Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 317
Offentligt
2420288_0001.png
Regeringen
KL
Aftale om kommunernes
økonomi for 2022
Nyt kapitel
8. juni 2021
1. Indledning
Siden starten af 2020 har Danmark gennemlevet en ekstraordinær tid, hvor COVID-19 har
haft store konsekvenser for alle danskeres dagligdag. Det har været en udfordring, men epi-
demien har også demonstreret vores stærke sammenhold og styrken ved velfærdssamfun-
det.
Det gælder ikke mindst i kommunerne, som på kort tid omstillede arbejdsgange og løste ud-
fordringerne lokalt. Kommunerne har udvist en stor fleksibilitet, og har leveret et stort arbejde
under svære omstændigheder.
Regeringen og KL er enige om at bygge videre på de gode erfaringer i udviklingen af velfær-
den, herunder ved at tage konkrete skridt til styrket sammenhæng og udvikling af det nære
sundhedsvæsen. Parterne er desuden enige om at fastholde et stærkt fokus på kerneopga-
verne og afhjælpe implikationerne af nedlukningen i takt med udrulningen af vaccinerne og
den kontrollerede gradvise genåbning.
Kommunerne har med afsæt i hjælpepakker og kompensationsordninger, som aftalt mellem
regeringen, Folketingets partier og KL, understøttet, at epidemien ikke fortrænger velfærden i
kommunerne. Regeringen og KL er med aftalen enige om yderligere kompensation til håndte-
ring af konsekvenserne af COVID-19.
Regeringen og KL er enige om, at årets økonomiaftale dækker den demografiske udvikling i
kommunerne i takt med, at der kommer flere børn og ældre, og giver kommunerne mulighed
for at investere i velfærden.
Aftalen kommer oven på en markant prioritering af den kommunale velfærd i økonomiafta-
lerne for hhv. 2020 og 2021 samt Aftalerne om finanslov for hhv. 2020 og 2021. Dermed sik-
res, at pengene følger med, når der kommer flere børn og ældre, og at velfærden fortsat ud-
vikles på trods af den ekstraordinære situation som følge af COVID-19.
Regeringen og KL er enige om, at den grønne omstilling er en vigtig prioritet, der kræver del-
tagelse af alle parter
ikke mindst kommunerne. Med aftalen er parterne enige om en række
tiltag, som vil bidrage til den danske klimamålsætning om reduktionen af drivhusgasudlednin-
ger med 70 pct. 2030.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0002.png
Regeringen og KL er enige om, at en stærk offentlig sektor forudsætter et vedvarende fokus
på omstilling og prioritering på alle områder for at sikre den nære velfærd. Parterne er endvi-
dere enige om at øget synlighed og viden om kommunernes resultater og effekter kan sikre
bedre kvalitet og styringsmuligheder.
2. Kommunernes økonomiske rammer for 2022
Det kommunale udgiftsloft er udgangspunktet for den kommunale serviceramme for 2022.
Regeringen og KL er enige om at løfte dette udgangspunkt med 1,4 mia. kr. Den kommunale
serviceramme udgør derved samlet set 275,4 mia. kr. Hertil kommer yderligere reguleringer i
medfør af DUT mv.
Med Aftale om finansloven for 2021 har regering fortsat prioriteret et markant løft af den kom-
munale økonomi med 0,6 mia. kr. i 2021 og 0,7 mia. kr. i 2022 til flere hænder og højere fag-
lighed i ældreplejen og hurtigere indfasning af minimumsnormeringer. Dertil har regeringen
prioriteret flere lærere i folkeskolen med 0,3 mia. kr. i 2020 stigende til 0,6 mia. kr. i 2022.
Regeringen og KL er enige om, at kommunerne kan frigøre ressourcer ved yderligere at re-
ducere forbruget af eksterne konsulenter samt en videreførelse af arbejdet med velfærdsprio-
riteringen. Parterne er med aftalen enige om at frigøre i alt 0,4 mia. kr. i 2022. Hertil kommer
den allerede aftalte reduktion af kommunernes forbrug af eksterne konsulenter på 0,2 mia. kr.
i 2022. Derved frigøres i alt 0,6 mia. kr. i 2022 til borgernær velfærd.
Samlet giver det mulighed for at prioritere 2,0 mia. kr. i 2022 til bl.a. at dække den demografi-
ske udvikling, ansætte flere velfærdsmedarbejdere og udvikle kernevelfærden.
Regeringen og KL er enige om, at rammen for kommunernes investeringer i 2022 udgør 19,9
mia. kr., som skal sikre mulighed for at bidrage til den grønne omstilling og investere i de fysi-
ske rammer for den borgernære velfærd og den grønne omstilling. Heraf gives et tilskud på 1
mia. kr. i 2022 til grønne investeringer. Kommunernes likviditetsfinansiering udgør 1 mia. kr.
Regeringen og KL er enige om at styrke datagrundlaget og understøtte synlighed med kom-
munernes investeringer, herunder særligt om grønne investeringer, nybyggeri og vedligehold
samt nøgletal om kommunernes ejendomsportefølje og ejendomsdrift. Der nedsættes en ar-
bejdsgruppe, som skal afrapportere frem mod økonomiforhandlingerne for 2023.
Regeringen og KL er enige om, at det er en central forudsætning for økonomiaftalen, at både
den aftalte kommunale service- og anlægsramme i 2022 overholdes i budgetterne og regn-
skaberne.
Af hensyn til de offentlige finanser og efterlevelse af budgetloven er der fastsat et loft over de
kommunale investeringer i 2022. Dermed er 1 mia. kr. af kommunernes bloktilskud betinget
af, at kommunernes budgetterede anlægsudgifter holder sig inden for den aftalte anlægs-
ramme under hensyntagen til det samlede budgetterede niveau for drifts- og anlægsudgifter.
Samtidig er 3 mia. kr. af kommunernes bloktilskud betinget af kommunernes aftaleoverhol-
delse i budgetterne for serviceudgifterne i 2022.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0003.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om at have dialog om det faglige grundlag for
en revision af Budgetloven. Regeringen vil invitere forligskredspartierne til forhandlinger om
en revision af Budgetloven.
Parterne er endvidere enige om, at der i fællesskab afdækkes mulige opdateringer af DUT-
vejledningen fra 2007, herunder om beregningen af overheadomkostninger.
Regeringen og KL er enige om, at kommunerne i den aktuelle økonomiske situation kan an-
vende en andel af deres likvide midler til at nedbringe kommunernes gæld.
Regeringen og KL er enige om, at det er økonomisk fordelagtigt, at kommunerne foretager
indbetalinger af deres indefrosne feriemidler til Lønmodtagernes Feriemidler. Parterne er
enige om at drøfte dette med henblik på at opnå enighed om en model for 2022.
Tabel 1
Balance for kommunerne i 2022
Mia. kr., 2022-pl
Serviceudgifter, netto
Aktivitetsbestemt medfinansiering
Overførsler
Bruttoanlæg (ekskl. ældreboliger)
Øvrige udgifter
Udgifter i alt
Aftale
275,4
23,6
96,8
19,9
0,9
416,6
Skatteindtægter
Bloktilskud mv.
-
Heraf betinget bloktilskud
Øvrige indtægter
Indtægter i alt
-315,0
-101,0
-4,0
-6,8
-422,8
Reduceret anvendelse af eksterne konsulenter i kommunerne
Med økonomiaftalen for kommunerne i 2021 aftalte parterne, at kommunernes anvendelse af
eksterne konsulenter kan nedbringes med 1,0 mia. kr. årligt fra 2025, heraf 0,5 mia. kr. i
2021, 0,7 mia. kr. i 2022, 0,8 mia. kr. i 2023 og 0,9 mia. kr. i 2024.
Regeringen og KL er enige om, at kommunerne i de kommende år fortsat skal have fokus på
at reducere forbruget af eksterne konsulenter. Parterne er derfor enige om, at kommunernes
anvendelse af konsulenter kan nedbringes med yderligere 0,25 mia. kr., således at kommu-
nerne i 2025 samlet set nedbringer konsulentforbruget med i alt 1,25 mia. kr. Målet er, at de
frigjorte midler skal anvendes til at udvikle den borgernære velfærd i kommunerne, herunder
det specialiserede socialområde.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0004.png
Velfærdsprioritering
Regeringen og KL er enige om at fortsætte samarbejdet om en velfærdsprioritering med fo-
kus på innovation på velfærdsområderne, frigørelse af ressourcer gennem effektiv drift og et
flerårigt sigte i budgetsamarbejdet. Parterne er enige om, at velfærdsprioriteringen udgør 0,4
mia. kr. i 2022.
Boks 1
Øvrige økonomiske forudsætninger
Overførselsudgifter
Det er forudsat i aftalen, at kommunernes overførselsudgifter, herunder udgifter til forsørgelse og aktivering
af forsikrede ledige mv., vil udgøre 96,8 mia. kr. i 2022.
