Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2312151_0001.png
Personlige
borgerstyrede
budgetter til socialt
udsatte borgere
Erfaringsopsamling
september 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Publikationen er udgivet af
Socialstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf: 72 42 37 00
E-mail: [email protected]
www.socialstyrelsen.dk
Udgivet 9. september 2020
Download eller se rapporten på
www.socialstyrelsen.dk
Der kan frit citeres fra rapporten med angivelse
af kilde.
Digitalt ISBN: 978-87-93944-53-4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0003.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Indhold
Sammenfatning .................................................................................................................. 1
Indledning ........................................................................................................................... 2
Om projektet ....................................................................................................................... 3
Vidensgrundlag ................................................................................................................... 4
Beskrivelse af borgerne i projektet ..................................................................................... 4
Erfaringer fra projektet ...................................................................................................... 11
Referencer ........................................................................................................................ 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
”Jeg har
fået et helt andet liv. Før var jeg kun derhjemme og jeg låste mig selv inde. Det var
svært for mig at komme ud. Men det har jo gjort det hele meget bedre, at jeg kunne komme ned
i salonen. I dag kan jeg meget mere. Nu kan jeg også tage ud og handle, og jeg ved, hvordan
jeg skal tackle angsten. Det er helt utroligt. Jeg havde ikke set mig selv komme så langt. For et
år siden havde jeg ikke kunnet sidde her og fortælle.”
Borger i projektet
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0005.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Sammenfatning
I satspuljeprojektet Personlig Borgerstyrede Budgetter til socialt udsatte har 101 borgere i fire
kommuner i perioden fra 2017 til 2019 modtaget et personligt budget på op til 50.000 kr.
Borgerne har, med udgangspunkt i deres egne drømme, ønsker og håb, i samarbejde med
støttepersonerne defineret et langsigtet mål ved indsatsens start. I de efterfølgende 12 måneder
har borgerne arbejdet på at komme tættere på dette mål med hjælp fra støttepersonerne.
Projektet har haft til formål at understøtte socialt udsatte borgeres vej til større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Erfaringerne viser, at:
-
-
-
-
-
-
Uddannelse, beskæftigelse og bedre boligforhold er de tre hyppigste langsigtede mål
for borgerne
Budgetterne særligt bruges på transportmidler, uddannelsesgebyr og materialer, opstart
af selvstændig virksomhed, indskud og møbler til bolig
Knap hver fjerde af borgerne vurderer, at de i løbet af indsatsen har opnået deres
langsigtede mål
Godt halvdelen af borgerne vurderer, at de i løbet af indsatsen er kommet tættere på at
opnå deres langsigtede mål
De interviewede borgere har oplevet øget selvbestemmelse til at definere mål, som
udspringer af deres egne drømme, håb og ønsker
De interviewede borgere har i forskelligt omfang oplevet øget livskvalitet
Samlet set viser erfaringerne, at det personlige borgerstyrede budget har hjulpet borgerne
tættere på deres drømme og mål og øget deres oplevelse af selvbestemmelse og livskvalitet.
Derudover viser erfaringerne, at det ikke alene er det personlige budget, men også samarbejdet
mellem borger og støtteperson, der har væsentlig betydning for indsatsens succes. Borgere og
medarbejdere har oplevet, at indsatsen har styrket alliancen og ændret rollefordelingen i
samarbejdet.
Side 1 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0006.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Indledning
I satspuljeaftalen 2017-2020 på social- og indenrigsområdet satte partierne bag aftalen midler
af til en forsøgsordning med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere i tre
til fire forsøgskommuner.
Formålet med initiativet er at understøtte socialt udsatte borgeres selvbestemmelse,
rehabilitering og livskvalitet gennem brug af borgerstyrede budgetter kombineret med social
støtte fra kommunen.
Det borgerstyrede budget indebærer, at borgeren får sit eget budget på i alt op til 50.000 kr.,
som borgeren selv definerer anvendelsen af. Det borgerstyrede budget skal understøtte
realiseringen af borgerens egne målsætninger for deres tilværelse og livsforløb.
Initiativet sætter borgerens eget behov og liv i centrum ved, at vedkommende selv kan vælge
hvilke aktiviteter, borgeren har behov for til at opnå sine personlige mål og ønsker.
Et personligt budget kan fx understøtte, at borgere, som i øvrigt modtager støtte og hjælp efter
servicelovens bestemmelser, kan tage øget medansvar for egen livssituation. Det personlige
budget kan være med til at sætte borgerens eget behov og liv i centrum, da borgeren selv kan
vælge hvilke aktiviteter, borgeren har behov for til at opnå det personlige mål og ønske.
Initiativet tager dels udgangspunkt i gode erfaringer fra bl.a. London, hvor en lignende indsats
har været afprøvet for borgere i hjemløshed (Hough & Rice 2010), og dels initiativet
Langtidsledige tager teten, hvor Aarhus Kommune har tilbudt personlige borgerstyrede
budgetter til jobparate kontanthjælpsmodtagere over 30 år, der har været ledige i et år (Mamsen
& Lohmann 2018).
Samtidig ligger initiativet i tråd med konklusioner fra undersøgelsen
’Stofmisbrugsområdet i et
brugerperspektiv’, hvor deltagere efterspørger
en helhedsorienteret indsats og aktiviteter, der
opleves meningsfulde for den enkelte (Kohl et al. 2016), ligesom projektets formål modsvarer
en aktuel faglig udvikling på socialområdet i retning af øget fokus på recovery.
Initiativet kan endvidere ses i kontekst af reformen af beskæftigelsesindsatsen fra 2014, hvor
der bl.a. lægges op til, at der skal gives mere ansvar til den enkelte borger ud fra forventningen
om, at større medindflydelse og mere valgfrihed vil øge chancen for borgernes
arbejdsmarkedstilknytning (Beskæftigelsesministeriet 2014).
Nærværende erfaringsopsamling omhandler forsøgsordningen i de fire kommuner i Projekt
Personlig Borgerstyrede Budgetter til socialt udsatte. Erfaringsopsamlingen bygger på:
-
-
-
-
Registerdata til målgruppeanalyse af de deltagende borgere
Spørgeskemaer besvaret af borgere og støttepersoner i kommunerne vedrørende
borgernes målopfyldelse
Interviews med fire borgere i projektet
Netværksmøde med projektkommunerne
Side 2 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0007.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Om projektet
3.1 Initiativets målgruppe
Målgruppen for forsøgsordningen med personlige borgerstyrede budgetter er borgere med
særlige sociale problemer, fx. hjemløshed, stofmisbrug og/eller en psykisk lidelse. Samtidig må
den enkelte borgers sociale problemer ikke være så komplekse, at vedkommende ikke kan
drage nytte af et personligt budget. Det er op til kommunerne selv at afgrænse den konkrete
målgruppe.
3.2 Indhold i initiativet
Hovedelementet i initiativet er, at hver af de deltagende borgere tilbydes et personligt
borgerstyret budget, som skal forstås som en personlig trækningsret på op til 50.000 kr., som
kan anvendes til at understøtte borgerens vej til større grad af selvbestemmelse, rehabilitering
og livskvalitet.
Det er et krav, at kommunen tilknytter en støtteperson til borgeren i hele perioden på i alt 12
sammenhængende måneder, hvor borgeren har et personligt budget. Medarbejderen skal
støtte borgeren i at opnå de målsætninger for budgettet, som borgeren har defineret. Den
tilknyttede støtteperson skal ligeledes sikre sammenhæng mellem forløbet med et personligt
budget og eventuelle øvrige sociale indsatser, som den pågældende borger modtager, samt
kontakt til frivillige organisationer mv.
I samarbejde med støttepersonen formulerer borgeren sine personlige ønsker og målsætninger
for budgettet. Borgeren kan herefter anvende budgettet efter eget ønske til forskellige aktiviteter
og andre mindre udgifter i det omfang, det vurderes at ske i overensstemmelse med den valgte
målsætning.
Det er kommunen, som efter anmodning fra støttepersonen, på vegne af borgeren, betaler for
de i budgettet planlagte aktiviteter og mindre udgifter mv. Der udbetales således ikke kontante
beløb direkte til denne. Støttepersonen skal være med til at sikre, at borgeren er indforstået
med betingelserne for brugen af trækningsretten på det personlige budget.
Målsætningerne for et personligt budget vil variere fra borger til borger. De kan eksempelvis
omfatte ønsket om et bedre helbred, at få og bevare en bolig, at få et job eller komme i
uddannelse, at genoptage kontakten med familie og venner eller at mindske et misbrug. Det
personlige budget kan dermed eksempelvis benyttes til udgifter til personlig hygiejne,
transportudgifter, udgifter forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport eller mindre
udgifter til indretning af bolig mv.
