til de sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville modtage. Refusion til
arbejdsgivere indebærer derfor, at lønomkostningerne er mindre for ansatte, der har
sygefravær over 30 dage.
Samlet set vil de kommunale arbejdsgivere opleve frigjorte ressourcer svarende til
lønudgiften til vikarer og overarbejde for sygefraværsforløb i arbejdsgiverperioden.
For sygefraværsforløb efter arbejdsgiverperioden frigøres ressourcer ved mindre
sygefravær svarende til forskellen mellem lønnen til de sygemeldte fratrukket den
refusion, som arbejdsgivere modtager. Det er i beregningerne forudsat, at lønudgif-
ten til vikarer/overarbejde er den samme som lønudgiften til den sygemeldte, og at
alle sygemeldte får løn under deres sygefravær.
Det bemærkes, at der i beregningerne af frigjorte ressourcer hverken er taget hen-
syn til at nogle grupper af ansatte i den kommunale sektor fx kan have et fast tillæg
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om, hvad potentialet ved at nedbringe sygefraværet på niveau med den kommune med det laveste sygefravær er, både i antal årsværk og i kroner, til beskæftigelsesministeren
2327327_0003.png
for at stå til rådighed ifm. overarbejde, eller at andre grupper kan have en overar-
bejdsbetaling, der er væsentlig større end den almindelige aflønning.
Havde alle kommuner en fraværsprocent på 4,1 pct., hvilket vil svare til at det
kommunale sygefravær i gennemsnit faldt med 2,7 dagsværk pr. ordinært fuldtids-
ansat, kan det, med de ovenfor nævnte forsimplende antagelser, frigøre ressourcer i
den kommunale sektor svarende til knap 1,17 mia. kr.
1
. Som ved potentialebereg-
ningen i antal årsværk, er der ikke taget højde for kommunernes rammevilkår ift.
sygefravær og der er hellere ikke taget stilling til, hvordan alle kommuner skal ned-
bringe deres sygefravær til niveauet for den kommune med det laveste sygefravær.
Endelig bemærkes det, at potentialeberegningerne afspejler en direkte arbejdsgiver-
virkning for kommunerne, og at der således er yderligere samfundsøkonomiske
virkninger ved at reducere sygefraværet i den offentlige sektor. Hvis der forudsæt-
tes et uændret offentlig forbrug og lønsum, vil et mindre sygefravær i kommunerne
eksempelvist indebære flere præsteret arbejdstimer i den offentlige sektor, hvilket
muliggør øget kvalitet af den offentlige service.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
Bilag
Tabel 1
Antal fuldtidsbeskæftigede, sygefravær pr. årsværk og fraværsprocenten i
de enkelte kommuner i 2019, samt potentiale i antal årsværk ved lavere
sygefravær
Antal ordinært ansat
fuldtidsbeskæftigede
Ialt
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
360.740
33.710
4.800
3.680
2.800
840
4.540
4.870
Fuldtidsfraværsdage
pr. ordinært ansat
fuldtidsbesk.
12,0
11,9
12,0
13,4
13,6
11,5
11,9
11,2
Fraværsprocent
5,3%
5,3%
5,3%
5,9%
6,0%
5,1%
5,3%
4,9%
Potentiale i antal
årsværk ved la-
vere sygefravær
4.230
390
60
70
50
10
50
40
1
I beregningen forudsættes en gennemsnitsløn i kommunen på 460.000 kr. om året og er opgjort pba.