Midtvejsregulering
Regeringen og KL er endvidere enige om, at der foretages en midtvejsregulering vedrørende 2021 på 3,2
mia. kr. som følge af ændrede skøn for overførsler samt pris- og lønudvikling. Regeringen og KL er enige
om at følge udviklingen i kommunernes overførselsudgifter
Skattefastsættelse
Der er med Aftale om reform af det kommunale tilskuds- og udligningssystem af d. 5. maj 2020 enighed om
at understøtte, at kommunernes indkomstskat under ét ikke stiger som følge af udligningsreformen. I for-
længelse heraf øges rammen til nedsættelser af udskrivningsprocenten med op til 28 mio. kr. for at under-
støtte en neutralisering af en evt. samlet skattestigning, som kan tilskrives en overudligningsvirkning ved
skatteforhøjelser til indfasningen af tab i udligningsreformen i 2022. Tilskud fordeles efter vilkår fastsat med
udligningsreformen.
Regeringen og KL er enige om at understøtte skattefleksibilitet i kommunerne inden for en samlet uændret
kommunal skat. På den baggrund etableres en ramme til skattenedsættelser med tilskud i kommunerne i
2022 på op til 50 mio. kr. samt en tilsvarende ramme til skatteforhøjelser i 2022. Tilskudsprocenten kan hø-
jest udgøre 75 pct. af provenutabet i 2022, 50 pct. i 2023 og 2024 og 25 pct. i 2025.
Med henblik på at understøtte en samlet uændret skat skal kommunerne inden budgetlægningen ansøge
Indenrigs- og Boligministeriet om adgang til få andel i tilskuddet til skattenedsættelse samt rammen til skat-
teforhøjelser. På den baggrund fastsættes rammerne til nedsættelser og forhøjelser med henblik på at un-
derstøtte en samlet uændret skat. Skatterammerne for 2022 fordeles en gang for alle af Indenrigs- og Bolig-
ministeriet.
Pris- og lønudvikling
Der anvendes et skøn for pris- og lønudviklingen (PL) for kommunerne fra 2021-2022 for de samlede udgif-
ter inkl. overførsler på 1,7 pct. PL-skønnet for serviceudgifter (ekskl. overførsler) er 1,9 pct. fra 2021-2022,
og PL-skønnet for anlægsudgifter er 1,4 pct. fra 2021-2022.
Bidrag til regionerne
Udgangspunktet for kommunernes grundbidrag på udviklingsområdet for 2021 var 113 kr. pr. indbygger.
For 2022 vil pris- og lønreguleringen indebære, at udgangspunktet for bidragsfastsættelsen vil være et
grundbidrag på 115 kr. pr. indbygger på udviklingsområdet. Reguleringen er fastsat på basis af et skøn for
den regionale pris- og lønudvikling fra 2021-2022 på 1,4 pct. inkl. medicin.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0005.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
Kommunal medfinansiering (KMF)
Regeringen har tilkendegivet, at den løbende kommunale afregning af den kommunale medfinansiering
(KMF) fastfryses uændret i 2022 svarende til afregningsniveauet i 2021, og at der i forbindelse med efterre-
guleringen af KMF for 2020 inddrages et hensyn til, at kommuner med en høj budgettering af medfinansie-
ringen ikke taber uforholdsmæssigt på ordningen. KL inddrages i det videre arbejde med ændringer i den
fremadrettede finansieringsmodel på sundhedsområdet med fokus på at understøtte øget kvalitet, sammen-
hæng og nærhed på sundhedsområdet.
3. Indsatsen mod COVID-19 i 2021
COVID-19 præger i 2021 fortsat det danske samfund i 2021, og stiller store krav til opgave-
løsningen i kommunerne. Det seneste år har kommunerne påtaget sig et stort ansvar i den
ekstraordinære situation, som epidemien har stillet, og fortsat stiller, samfundet i.
Det har betydet, at en række øvrige opgaver og aktiviteter, både centralt og decentralt i kom-
munerne, ikke er gennemført som normalt. Regeringen har derfor med Aftale om håndtering
af COVID-19 af 11. december 2020 tilkendegivet, at den også for 2021 er indstillet på at sikre
de nødvendige ressourcer til at finansiere COVID-19-indsatsen, så epidemien ikke fortrænger
velfærden i kommunerne.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke et fyldestgørende overblik over samtlige COVID-
19 relaterede mer- og mindreudgifter i kommunerne i 2021. Det skyldes bl.a., at det videre
forløb af epidemien ikke kendes. Der kan derfor være behov for at revidere økonomien for
2021, når der er større klarhed over det videre forløb.
Der er på den baggrund enighed mellem regeringen og KL om, at kommunerne kompenseres
for i alt 1,3 mia. kr. i 2021, som vedrører følgende udgifter:
Der gives en kompensation på 0,9 mia. kr. i 2021 for nettomerudgifter til rengøring i kom-
munale og private velfærdstilbud, testkapacitet, isolationsfaciliteter og opsporing, herun-
der bl.a. på ældreområdet.
Aarhus Kommune har på vegne af kommunerne koordineret køb af værnemidlerne i or-
ganisationen KVIK for i alt 0,4 mia. kr.
Kompensationen udmøntes som udgangspunkt efter indbyggertal. Der vil i udmøntningen
blive taget hensyn til den særskilte model for koordination i forbindelse køb af værnemidler.
Regeringen er indstillet på, at midlerne kommer til udbetaling hurtigst muligt.
Regeringen og KL er enige om, at den aftalte kompensationen for håndteringen af COVID-19
i kommunerne er baseret på både kommunernes merudgifter og mindreudgifter. Parterne er
enige om, at der i forbindelse med forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2023 fore-
tages en samlet efterregulering af kommunernes nettomerudgifter til håndtering af COVID-19
i 2020 og 2021.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0006.png
Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om, at kompensationsmodellen for 2020 for de
regionale trafikselskaber, jf. aftale af 17. juni 2020, videreføres i 2021. Parterne er enige om,
at der med aftalen udbetales kompensation for i alt 0,6 mia. kr. til de regionale trafikselskaber
for de foreløbige merudgifter i 2021. Regeringen, KL og Danske Regioner vil, af hensyn til
kommunernes og regionernes budgetlægning og med afsæt i et forventet genåbnet Dan-
mark, drøfte håndteringen af 2022 i det tidlige efterår 2021.
KL noterer sig, at der er igangsat en dialog om en model for fremadrettet indkøb og lagersty-
ring af værnemidler mv., og at eventuelle merudgifter drøftes mellem parterne.
Regeringen og KL er enige om, at den aftalte kompensation i 2020 og 2021 dækker både of-
fentlige og private velfærdstilbud. Regeringen noterer sig, at KL har udarbejdet en redegø-
relse over kommunernes udbetalte kompensation til private velfærdstilbud. Regeringen og KL
er enige om væsentligheden af, at kommunale og private tilbud behandles ens, og at ram-
merne understøtter dette. KL prioriterer vejledningsindsatsen for kompensation højt.
På trods af en ekstraordinær indsats kan der være følger af corona-nedlukningen, særligt for
de mest sårbare grupper i samfundet. Regeringen og KL er enige om, at der behov for et
langsigtet fokus på kerneopgaven med henblik på at afhjælpe konsekvenserne af nedluknin-
gen.
4. Udvikling af velfærden
Kommunerne har ansvaret for store dele af den borgernære velfærd, og trods svære betin-
gelser er der i kommunerne i over et år løftet en ekstraordinær opgave og fundet løsninger til
gavn for borgerne.
I takt med at samfundet genåbnes, og at situationen gradvist normaliseres skabes der grund-
lag for igen at fokusere på den langsigtede udvikling af velfærdsområderne. Regeringen og
KL er enige om, at der er potentiale for at levere en bedre service til borgerne. Parterne vil i
fællesskab understøtte dette ved at arbejde for, at der på alle niveauer er den nødvendige fri-
hed til faglighed og sund fornuft, så lokale politikere, forvaltninger, ledere og medarbejdere
kan tilrettelægge opgaveløsningen til de konkrete behov.
Nytænkning af velfærdens rammer
Regeringen og KL er enige om, at større frihed i opgaveløsningen går hånd i hånd med, at
der politisk sættes en tydelig retning for den ønskede velfærdsudvikling både nationalt og lo-
kalt, og at der løbende er mulighed for at have en dialog om udviklingen baseret på fakta. Det
forudsætter, at der på tværs af den offentlige sektor er et fælles billede af udfordringer, ambi-
tioner og mål. COVID-19-krisen har med tydelighed demonstreret, hvad den samlede offent-
lige sektor kan præstere, når der er et klart defineret fælles mål.
Parterne forpligter sig derfor i fællesskab og med inddragelse af andre parter til at drøfte,
hvordan erfaringerne kan anvendes til at videreudvikle og sætte retning for velfærdssamfun-
det og tage hånd om de største udfordringer, herunder bl.a. rekrutteringsudfordringen, som
bliver stadig større i takt med den demografiske udvikling.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0007.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
Flerårige budgetter
Regeringen og KL er enige om, at flerårige budgetter for velfærdsinstitutioner danner grund-
lag for bedre langsigtet planlægning og giver medarbejderne frihed til at koncentrere sig om
fagligheden, forebyggelse og længerevarende indsatser. Parterne er enige om vigtigheden
af, at kommunerne anvender flerårige budgetter for velfærdsinstitutioner, hvor det giver me-
ning lokalt.