Et personligt budget og støttepersonen må ikke erstatte støtte og tilbud til borgeren, som
kommunen er forpligtet til at yde efter reglerne i lov om social service, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik eller anden lovgivning. Støtte i form af et
personligt budget skal ses som et supplement til den rådgivning, hjælp og støtte mv., som
kommunen er forpligtet til at yde til borgere med sociale problemer.
Side 3 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0008.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Det er i forsøgsperioden ligeledes sikret ved lov, at støtte i form af et personligt budget er
skattefrit og ikke medregnes ved beregning af sociale ydelser, såsom kontanthjælp, da det
personlige budget er et supplerende tiltag til øvrige tilbud og ydelser.
Vidensgrundlag
Mange kommuner og regioner arbejder ud fra en recovery-orienteret praksis. I en personlig
recovery-proces er det borgerens egen definition af trivsel og livskvalitet, der er i fokus. Derfor
er det centralt i en recovery-orienteret praksis, at de fagprofessionelle inddrager borgeren og
borgerens drømme, håb og ønsker i samarbejdet med borgeren. Borgeren ses som
erfaringsekspert, der har vigtig viden om egne håb, drømme og mål (Socialstyrelsens
Vidensportal 2017).
Netop borgerens egne drømme, håb og ønsker er i centrum i Projekt Personlige Borgerstyrede
Budgetter. Her udspringer borgerens langsigtede mål netop af borgerens egne drømme. I
samarbejde med støttepersonen definerer borgeren et langsigtet mål, der ligger inden for
gældende lovgivning, og som er meningsgivende for borgeren. Derudover defineres en række
delmål til at komme tættere på det langsigtede mål. Ved at definere et langsigtet mål, der er
realistisk og opnåeligt for borgeren, kan støttepersonen hjælpe borgeren med at komme tættere
på at opnå sine drømme.
Beskrivelse af borgerne i
projektet
I projektet er der indsamlet oplysninger fra de deltagende borgere og de tilknyttede
støttepersoner.
De deltagende borgere har ved indsatsens start besvaret et spørgeskema om indholdet af
deres langsigtede mål og delmål for projektet. Endvidere har de angivet, hvor tæt på eller langt
fra deres langsigtede mål, de vurderer at være ved indsatsens start.
Ved indsatsens afslutning har borgerne ligeledes besvaret et spørgeskema om målopfyldelse.
Støttepersonerne har også besvaret spørgeskemaer om borgernes målopfyldelse samt deres
tro på borgernes mål ved indsatsens start.
Formålet med indsamlingen af data har været at kunne beskrive, hvilke borgere der har været
en del af projektet samt undersøge borgernes progression i forhold til målopfyldelsen.
I alt har 101 borgere deltaget i projektet om personlige borgerstyrede budgetter. Borgerne er i
hver kommune blevet tildelt et støtteforløb af 12 måneders varighed. I få tilfælde har borgeren
eller kommunen dog valgt at afslutte forløbet før tid.
Hver kommune har ved ansøgning om deltagelse i projektet beskrevet, hvilken målgruppe de vil
arbejde med i projektperioden. Målgrupperne har derfor været forskellige i hver af de fire
projektkommuner, både ift. alder og sociale problematikker.
Side 4 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
I det følgende beskrives målgrupperne i de fire kommuner ud fra de projektbeskrivelser, som
kommunerne har formuleret i ansøgningerne om deltagelse i projektet.
Aarhus Kommune
Målgruppen i Aarhus Kommune er unge i alderen 18-30 år ramt af hjemløshed. Målgruppen har
ud over de boligmæssige udfordringer også psykiske og/eller sociale vanskeligheder,
misbrugsproblemer, ringe tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet og/eller
kriminel adfærd. Målgruppen har primært modtaget et forsorgstilbud, bostøtte eller
mentorordning i kommunen, men kan også være rekrutteret via gadeplansmedarbejdere.
Halsnæs Kommune
Halsnæs kommune har valgt en målgruppe med dobbeltproblematikker
dvs. borgere med
komplekse problemstillinger, fx misbrug og/eller psykiske lidelser eller psykisk sårbarhed.
Målgruppen er samtidigt særligt udsat i form af en truet boligsituation, smuldrende og/eller
vanskeligt netværk og/eller selvdestruktiv adfærd. Målgruppen har typisk modtaget
socialpædagogisk støtte i eget hjem eller en opsøgende indsats (efter servicelovens § 85 eller §
99) og/eller misbrugsbehandling. Halsnæs Kommune beskriver ligeledes målgruppen som
borgere, der ellers er vanskelige at hjælpe med traditionelle indsatser, men som kommunen
samtidig kan se har muligheder og et fremtidsperspektiv.
Kolding Kommune
Kolding Kommunes målgruppe til projektet omfatter unge i hjemløshed og særligt udsatte
borgere i alderen 18-30 år, som ikke har en kompetencegivende uddannelse, og som samtidig
har psykiske, fysiske og/eller sociale problemer. Deltagerne modtager enten uddannelseshjælp
eller ressourceforløbsydelse, og har samtidig boligmæssige udfordringer i form af hjemløshed
og/eller særlig udsathed. Kolding Kommune beskriver deres målgruppe som borgere, der har
brug for en koordineret indsats på tværs af forvaltninger, hvor de unge deltagere ellers har
været vanskelige at hjælpe med traditionelle indsatser.
Lejre Kommune
Målgruppen i Lejre Kommune omfatter borgere i hjemløshed, modtagere af bostøtte og/eller
udsatte borgere med familiemæssige problemer. Deltagerne kan have ringe tilknytning til
arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet samt have boligmæssige udfordringer, i form af at
være på forsorgshjem eller alternative/midlertidige boformer. Målgruppen kan også omfatte
forældre med familiemæssige problemer i form af mistet kontakt til deres børn.
5.1 Målgruppens karakteristika
Som en del af erfaringsopsamlingen og som supplement til ovenstående målgruppebeskrivelser
fra projektkommunerne, beskrives de deltagende borgere i Projekt Personlige Borgerstyrede
Budgetter ved en registeranalyse af følgende karakteristika:
Køn
Alder
Uddannelse
Forsørgelse
Kriminalitet
Psykiatriske diagnoser
Side 5 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0010.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
I alt er 101 borgere startet i projektet. Halsnæs, Kolding og Lejre Kommune har hver 25
deltagere og Aarhus Kommune har 26 deltagere ved projektstart. Den registerbaserede analyse
af målgruppen er baseret på disse 101 borgere.
Køn- og aldersfordeling for projektets deltagere
Tabel 5.1 viser andelen af mænd og kvinder, der har deltaget i Projekt Personlige
Borgerstyrede Budgetter i de fire projektkommuner. Det ses, at størstedelen af deltagerne i
projektet er mænd, hvor andelen af mænd ligger mellem 64 og 80 pct. i de fire kommuner.
Tabel 5.1
Kønsfordeling for deltagende borgere i projekt Personlige borgerstyrede budgetter, pct.
Mænd (pct.)
Aarhus Kommune
Halsnæs Kommune
Kolding Kommune
Lejre Kommune
Alle deltagere
80
64
76
64
72
Kvinder (pct.)
20
36
24
36
28
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af data fra projektkommunerne.
Tabel 5.2 viser gennemsnitsalderen for de deltagende borgere i de fire kommuner. Det ses, at
gennemsnitsalderen er 30 år. Aarhus Kommune og Kolding Kommune har specifikt valgt at
arbejde med en målgruppe af unge borgere i alderen 18-30 år. Dette ses af
gennemsnitsalderen i hver af de fire kommuner, hvor gennemsnitsalderen er lavere i Aarhus
Kommune og Kolding Kommune.
Tabel 5.2
Gennemsnitsalder for deltagende borgere i projekt Personlige borgerstyrede budgetter opgjort pr.
1. januar 2018
Aldersgruppe
Aarhus Kommune
Halsnæs Kommune
Kolding Kommune
Lejre Kommune
Alle deltagere
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik (BEF) og projektkommunerne.
Gennemsnitsalder
23,4 år
41,1 år
24,1 år
32,5 år
30,0 år
18-30 år
18 år +
18-30 år
18 år +
Side 6 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0011.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Højest fuldførte uddannelse og forsørgelsesgrundlag
Figur 5.1 viser borgernes højest fuldførte uddannelse pr. 30. september 2017 fordelt på
grundskole, ungdoms- eller videregående uddannelse og uoplyst uddannelse. Det ses, at 76
pct. af borgerne har grundskole som højest fuldførte uddannelse.
Figur 5.1
Højest fuldførte uddannelse for deltagende borgere i projekt Personlige borgerstyrede budgetter,
opgjort pr. 30. september 2017
Kilde:
Egen beregninger på registerdata fra Danmarks Statistik og projektkommunerne.
