Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2297851_0001.png
4. december 2020
J.nr. 2020 - 10048
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 99 af 11. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om at hæfte i forhold til de standardkontrakter som OECD har udarbejdet til brug for aftaler mellem myndigheder og banker i forbindelse med etablering af nettoordninger på aftalebasis (TRACE), til skatteministeren
2297851_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at i de standardkontrakter, som OECD har udarbejdet til brug
for aftaler mellem myndigheder og banker i forbindelse med etablering af nettoordninger
på aftalebasis (Treaty Relief and Compliance Enhancement (TRACE) - implementation
package for adoption of the Authorised Intermediary System - a standardised system for
effective withholding tax relief procedures for cross-border portfolio income) hæfter ban-
kerne for alle fejl og mangler i bankens kontrol for hele den periode, hvor skattemyndig-
hederne kan rette krav mod skatteyderen?
Svar
OECD´s TRACE-pakke, som nævnes i spørgsmålet, indeholder en model, som gør det
muligt for depotførere, som autoriseres hertil af skattemyndighederne i det land, hvorfra
et udbytte hidrører, at sikre deres kunder nedsættelse eller bortfald af udbytteskatten ved
kilden i henhold til dobbeltbeskatningsaftaler eller national lov, herunder ved brug af om-
nibusdepoter, når kunderne er porteføljeinvestorer. Der er i modellen tale om lempelse af
skatten ved kilden.
TRACE-pakken bygger bl.a. på, at de depotførere, der ønsker at indgå i modellen, kan an-
søge kildelandets skattemyndigheder om at blive godkendt som autoriserede mellem-
mænd. Kan skattemyndighederne godkende dette, indgås der er aftale herom mellem de-
potføreren og skattemyndighederne. Som bilag til en sådan aftale er knyttet et dokument,
som indeholder de procedurer, som skal følges af den autoriserede depotfører.
TRACE-pakken indeholder et udkast til sådanne aftaler og procedurer, men TRACE-
pakken har alene karakter af en anbefaling. Det står således OECD-landene (og andre
lande) frit for at udforme deres egne systemer til håndtering af udbytteskat. Landene kan
således vælge at følge TRACE-modellen, at ændre i modellen, inden den gennemføres i
national ret, eller udforme deres egne systemer.
Der fremgår at proceduredokumentet i TRACE-pakken, at den autoriserede depotfører
anerkender at være ansvarlig for betaling af den manglende skat ved enhver indeholdelse
af skat med for lav sats (under-indeholdelse), der forekommer mht. betalinger, der er
dækket af TRACE-modellen, når betalingerne er modtaget på vegne af en investor. Dette
gælder, uanset at den autoriserede depotfører har overholdt procedurerne mht. den beta-
ling, indeholdelsen med for lav sats relaterer sig til.
Der er således tale om en hæftelse, som kan gøres gældende, uanset om banken har fulgt
de beskrevne procedurer. Hæftelsen kan være begrænset som følge af nationale forældel-
sesregler, men er ikke begrænset på anden vis. Hæftelsen knytter sig alene til indeholdelse
med for lav sats som følge af brugen af TRACE-modellen for lempelse af skatten ved kil-
den.
Der henvises i øvrigt til svaret på
SAU alm. del
spm. 101,
for så vidt angår forskellen på
TRACE-modellen og den model, der fremgår af principaftalen mellem Skatteministeriet
og Finans Danmark, bl.a. for så vidt angår hæftelsen.
Side 2 af 2