Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2286840_0001.png
23. november 2020
J.nr. 2020 - 7540
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 82 af 6. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvorfor tilsyneladende ens biler for så vidt angår model og årgang skal betale forskellige satser for ejerafgifter, til skatteministeren
2286840_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor tilsyneladende ens biler for så vidt angår model og
årgang skal betale forskellige satser for ejerafgifter som eksempel 1-5 viser?
Eksempel 1: Opgivet elektrisk forbrug 206.0, �½ årlig afgift: 390,00 kr. - Omregnet til
Km/l = 44,3 (https://www.nummerplade.net/nummerplade/bv66053.html).
Eksempel 2: Opgivet elektrisk forbrug 146.0, �½ årlig afgift: 330,00 kr. - Omregnet til
Km/l = 62,50 (https://www.nummerplade.net/nummerplade/bx65307.html).
Eksempel 3: Opgivet elektrisk forbrug 187.3, �½ årlig afgift: 370,00 kr. - Omregnet til
Km/l = 48,71 (https://www.nummerplade.net/nummerplade/cm32039.html).
Eksempel 4: Opgivet elektrisk forbrug 132.7, �½ årlig afgift: 330,00 kr. - Omregnet til
Km/l = 68,8 (https://www.nummerplade.net/nummerplade/cn74374.html)
Eksempel 5: Opgivet elektrisk forbrug 206.0, �½ årlig afgift: 390,00 kr. - Omregnet til
Km/l = 44,3 (https://www.nummerplade.net/nummerplade/bx12564.html).
Svar
Der skal betales grøn ejerafgift af alle afgiftspligtiges bilers brændstofforbrug. Afgiften be-
regnes ud fra antal kilometer pr. liter, som bilen kører. Ved lov nr. 1195 af 14. november
2017 blev der indført højere afgiftssatser og nye trin for mere energieffektive køretøjer.
Skalaen for brændstofeffektivitet for benzindrevne køretøjer blev udvidet, så afgiften dif-
ferentieres op til 50 km/l mod før kun 20 km/l. De nye afgiftssatser gælder kun for biler
registreret første gang den 3. oktober 2017 eller senere.
For elbiler omregnes bilens elektriske forbrug målt i Wh/km til antal km/l benzin, hvor-
efter de indplaceres på det trin, der skal betales ejerafgift efter. Det er således bilens elek-
triske forbrug, der afgør afgiftens størrelse. Tabel 1 illustrerer, hvordan omregningen fo-
retages for en elbil med et elforbrug på 175 Wh/km. De fleste elbiler vil blive indplaceret
på den laveste sats med en halvårlig afgift på 330 kr.
Tabel 1. Eksempel på omregning fra elektrisk forbrug på 175 Wh/km til benzinforbrug
Elforbrug
Omregning af elforbrug til liter benzin pr. 100
km (fast sats på 91,25 Wh/l)
Omregning til km/l
Kilde: Egne beregninger.
175,0 Wh/km
175 Wh/km / 91,25 Wh/l = 1,92 l/100 km
100 / 1,92 l/100 km = 52,1 km/l
For de konkrete eksempler skyldes de forskellige satser for ejerafgiften, at bilerne i ek-
sempel 1 og 5 efter omregning har et benzinforbrug på under 44,4 km/l, men ikke under
40,0 km/l, hvorfor de skal betale 390 kr. halvårligt. Bilen i eksempel 3 har efter omreg-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvorfor tilsyneladende ens biler for så vidt angår model og årgang skal betale forskellige satser for ejerafgifter, til skatteministeren
2286840_0003.png
ning et benzinforbrug på under 50,0 km/l, men ikke under 44,4 km/l, og skal dermed be-
tale 370 kr. halvårligt. Bilerne i eksempel 2 og 4 har efter omregning et benzinforbrug på
over 50,0 km/l, og skal derfor betale den laveste sats, svarende til 330 kr. halvårligt.
For et overblik over alle trin i ejerafgiftssatser henvises til brændstofforbrugsafgiftsloven.
Side 3 af 3