Side 7 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0012.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Figur 5.2 viser borgernes gennemsnitlige forsørgelsesgrundlag i 2017, dvs. året op til projektets
start. Det ses, at den største forsørgelseskilde for borgerne er kontanthjælp. Borgerne har i
gennemsnit modtaget kontanthjælp i 33 uger i 2017. Borgerne i projektet har i gennemsnit
været i ordinær beskæftigelse i tre uger, i SU-berettiget uddannelse i ca. fire uger og modtaget
førtidspension i ca. fem uger i 2017.
Figur 5.2
Gennemsnitligt forsørgelsesgrundlag for deltagende borgere i projekt Personlige borgerstyrede
budgetter i 2017
Anm.:
Kategorien Andet indeholder bl.a. dagpenge, efterløn, folkepension og selvforsørgelse. Ved selvforsørgelse
menes, at borgere ikke er i ordinær beskæftigelse eller modtager en offentlig ydelse.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik (DREAM) og projektkommunerne.
Side 8 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0013.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Kriminalitet
Tabel 5.3 viser andelen af deltagende borgere i hver af de fire projektkommuner, som har
modtaget en sigtelse inden for en 10-årig periode. Det ses, at ca. halvdelen af borgerne i
Projekt Personlige Borgerstyrede Budgetter har modtaget én eller flere sigtelser i perioden
2008-2017. I Aarhus Kommune og Halsnæs Kommune har en større andel af de deltagende
borgere modtaget én eller flere sigtelser inden for en 10-årig periode, end tilfældet er i Kolding
Kommune og Lejre Kommune.
Tabel 5.3
Andel af deltagende borgere i projekt Personlige borgerstyrede budgetter, der har modtaget én
eller flere sigtelser inden for en 10-årig periode (2008-2017)
Andel med én eller flere sigtelser
Aarhus Kommune
Halsnæs Kommune
Kolding Kommune
Lejre Kommune
Samlet målgruppe
77 pct.
56 pct.
32 pct.
36 pct.
50 pct.
Anm.:
Færdselsforseelser er ikke medtaget i opgørelsen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik (KRSI, KRMS) og projektkommunerne.
Figur 5.3 viser typen af kriminalitet, som sigtelserne omhandler. Det ses, at hovedparten af
borgerne med én eller flere sigtelser konkret har en sigtelse for tyveri og/eller en sigtelse, der
straffes ud fra Lov om euforiserende stoffer.
Figur 5.3
Sigtelser fordelt på kriminalitet
Anm.:
Den samme borger kan have haft en sigtelse inden for flere af kriminalitetstyperne, og vil derfor indgå flere gang i
figuren. Kategorier Lov om euforiserende stoffer indeholder både besiddelse og salg af euforiserende stoffer.
Kategorien Andet indeholder bl.a. hærværk, sigtelser efter våbenloven, skatte- og afgiftslove og andre særlove.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik (KRSI og KRMS) og projektkommunerne.
Side 9 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0014.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Psykiatriske diagnoser
Figur 5.4 viser andelen af deltagende borgere, som er blevet diagnosticeret med en psykiatrisk
diagnose inden for de seneste 10 år. Generelt er der en overvægt af personer med en
psykiatrisk diagnose. For den samlede gruppe af borgere har 71 pct. fået stillet en psykiatrisk
diagnose i perioden 2008 til 2017. I Aarhus Kommune har 50 pct. af de deltagende borgere en
psykiatrisk diagnose, hvorimod mellem 72 og 84 pct. af de deltagende borgere i de øvrige tre
projektkommuner har en psykiatrisk diagnose.
Figur 5.4
Andel af deltagende borgere i projekt Personlig Borgerstyrede Budgetter, som har fået en
psykiatrisk diagnose inden for en 10-årig periode, 2008-2017.
Anm.:
Psykiatriske diagnoser indeholder diagnosekoderne DF00-DF99
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik (LPR) og projektkommunerne.
Side 10 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0015.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Der er forskel på sværhedsgraden af borgernes psykiske lidelser. Figur 5.5 viser, at 38 pct. af
de borgere, som har fået en psykiatrisk diagnose inden for en 10 årig perioden, har en moderat
psykisk lidelse, mens 19 pct. har en svær psykiatrisk diagnose.
1
Figur 5.5
Andel af deltagende borgere i projekt Personlig Borgerstyrede Budgetter, som har fået en
psykiatrisk diagnose inden for en 10-årig periode fordelt på sværhedsgrad, 2008-2017.
Anm.:
Moderat psykisk lidelser er bl.a. depression, angstlidelser, spiseforstyrrelser, ADHD, PTSD og andre affektive
lidelser. Svære psykiatriske lidelser omhandler skizofreni, skizotypisk sindslidelse, øvrige psykoser, mani og bipolar
lidelse og borderline. For en fuldstændig liste og diagnosekoder se Benjaminsen, L., Birkelund, J. F., Enemark, M. H., &
Andrade, S. B. (2018). Socialt udsatte borgeres brug af velfærdssystemet. (S. 44).
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik (LPR) og projektkommunerne.
Erfaringer fra projektet
6.1 Borgerne drømmer om uddannelse, beskæftigelse og
bedre boligforhold
Ved indsatsens start har hver enkelt deltagende borger fastsat et langsigtet mål, som borgeren i
løbet af indsatsen ønsker at komme tættere på eller opnå. For at komme tættere på det
langsigtede mål i løbet af indsatsen har borgerne derudover opsat en række delmål, der skal
indfries med det personlige budget.
Ud af de 101 borgere, som kommunerne har haft med i projektet, har kommunerne indsendt
opfølgende spørgeskemaer for 98 borgere. Denne del af analysen er baseret på de
1
Moderat psykisk lidelser er bl.a. depression, angstlidelser, spiseforstyrrelser, ADHD, PTSD og andre
affektive lidelser. Svære psykiatriske lidelser omfatter skizofreni, skizotypisk sindslidelse, øvrige psykoser,
mani og bipolar lidelse og borderline. For en fuldstændig liste og diagnosekoder se Benjaminsen, L.,
Birkelund, J. F., Enemark, M. H., & Andrade, S. B. (2018). Socialt udsatte borgeres brug af
velfærdssystemet. (S. 44)
Side 11 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0016.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
spørgeskemabesvarelser fra borgerne, som kommunerne har indsendt ved projektets
afslutning.
Skønt indholdet i de langsigtede mål er individuelt og forskelligt efter den enkelte borgers
livssituation og erfaringer, så falder de inden for følgende overordnede kategorier.
Uddannelse og beskæftigelse
Økonomisk selvstyre og gældsfrihed
Øget selvtillid, selvværd eller trivsel
2
Bedre mental- og/eller fysisk sundhed
3
Stof- og alkoholfrihed
Bedre boligforhold
Sociale relationer
Uafhængighed
Figur 6.1 viser, hvordan borgernes langsigtede mål fordeler sig på de otte kategorier. En stor
del af borgerne har et langsigtet mål, der handler om at komme i uddannelse eller
beskæftigelse, herunder at blive selvstændig. I alt har 60 borgere formuleret et langsigtet mål,
hvor uddannelse eller beskæftigelse indgår. Ønsket om forbedrede boligforhold ses også
hyppigt hos de deltagende borgere, hvor 39 borgere har angivet dette som deres langsigtede
mål eller en del heraf.
Figur 6.1
Borgernes langsigtede mål ved indsatsens start
Anm.:
En stor del af borgerne har formuleret flere langsigtede mål, hvorfor det samlede antal mål er større end antallet
af borgere. øget trivsel omfatter bl.a. at være glad, få en velfungerende hverdag og føle sig værdifuld. Bedre mental- og
fysisk sundhed omfatter diagnoserelaterede sygdomme.
Kilde:
Spørgeskemaer fra deltagende borgere.
2
3
Herunder bl.a. at være glad, få en velfungerende hverdag og føle sig værdifuld.
Omfatter diagnoserelaterede sygdomme, fx angst, depression, tandpleje og fysiske udfordringer.
Side 12 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Budgetterne bruges på transport, teknik og tænder
Som det ses i Figur 6.1, har mange af borgerne et langsigtet mål om uddannelse, beskæftigelse
eller forbedrede boligforhold, men vejen til opfyldelse af disse mål er individuel. Det ses af
borgernes delmål. I forbindelse med at borgeren har defineret et langsigtet mål, har borgeren
ligeledes opsat op til fem delmål, som skal hjælpe borgeren med at komme tættere på det
langsigtede mål i løbet af indsatsen.