fuldtidsansatte tjenestemænd og overenskomstansatte (ekskl. elever, fleksjob og ekstraordinært an-
satte) i 2019. Lønudgiften udgør grundløn, særlig feriegodtgørelse, pensionsbidrag samt centrale-, lo-
kale- og genetillæg. Der er forudsat, at lønudgiften til vikarer/overarbejde er den samme som lønud-
giften til den sygemeldte. Det er beregningsteknisk ikke forudsat, at der frigøres overhead-midler ved
mindre sygefravær.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om, hvad potentialet ved at nedbringe sygefraværet på niveau med den kommune med det laveste sygefravær er, både i antal årsværk og i kroner, til beskæftigelsesministeren
2327327_0004.png
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
1.760
1.800
2.070
3.310
3.300
3.460
2.900
1.720
2.860
950
2.400
1.540
2.260
3.610
3.220
1.280
3.440
2.520
2.660
2.440
3.620
1.880
5.790
1.220
1.740
1.950
3.710
2.150
2.960
2.070
5.310
1.200
1.790
1.570
2.960
4.900
3.890
2.980
2.850
2.350
2.260
2.940
1.450
1.870
12,8
13,4
13,8
13,0
12,8
12,6
12,7
12,5
12,8
11,1
12,0
11,8
11,9
12,8
13,2
12,5
13,4
13,9
14,0
12,2
12,6
13,4
12,7
13,1
12,8
13,3
11,8
14,7
11,7
13,0
13,0
12,3
12,4
12,2
11,9
12,9
13,3
12,7
13,0
12,6
12,6
11,3
12,9
12,0
5,6%
5,9%
6,1%
5,7%
5,6%
5,5%
5,6%
5,5%
5,6%
4,9%
5,3%
5,2%
5,3%
5,6%
5,8%
5,5%
5,9%
6,1%
6,2%
5,4%
5,5%
5,9%
5,6%
5,8%
5,6%
5,8%
5,2%
6,5%
5,2%
5,7%
5,7%
5,4%
5,5%
5,4%
5,2%
5,7%
5,8%
5,6%
5,7%
5,5%
5,5%
5,0%
5,7%
5,3%
30
30
40
50
50
50
40
20
40
10
30
20
30
50
60
20
60
50
60
30
50
30
90
20
30
30
40
50
30
30
90
20
20
20
30
80
70
40
50
30
30
30
20
20
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om, hvad potentialet ved at nedbringe sygefraværet på niveau med den kommune med det laveste sygefravær er, både i antal årsværk og i kroner, til beskæftigelsesministeren
2327327_0005.png
Odense
Svendborg
Nordfyn
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerland
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
11.180
3.730
1.690
920
530
3.350
1.690
4.870
2.590
7.880
210
3.090
2.600
3.680
3.510
5.420
5.930
7.670
5.240
3.540
1.290
1.420
2.670
2.590
2.890
1.250
6.260
5.960
330
4.400
19.440
2.470
3.350
2.840
1.410
3.160
3.110
5.710
2.240
3.800
2.560
160
1.860
2.620
12,1
11,5
12,1
13,2
10,7
13,0
10,8
11,2
11,1
11,1
14,2
11,5
10,4
11,3
12,8
12,8
12,6
11,5
10,5
11,4
9,3
11,1
11,4
13,2
10,0
11,3
11,1
11,7
11,9
11,9
11,1
12,7
10,4
10,5
14,0
10,8
11,6
10,9
12,3
11,6
11,5
12,1
12,2
11,0
5,3%
5,1%
5,3%
5,8%
4,7%
5,7%
4,8%
5,0%
4,9%
4,9%
6,2%
5,1%
4,6%
5,0%
5,6%
5,6%
5,5%
5,0%
4,6%
5,0%
4,1%
4,9%
5,0%
5,8%
4,4%
5,0%
4,9%
5,1%
5,2%
5,3%
4,9%
5,6%
4,6%
4,6%
6,2%
4,8%
5,1%
4,8%
5,4%
5,1%
5,1%
5,3%
5,4%
4,9%
140
40
20
20
-
50
10
40
20
60
-
30
10
30
50
80
90
70
30
30
-
10
20
40
10
10
50
60
-
50
150
40
20
20
30
20
30
40
30
40
20
-
20
20
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om, hvad potentialet ved at nedbringe sygefraværet på niveau med den kommune med det laveste sygefravær er, både i antal årsværk og i kroner, til beskæftigelsesministeren
2327327_0006.png
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
Øvrige
2.300
14.390
4.080
6.720
12,0
12,2
11,3
10,2
5,3%
5,4%
5,0%
4,5%
30
180
40
30
Anm.: Opgørelsen indeholder sygefravær pga. egen sygdom og arbejdsskade for ordinært ansatte i kommunerne. Det
vil sige, at elever, personer i fleksjob og ekstraordinært ansatte ikke er en del af opgørelsen. Ligeledes er det
kun ordinært ansatte, som indgår i antallet af fultidsbeskæftigede i kommunen. Antallet er afrundet til nærme-
ste 10.
Kategorien ’øvrige’ omfatter blandt andet selvejende og/eller fælleskommunale
institutioner.
Fraværsstatistikken fra Kommunernes og Regionernes løndatakontor og fraværsstatistikken fra Danmarks
Statistik bygger på samme datagrundlag. Der er dog forskellige afgrænsninger af populationer og begreber
samt visse metodeforskelle, som gør at resultaterne i denne tabel ikke er direkte sammenlignelige med tal fra
Danmarks Statistik.
Potentialet i antal årsværk er beregnet pba. antagelsen om, at alle kommuner sænker deres fraværsprocent til
4,1 pct., svarende til 9,3 fraværsdag pr. ordinært fuldtidsansat. Potentialet i antal årsværk ved lavere sygefra-
vær er afrundet til nærmeste 10.
Kilde: Kommunernes og Regionernes Løndatakontor, samt Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
6