Velfærdsaftaler
Regeringen har med velfærdsaftalerne sat en ny, ambitiøs retning for udviklingen af velfær-
den, hvor syv kommuner i størst muligt omfang sættes fri fra statslig og kommunal regulering
på hhv. dagtilbuds-, folkeskole- og ældreområdet i en tre-årig forsøgsperiode. De syv kom-
muner får derved udstrakt frihed til at udvikle velfærden gennem større lokalt handlerum, løs-
ninger tæt på borgerne og et stærkt samspil mellem lokale politikere, ledere, medarbejdere
og borgere.
Parterne er enige om løbende at følge erfaringsopsamlingen fra de syv kommuner, så de kan
tjene som inspiration på de tre områder på tværs af alle landets kommuner.
Evaluering af kommunalreformen
Med kommunalreformen blev der gennemført betydelige strukturelle tilpasninger af det de-
centrale Danmark. Regeringen er imidlertid optaget af fortsat at sikre et Danmark i balance,
hvor borgerne oplever nærhed i mødet med den offentlige sektor, både hvad angår de fysi-
ske rammer, men også i mødet med medarbejderne.
Regeringen har derfor igangsat en evaluering af kommunalreformen, herunder ift. at under-
søge udviklingen i velfærdsopgaverne relateret til serviceniveau, kvalitet, effektivitet og øko-
nomi. KL og Danske Regioner inddrages i arbejdet.
Offentlig-privat samarbejde
Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om at etablere en enhed for offentlig-privat
samarbejde med henblik på at styrke offentlig-privat samarbejde omkring indkøb og udvikling
af innovative løsninger til den offentlige sektor, der kan understøtte velfærd og grøn omstil-
ling. Parterne er i den anledning enige om at sammenlægge Center for Offentlig Innovation
(COI) og OPS-enheden.
5. Det specialiserede socialområde
Danmark har en af verdens mest udbyggede socialsektorer. Kommunerne yder hjælp og
støtte til mere end 180.000 børn, unge og voksne på det specialiserede socialområde. Det
specialiserede socialområde er det enkeltstående område i kommunerne, som har haft den
største udgiftsvækst korrigeret for demografi siden kommunalreformen i 2007, og kommu-
nerne anvender nu mere end 50 mia. kr. årligt til sociale indsatser. Kommunerne har de se-
neste tre år prioriteret at løfte det specialiserede socialområde med 3 mia. kr. i budgetlægnin-
gen.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0008.png
Kommunerne oplever i disse år et udgiftspres på det specialiserede socialområde, som rege-
ringen anerkender også fremadrettet vil forudsætte vanskelige prioriteringer i forhold til de øv-
rige velfærdsområder i kommunerne. Regeringen og KL er derfor enige om, at kommunerne
skal arbejde for, at den fortsatte udvikling af området sker inden for den afsatte ramme. Det
nødvendiggør, at kommunerne fortsat har fokus på at styre og prioritere udgiftsudviklingen i
samspil med høj socialfaglighed, så kommunerne har mulighed for at prioritere både til gavn
for sårbare borgere og den øvrige borgernære velfærd.
Den enkelte kommunalbestyrelse har således inden for lovgivningens rammer ansvar for at
sikre en målrettet styring og prioritering af området.
Regeringen har igangsat en evaluering af det specialiserede socialområde med inddragelse
af KL og Danske Regioner, og vil fremlægge forslag i forlængelse heraf.
Parterne er enige om, at rammerne for en sammenhængende og helhedsorienteret indsats
på det specialiserede socialområde forankres bedst i kommunerne. Kommunerne sikrer sam-
menhæng mellem de sociale indsatser og indsatserne på beskæftigelses-, undervisnings- og
ældreområdet, en tydelig ansvarsplacering og fremmer forebyggende indsatser i borgerens
nærmiljø.
Parterne vil samarbejde om en række initiativer, der skal understøtte en større effekt i den
sociale indsats, herunder implementering af lov om helhedsorienteret indsats, en omlægning
af hjemløseindsatsen, og regelforenklinger af merudgiftsydelsen.
Regeringen og KL er enige om at nedsætte et ekspertudvalg med inddragelse af faglige ek-
sperter og forskningsmiljøer på socialområdet, som skal give anbefalinger til, hvordan man
kan sikre en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet. Bruger-organisatio-
nerne inddrages i en følgegruppe til arbejdet. Anbefalingerne skal drøftes mellem parterne,
når de foreligger.
Enklere regler og mere fokus på kernevelfærd
Både medarbejdere og borgere oplever, at det kan være vanskeligt at navigere i de mange
regler, der er for hjælpen til borgere med komplekse udfordringer. Derfor er der behov for at
skabe rammerne for, at medarbejdernes faglighed kan sættes bedre i spil, så sociale indsat-
ser over for borgerne får et mere sammenhængende, helhedsorienteret og langsigtet fokus.
Enklere regler kan styrke borgernes retssikkerhed.
Parterne er enige om at forenkle merudgiftsydelsen, som udgør ca. 20 pct. af klagerne til An-
kestyrelsen inden for servicelovens område. Ordningen er svær at gennemskue for borgerne
og lægger beslag på administrative ressourcer, som kunne bruges bedre.
I forlængelse heraf er parterne enige om, at kommunernes behandling af borgernes sager
skal være så ubureaukratisk som muligt, samtidig med at der sikres et grundigt og fyldestgø-
rende grundlag for afgørelser, som giver mening for både borgere og kommune. Det skal i
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0009.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
den forbindelse afdækkes, hvordan kommunernes dokumentation har udviklet sig over de se-
neste 10 år med henblik på at identificere muligheder for at skabe mere meningsfulde regler
for både borgere og medarbejdere.
Helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer
Kommunerne har en afgørende rolle i at sikre koordination og sammenhæng i indsatsen på
tværs af områder. Regeringen og KL er enige om, at den kommende hovedlov om en hel-
hedsorienteret indsats spiller en væsentlig rolle i forhold til at skabe bedre rammer for kom-
munernes indsats til borgere med komplekse problemer. Det markerer et afgørende skridt i
retning af regeringens ambition med Nærhedsreformen om et velfærdssamfund, der sætter
borgeren i centrum og sagsbehandlerne fri til at bruge deres faglighed.
Målet er, at flere borgere bliver i stand til at mestre eget liv og komme i beskæftigelse. Det
kræver, at medarbejdere og ledere i kommunerne får større frihed til at tilrettelægge en ind-
sats med faglighed og sund fornuft i højsædet. Der kræver tilsvarende, at resultaterne skabes
sammen med borgeren, og at borgeren får en lettere indgang til kommunen samt en mere
sammentænkt og effektfuld indsats, så borgeren får det fulde potentiale ud af de indsatser,
som kommunerne tilbyder. Parterne er enige om at inddrage erfaringer fra frikommuneforsø-
get om sammenhængende indsats sammen med borgeren.
Regeringen og KL er enige om et tæt samarbejde om implementeringsunderstøttelsen og
evalueringen af den kommende hovedlov, herunder de datamæssige forudsætninger herfor.
Styrket retssikkerhed
Regeringen og KL er enige om, at det er afgørende, at dialogen mellem borgeren og det of-
fentlige er karakteriseret af tillid og inddragelse. Regeringen og KL har derfor sammen med
Danske Handicaporganisationer (DH) og Dansk Socialrådgiverforening lanceret et Partner-
skab om tillid og retssikkerhed på handicapområdet for i fællesskab at drøfte udfordringer og
finde løsninger. KL og DH har ligeledes udarbejdet fem fælles principper for god borgerind-
dragelse, som skal understøtte, at den enkelte borger føler sig hørt, respekteret og aner-
kendt.
Parterne er samtidige enige om, at det som led i det fælles arbejde for at styrke borgernes
retssikkerhed og styrke tilliden på handicapområdet er afgørende, at borgerne så vidt muligt
kan forstå reglerne samt deres egne rettigheder og muligheder.
Børnene Først
Regeringen har med et flertal i Folketinget indgået aftalen Børnene Først om indsatsen for
udsatte og anbragte børn og unge. Aftalen indebærer bl.a. en række regelforenklinger på
baggrund af frikommuneforsøgene. De skal sikre mere fleksibilitet for sagsbehandlerne med
henblik på at styrke kvalitet og skabe større nærhed i indsatsen for de børn og familier, der
har brug for støtte. Ambitionen er at give mulighed for at prioritere ressourcerne til de mere
komplekse sager og flytte tid fra dokumentation til relationen med barnet og familien.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0010.png
Kommunerne spiller en afgørende rolle i at realisere ambitionerne om at skabe bedre forhold
for udsatte og anbragte børn og unge. Regeringen og KL er derfor enige om at samarbejde
over de næste år om implementering af Barnets Lov, at forbedre rammerne for sagsbehand-
lingen gennem et partnerskab, og realiseringen af en reform af plejefamilieområdet.