En stor andel af borgerne har eksempelvis et langsigtet mål om at fuldføre en uddannelse. Her
kan delmålene være meget forskellige, såsom at gennemføre specifikke moduler af en
uddannelse, at behandle angstlidelser eller andre psykiske lidelser, blive stof- og/eller alkoholfri,
bedre sundhed og køb af computer og andet udstyr til uddannelsesbrug. Borgere med et ønske
om at få øget selvtillid, selvværd og bedre trivsel har ligeledes mange forskellige delmål, som
skal lede til opfyldelse af det langsigtede mål. Ud af de borgere, som ønsker bedre selvværd
mv., har mange som delmål at finde sig en beskæftigelse, enten fritidsaktivitet eller arbejde,
finde noget at se frem til og skabe eller opretholde et socialt netværk.
Udgifter til bolig og transportudgifter er udbredt hos en stor del af borgerne, uafhængigt af de
forskellige langsigtede mål. Mange borgere har valgt at bruge deres personlige borgerstyrede
budget på at få et kørekort eller en cykel samt inventar til bolig. De borgere, som har haft et
langsigtet mål om uddannelse, har særligt anvendt penge på undervisningsgebyrer og
elektronisk udstyr til undervisningsbrug, fx. en computer. Borgere, som har haft et langsigtet mål
om trivsel og selvværd, har typisk haft udgifter til tandlæge, briller og motion. Derudover har
denne gruppe brugt deres personlige budget på udgifter til ferie og oplevelser med familien.
Yderligere er det personlige borgerstyrede budget anvendt til bl.a. afvikling af gæld,
mobiltelefoner, beklædning, musikinstrumenter, højskoleophold, fjernelse af tatoveringer og
julegaver.
I erfaringsopsamlingens kapitel 6.4 beskrives det, hvordan de interviewede borgere har brugt
deres personlige budget til at komme tættere på deres langsigtede mål.
6.2 Det personlige budget hjælper borgerne tættere på
deres mål
Ved indsatsens start er den enkelte borger blevet spurgt om, i hvor høj grad vedkommende
vurderer at været tæt på eller langt fra at nå det langsigtede mål. Ved indsatsens afslutning er
borgeren blevet spurgt, om det langsigtede mål er opnået, eller om borgeren er kommet tættere
på at opfylde det.
Her skal det bemærkes, at borgernes langsigtede mål er forskellige og individuelle. Det betyder,
at en borger med et meget ambitiøst mål kan have opnået en stor udvikling og derved være
kommet tættere på sit mål, men dog fortsat kan opleve, at der er langt til opfyldelse af målet.
Side 13 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0018.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Figur 6.2 viser borgernes vurdering af, hvor tæt de er på det langsigtede mål ved indsatsens
start. Det ses, at 77 pct. af borgerne svarer, at de enten er langt fra eller et stykke fra at nå
deres langsigtede mål. 14 pct. svarer, at de er meget langt fra deres langsigtede mål, og ni pct.
vurderer, at de er tæt på at opnå deres langsigtede mål.
Ved indsatsens afslutning har borgerne igen vurderet, hvor langt de er fra at nå deres
langsigtede mål. Kilde: Spørgeskemaer fra deltagende borgere
Figur 6.3 viser, at 22 pct. af borgerne vurderer, at de har opnået deres langsigtede mål, og 47
pct. vurderer at være tæt på at opnå deres langsigtede mål. Samlet vurderer seks pct. af
borgerne at være langt fra eller meget langt fra at opnå deres mål.
Opsummerende ses det, at ca. 70 pct. af borgerne vurderer at have opnået eller være tæt på at
opnå deres langsigtede mål ved indsatsens afslutning.
Figur 6.2
De deltagende borgeres egen vurdering af,
hvor tæt de er på at opnå deres langsigtede
mål ved indsatsens start, pct.
Figur 6.3
De deltagende borgeres egen vurdering af,
hvor tæt de er på at opnå deres langsigtede
mål ved indsatsens afslutning, pct.
Kilde:
Spørgeskemaer fra deltagende borgere
Kilde:
Spørgeskemaer fra deltagende borgere.
Side 14 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0019.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Figur 6.4 viser en sammenligning af borgernes egen vurdering af, hvor tæt de er på at opnå
deres langsigtede mål ved indsatsens start og afslutning. Figuren viser, at 22 pct. vurderer, at
deres langsigtede mål er opnået i løbet af indsatsen. 56 pct. vurderer, at de er kommet tættere
på deres langsigtede mål i løbet af indsatsen. Dette omfatter både borgere som har vurderet sig
til at være ”meget langt fra” mål ved indsatsens start, og som har rykket til at være ”langt fra”
ved indsatsens afslutning,
og borgere der har vurderet sig til at være ”et stykke vej” fra at opnå
målet til at være ”tæt på” mål ved afslutning af indsatsen.
Det ses også, at 15 pct. af borgerne
angiver, at de hverken er tættere på eller længere fra at nå deres langsigtede mål og seks pct.
vurderer, at de er længere fra at opnå deres mål ved indsatsens afslutning end ved indsatsens
start.
Figur 6.4
De deltagende borgeres vurdering af om de ved indsatsens afslutning er tættere på eller længere
fra at nå deres mål, end ved indsatsens start, pct.
Kilde:
Spørgeskemaer fra deltagende borgere.
6.3 Støttepersonernes tro på borgerne
Støttepersonen er i indsatsen borgerens samarbejdspartner og skal støtte borgeren i at opnå de
af borgeren definerede langsigtede mål og delmål. Danske erfaringer fra Beskæftigelses
Indikator Projektet peger på, at medarbejderens
tro
på borgeren er af afgørende betydning for,
at borgeren handler på og når sine mål. Projektet viser konkret, at sagsbehandlerens tro på
borgerens jobudsigter øger sandsynligheden for, at borgeren kommer i job (Væksthusets
Forskningscenter 2017). Yderligere fremhæves det i Projekt Langtidsledige tager teten blandt
andet som en central erfaring i arbejdet med personlige borgerstyrede budgetter, at borgerens
opfindsomhed i fastsættelsen af mål imødekommes og samtidigt kritisk kvalificeres af
medarbejderen (Mamsen & Lohmann 2018).
Ved indsatsens start er støttepersonerne blevet spurgt om, hvorvidt de vurderer, at borgerne vil
opnå det langsigtede mål i løbet af indsatsen.
Side 15 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0020.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Figur 6.5 viser, at 52 pct. af støttepersonerne vurderer, at borgeren i meget høj eller høj grad vil
opnå sit langsigtede mål i løbet af indsatsen. 40 pct. angiver, at de delvist vurderer, at borgeren
vil opnå sit langsigtede mål, og syv pct. angiver, at de i mindre grad eller i lav grad vurderer, at
borgeren vil opnå sit langsigtede mål under indsatsen.
Opsummerende vurderer støttepersonerne i vid udstrækning, at borgernes langsigtede mål,
som udspringer af borgernes egne drømme, er realistiske og opnåelige.
Figur 6.5
Støttepersonens tro på, om borgeren vil opnå det langsigtede mål i løbet af indsatsen, opgjort ved
indsatsens start, pct.
Kilde:
Spørgeskemaer fra støttepersoner.
Side 16 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0021.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Ved indsatsens afslutning har støttepersonen besvaret, hvorvidt støttepersonen vurderer, at
borgeren har opnået sit langsigtede mål i indsatsens periode på 12 måneder. Samlet set svarer
over halvdelen af støttepersonerne, at borgeren i meget høj grad (29 pct.) eller i høj grad (23
pct.) har opnået det langsigtede mål, der blev sat ved indsatsens start. Det ses yderligere, at 22
pct. vurderer, at borgeren delvist har opnået sit mål og 25 pct. af støttepersonerne vurderer, at
borgeren i mindre grad eller i lav grad har opnået sit langsigtede mål.
Figur 6.6
Støttepersonens vurdering af, om borgeren har opnået det langsigtede mål ved indsatsens
afslutning, pct.
Kilde:
Spørgeskemaer fra støttepersoner.
6.4 Borgernes og medarbejdernes erfaringer
Afsnittet beskriver erfaringer baseret på kvalitative, semistrukturerede interviews med fire
borgere fra to forskellige kommuner i projektet. Interviewene er foretaget ved indsatsens
afslutning.
Borgernes erfaringer beskrives i teksten og med citater. For at sikre anonymitet er citaterne
redigerede i enkelte tilfælde, hvor der forekommer stor detaljegrad om borgeren og borgerens
oplevelser.
To af interviewene er afholdt med deltagelse fra hhv. en støtteperson, og en støtteperson samt
koordinator, efter borgerens eget ønske. I tilfælde, hvor medarbejderne er kommet med bidrag
under interviewet, er disse erfaringer også gengivet.
