Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2311315_0001.png
Bente Keldsen
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 11933
Doknr.
350470
Dato
21-12-2020
Kære Bente Keldsen
Tak for din henvendelse af 23. november 2020, hvor du har skrevet til både
beskæftigelsesministeren og mig om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste og
dagpengesystemet. Efter aftale med beskæftigelsesministeren besvarer jeg din
henvendelse på vores begges vegne.
Som du ved, er hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste en ydelse, som forældre
kan få, hvis de sammen med kommunen vurderer, at det er nødvendigt, at forældrene
passer et barn med handicap i hjemmet og derfor er nødt til at gå ned i tid eller helt
forlade arbejdsmarkedet. Omfanget af hjælpen til dækning af tabt arbejdsfortjeneste
skal afspejle det konkrete behov hos det enkelte barn og kan derfor gives fra nogle få
timer om ugen op til fuld tid (37 timer om ugen).
I din henvendelse gør du opmærksom på de problemstillinger, som du som frivillig og
privat socialrådgiver oplever, der er med at sikre forsørgelsesgrundlaget for forældre,
der modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på mindre end fuld tid.
Du nævner også, at der er en varselsordning, hvor borgeren skal varsles 14 uger før
kommunen stopper hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. I den sammenhæng
kan jeg oplyse dig om, at varslingsperioden og afviklingsperioden løber parallelt, hvis
man som borger ikke ønsker at klage over afgørelsen om frakendelse af tabt
arbejdsfortjeneste. Det indebærer, at man har ret til kompensationen i 14 uger efter, at
betingelserne for at modtage hjælpen er bortfaldet. Hvis man som borger ønsker at
klage over kommunens afgørelse, må iværksættelse af kommunes afgørelse først
påbegyndes efter de 14 uger. Denne ordning er dermed et sikkerhedsnet for borgere,
som er tildelt denne form for hjælp.
I forhold til dine bemærkninger om den særlige ledighedsydelse efter servicelovens §
43 kan jeg oplyse, at der ligeledes er tale om et ekstra sikkerhedsnet for forældre, der
bliver ledige i den periode, hvor de modtager hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste på mindre end fuld tid. Bestemmelsen giver forælderen ret til et
økonomisk tilskud i en afgrænset periode, mens han eller hun med kommunens hjælp
kan finde et nyt deltidsarbejde.
I forhold til de spørgsmål, du rejser om betingelserne for at få supplerende dagpenge
efter dagpengeloven, har beskæftigelsesministeren oplyst følgende:
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om, hvad vil ministeren gøre ved den problemstilling om tabt arbejdsfortjeneste, til social- og indenrigsministeren
2311315_0002.png
”Dagpengesystemet bygger på et grundlæggende princip om, at man skal stå til
rådighed for arbejdsmarkedet for at kunne modtage dagpenge.
Hvis man får økonomisk godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter lov om social
service og i den forbindelse går ned i arbejdstid er udgangspunktet, at man ikke kan
overtage et fuldtidsarbejde. Derfor er rådighedsforpligtelsen ikke opfyldt.
A-kassen skal dog i den konkrete situation vurdere, om rådighedsbetingelsen er
opfyldt. A-kassen kan i den forbindelse indhente tro-og-love erklæringer som
dokumentation for medlemmets oplysninger. Er man uenig i den afgørelse a-kassen
træffer, kan man klage over afgørelsen til Center for Klager om
Arbejdsløshedsforsikring.
Som nævnt ovenfor, er der også mulighed for efter den sociale lovgivning, at få en
supplerende ydelse i op til 3 måneder for forældre, der mister deres job, mens de
modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Der er således taget særlige
hensyn til forældre, som passer et alvorligt sygt eller handicappet barn i eget hjem,
herunder i forbindelse med samtidig ledighed.
Derudover er der i arbejdsløshedsforsikringsloven taget særlige hensyn til personer,
som passer deres syge eller handicappede børn i eget hjem i forhold til reglerne om ret
til dagpenge, beregning af dagpengesatsen og forbrug af dagpenge.
Perioder, hvor der er udbetalt tabt arbejdsfortjeneste, forlænger den periode, hvor
kravet om forudgående beskæftigelse som betingelse for udbetaling af dagpenge skal
være opfyldt. Det betyder, at man har ret til dagpenge på grundlag af beskæftigelse,
der ligger forud for påbegyndelsen af perioden med støtte efter serviceloven.
Tilsvarende gælder det, at en person, der har passet et alvorligt sygt eller handicappet
barn, kan vælge at få forlænget perioden i forhold til beregning af dagpengesatsen.
Herved kan dagpengesatsen i disse tilfælde beregnes på grundlag af arbejde, der ligger
mange år tilbage i tiden.
Perioden med ret til dagpenge på 2 år inden for en periode på 3 år forlænges med
perioder med den ovennævnte støtte fra kommunen. Støtten forbruger således ikke af
ydelsesperioden og forlænger samtidig referenceperioden.
Endelig er der, som du nævner, mulighed for at få supplerende dagpenge i 30 uger
inden for en periode på 104 uger. Du efterspørger en mulighed for at forældre, som får
tabt arbejdsfortjeneste på deltid, kan blive på supplerende dagpenge mere end 30
uger. Jeg kan her oplyse, at reglen er udtryk for et politisk ønske om, at undgå at
nogen bevidst vælger et liv med deltidsjob kombineret med dagpenge i stedet for at
arbejde på fuld tid. Der er ikke nogle aktuelle planer om at ændre på den
bestemmelse.”
Jeg vil gerne kvittere for dit forslag om at omlægge ordningen, så forældrene i stedet
for at modtage hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste i stedet ansættes af
kommunen til at stå for pasning og pleje af barnet i hjemmet. En sådan løsning vil dog
ikke kunne løse de problemstillinger, du fremhæver i din henvendelse, da
betingelserne for at få supplerende dagpenge fortsat ville gælde for forældre, der ville
være deltidsansat af kommunen
herunder også kravene om rådighed m.v.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om, hvad vil ministeren gøre ved den problemstilling om tabt arbejdsfortjeneste, til social- og indenrigsministeren
2311315_0003.png
Afslutningsvist skal jeg orientere dig om, at jeg sender en kopi af dette svar til
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg, idet udvalget har stillet mig et spørgsmål med
afsæt i den stort set identiske skrivelse, som du har sendt til udvalget den 26.
november 2020.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3