Hjemløse
Flere end 6.000 mennesker er hjemløse i Danmark, og samtidig oplever kommunerne en ud-
vikling, hvor antallet af nye herbergspladser, udgifter og opholdstiden stiger, og hvor de lov-
givningsmæssige og økonomiske strukturer kan udgøre en barriere for at tilrettelægge den
rette hjælp.
Regeringen og KL er enige om, at der er behov for en grundlæggende omstilling af indsatsen
på hjemløseområdet, hvor udfordringerne på området adresseres, så flere opnår egen bolig
med den rette støtte efter Housing First-princippet, og så de allermest udsatte, der har brug
for et akut ophold på et herberg, kan få det.
Parterne noterer sig, at regeringen efter sommer vil præsentere et udspil, der understøtter
omstillingen og skal nedbringe hjemløsheden. Parterne er enige om, at der som led i en om-
stilling skal være adgang til flere billige boliger, som udsatte borgere har mulighed for at be-
tale. Flere billige boliger er en afgørende forudsætning, hvis den langvarige hjemløshed skal
afskaffes. Det kræver, at alle parter bidrager, så der både bygges nyt, og den eksisterende
boligmasse udnyttes bedre via øget brug af anvisningsretten.
Når flere hjemløse opnår egen bolig, vil behovet for ophold på herberger mindskes. Som en
del af det kommende udspil vil regeringen tage initiativ til en analyse, der bl.a. undersøger
udviklingen i opholdstid, pladser og tilbudstyper. Analysen skal desuden se på målgrupper,
udgifter samt kapaciteten på området. Analysen skal danne grundlag for at kunne følge op på
målsætningen om at reducere antallet af hjemløse i Danmark. KL og relevante interessenter
vil blive inddraget i analysen.
Parterne er enige om, at der er behov for at drøfte, hvordan der kan laves en grundlæggende
omstilling af området, herunder tilvejebringelsen af billige boliger via nybyggeri og øget brug
af anvisningsretten og kommunernes rammer for at arbejde efter Housing First-princippet,
når regeringen fremlægger sit udspil om hjemløshed efter sommeren.
6. Sundhed og ældre
10-års plan for psykiatrien
Regeringen har igangsat arbejdet med en samlet 10-års plan for psykiatrien. Som første
skridt i arbejdet er Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen ved at udarbejde et fagligt oplæg,
der udarbejdes med inddragelse af en bred gruppe af interessenter, herunder Danske
Regioner og KL. Grundet behov for at prioritere ressourcer til håndteringen af COVID-19
forventes, at det faglige oplæg vil være færdigt ultimo 2021. Danske Regioner og KL
inddrages fortsat i arbejdet med regionalt forankrede modeller for behandlingen af en
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0011.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
nærmere afgrænset gruppe af borgere, som lider af psykisk sygdom og samtidigt misbrug
(borgere med dobbeltdiagnose).
Bedre bemanding
I finanslovsaftalen for 2018 blev der afsat 500 mio. kr. årligt til at understøtte en værdig æld-
repleje gennem bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem, plejecentre og fripleje-
hjem. Midlerne omlægges til bloktilskuddet fra 2022. Regeringen og KL er enige om, at mid-
lerne fortsat prioriteres til bedre bemanding i ældreplejen.
Opfølgning på Ældretopmødet
Regeringen og KL har i partnerskab med Ældre Sagen og FOA iværksat et opfølgende fælles
arbejde på Ældretopmødet 2020. Regeringen og KL er enige om, at det trods en grundlæg-
gende god ældrepleje i Danmark samtidig er vigtigt både at arbejde med udfordringer og vi-
dereudvikling af ældreplejen, hvor borgerens behov er i centrum, bl.a. indenfor ledelse, re-
kruttering, organisering af ældreplejen, pårørendeinddragelse mv. Regeringen og KL er der-
for enige om, at parterne bag topmødet har en fælles opgave med at følge op på resultaterne
af arbejdet i de seks faglige spor, som er sat i gang som led i opfølgningen på Ældretopmø-
det 2020.
Opfølgning på ensomhed blandt ældre
Mange ældre har følt sig isolerede og ensomme under nedlukningen som følge af COVID-19.
Regeringen har med finanslovsaftalen for 2021 afsat 250 mio. kr. i 2021 til, at kommunerne
kan iværksætte tilbud om kultur- og oplevelsesaktiviteter for borgere, bl.a. ældre, der er sær-
ligt udsatte og sårbare under COVID-19. Regeringen og KL er enige om at sætte fokus på
bekæmpelse af ensomhed blandt ældre. Parterne er enige om, at midlerne afsat i regi af
rammeaftale om en sommer- og erhvervspakke bl.a. skal komme sårbare ældre til gavn.
7. Grøn omstilling
I 2030 skal Danmark have reduceret sine drivhusgasudledninger med 70 pct., hvilket kræver
en markant indsats. Det betyder, at alle skal bidrage, og at rammerne skal understøtte indsat-
sen. I den grønne omstilling spiller kommunerne en vigtig rolle. Kommunerne har myndig-
hedsansvar på en række relevante områder, de står for en betydelig del af det offentlige ind-
køb, er landets største bygningsejer og er ansvarlig for en stor del af den kollektive forsyning.
Kommunerne gør allerede en stor indsats. Det afspejles bl.a. i tilslutning til klimapartnerska-
bet DK2020, hvor 66 kommuner indtil nu deltager, og aktivt arbejder for, at Parisaftalens am-
bitionsniveau kan efterleves. Det forventes, at endnu flere kommuner vil slutte sig til DK2020.
Regeringen og KL er enige om at styrke kommunernes muligheder for at bidrage til arbejdet
med den grønne omstilling af Danmark. Parterne er endvidere enige om, at kommunernes
anlægsramme på 19,9 mia. kr. i 2022 giver mulighed for at understøtte en ambitiøs grøn ind-
sats med investeringer i energirenoveringer mv. Heraf gives således et tilskud på 1 mia. kr. i
2022 til grønne investeringer. Herudover har regeringen afsat en tilskudspulje på 150 mio. kr.
årligt i 2021 og 2022 til energirenoveringer i kommuner og regioner.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0012.png
Samarbejde og koordination
Regeringen og KL er enige om at arbejde videre på det fællesoffentlige samarbejde i Det
Grønne Samarbejdsudvalg, hvor kommunerne medvirker aktivt i arbejdet, og bidrager med
input på baggrund af lokale erfaringer. Parterne er enige om, at Det Grønne Samarbejdsud-
valg kan involvere en række centrale aktører på energiområdet.
Samarbejdet kan bidrage til at afdække mulighederne for at tænke energiplanlægningen
mere strategisk. I den forbindelse drøftes mulighederne for at styrke rammerne for, hvordan
kommunerne kan bidrage til en mere strategisk tilrettelæggelse af energiplanlægningen, her-
under inddrages kommunale erfaringer. Der nedsættes en arbejdsgruppe inden for mandatet
af Det Grønne Samarbejdsudvalg.
Helhedsorienteret arealanvendelse
Regeringen og KL er enige om at understøtte, at arealanvendelsen i det åbne land skal plan-
lægges intelligent, så der samlet set opnås størst værdi i forhold til politiske målsætninger
vedrørende klima (CO
2
-reduktion og klimatilpasning), vandmiljø, natur, friluftsliv, landdistrikts-
udvikling og muligheder for opsætning af vedvarende energianlæg.
Energieffektive bygninger
Bygninger står i dag for en betydelig del af Danmarks CO
2
-aftryk, og som landets samlet set
største bygningsejer, kan kommunerne bidrage til den grønne omstilling ved at energieffekti-
visere og -optimere deres bygninger.
Regeringen og KL er enige i, at en kvalificeret og effektiv klimaindsats beror på viden. Derfor
er regeringen og KL enige om, at parterne i fællesskab og med udgangspunkt i eksisterende
indsatser vil afdække, hvordan forsyningsdata kan gøres tilgængelige for at understøtte den
kommunale indsats. Data herfra kan indgå i KL’s arbejde med en aktiv
energistyring og ud-
viklingen af en fælleskommunal nøgletalsmodel.
Regeringen og KL er enige om at igangsætte et fælles arbejde, der skal give overblik over
potentialet for energirenovering i den kommunale bygningsmasse, samt anvise konkrete greb
til at øge energieffektiviseringer på den samfundsøkonomisk mest hensigtsmæssige måde.
Indsatsen skal understøtte, at energieffektiviseringsindsatsen sker målrettet, så indsatsen i
størst muligt omfang reducerer fossilt energiforbrug, og medfører tilsvarende CO
2
-reduktio-
ner. Parterne er enige om at følge op på arbejdet i forbindelse med økonomiforhandlingerne
for 2023.