Derudover præsenteres erfaringerne fra medarbejderne i projektet på baggrund af en
netværksdag afholdt for kommunerne i november 2019. På netværksdagen præsenterede
kommunerne deres erfaringer i individuelle oplæg og diskuterede væsentlige erfaringer relateret
til implementering og udmøntning af indsatsen på tværs af kommuner. Det er således referat fra
netværksmødet, som danner baggrund for beskrivelserne i erfaringsopsamlingen. Yderligere
indgår et statusnotat, som er fremsendt af en af projektkommunerne. Statusnotatet beskriver
erfaringer med implementering i denne kommune. Det betyder, at det i opsamlingen primært er
Side 17 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
borgernes, medarbejdernes og kommunernes egne erfaringer og udvalgte
opmærksomhedspunkter, der gengives.
Erfaringerne viser, at:
Det personlige borgerstyrede budget har givet borgerne mulighed for at komme tættere
på og opfylde deres langsigtede mål, som udspringer af deres egne ønsker, håb og
drømme
Borgernes vej til at fastsætte et langsigtet mål og delmål er vidt forskellig
Støttepersonerne kan have behov for understøttelse i at finde balancen mellem
borgerens selvbestemmelse og at vejlede borgeren
Borgerne generelt har oplevet øget selvbestemmelse, men indsatsens rammer og
proces kan være en barriere
Borgere og medarbejdere har oplevet, at indsatsen har styrket alliancen og ændret
deres rollerne til en mere ligeværdig relation
Borgerne i forskellig grad oplever øget livskvalitet
De enkelte erfaringer belyses nedenfor.
Mulighed for at tænke ud af boksen
Som belyst ovenfor, på baggrund af spørgeskemaer, har flere af de deltagende borgere et
langsigtet mål relateret til uddannelse og beskæftigelse samt en forbedring af boligforhold.
Dette eksemplificeres også i interviewene med borgerne, hvor tre ud af de fire interviewede
borgere har et langsigtet mål relateret til uddannelse og beskæftigelse. Det gælder også,
selvom indsatsen ikke i alle tilfælde er organiseret i tilknytning til beskæftigelsesforvaltningen.
En borger vælger eksempelvis at bruge dele af sit budget på en cykel, da det giver mulighed for
at komme på arbejde et stykke fra borgerens hjem.
”Det kan være nogle simple ting, som kan have en stor betydning for dit liv. Jeg har aldrig tænkt
før projektet, at jeg skulle have en cykel for at cykle på arbejde. Det har gjort en stor forskel i mit
liv.”
Borger i projektet
Investering i kreative karriereveje
Yderligere forekommer der eksempler på, at indsatsen har givet borgerne mulighed for at
”tænke
ud af boksen” i forhold til deres karrierevej. For eksempel har to af de interviewede
borgere valgt at tage en selvbetalt uddannelse. Projektet har givet mulighed for, at borgerne
kunne få støtte til aktiviteter, som ligger uden for de almindelige rammer for bevillinger.
Nedenfor ses to eksempler på kreative karriereveje for borgere, der har valgt en uddannelse
inden for skønhedsbranchen og dyrepleje:
”Det her projekt er anderledes, fordi det er en uddannelse,
jeg
gerne vil have. De andre gange
var skole, noget jeg var nødt til, fordi man bare skal have en uddannelse. Det var jeg slet ikke
klar til, for jeg kunne ikke rigtigt finde ud af, at der var noget jeg ville. Ud over at arbejde i en
skønhedssalon.”
Borger i projektet
”Der er ikke noget bedre end hunde. Det er nogle sjove dyr at arbejde med og tiden flyver
afsted. Normalt er jeg ikke god til at være sammen med mange mennesker, men når der er
fokus på hunden, giver det ikke angst at være sammen med mennesker.”
Borger i projektet
Side 18 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Bedre boligforhold og sociale relationer
Udover at opfylde mål relateret til uddannelse og beskæftigelse, har borgerne fået mulighed for
at opfylde mål relateret til livskvalitet i bred forstand. Som spørgeskemaerne viser, er
forbedrede boligforhold også et hyppigt forekommende langsigtet mål blandt borgerne i
projektet. Én af de interviewede borgere har haft som et mål at få et hyggeligere hjem, så
familien kan overnatte. Derfor har borgeren brugt sit budget på maling og møbler. For denne
borger er bedre boligforhold et skridt på vejen mod et langsigtet mål om at forbedre forholdet til
familien. For andre borgere vil bedre boligforhold være et langsigtet mål i sig selv. Her er det
netop en pointe i indsatsen, at borgeren ved bedst og selv kan definere, hvordan målene
relaterer sig til hinanden.
En borger fortæller, at hun drømmer om at blive mere social og komme mere ud. Derfor har hun
brugt dele af sit personlige budget på at købe en hund. Borgeren fortæller, at købet af hunden
har haft den betydning, at borgeren kommer ud og gå tur, og her er begyndt at tale med andre
hundeluftere, hvilket har givet nye venskaber.
Behov for klare og ensartede rammer
Trods indsatsens relativt frie rammer er der dog også eksempler på, at man ikke har kunnet
opfylde alle drømme, og borgeren er blevet skuffet. Det gælder eksempelvis, hvis en borger
med gæld har haft ønske om at købe ejendom eller bil. Her har det været en faglig vurdering,
om borgerens mål efter indsatsens afslutning ville kunne sætte borgeren i en situation med
yderligere gældssætning samt konsekvenser ift. udbetaling af fremtidige ydelser.
Yderligere har der blandt kommunerne været tvivl om, hvorvidt det personlige borgerstyrede
budget må bruges på gældsafvikling. I en kommune har man god erfaring med at bruge
budgettet på gældsafvikling, da det har givet et højere månedligt rådighedsbeløb til borgeren.
Afbetaling af kviklån nævnes som en af de aktiviteter, der har haft stor betydning for borgerens
livskvalitet. Konkret har kommunen haft god erfaring med at hjælpe borgeren med afbetaling af
mindre lån, da støttepersonen i samarbejdet med borgeren ofte har fundet ud af, at det er
borgerens lån, som tynger borgeren. Som en del heraf har støttepersonen hjulpet borgeren til at
lægge et budget, som kan fungere uafhængigt af optagelse af lån. Derudover har
støttepersonen talt med borgeren om konsekvenserne ved at optage kviklån, hvilket har ført til,
at borgeren i samarbejde med støttepersonen har afmeldt sig muligheden for at optage kviklån
fremover. I et enkelt tilfælde har man fravalgt at bruge budgettet på at afvikle gæld.
Overvejelserne har her været, at budgettet kun ville afbetale en mindre del af borgerens gæld
og derudover ønskede borgeren at fastholde muligheden for at optage kviklån i fremtiden. Af
denne grund har støttepersonen i samarbejde med borgeren prioriteret at arbejde med at
komme tættere på borgerens mål på anden vis.
Disse tvivlstilfælde kalder på behov for klare og ensartede retningslinjer for, hvilke mål, delmål
og udgifter der falder inden for rammerne af personlige borgerstyrede budgetter.
Nemme og svære beslutningsprocesser
Som en del af indsatsen har borgeren i samarbejde med støttepersonen arbejdet med at
fastsætte et langsigtet mål med udgangspunkt i sine drømme. Herefter har borgeren sammen
med støttepersonen arbejdet med at definere delmål for indsatsen og budgettet, som kan bringe
borgeren tættere på sin drøm. Denne proces har været forskellig for de enkelte borgere, som i
forskelligt omfang har brugt tid og anstrengelser
på ”at drømme” og definere et
langsigtet mål.
Fælles for de interviewede borgere er dog, at det kommer som en stor overraskelse at få tildelt
det personlige budget og blive spurgt ind til deres egne ønsker, drømme og håb.
Side 19 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Borgerne fortæller:
”Min
kontaktperson sagde, vil du være med i et projekt? Jeg troede simpelthen ikke på det.
Hvad skal jeg så gøre for de penge? For der kommer jo ikke nogen og giver dig 50.000. Det var
fuldstændigt sindssygt. Jeg måtte ringe til hende igen samme dag, og jeg sagde, helt ærligt, nu
lyver du ikke. Der må sgu da være et eller andet, jeg skal
lave for de penge?”
Borger i projektet
”Først troede jeg ikke rigtigt på det, det var bare noget snak,
troede jeg. De sagde til mig, at du
vil få mange penge, ikke personligt, men der er nogen, der vil sørge for at hjælpe dig med de
penge. Og jeg tænkte, er det rigtigt det her?”
Borger i projektet
Opfyldelse af en eksisterende drøm eller et akut behov
Nogle borgere oplever, at det personlige borgerstyrede budget kan opfylde en eksisterende
drøm, som borgeren hidtil ikke har haft økonomi eller overskud til at kunne opfylde.
