Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2271964_0001.png
2. november 2020
J.nr. 2020 - 9139
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 8. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Birgitte Bergman (KF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser, såfremt alle lønsumsafgiftspligtige virksomheder ligestilles med momspligtige virksomheder i forhold til refusion af elafgift, til skatteministeren
2271964_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser, såfremt alle lønsumsaf-
giftspligtige virksomheder ligestilles med momspligtige virksomheder i forhold til refusion
af elafgift?
Svar
Lønsumsafgiftspligtige virksomheder betaler 90 øre/kWh
1
i energiafgift på almindeligt el-
forbrug i 2021. Lønsumsafgiftspligtige virksomheder dækker fx sundhedssektoren, nogle
kulturelle aktiviteter, finansielle aktiviteter og lotteri.
For elforbrug til proces betaler momsregistrerede virksomheder 0,4 øre/kWh efter refu-
sion (processats). Energi, der anvendes til procesformål, omfatter fx drift af maskiner,
produktionsanlæg, edb-udstyr og belysning.
En godtgørelse af energiafgiften på elforbrug svarende til ordningen for momspligtige
virksomheder, vil med betydelig usikkerhed medføre et mindreprovenu på ca. 225 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd i 2021,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Mindreprovenu ved refusion af den alm. elafgift for lønsumspligtige virksomheder
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd (inkl.
arbejdsudbud)
2021
275
225
225
2022
275
225
200
2023
250
200
200
2024
250
200
200
Varig
2025 virkning
225
175
175
150
100
100
Anm: Ved beregning af de provenumæssige konsekvenser er der udvalgt brancher fra nationalregnskabet på baggrund af
definitionerne i lønsumsafgiftsloven. Grupperingerne i loven stemmer ikke nødvendigvis overens med branchegrupperin-
gerne i nationalregnskabet. Der er desuden usikkerhed forbundet med det benyttede grundlag. Der er afrundet til nærmeste
25 mio. Der benyttes et større tilbageløb, da de berørte virksomheder ikke er momspligtige. Elforbruget antages at udvikle
sig langsommere end BNP, hvorfor den varige virkning er lavere end det første år.
Kilde: Danmarks Statistik og Skatteministeriet
Der kan være juridiske og administrative udfordringer ved at give refusion af elafgift til
lønsumsafgiftspligtige virksomheder. Der henvises til besvarelsen af SAU alm. del spørgs-
mål 12 af 8. oktober 2020.
1
Nedsættes løbende frem mod 2025 til 78,9 øre/kWh pr. 1. januar 2025 (2020-priser) jf.
Energiaftale 2018.
Side 2 af 2