Staten er i dag omfattet af et krav om energibesparelser fra 2021-2030, som svarer til en årlig
energirenoveringsrate på 3 pct. af de omfattede statslige bygninger. Regeringen og KL er
enige om at arbejde henimod, at kommunerne følger en tilsvarende målsætning.
Energi- og CO
2
-regnskab
Parterne er enige om, at en forudsætning for kommunernes arbejde med at reducere deres
udledninger er, at kommunerne har et værktøj til at opgøre deres CO
2
-regnskab for den en-
kelte kommune. Det er en vigtig brik for den enkelte kommunes mulighed for at planlægge og
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0013.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
træffe de rigtige klimapolitiske beslutninger, der skal understøtte, at den grønne omstilling
sker på en samfundsøkonomisk hensigtsmæssig måde.
Regeringen og KL er enige om, at Energi- og CO
2
-regnskabet bør være det fælleskommu-
nale værktøj til ovenstående formål, og at ambitionen er, at alle kommuner benytter det. Det
kræver en videreudvikling af Energi- og CO
2
-regnskabet, bl.a. med et scenarieværktøj, og at
værktøjet har stærk forankring hos både kommuner og stat.
Omstilling af transporten
I dag stammer knap en tredjedel af Danmarks drivhusgasudledninger fra transportsektoren,
og det er derfor vigtigt for klimaindsatsen, at vi får flere grønne biler på vejene.
Parterne er enige om, at kommunerne i samarbejde med ladeoperatørerne kan udarbejde
planer for egnede områder i kommunerne, hvor der kan opsættes ladeinfrastruktur under
hensyn til hvor efterspørgslen forventes at koncentrere sig, hvilken type ladestandere der ef-
terspørges, særlige forhold ift. el-nettet mv.
Regeringens ambition er, at hele den offentlige køretøjsflåde er emissionsfri i 2030. Den gen-
nemførte omlægning af bilafgifterne bidrager hertil, og kommunerne er allerede i fuld gang
med omstillingen. Regeringen og KL er enige om at drøfte kommunernes omstilling af køre-
tøjsflåden til nulemissionsbiler.
Grønne offentlige indkøb
Regeringen offentliggjorde en strategi for grønne offentlige indkøb i efteråret 2020. Temaerne
i strategien flugter i vidt omfang med fokusområderne i den fælleskommunale indkøbsstrategi,
som sætter retning for kommunernes indkøb frem mod 2024. De offentlige indkøb er et vigtigt
værktøj, der skal bruges aktivt til at understøtte den grønne omstilling. Hvis det skal lykkes, er
det nødvendigt med en fælles retning og samarbejde på tværs af den offentlige sektor. Samti-
dig er det afgørende at tydeliggøre, hvor en investering i de grønne løsninger vil have den
største betydning for CO
2
-reduktionen.
Parterne er derfor enige om, at:
Der i fællesskab arbejdes for at videreudvikle beregningsmodellen for klimaaftrykket af
det offentlige indkøb, således at det bl.a. er muligt at måle på klimaaftrykket og prioritere
lokalt på baggrund af data. I den forbindelse etableres et fast samarbejde om indkøbsdata.
Samarbejde om hvordan e-handel kan understøtte grønne offentlige indkøb, bl.a. gennem
adgang til grønne data.
Der i fællesskab kan udarbejdes inspiration til lokale handleplaner og værktøjer for de
mest klimabelastende indkøb, så det bliver tydeligt, hvad der er de oplagte grønne valg
på tværs af de mange forskellige ydelser og produkter, det offentlige dagligt indkøber.
Dette kan fx gøre ved at beregne klimatrykket for udvalgte produkter.
De private leverandører understøttes i at imødekomme det offentliges efterspørgsel efter
grønne løsninger. I den forbindelse iværksættes en vejledningsindsats over for små og
mellemstore virksomheder, der ønsker at reducere og dokumentere deres miljø- og kli-
mapåvirkning med miljømærker og grønne standarder.
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0014.png
Undersøge muligheden for at udbrede miljømærker med henblik på at øge andelen af
miljømærkede indkøb.
Vidensportalen
Den Ansvarlige Indkøber
omdannes til en automatiseret løsning, så bru-
gerne nemt guides til de relevante redskaber. Portalen bliver derfor den samlede ind-
gang for vejledning og værktøjer til at gennemføre grønne indkøb.
Klimatilpasning
I takt med at vejret bliver mere ekstremt, vil der opleves et stigende pres på de kystnære om-
råder, flere skybrud og stigende grundvand, hvilket påvirker både land og by. Der er brug for
solide løsninger på lang sigt.
Derfor igangsatte regeringen i november 2020 et arbejde med at udarbejde en ny samlet kli-
matilpasningsplan, der skal hjælpe til med at løse nogle af de mest påtrængende udfordrin-
ger. Regeringen og KL er enige om, at der sigtes efter en opsamling ifm. ØA23.
FN’s verdensmål
Regeringen og KL er enige om at arbejde aktivt for FN's 17 verdensmål. Danmark er godt på
vej, men parterne er enige om, at der skal ske mere, hvis vi skal nå målet om en fremtid med
økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed.
I dag arbejder langt de fleste kommuner aktivt med verdensmålene. Den kommunale foran-
kring og indsats er afgørende, fx i relation til lokalsamfundet og Leave-no-one-behind dagsor-
den. Regeringen og KL opfordrer alle kommuner til at tage verdensmålene til sig og arbejde
aktivt for at nå i mål.
Regeringen vil offentliggøre en ny handlingsplan for verdensmålene. Den indeholder bl.a. en
række nye initiativer, der skal være med til at accelerere indfrielsen af målene. Handlingspla-
nen er blevet til med bred interessentinddragelse og kommuner, civilsamfund, erhvervsorga-
nisationer m.fl. har både kommenteret handlingsplanen og givet konkrete eksempler på,
hvordan der arbejdes med verdensmålene.
I juli 2021 skal Danmark for anden gang præsentere et
Voluntary National Review
(VNR) i
forbindelse med FN-topmødet
High Level Political Forum
(HLPF). Det er en evaluering af
Danmarks arbejde med verdensmålene, og hvordan vi står i forhold til at realisere dem. KL
og en række kommuner har bidraget med skriftlige input til rapporten. Arbejdet illustrerer
bl.a., hvordan der på lokalt niveau arbejdes med verdensmålene. Dette arbejde vil blive re-
flekteret i Danmarks VNR-rapport. Parterne vil opfordre flere kommuner til at lave et VLR,
som kan inspirere andre kommuner.
8. Børn og unge
Børn og unges læring, trivsel, dannelse og udvikling i stærke fællesskaber er en kerneopgave
for vores samfund. Det forudsætter dagtilbud af høj kvalitet, en stærk folkeskole og en
ungeindsats, der bringer de unge godt videre til uddannelse- og arbejdsliv. Kommunerne
spiller en afgørende rolle for at sikre kvalitet og sammenhæng for børne- og ungelivet fra 0–
18 år fra det første møde med sundhedsplejersken, til dagtilbud, folkeskole, fritidstilbud og
videre til valg af ungdomsuddannelse. Regeringen og KL er enige om at kommunerne spiller
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0015.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
en central rolle i at sætte retning for det samlede børne- og ungeområde med henblik på, at
samfundets ambitioner kan tages ned i en lokal kontekst, at der lokalt er den nødvendige
kapacitet og kompetence, og at der er sammenhæng på tværs af tilbud og sammenhæng på
tværs af lovgivningen.
Minimumsnormeringer og kvalitet i dagtilbud
Det er afgørende, at alle børn
uanset baggrund
får en god start på livet. Størstedelen af
danske børn går i dagtilbud, som løfter en væsentlig samfundsopgave, men der er enighed
om, at kvaliteten i de kommende år skal højnes til gavn for alle børn.
Med aftale om minimumsnormeringer bliver der fremover investeret markant i dagtilbud. Re-
geringen og KL er enige om at følge implementeringen af den politiske aftale om minimums-
normeringer, herunder den årlige udvikling i normeringer og andelen af pædagoger og pæda-
gogiske assistenter. Opfølgningen skal understøtte den politiske hensigt om, at normeringsni-
veauerne skal stige år for år frem mod ikrafttrædelsen af lovkravet om minimumsnormeringer
i 2024.
Regeringen og KL er enige om løbende at følge udviklingen af kvalitet i dagtilbud og have et
fortsat fokus på allerede eksisterende data og viden. Indsigten i kvalitet skal sikre viden på
forskellige niveauer, herunder nationalt, kommunalt, ledelsesmæssigt samt og blandt de fag-
professionelle og derigennem skabe grundlag for styring og udviklingen af dagtilbudsområ-
det.