En borger fortæller, at hun er blevet rekrutteret til projektet, fordi hun i længere tid har fortalt sin
støtteperson om et ønske, og at støttepersonen derfor har indstillet hende til projektet:
”Min støtteperson kom lige pludselig og sagde, de her
penge, dem kan du bruge på dén
uddannelse. Vi hjælper dig, og vi støtter dig. Jeg kunne
slet ikke forstå det.”
Borger i projektet
For andre borgere har det personlige borgerstyrede budget givet mulighed for at få luft i
økonomien, som enten pludseligt eller i længere tid har været trængt. En borger fortæller, at en
flytning har betydet, at han har brugt dele af sit budget på møblering, hvorfor budgettet er blevet
brugt på at dække et akut behov.
”Man skal tænke sig godt om”
Andre borgere oplever en lang og svær beslutningsproces i forbindelse med fastsættelse af
målene. En borger understreger, at det vigtigste er, at man tænker sig godt om, før man vælger,
hvad man vil bruge sit budget på.
”Lige så snart man er kommet med i projektet, så skal man ikke tænke: i dag skal jeg have dét, i
morgen skal jeg have dét, og dagen efter dét. Man skal tage én ting ad gangen, stille og roligt.
[…] Man skal have et papir og skrive alle de ting ned, som man tænker på, også fra det første
minut, og så vælge bagefter. Jeg er ikke god til at tænke så mange tanker, så det er bedre at
skrive på noget og så vælge.”
Borger i projektet
”Det tager lang tid at drømme”
På netværksmødet blandt kommunerne understreger både borgerrepræsentanterne (fra en
kommunes projektgruppe) og medarbejderne, at det for mange borgere tager lang tid at
definere mål. Det skyldes ifølge en
borgerrepræsentant ”at borgere, der har været en del af
systemet længe, kan have glemt at drømme”.
Borgeren kan derfor føle et tidspres for at udvikle en drøm og fastsætte mål, da et borgerforløb i
projektet maksimalt må vare 12 måneder. Her peger borgerrepræsentanterne på, at det kan
tage op til et halvt år for en borger at udvikle en drøm og definere mål. En faktor som tid
nævnes derfor som en udfordring i en projektmodel. Derfor har kommunen lagt vægt på, at der i
starten af borgerforløbene gives tid til, at borgerens mål kan udvikles.
En medarbejder udtrykker det således:
Side 20 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
”Vores borgerrepræsentanter
[i kommunens projektgruppe]
havde sagt, at vi skulle vide, at det
kunne tage ret lang tid, før drømmene blev formulerede. Vi sagde ja-ja, men det viste sig, at de
havde ret.”
Medarbejder i projektet
Det peger på, at der organisatorisk og på medarbejderniveau må skabes rammer og
kompetencer til at sikre, at borgerne får tid og rum til at formulere deres egne drømme, ønsker
og håb. Ifølge medarbejderne er dette nødvendigt for, at indsatsen skaber ændringer.
En medarbejder understreger:
”Forandringens døre åbner indefra. Men der skal være tid til at åbne dem.”
Medarbejder i
projektet
Betydning for indsatsens organisering og medarbejderne i indsatsen
En kommune fremhæver,
at det er vigtigt at have fokus på, at ’indflyvningen’ er så lang som
mulig, så borgeren har tid mellem tildeling af indsatsen og dens start til at tænke over sine
drømme og mål.
Yderligere har man i en anden kommune arbejdet med at afholde seminar om drømme og
livshistorier for borgere, støttepersoner og voksenrådgivere. Dette gøres for at sikre, at det først
og fremmest er borgernes drømme og mål, der bliver defineret, med borgernes egne ord, og
ikke støttepersonerne der sætter mål på borgernes vegne.
På netværksmødet fremhæver kommunerne det som en helt særlig og væsentligt kompetence i
indsatsen, at støttepersonen
er i stand til at ”sidde på hænderne”. Det indebærer, at man som
medarbejder er i stand til tålmodigt at vente på, at borgeren formulerer en drøm og relaterede
mål. Det kan opleves som en ny måde at arbejde på, hvor medarbejderen ikke skal komme
med forslagene og løsningerne.
”Det er vigtigt, at man som medarbejder er i stand til at lytte. Det indebærer, at man ikke skal
lytte med ord
i munden. Man skal virkelig bare LYTTE”
Medarbejder i projektet
Dog er en væsentlig erfaring i projektet, at der kan være behov for, at støttepersonen hjælper
borgeren til at nå sin drøm ved at hjælpe borgeren med at formulere relevante og realistiske mål
og delmål. Det indebærer, at støttepersonen skal kunne balancere mellem på den ene side at
sikre borgerstyring og på den anden side at støtte og vejlede i processen.
En medarbejder fra en kommune forklarer eksempelvis, at borgere, der har købt udstyr og
musikinstrumenter, i mindre grad har rykket sig, end de borgere som har købt kurser og
uddannelse. Kommunen peger på, at årsagen til dette er, at borgerne ikke har lært at anvende
udstyret og musikinstrumenterne, og at støttepersonerne har været tilbageholdende med at
komme med forslag og vejlede i borgernes brug af budgettet.
Denne erfaring tyder på, at man i understøttelsen af medarbejdernes kompetencer skal have
fokus på at kunne balancere hensynet mellem borgerens selvbestemmelse og medarbejdernes
støtte og vejledning, samt at der kan være behov for en løbende sparring for at sikre denne
balance.
Borgerstyring og selvbestemmelse
Det overordnede formål med indsatsen i Personlig Borgerstyrede Budgetter er at sikre borgeren
en større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Indsatsen skal understøtte, at
Side 21 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
borgeren kan tage øget medansvar for egen livssituation ved, at borgerne selv kan vælge hvilke
aktiviteter, de har behov for til at opnå deres personlige mål og ønsker.
En borger fortæller, at der med den øgede selvbestemmelse også følger en stor ansvarsfølelse,
som kan være svær at håndtere på egen hånd.
”Jeg følte, at min støtteperson havde lyttet til mig og til det, jeg gerne ville. Men samtidigt blev
jeg bange, fordi jeg fik så stor en mulighed, og jeg fik serveret min uddannelse, men jeg tænkte,
nu skal jeg bare tage mig sammen. Man ved, at man skal igennem alt muligt: man skal mærke
sig selv, give slip på nogle ting og lære noget nyt. Det er hårdt. Men jeg tænkte, at jeg bliver
nødt til
at gøre noget, ellers får jeg ikke noget liv.”
Borger i projektet
Oplevelsen af selvbestemmelse og ansvaret for egne valg og resultater kan sætte gang i en
krævende udviklingsproces hos borgeren, hvorfor den løbende støtte fra medarbejderen er
central for, at borgeren lykkes.
Ifølge en borgerrepræsentant, der deltog på netværksmødet, bør man være opmærksom på,
allerede ved visiteringen,
om borgeren vil være i stand til at kunne håndtere ”den angst,
der
kommer”.
Barrierer for selvbestemmelse
De interviewede borgere oplever grundlæggende, at indsatsen har givet dem øget
selvbestemmelse, og de oplever, at indsatsen har givet mulighed for, at de har kunnet definere
deres egne mål og drømme.
Dog kan projektets rammer være en barriere for, at borgeren oplever selvbestemmelse i alle
dele af indsatsen. En borger forklarer, at en væsentlig faktor er, at der ikke har været tid til, at
borgeren har kunnet få det optimale ud af sit køb.
”Jeg blev ked af det over, at hun
(medarbejderen) havde så travlt. Jeg følte ikke, at jeg ikke fik
den sofa, jeg gerne ville have. Jeg har kigget på så mange sofaer i reklamerne. Jeg ville gerne
have haft en sovesofa, for jeg har jo tre sønner, som jeg gerne vil have til overnatning, men jeg
har fået en skodsofa. Jeg ville gerne have haft en, der var mere robust og stabil. Hun har gjort
det supergodt, men hun kunne godt have haft nogle flere medhjælpere, for hun har været
stresset.”
Borger i projektet
Overordnet oplever borgeren, at han har haft selvbestemmelse i forhold til sine drømme og
langsigtede mål, men at der ikke har været rammer til at sikre tilstrækkelig støtte og vejledning i
brug af budgettet. Det skyldes, at borgeren oplever at være afhængig af støttepersonen for at
kunne udmønte sit budget. Borgeren oplever dels at være afhængig af, om støttepersonen kan
stå til rådighed i det omfang, borgeren har brug for, og dels i forbindelse med transport til
indkøb. Samtidigt kan borgerens egen ivrighed medføre, at der bliver truffet en beslutning, som
senere fortrydes.
Samlet set peger erfaringerne på, at det er centralt at skabe rammer for selvbestemmelse både
om borgerens drøm, langsigtede mål og brug af budgettet, samtidigt med at dette skal ske med
støtte og tålmodig vejledning fra støttepersonen.
