Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 759
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9326
Doknr.
315951
Dato
28-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 759 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 759:
”Mener ministeren, at det er retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, såfremt Socialtilsynet
kan lukke/afgøre at en plejefamilies godkendelse skal ophøre og efterfølgende får afgø-
relsen afvist af Ankestyrelsen uden nogen former for retssikkerhed eller godtgørelse
for plejefamilien, som har fået en fejlbehandling - her tænkes blandt andet på kom-
pensation for psykologbehandlinger, udgifter til advokater, og støtte og hjælp til at
komme på fode igen?”
Svar:
For så vidt angår ophør af en plejefamilies godkendelse, kan jeg i det hele henvise til
min samtidige besvarelse af SOU alm. del spm. 758.
Jeg kan supplerende oplyse, at Socialstyrelsen i 2016 gennemførte en stikprøveunder-
søgelse, der viste, at der var en række muligheder for forbedring af kvaliteten af social-
tilsynenes afgørelser om sanktioner, herunder bl.a. i forhold til begrundelser og til-
synsmæssige overvejelser bag iværksættelsen af sanktioner. Som opfølgning på stik-
prøveundersøgelsen blev der iværksat en række tiltag, og efterfølgende blev der gen-
nemført en opfølgende stikprøveundersøgelse, som viste, at der samlet var sket en
forbedring af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner.
Derudover fremgår det bl.a. af min samtidige besvarelse af SOU alm. del spm. 760, at
Ankestyrelsen har gennemført en analyse af, hvilke typer afgørelser fra socialtilsynet,
der klages over, og hvad udfaldet af de forskellige typer klager har været. Flest klager
har omhandlet afslag på fortsat godkendelse som plejefamilie og ophør af godkendelse
som plejefamilie. Det fremgår også, at tolv ud af fjorten klagesager er endt med, at
socialtilsynets afgørelse er blevet stadfæstet, og to er blevet hjemvist til fornyet be-
handling i socialtilsynet.
Selvom kompensation kan være et økonomisk plaster på såret, så er den rigtige indsats
efter min opfattelse, at socialtilsynene træffer korrekte afgørelser i første omgang, og
det har jeg ud fra ovenstående tillid til, at socialtilsynene gør og løbende bliver bedre
til, herunder med den nødvendige støtte fra Socialstyrelsens auditfunktion.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
SOU alm. del
–
svar på spm. 758
SOU alm. del
–
svar på spm. 760