Derfor igangsættes et arbejde med en kvalitetsundersøgelse på dagstilbudsområdet, der ta-
ger afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan og den danske dagtilbudstradition, samt re-
levante data og hvor der opnås indsigt i kvaliteten, herunder rammerne, læringsmiljøerne og
hvilken betydning det har for børnenes læring, udvikling, trivsel og dannelse. Parterne er
enige om, at der inden udgangen af 2021 skal være dialog med parterne på dagtilbudsområ-
det om, hvordan en dansk kvalitetsundersøgelse kan tilrettelægges med henblik på, at under-
søgelsen kan igangsættes og ligge færdig frem mod økonomiaftalen for 2023. På baggrund
af kvalitetsundersøgelsen er regering og KL enige om at følge og understøtte udviklingen af
kvalitet på dagtilbudsområdet.
Regeringen og KL er endvidere enige om, at tilsyn er et vigtigt redskab til at vurdere og ud-
vikle kvaliteten af den pædagogiske praksis i landets dagtilbud.
Folkeskolen er en grundpille i det danske velfærdssamfund
Folkeskolen er fællesskabets skole, og den er fundamentet for, at alle elever får de kompe-
tencer, kundskaber og færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og til deltagelse
i et samfund med frihed og folkestyre. I alle landets kommuner mødes elever på tværs af so-
ciale skel i folkeskolen
det styrker integrationen og sammenhængskraften i samfundet. Det
kommunale fællesskab spiller en vigtig rolle i forhold til at sikre alle elever lige og gode mulig-
heder i livet.
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0016.png
Regeringen og KL er samtidig enige om, at COVID-19 og den følgende nødundervisning i
landets folkeskoler, kan have påvirket eleverne. Parterne er derfor enige om vigtigheden af,
at der fokuseres på kerneopgaverne i folkeskolen og sættes ind med initiativer, som kan
imødegå det mulige faglige efterslæb og risikoen for mistrivsel
og at det vigtigste redskab
hertil er, at eleverne hurtigst muligt kommer tilbage til en så normal skolehverdag som muligt.
I den forbindelse noterer parterne sig, at kommunerne og skolerne under de almindelige
regler har vide rammer og lokale frihedsgrader til at tilrettelægge undervisningen til gavn for
elevernes faglige og trivselsmæssige udvikling ved bl.a. at prioritere og styrke indsatsen i de
fag, hvor der er særlige udfordringer.
Parterne er ligeledes enige om vigtigheden af at arbejde med elevernes faglige udvikling og
trivsel, hvor eleverne efter sommerferien vender tilbage til en så normal skolehverdag som
muligt. Muligheden for ikke at udarbejde elevplaner og kvalitetsrapporter, at kunne fravige
målsætningen om fuld kompetencedækning og konvertere yderligere understøttende
undervisning, vil
hvor det er relevant
kunne give kommuner og skoler bedre rammer i det
kommende skoleår for dette arbejde.
Parterne noterer sig, at landets kommuner aktivt arbejdet for indsatser relatereret til
imødegåelse af fagligt efterslæb og mistrivsel, som også et flertal af Folketingets partier har
afsat midler til at støtte.
Regeringen og KL er enige om:
At følge op på løft til folkeskolen.
Aftalepartierne bag finansloven i 2020 har besluttet
med udmøntningsaftalen fra maj 2021 via blokttilskuddet at afsætte ekstra 550 mio. kr. i
2022 og 807 mio. kr. hvert år fra 2023 og frem til ansættelse af flere lærere i folkeskolen.
Med aftalen får kommunerne lokal frihed til at prioritere midlerne til forskellige
lærerresourcekrævende tiltag som fx tolærerordninger, inklusion, turboforløb og mindre
klasser. Regeringen og KL er enige om at følge op på midlernes anvendelse i regi af de
årlige økonomiaftaler.
At folkeskolen bedst udvikles i fællesskab.
På den baggrund ser regeringen og KL frem
til, at regeringen vil gå sammen med de centrale parter på folkeskoleområdet
(kommuner, elever, forældre, lærere, pædagoger, skoleledere), samt videnspersoner og
folkeskoleforligskredsen for, under overskriften
”Sammen om skolen”,
at skabe et
program, hvor man i fællesskab drøfter de aktuelle udfordringer, som folkeskolen står
med, og hvilke tiltag og initiativer der kan bidrage til at udvikle og styrke kvaliteten i
folkeskolen. Samarbejdet skal bygge på en fælles erkendelse af, at folkeskolen har brug
for ro frem for en ny stor reform, og at ikke alle problemer løses på samme tid, men der
justeres, der hvor der er behov. Herunder skal der ses på, hvordan man mest kvalificeret
følger udviklingen og kvaliteten i folkeskolen.
At parterne er enige om at drøfte og følge op på evalueringen af inkluderende
læringsmiljøer, som afsluttes af VIVE ultimo 2021.
På baggrund af evalueringen vil
parterne drøfte veje til at understøtte kommunernes fremtidige arbejde med at finde
gode løsninger for at tilbyde elever med særlige behov undervisning i så tæt tilknytning
16
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0017.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
til almenundervisningen som muligt, fx i form af mellemformer.
At det kan bidrage positivt til både integrationen og sammenhængskraften i samfundet
bredt set, hvis elevsammensætningen i folkeskolen afspejler det omkringliggende
samfund.
Derfor vil kommunerne arbejde for at nedbringe antallet af skoler med en skæv
elevsammensætning. Parterne vil i fællesskab afdække, hvordan der evt. kan skabes
bedre lovgivningsmæssige rammer for, at kommunerne fleksibelt kan arbejde med
elevsammensætningen i folkeskolen.
At det af hensyn til børnenes trivselsmæssige-, sociale- og faglige udvikling er
afgørende, at alle børn får en god start i skolen.
Regeringen og KL vil derfor afdække
kommunernes anvendelse af muligheden for udskudt skolestart med henblik på at styrke
grundlaget for, at børn i alle kommuner får en god skolestart.
Overgang til ungdomsuddannelse
Bedre overgange fra folkeskole til ungdomsuddannelser er en vigtig brik i opfyldelsen af mål-
sætningen om, at alle unge skal være i enten job eller uddannelser, og af målsætningen om,
at flere skal vælge en erhvervsuddannelse. Parterne er enige om, at elevernes kendskab til
og erfaring med deres uddannelsesmuligheder og arbejdsmarkedet mere generelt skal øges,
og at dette i højere grad skal ske gennem skolens almindelige undervisning. Parterne er der-
for enige om at drøfte, hvordan undervisning i folkeskolen kan gøres mere praktisk og er-
hvervsrettet i forlængelse af afrapportering fra partssamarbejde om nationalt program for ud-
skoling og valg af ungdomsuddannelse.
Et andet centralt element i overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse er uddannel-
sesvejledningen, og et fokus på at hjælpe de unge, der ikke vælger rigtigt i første omgang, så
de ikke mister fodfæstet på vejen. Regeringen og KL er derfor enige om at drøfte, hvordan
vejledningen til eleverne i udskolingen i højere grad end i dag kan tilpasses den enkelte elevs
behov og bidrage til de centrale målsætninger ovenfor. På samme måde vil parterne afdække
om samarbejdet mellem ungdomsuddannelserne og Den Kommunale Ungeindsats om unges
frafald og omvalg kan gøres mere forpligtende.
Tidligere indgåelse af lærepladsaftaler
Regeringen og KL og Danske Regioner er enige om, at det er afgørende for samfundets
fremtidige adgang til kvalificeret arbejdskraft, at elever på erhvervsuddannelserne har gode
muligheder for at få en læreplads uden unødvendige afbrud. Kommunerne og regionerne vil
derfor understøtte målsætningerne fra trepartsaftalerne af 21. november 2020 om, at der skal
ske en generel fremrykning af aftaletidspunktet fx gennem ændrede ansættelsestidspunkter,
så uddannelsesaftaler med elever på erhvervsuddannelserne i udgangspunktet indgås i løbet
af elevens grundforløb eller studiekompetenceforløb.
Regeringen og KL er endvidere enige i betydningen af sikker implementering af Trepartsaf-
tale om styrket rekruttering til det offentlige arbejdsmarked fra november 2020 herunder initia-
tiv om ansættelse fra starten af grundforløbet for elever over 25 år på social- og sundhedsas-
sistentuddannelsen.
17
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0018.png
9. Digitalisering
Danmark er helt i front, når det gælder offentlig digitalisering. Denne position skyldes i høj
grad en lang tradition for et tæt fællesoffentligt samarbejde mellem staten, kommunerne og
regionerne omkring den digitale udvikling af den offentlige sektor. Ligeledes har stat, kommu-
ner og regioner gennem mange år, hver især opbygget et solidt digitalt fundament, som den
videre digitalisering i samfundet kan bygge oven på. Denne væsentlige systemportefølje skal
løbende udvikles og vedligeholdes.
Den offentlige sektor har i de sidste år foretaget store investeringer i at fremtidssikre den digi-
tale infrastruktur. Overgangen til MitID, næste generation Digital Post og NemLog-in er kulmi-
nationen på flere års fællesoffentligt samarbejde. I det kommende år er det en meget stor im-
plementeringsopgave i alle myndigheder. Det kommer til at gøre en forskel for stort set alle
borgere, virksomheder og myndigheder og danne udgangspunktet for den videre digitale ud-
vikling af den offentlige sektor.