Ændringer i alliance og roller mellem borgere og medarbejdere
Både borgere og medarbejdere oplever, at indsatsen har skabt en positiv ændring i
samarbejdet. Det skyldes, at der i indsatsen har været fokus på, at borgeren skal definere et
Side 22 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
langsigtet mål og definere delmål og aktiviteter for at komme tættere på målet med løbende
støtte fra medarbejderen. Det udgangspunkt for samarbejde har betydet, at borgeren har
oplevet at have et fælles projekt med støttepersonen. En generel pointe fra netværksmødet er,
at medarbejderens støtte i og tilgang til indsatsen er mindst ligeså vigtig som de 50.000 kr.
I indsatsen kan medarbejderen indtage forskellige roller, herunder at være koordinator for
borgerens kontakt til andre myndigheder og være mentor for borgerens personlige udvikling.
”Det har været
særligt godt at blive hørt og blive bakket op. Det er anderledes i forhold til, hvis
jeg skulle starte i almindelig skole. Så ville jeg føle mig mere alene. Men her føler jeg, at jeg er
pakket godt ind. Det er mere trygt at starte i uddannelse, og det er okay, hvis man ikke lige
klarer den i første omgang, og at der sker nogle fejl, for man bliver grebet af sin koordinator og
støtteperson. Man er bare mere tryg, og det har jeg rigtigt meget brug for, i stedet for at man
bliver sat ud på en uddannelse, og får at vide, at det klarer man selv. Sådan synes jeg meget,
det har været før. Min støtteperson og koordinator tror på mig, og har sagt, at jeg bare skal vise,
at jeg godt kan. Og jeg har følt mig tryg, fordi jeg har dem”
Borger i projektet
Ovenstående citat viser, at borgeren oplever sig hørt, bakket op og troet på, og deraf føler sig
tryg ved at starte i uddannelse. Dette ligger i tråd med resultaterne fra Beskæftigelses Indikator
Projektet, som viser, at socialrådgiverens tro på borgeren øger borgerens sandsynlighed for at
nå sine mål (Væksthusets Forskningscenter 2017)
Fra medarbejderens perspektiv opleves det, at indsatsen også har ændret den måde, borgeren
ser samarbejdet med medarbejderen på, hvor borgeren har taget mere ansvar for sin egen
situation.
Medarbejdere beskriver:
”Hvor støttepersonen før har været brandslukker, beder borgeren nu i stedet om hjælp.
Støttepersonen er blevet brugt mere som samarbejds- og sparringspartner. Borgeren har været
god til at sige ’vil du hjælpe mig, så jeg selv kan?’”
Medarbejder i projektet
”Det er helt anderledes, for det er borgerne, der kommer med ønskerne, og det er deres drøm.
Ift. førtidspension er der jo så mange krav og udredninger, så lige pludseligt er det her noget
positivt. De kan tage styringen selv.”
Medarbejder i projektet
Ringe i vandet
Udover at indsatsen har ændret samarbejdet mellem borgere og støttepersoner, peger
medarbejderne og borgerrepræsentanterne på, at indsatsen har skabt ændringer i alliancen
mellem borgerne og andre myndigheder i kommunen. Det gælder både hos medarbejderne i
andre myndigheder, som har fået øget fokus på borgernes selvbestemmelse, men også for
borgerne som ser kommunen på en ny måde.
”Borgerne har tidligere haft negative oplevelser med jobcenter og myndigheder. Når nogen ville
give råd og vejledning, har de følt det som en belastning. Projektet har ændret deltagernes syn
på kommunen og har betydet, at borgerne nu også møder for eksempel jobcentret på en anden
måde. På den måde skaber projektet ringe i vandet til andre myndigheder.”
Borgerrepræsentant
i projektet
Side 23 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Borgerne oplever øget livskvalitet
Som belyst i spørgeskemaundersøgelsen oplever cirka en fjerdedel af borgerne, at de har
opnået deres langsigtede mål i løbet af projektet. Yderligere vurderer lidt over halvdelen af
borgerne, at de er kommet tættere på det langsigtede mål end ved indsatsens start.
I interviews med borgerne sættes ord på, hvilken betydning det har haft for deres livskvalitet, at
de har opnået eller er kommet tættere på deres drøm og mål.
Flere af borgerne i projektet har foretaget radikale livsændringer, og vejen mod det fastsatte mål
har haft positiv betydning for deres liv på andre områder, herunder at håndtere psykiske
udfordringer, få mere selvværd, etablere nye netværk og overkomme misbrug.
”Jeg
har lært at elske mig selv
[…] [Før projektet]
følte jeg ikke, at jeg var mere værd, så jeg har
levet som om, at jeg ikke betød noget for nogen. Men da jeg kom ud af døren, og jeg fik nogen
gode oplevelser og nogen at snakke med, begyndte jeg at vokse rigtigt meget, og så begyndte
jeg at tænke mere over, hvem jeg bruger min tid på, og hvordan jeg behandler mig selv.”
Borger
i projektet
Indsatsens fokus på borgernes egne drømme har også givet anledning til, at borgerne i højere
grad tænker på deres ønsker og håb for fremtiden.
”[Før
projektet]
sad jeg bare og sumpede indenfor, og jeg gad ikke ud eller noget. Nu har jeg et
ordentligt hjem, hvor jeg vasker tøj, ordner køkkenet og støvsuger. […] I stedet for at bruge
penge på alkohol, så bruger jeg penge på et nyt stuebord, et nyt billede eller noget til mit barn.
Jeg er også begyndt at tænke på, at jeg gerne vil åbne min egen butik, så jeg kan tjene nogle
flere penge, så jeg kan få et nyt sted at bo. Så
jeg har alle mulige drømme nu.”
Borger i
projektet
For andre borgere har indsatsen givet øget livskvalitet, omend den store, livsforandrende
ændring ikke er indtruffet. I det tilfælde har indsatsen betydet, at borgerne er kommet tættere på
eller har nået deres mål, men uden at dette har haft markant positiv indflydelse på borgernes
situation på andre livsområder.
”Jeg har fået totalt ro på, for jeg anede ikke, hvordan jeg skulle få pengene til en flytning.
Pengene kom som sendt fra himlen. Jeg er ikke blevet mere glad. Men jeg er blevet mere glad
for mit hjem.”
Borger i projektet
Et succeskriterie for projektet er, at borgerne oplever øget livskvalitet på baggrund af de
individuelle og forskellige mål, som borgerne har sat. Spørgeskemaundersøgelsen viser, at
langt de fleste borgere oplever, at de har opnået eller er kommet tættere på deres langsigtede
mål i løbet af projektet. De kvalitative interviews med borgerne viser, at indsatsen har øget de
interviewede borgeres generelle livskvalitet i forskelligt omfang.
6.5 Implementeringserfaringer
Projekt Personlig Borgerstyrede Budgetter har i de fire projektkommuner været forankret i
forskellige forvaltninger.
I kommunerne har indsatsen bestået af en støtteperson, som har haft den direkte kontakt til
borgeren, samt i nogle tilfælde en koordinator i en mere tværgående funktion. I kommunerne
har der været ansat én eller flere støttepersoner.
Side 24 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Opsamlende peger kommunerne på følgende opmærksomhedspunkter for at sikre en
succesfuld implementering af indsatsen:
Visitering af borgere
Inddragelse af borgerrepræsentanter
Medarbejderkompetencer
Udmøntning af budgettet
Visitering af borgere
På netværksmødet fremhæver kommunerne, at visitering af borgere er et væsentligt
opmærksomhedspunkt for at sikre, at indsatsen lykkes.
Kommunerne har haft succes med at screene borgerne inden tildeling af indsatsen, hvor en
medarbejder har haft en samtale med borgeren om indsatsen. Yderligere har kommunerne
rekrutteret ved hjælp af indstillinger fra andre myndigheder, der kender borgeren.
I de tilfælde, hvor indsatsen ikke er lykkes, peger en kommune på, at det har skyldtes dårligt
kendskab til borgerens ressourcer og situation, herunder sprogbarrierer og kognitivt
funktionsniveau. Én kommune oplever, at to borgere har misbrugt pengene. I begge tilfælde er
der tale om, at der har været et ringe kendskab til borgerens baggrund og forudsætninger, som
har gjort det vanskeligt at formidle indsatsens aspekter og at tage de nødvendige hensyn ved
visitering. Yderligere fremhæves det som nævnt af en borgerrepræsentant, at man bør være
opmærksom på ved visitering,
”om borgeren vil være stærk nok at håndtere den angst”, der kan
opstå ved at skulle deltage i indsatsen.
