Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2310754_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 12010
Doknr.
349516
Dato
21-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 1. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 123 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr.123:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke forebyggende og løsningsorienteret tilbud om
hjælp til brudte familier med børn, der eksisterer i dag, således at f.eks. børn ikke bli-
ver taget som gidsler, når familien er i opbrud?”
Svar:
Der har gennem flere år været et stigende fokus på at anvende forligsbestræbelser i
sagsbehandlingen for at hjælpe forældre til selv at finde løsninger på deres uenigheder
om barnet. Der er også løbende
senest med reformen af det familieretlige system
sket en udvikling i konflikthåndteringstilbuddene for at forfølge dette fokus og samti-
digt imødekomme den efterspørgsel på en anden form for tvistløsning end en juridisk
afgørelse, der også i stigende grad har været hos forældrene. Med reformen er der også
et øget fokus på barnets trivsel i forløbet, hvor barnet ikke længere betragtes som ”in-
formant i sagen”, men hvor der i stedet fokuseres på, hvordan man bedst skærmer
barnet i konflikten.
Det er en helt central målsætning med det nye familieretlige system, at forløb i Fami-
lieretshuset skal tilpasses familiernes behov. Det betyder, at forældrene i § 6-sager
dvs. sager hvor der ikke er risikofaktorer som fx vold eller misbrug
mødes med en
konflikthåndterende tilgang. Intentionen er, at forældrene tilbydes tilpassede møde-
forløb med opfølgende møder og konflikthåndteringstilbud. Vurderes det relevant, kan
forældre i de komplekse § 7-sager også tilbydes konflikthåndtering.
Nogle af Familieretshusets konflikthåndteringstilbud er åbne, dvs. at forældrene kan
benytte sig af dem, selvom de ikke har en sag i Familieretshuset. Tilbuddet kan der-
med bidrage til, at forældrene selv finder en løsning i stedet for at starte en sag.
Familieretshusets konflikthåndteringstilbud er:
Rådgivnings- og afklaringssamtale målrettet forældre, der lige er gået fra hin-
anden, så de kan håndtere bruddet.
Børnesagkyndig rådgivning, hvor forældrene får hjælp til at forstå og håndtere
de usikkerheder eller udfordringer, forældrene har om, hvordan de skal hånd-
tere deres børns situation i den skilte familie.
Konfliktmægling, der sætter forældrene i stand til selv at løse deres uenighed.
Samarbejdskurser hvor forældrene får viden, perspektiver og konkrete red-
skaber, der kan understøtte samarbejdet. Kurset skal øge forældrenes evne til
at kommunikere og samarbejde om deres børn.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om, hvilke forebyggende og løsningsorienteret tilbud om hjælp til brudte familier med børn, der eksisterer i dag, til social- og indenrigsministeren
2310754_0002.png
Samarbejde Efter Skilsmisse (SES), som er et digitalt forløb, forældrene kan
søge om at få adgang til. Forløbet indeholder information, viden og praktiske
værktøjer, så forældrene bedst muligt støttes i at arbejde med deres relation
som forældre samt forstå børnenes reaktioner og støtte dem både under og ef-
ter en skilsmisse.
Familieretshuset har herudover også tilbud til børn, bl.a. børnegrupper, som er et
åbent tilbud.
Jeg bemærker i den forbindelse, at det netop er aftalt, at Familieretshuset i en periode
fokuserer målrettet på at få nedbragt ventetiderne, og at implementeringen af refor-
men derfor er sat på pause. Dette betyder dog ikke, at familierne og herunder børnene
frem mod nedbringelse af ventetiderne ikke mødes med en konflikthåndterende til-
gang, men at reformen først senere kan bringes helt i mål.
Endelig kan jeg oplyse, at kommunerne efter serviceloven kan iværksætte forskellige
forebyggende tiltag, bl.a. til børn i brudte familier, når de hører til servicelovens mål-
gruppe. Det gælder blandt andet indsatser efter servicelovens § 11, stk. 3, hvorefter
kommunerne tidligt kan sætte indsatser i værk, hvis der er tale om en afgrænset pro-
blemstilling. Herudover har kommunerne også en pligt til, ifølge servicelovens § 11,
stk. 2, at sørge for gratis familieorienteret rådgivning til løsning af vanskeligheder i
familien.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2