Det fællesoffentlige samarbejde på tværs af den offentlige sektor er samtidig understøttet af
stærke partnerskaber på tværs af den offentlige og den private sektor omkring fælles løsnin-
ger til gavn for både borgere, virksomheder og offentlige myndigheder. Digitalisering giver
nye muligheder for at løfte velfærden og afhjælpe store samfundsudfordringer som fx den
grønne omstilling. Men det giver også nye udfordringer, som skal adresseres. Regeringen,
KL og Danske Regioner er enige om, at den offentlige sektor har et ansvar for at anvende
data og ny teknologi, hvor det kan bidrage til at styrke den offentlige service. Dette skal ske
med borgeren i centrum og under hensyn til borgernes tillid, tryghed og sikkerhed. Derudover
skal det ske på en måde, der sikrer, at så mange som muligt har mulighed for at være en del
af det digitale samfund uanset digitale kompetencer.
Den seneste fællesoffentlige digitaliseringsstrategi udløb ved udgangen af 2020. Regeringen,
KL og Danske Regioner er enige om at forsætte det tætte fællesoffentlige samarbejde om-
kring digitalisering med henblik på at indgå aftale om en ny ambitiøs fællesoffentlig digitalise-
ringsstrategi, der sætter retningen for den videre digitalisering af den offentlige sektor.
Regeringen har i foråret 2021 nedsat et digitaliseringspartnerskab bestående af repræsen-
tanter fra den offentlige og den private sektor, herunder KL og Danske Regioner. Partnerska-
bet skal bidrage til at sætte retningen for den fremtidige digitalisering i Danmark, herunder bi-
drage med anbefalinger til offentlig digitalisering.
De fællesoffentlige parter er enige om at afvente udarbejdelsen af en ny fællesoffentlig digita-
liseringsstrategi til digitaliseringspartnerskabet har fremlagt sine anbefalinger for regeringen.
Regeringen, KL og Danske Regioner er derfor enige om at afsætte en økonomisk ramme på
80,0 mio. kr. årligt i perioden 2022-2025 til at fortsætte det fællesoffentlige samarbejde om
digitalisering.
Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om at udmønte 58,8 mio. kr. af den økonomiske
ramme for 2022-2025 til to overordnede områder:
18
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0019.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
Tryghed og tilgængelighed for alle
Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om at borgere og virksomheder skal have mu-
lighed for at kunne opbygge de nødvendige digitale kompetencer til at begå sig sikkert i et
digitalt samfund i konstant forandring. Endvidere skal borgere, der er udfordret af det digitale,
kunne modtage den rette vejledning og den nødvendige hjælp til at kunne indgå i det digitale
samfund. Derfor videreføres borger- og virksomhedsrettede kommunikationsindsatser og det
interne myndighedsarbejde vedrørende cyber- og informationssikkerhed samt indsatsen for
understøttelse og vejledning af digitalt udfordrede borgere.
Sammenhæng og brugervenlighed i den offentlige service
Borgere og virksomheder skal opleve en sammenhængende og brugervenlig offentlig digital
service. De fællesoffentlige parter er derfor enige om at styrke sammenhængen på tværs af
offentlige digitale løsninger, så det bliver nemmere for borgere og virksomheder at foretage
ærinder digitalt. Derfor fortsættes det fællesoffentlige arbejde omkring arkitektur, en fællesof-
fentlig samtykkefunktionalitet samt drift og udvikling af det digitale sundhedskort. Regeringen
og KL er dertil enige om at fortsætte samarbejdet omkring digitalisering af kørekortområdet
og Mit Overblik.
Sundhedsområdet
Indsatser for bedre sammenhæng i sundhedsvæsenet og behandling i eget hjem
Regeringen, KL og Danske Regioner er med udgangspunkt i Strategi for digital sundhed 2018-
2022 enige om med ophæng til den nationale bestyrelse for sundheds-it at fortsætte det fælles
arbejde med at udvikle digitale løsninger, som understøtter udviklingen af et mere nært og
sammenhængende sundhedsvæsen, til gavn for både patienter, pårørende og sundhedsper-
sonale. Det drejer sig konkret om at færdiggøre udvikling og forberede implementering af første
version af en digital løsning til graviditetsforløb samt at samarbejde om videreudviklingen af
løsningen. Desuden fortsættes arbejdet med udviklingen og afprøvningen af løsninger, der
skaber et samlet overblik over patienters forløb samt implementeringsarbejdet med telemedicin
til borgere med KOL og den lokale forberedelse af det telemedicinske tilbud til borgere med
hjertesvigt. Endelig udvikles og afprøves en digital løsning til fravalg af genoplivning, som skal
gøre det muligt at realisere den politiske aftale om en lovsikret ret til fravalg af genoplivning.
Forarbejdet og afdækningen af tekniske og økonomiske forudsætninger for løsningen sættes i
gang i 2021. Som led i arbejdet med digital understøttelse af et mere nært og sammenhæn-
gende sundhedsvæsen noterer parterne sig, at regeringen vil undersøge, hvordan udvalgte
oplysninger kan deles på tværs af sundhedsloven, serviceloven og psykiatriloven, med det
formål at tilbyde borgere større indsigt i deres forløb og en mere sammenhængende behand-
ling.
Sundhed.dk
Sundhed.dk er et centralt redskab i det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, der
skaber værdi og sammenhæng i sundhedsdata for borgere og for sundhedsfaglige på tværs
af sundhedsvæsenet. Det er afgørende, at sundhed.dk fremover kan varetage drift, vedlige-
hold og support på et tilstrækkeligt højt niveau og varetage udviklingsopgaver på vegne af
fællesskabet. På denne baggrund er regeringen, KL og Danske Regioner enige om at forhøje
19
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0020.png
sundhed.dk’s basisbudget med 34,4 mio. kr. i 2022.
Basisbudgettet skal genbesøges i forbin-
delse med ØA23 og forud for det, skal der gennemføres en budgetanalyse for at sikre det
rette varige niveau. Der er derudover enighed om, at der i økonomiaftalen for 2023 skal drøf-
tes afvikling af den tekniske gæld og stabilisering på baggrund af en samlet plan for udvikling,
som udarbejdes i løbet af 2022.
Den statslige, regionale og kommunale finansiering udgør hhv. 5,2 mio. kr., 26,1 mio. kr. og
3,1 mio. kr. i 2022. Parterne er samtidig enige om, at midlerne skal understøtte en styrkelse
af sundhed.dk som organisation, der skal sikre en økonomisk holdbar forretningsmodel, for-
bedret økonomistyring og øget gennemsigtighed for parterne.
Parterne er derudover enige om at afsætte 49 mio. kr. til finansiering af udgifter i forbindelse
med transition til ny driftsleverandør i 2021. Den statslige, regionale og kommunale finansie-
ring udgør hhv. 23,5 mio. kr., 22,8 mio. kr. og 2,7 mio. kr. i 2021.
Fællesoffentlig it-infrastruktur på sundhedsområdet
Den digitale infrastruktur på sundhedsområdet bidrager til et mere nært og sammenhængende
sundhedsvæsen, hvor relevante oplysninger om patientens forløb kan deles digitalt mellem de
sundhedspersoner, der har patienten i behandling, fx sygehuse, kommuner og almen praksis,
og give nye værktøjer til borgerne.
Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om, at arbejdet for at kunne indgå flerårige fi-
nansieringsaftaler fortsættes, ligesom der skal aftales en mere transparent finansierings- og
beslutningsmodel. Der afsættes derfor 99,2 mio. kr. i 2022 til drift og vedligeholdelse af infra-
strukturen. Den statslige andel af finansieringen udgør 17,0 mio. kr., mens den regionale andel
af finansieringen udgør 49,3 mio. kr. og den kommunale andel af finansieringen udgør 32,9
mio. kr. i 2021-pl.
10. Øvrige områder
Beskæftigelse
Kommunerne har siden 2009 haft det samlede ansvar for beskæftigelsesindsatsen. Området
undergår løbende justeringer og senest har COVID-19 medført en lang række midlertidige
ændringer og andre hensyn, der har måtte tages som følge af epidemien. Kommunerne har
på baggrund af erfaringerne præsenteret et udspil til et Virtuelt Jobunivers. Regeringen og KL
vil i forbindelse med Nærhedsreformen samle op på disse erfaringer, så der kan drages nytte
af dem i den fortsatte udvikling af den aktive beskæftigelsesindsats med henblik på at under-
støtte jobcentrenes mulighed for at bruge ressourcerne der, hvor de har størst effekt og kom-
mer flest ledige og virksomheder til gavn.
Kommunerne har især på det digitale område høstet erfaringer under COVID-19 og KL og re-
geringen er enige om, at der er et potentiale for yderligere digitalisering af beskæftigelsesind-
satsen. KL og regeringen vil sammen arbejde for at sikre bedre sammenhæng mellem løsnin-
ger på tværs af kommunerne, A-kasser og staten. Formålet er at sikre højere kvalitet i indsat-
sen samt at forbedre brugeroplevelsen for borgere og virksomheder.