I Projekt Langtidsledige tager teten, hvor målgruppen for de personlige borgerstyrede,
budgetter, er langtidsledige kontanthjælpsmodtagere, anbefales det også, at indsatsen gives til
særligt udvalgte og screenede borgere, der vurderes at kunne have gavn af indsatsen, fremfor
at indsatsen tildeles til tilfældigt udvalgte borgere. En erfaring fra Langtidsledige tager teten er,
at indsatsen tyder på at være særlig effektfuld, når borgeren bliver udpeget af jobkonsulenten.
Det skyldes medarbejderens evne til at få øje på borgere, der kan få særligt gavn af tilbuddet,
samt borgerens egen motivation. Her peges der på, at det kan have påvirket nogle borgeres
motivation og tilgang positivt at få at vide, at de er blevet udpeget af en medarbejder, der tror på
dem. Dog understreger jobkonsulenterne også, at der blandt de tilfældigt udvalgte borgere, er
borgere, som overrasker og kan mere end forventet. Jobkonsulenterne får hos den gruppe øje
på nogle hidtil usete potentialer, som borgeren har fået mulighed for at udfolde i projektet
(Mamsen & Lohmann 2018).
Inddragelse af borgerrepræsentanter i projektgruppen
I én af projektkommunerne har man inddraget to borgerrepræsentanter, der repræsenterer
målgruppen, i projektgruppen. Borgerrepræsentanterne har været med til at tilrettelægge
indsatsen og har deltaget i alle projektaktiviteter med undtagelse af udvælgelse og drøftelse af
konkrete borgere. Ifølge kommunen har inddragelsen af borgerrepræsentanter givet unikke
perspektiver, som medarbejdere ikke nødvendigvis er opmærksomme på. Blandt andet har
borgerrepræsentanterne understreget, at det kan tage lang tid for borgerne at drømme og
definere langsigtede mål.
Yderligere understreger de to borgerrepræsentanter, at de har oplevet det som en hjælp i deres
egen recovery at deltage i projektet:
Side 25 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
”Jeg føler, at jeg har fået meget mere end 50.000 kr. ved at være med som
borgerrepræsentant. Det har haft en helende effekt”.
Borgerrepræsentant i projektet
Medarbejderkompetencer
På netværksmødet fremhæver medarbejderne, at den vigtigste kompetence i indsatsen
er ”at
lytte til
borgerens drømme og ønsker og tro på dem”.
En medarbejder udtrykker:
”Det er vigtigt at have en investeringstankegang.
Det er ikke raketvidenskab, men der er bare
ofte en anden virkelighed derude, som sætter en anden ramme. Men tænker man det som en
investering og sætter sig for at nå målene, så kan det lade sig gøre.”
Medarbejder i projektet
Yderligere nævnes alliancen mellem borgeren og støttepersonen,
som det ”der har rykket
borgeren mest”,
og
derfor bør der i indsatsen være mulighed for at skifte støtteperson
undervejs, hvis borgeren ønsker det.
Derudover fremhæves det, at medarbejderne skal formå at skabe gode samarbejdsrelationer til
andre aktører, som er vigtige for, at borgeren kan komme tættere på eller nå sit mål. Det kan
eksempelvis være jobcentret, hvor det kan være nødvendigt at sætte andre aktiviteter på
pause, mens borgeren arbejder med de fastsatte delmål og det langsigtede mål.
”Der blev brugt lidt tid på at overbevise sagsbehandleren fra myndighed om,
at borgeren havde
styr på det, og at vi
[støtteperson og koordinator]
nok skulle tage os af det, så de
[myndighed]
ikke behøvede at være urolige. Men de
[myndighed]
havde ikke forstået det, og de syntes, at
det var mærkeligt, at borgeren ikke skulle følge de regler, de normalt har. Hvor jeg blev nødt til
at sige, jamen, det sætter vi lidt i bero, for borgeren har faktisk en plan, og nu må vi altså tro på,
at det kan lade sig gøre. Vi holdt nogle møder, og så kom der ro på.”
Medarbejder i projektet
Dertil peger flere af kommunerne på, at de har savnet rum for erfaringsudveksling og sparring
om konkrete borgerforløb, hvor der har været behov for at drøfte, hvordan man bedst kan
vejlede borgeren.
Udmøntning af budgettet
Efter anmodning fra den medarbejder, der er tilknyttet som støtte til den enkelte borger, er det
kommunen, som på vegne af borgeren betaler for de aktiviteter og mindre udgifter mv., som er
planlagt i det personlige borgerstyrede budget. Af hensyn til borgeren udbetales der således
ikke kontante beløb direkte til borgeren. Kommunerne har dog valgt at håndtere udbetalingen
og forvaltning af budgettet på forskellig vis.
I én kommune har man valgt, at borgeren kunne bruge hele beløbet. Argumentet for dette har
været, at medarbejderen ikke skulle
”stille sig til dommer”
over borgerens forvaltning af sit
budget.
I en anden kommune har man modsat valgt, at borgeren ikke kunne bruge det fulde beløb på
50.000 kr., i tilfælde hvor borgeren har indfriet sine delmål uden at bruge hele budgettet.
Budgettet er her alene anvendt på de definerede delmål og aktiviteter, også selv om nogle
borgere ikke har brugt hele beløbet på 50.000 kroner. Dette er blevet modtaget forskelligt af
borgerne. Nogle borgere er tilfredse, fordi de har oplevet, at de har brugt budgettet på det, de
gerne ville. Andre er ærgerlige over, at de ikke kunne bruge hele beløbet. Det kan eksempelvis
Side 26 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
være tilfældet, hvis borgeren ikke er tilfreds med sit køb,
og dertil har en opfattelse af at ”have
været sparsommelig”.
Her peger kommunen på, at det er vigtigt, at støttepersonen tydeligt formidler fra indsatsens
start, om borgeren kan bruge hele beløbet, eller om der er en tilbagebetaling, når delmålene er
indfriet. Dertil kan det give mening at pointere, hvis budgettet for eksempel er en del af en pulje,
hvor en anden borger kan få glæde af de penge, borgeren ikke bruger.
Generelt er en erfaring fra kommunerne dog, at beløbet i de borgerstyrede budgetter skal kunne
varieres, da mange borgeres mål ville kunne realiseres for mindre beløb. Yderligere
understreger kommunerne dog også, at pengene er en motiverende faktor, men at den styrkede
alliance mellem borger og støtteperson, som kommer af de borgerstyrede mål, også er central
for indsatsens virkning.
På netværksmødet forklarer kommunerne, at det kan opleves formynderisk, at alle udbetalinger
skal gå gennem støttepersonen. De peger på, at det kunne være en fordel, hvis man kunne
overføre små beløb til borgeren. Det er imidlertid med til at sikre en løbende støtte til borgerne,
at støttepersonen inddrages i alle borgernes køb og derved kan følge med i borgerens mål.
Samtidigt er der tilfælde, hvor borgeren har kunnet modstå pres udefra eller fra personer i sit
netværk ved at henvise til, at købene skal gå igennem medarbejderen, som tjekker, at budgettet
bruges på borgerens delmål.
Generelt oplever kommunerne, at borgerne går til budgettet med stor ydmyghed og
sparsommelighed.
”Borgerne har vist
stor omtanke, når de har skullet fastlægge, hvad budgettet skulle bruges på.
De fleste var nøjsomme, ydmyge og velovervejede og sagde fx: nej, det dér er for dyrt, det vil
jeg ikke bruge pengene på.”
Medarbejder i projektet
Side 27 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0032.png
Personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Referencer
Beskæftigelsesministeriet (2014). Forlig om reform af beskæftigelsesindsatsen.
Hough, J., & Rice, B. (2010). Providing personalised support to rough sleepers.
York: Joseph
Rowntree Foundation, accessed, 1(2),
15.
Kohl, K. S., Kessing, M. L., Fynbo, L., Schmidt, A., Jensen, M. N., & Munkholm, M. C. (2016).
Stofmisbrugsområdet i et brugerperspektiv. SFI
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Mamsen, E., & Lohmann, M.B., (2018). Langtidsledige tager teten: Personlige, borgerstyrede
budgetter i beskæftigelsesindsatsen over for langtidsledige kontanthjælpsmodtagere. Erfaringer
og foreløbige resultater. Socialt Udviklingscenter SUS.
Socialstyrelsens Vidensportal (2017). Recovery. Tilgået d.26.03.20
Væksthusets Forskningscenter (2017). Sagsbehandlerens betydning for udsatte borgeres
jobchancer, Hovedpointer 1. udgave, 1. oplag
Side 28 af 28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil kommentere og oversende Socialstyrelsens erfaringsopsamling på tværs af de fire projektkommuner, der har gennemført projekter om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, til social- og indenrigsministeren
2312151_0033.png
Socialstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf.: 72 42 37 00
www.socialstyrelsen.dk
september 2020