Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2297842_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 798
Offentligt
2. november 2020
J.nr. 2020 - 8946
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 798 af 5. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om stikprøver alene vil udgøre en meget lille del af de samlede transaktioner, der skal kontrolleres, og at hæftelsen derfor begrænses tilsvarende, til skatteministeren
2297842_0002.png
Spørgsmål
I svar på SAU alm. del
– spørgsmål 609 svarer ministeren: “I den foreslåede
nettoinde-
holdelsesmodel foretages en afstemning af depoter med udbyttegivende danske aktier for
at skabe overblik over, hvor store beløb der tilbagesøges, set i forhold til hvor meget ud-
byttekildeskat, der oprindeligt blev indeholdt af udlodningerne. Søges der om mere, end
den indeholdte kildeskat berettiger til, vil det derfor opdages tidligere end uden afstem-
ningen.” Ministeren har ikke gjort
rede for, hvorledes skattemyndighederne efter en af-
stemning af et omnibusdepot, hvor der via refusionsordningen søges om refusion af skat
på udbytte, der ikke er modtaget, skal håndtere skattekontrollen. Hvis f.eks. 500 mio. kr. i
udbytte passerer gennem et omnibusdepot, hvor en afstemning viser, at der er foretaget
nettoindeholdelse på grundlag af udbytte på i alt 300 mio. kr. og søgt om refusion for ud-
bytteskat på grundlag af udbytte på i alt 220 mio. kr., hvorledes skal skattemyndighederne
da finde de personer eller selskaber, der søger om refusion på udbytte på 20 mio. kr., som
de aldrig har modtaget? Skal ansøgere af refusion da vente med at få refusion til hele om-
nibusdepotet og eventuelle bagvedliggende omnibusdepoter er dissekeret? Og kan kon-
trol, der iværksættes efter afstemning af depoter, foretages tidsnok til, at bankerne vil
hæfte for en for lav indeholdelse af nettoskat, når en sådan kontrolsag næppe kan rejses
som led i en stikprøve udtaget inden 55 dage efter udbyttedag, jf. principaftalen om en ny
model for udbyttebeskatning mellem Finans Danmark og Skatteministeriet, hvori det
fremgår, at: ”Bankernes hæftelse gælder udelukkende for den pågældende
stikprøve og
ikke
for andre eller tidligere udbetalte udbytter til samme aktionær”?
Hvad er i begrundelsen for denne begrænsning af bankernes hæftelse?
Svar
Den i spørgsmålet beskrevne afstemning af depoter er primært tænkt som en støtte til
kontrollen med tilbagesøgninger af for meget betalt udbytteskat. Kontrollen vil i øvrigt i
hovedsagen skulle foregå som hidtil, bl.a. under hensyntagen til den nærmere fastlagte
kontrolstrategi.
Baggrunden for, at bankernes objektive hæftelse omfatter den pågældende stikprøve og
ikke andre eller tidligere udbetalte udbytter til den samme aktionær, jf. spørgsmålet, er, at
bankerne i praksis ikke ville kunne deltage i en model med objektiv hæftelse uden en vis
afgrænsning af den risiko, der er forbundet hermed. Det skyldes bl.a., at påtagelse af en
objektiv hæftelse vil indebære en omkostning for bankene i form af hensættelser (sikker-
hedsstillelse) til afdækning af risikoen forbundet med de krav, der
potentielt
kunne rettes
mod den pågældende bank
uanset om der nogensinde konstateres fejl og hæftelsen fak-
tisk gøres gældende. Dette skal også ses i lyset af, at de situationer, som kan udløse hæf-
telse for bankerne, kan være uden for den enkelte banks direkte kontrol. Den objektive
hæftelse for bankerne, der indgår i den foreslåede nettoindeholdelsesmodel, er i øvrigt
nærmere omtalt i svar på
SAU alm. del
spm. 795.
Side 2 af 2