20
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0021.png
Aftale om kommunernes økonomi for 2022
Regeringen og KL er enige om, at en række af de statslige opgaver i de fire International Citi-
zen Service Centre (ICS) pr. 1. januar 2022 overgår til kommunerne med det nuværende ser-
viceniveau. Det gælder for de opgaver, som i dag varetages af Work in Denmark og Skatte-
styrelsen. Opgaver i relation til udstedelse af opholdsbeviser til udenlandske borgere løses
uændret af Styrelsen for Integration og Rekruttering (SIRI), som fortsat vil være en del af
myndighedssamarbejdet.
Udbetaling Danmark
Regeringen og KL vil samle op på den afsluttede erfaringsopsamling af Udbetaling Danmark,
der har berørt de økonomiske resultater og styringsrelationerne i og omkring Udbetaling Dan-
mark. Parterne er enige om at inddrage Udbetaling Danmarks egen evaluering af myndig-
hedskonstruktionen. Regeringen og KL er på den baggrund enige om at fortsætte dialogen
om styringsrelationerne, herunder styring af økonomien.
Kortlægning af kommunale integrationsindsatser
Regeringen og KL aftalte med Aftale om kommunernes økonomi for 2020 at lave en kortlæg-
ning og undersøgelse af integrationsindsatser og
–projekter
i kommunerne. Parterne noterer
sig, at kortlægningen er endelig afrapporteret, og resultaterne vil indgå i parternes videre ar-
bejde på at få flere ikke-vestlige indvandrere i jobs.
Regeringen og KL er enige om at foretage en afdækning af omfanget af og udgifter til frivillige
integrationsindsatser i kommunerne.
Indvandring må ikke udfordre sammenhængskraften
Regeringen har særligt fokus på tilstrømning fra 24 lande i primært Mellemøsten, Nordafrika
og Tyrkiet. Det sker med henblik på at sikre, at indvandringen til Danmark foregår i et om-
fang, hvor integrationen kan følge med. På den baggrund skal der udarbejdes en analyse af
kriminalitetsgrader, beskæftigelsesfrekvens og uddannelsesniveau for indvandrere. Herefter
vil regeringen og KL mødes for at drøfte regeringens målsætning om, at udlændingepolitik-
ken tilrettelægges så sammenhængskraften i Danmark ikke udfordres yderligere. Regeringen
og KL er desuden enige om, at der også er behov for at skrue op for forventningerne til ledige
med ikke-vestlig baggrund.
Kommunalt tilsyn med de almene boligorganisationer
KL og regeringen er enige om, at der er behov for et stærkt kommunalt tilsyn med den al-
mene boligsektor. Derfor ser KL og regeringen gerne, at kommunerne afsøger potentialerne i
frivillige samarbejder på tværs med henblik på etablering af faglige miljøer og styrkede fag-
kompetencer i tilsynet med de almene boligorganisationer.
Der foretages en evaluering af de fælleskommunale samarbejder senest 1. maj 2023 med
henblik på videndeling med øvrige kommuner og for at vurdere, om der er behov for en øget
indsats for at sikre et stærkt kommunalt tilsyn med den almene boligsektor. Indenrigs- og Bo-
ligministeriet og KL følger løbende de etablerede samarbejders geografiske udbredelse og
deres faglige indhold med henblik på en fælles understøttelse af nye samarbejder.
21
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0022.png
Kommunernes finansieringsvilkår
Regeringen og KL er enige om i fællesskab at drøfte kommunernes finansieringsvilkår på for-
syningsområdet og adgang til finansiering i hele landet, herunder i KommuneKredit. Regerin-
gen er i gang med at afdække implikationerne af EU’s statsstøtteregler
i affaldsforbrændings-
sektoren, herunder om eksisterende lån kan fortsætte til udløb. KL og KommuneKredit ind-
drages i arbejdet.
22
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0023.png
Bilag 1. Bedre viden om velfærd
Bilag 1. Bedre viden om
velfærd
l
Ressourcerne i velfærdssamfundet skal prioriteres og investeres rigtigt, så borgerne får en
indsats af høj kvalitet. Det kræver bedre viden om velfærdsindsatserne, og hvad der virker.
Der er derfor fortsat behov for et skarpt strategisk fokus på at styrke datagrundlaget på bl.a.
social- og ældreområdet. Bedre og mere ensartede data er et væsentligt element i at skabe
sammenhængende borger- og patientforløb, herunder realisere ambitionerne med en hoved-
lov for en helhedsorienteret indsats.
Regeringen og KL er enige om, at dokumentations- og registreringskrav skal understøtte poli-
tikers, lederes samt frontmedarbejderes arbejde med at styre og udvikle socialområdet. Par-
terne er på den baggrund enige om en række initiativer, der som udgangspunkt skal ligge in-
den for de eksisterende økonomiske rammer.
Boks 1
Initiativer for bedre viden om velfærd
-
Bedre data om aktiviteter. Parterne er enige om, at der skal etableres et dækkende datagrundlag for
alle kommuner til væsentligste statistikker og aktiviteter på social- og ældreområdet senest i 2022.
KL vil i efteråret 2021 med inddragelse af Social- og Ældreministeriet, Danmarks Statistik samt IT-
leverandørerne udarbejde forslag til en handleplan, der kan sikre en effektiv indberetning af data,
herunder i form af bedre leverandørstyring og standardiserede kontraktskabeloner til fremadrettede
udbud.
-
Resultater og progression. Indsatserne på socialområdet skal sigte mod at skabe mest mulig pro-
gression for det enkelte menneske, og det er ambitionen at måle på, i hvilket omfang det lykkes. Ud-
rulningen af Fælles Faglige Begreber på voksenområdet giver mulighed for et styrket fokus på resul-
tater og progression nationalt og lokalt. Parterne er enige om, at der indføres indberetninger om ud-
vikling af funktionsevneniveau i regi af VUM 2.0 fra Fælles Faglige Begreber, der introduceres som et
frivilligt tilbud fra 2023 og gøres obligatorisk fra 2025.
-
Øvrige initiativer. Parterne er enige om, at alle kommuner skal have implementeret FSIII og tilveje-
bragt den nødvendige integration til den fælleskommunale Gateway inden udgangen af 2022 med
henblik på, at indikatoren vedr. funktionsevne kan offentliggøres senest i 2023 i en første version.
Parterne er endvidere enige om at igangsætte en række initiativer, herunder data om hvilken leveran-
dør borgerne modtager støtte fra, etablering af én samlet national årlig brugertilfredshedsundersø-
gelse blandt modtagere af hjemmehjælp og på plejecentre, og etablering af henvendelsesstatistik for
kvindekrisecentre og boformer.
23
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Aftale om kommunernes økonomi for 2022
2420288_0024.png
Nationale mål for sundhedsvæsenet
De Nationale Mål understøtter en udvikling i sundhedsvæsenet med fokus på de resultater,
der har betydning for patienterne, og hvor der leveres mest sundhed for pengene. Kommu-
nerne arbejder hver især aktivt med de nationale mål og udbrede arbejdet med kvalitetsfor-
bedringer blandt andet i hjemme(syge)plejen, på plejecentre, i sundhedscentre samt med at
styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
Regeringen, KL og Danske Regioner enige om, at statusrapporten i 2021 udkommer i en for-
kortet version med fokus på dataopgørelserne. Endvidere er parterne enige om at udskyde
udviklingen af indikatorer til 2022.
Data på tværs af det nære sundhedsvæsen
Data om sundheds- og plejeindsatser er en forudsætning for et mere sammenhængende
sundhedsvæsen, hvor flere sundhedsopgaver bliver løst i kommuner og praksissektor. Det
stiller krav til systematisk og ensartet dokumentation af aktiviteter og resultater til brug for
bl.a. kvalitetsudvikling, sammenhængende patientforløb samt styring og opfølgning. Derfor
skal der bygges videre på den udvikling, der allerede er i gang, hvor kommunerne arbejder
på at dokumentere efter fælles standarder, og den tværsektorielle datadeling skal udbygges.
Der er i 2020 igangsat et arbejde med at tilvejebringe grundlag for systematisk og ensartet
indberetning og udstilling af data fra kommuner og praksissektor til brug for samarbejdet i det
nære sundhedsvæsen. Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om at sikre fremdrift i
det igangsatte arbejde med pilotprojekter og foranalyser samt i det langsigtede arbejde med
datakvalitet og indberetning af data fra kommuner og praksissektor.
Med henblik på at understøtte behovet for bedre adgang til og deling af kommunale data er
regeringen og KL enige om, at alle kommuner tilvejebringer den nødvendige integration til
den fælleskommunale Gateway, som efter planen er færdigudviklet ultimo 2021, senest inden
udgangen af 2022, og at alle kommuner leverer Fælles Sprog III-data til Sundhedsdatastyrel-
sen via den kommunale Gateway ligeledes inden udgangen af 2022.
24