Folketingets Social- og Indenrigsudvalget
Rasmus Jarlov
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-10336
31. januar 2021
Social- og Indenrigsudvalget har i brev af 10. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 157 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 157:
”Vil
ministeren på baggrund af sygefraværstal for 2019 for de enkelte kommuner
oplyse, hvad potentialet ved at nedbringe sygefraværet på niveau med den kom-
mune med det laveste sygefravær er, både i antal årsværk og i kroner?”
Svar:
Det er vigtigt, at arbejdsgivere har fokus på det gode arbejdsmiljø og at man ikke
bliver syg af at gå på arbejde. Regeringen valgte derfor at videreføre den tidligere
VLAK-regerings aftale fra januar 2019 med KL og Danske Regioner, som netop
giver offentlige arbejdspladser ekstra hjælp til at nedbringe deres sygefravær som
følge af arbejdsmiljøet i deres hverdag.
Ligeledes blev der i ’Aftale om en ny ret til
tidlig pension’ afsat en ramme til at forebygge
sygefravær og tidlig nedslidning.
Af tabel 1 i bilaget fremgår kommunernes samlede antal ordinært ansatte opgjort i
fuldtidspersoner, gennemsnitligt antal fraværsdage pr. ordinært ansat fuldtidsbe-
skæftiget samt fraværsprocenten for 2019. Det fremgår, at der på tværs af alle lan-
dets kommuner er en gennemsnitlig fraværsprocent på 5,3, svarende til 12 fraværs-
dage pr. ordinært ansat fuldtidsbeskæftiget. Det fremgår også, at der er en vis varia-
tion mellem kommunerne. Fraværsprocenten er højest i Faxe kommune, hvor den
er på 6,5 pct., svarende til 14,7 fraværsdage pr. ordinært ansat fuldtidsbeskæftiget,
og lavest i Lemvig kommune, hvor den er på 4,1 pct., svarende til 9,3 fraværsdage
pr. ordinært ansat fuldtidsbeskæftiget.
Havde alle kommuner en fraværsprocent på 4,1 pct. ville der være ca. 4.200 færre
fuldtidssygemeldte blandt de ordinært ansatte,
jf. tabel 1 i bilaget.
Der er i bereg-
ningen ikke taget stilling til, hvordan kommunerne skal nedbringe deres sygefra-
vær.
Beregningen tager hellere ikke højde for kommunernes rammevilkår ift. sygefra-
vær, som er en betegnelse for de strukturelle betingelser, som kommunen arbejder
under, og som ikke kan ændres på kort eller mellemlangt sigt. En del af variationen
i det kommunale sygefravær vil til en vis grad skyldes variationen i kommunernes
rammevilkår og det er derfor ikke sikkert, at det er muligt for alle kommuner at