Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2293008_0001.png
30. november 2020
J.nr. 2020 - 10325
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 8 af 7. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/10-20 fra KPMG Acor Tax vedrørende Renteloftreglen i SEL § 11B i forhold til virksomhedernes grønne omstilling og konkurrenceevne, til skatteministeren
2293008_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. oktober 2020 fra KPMG Acor Tax ved-
rørende Renteloftreglen i SEL § 11B i forhold til virksomhedernes grønne omstilling og
konkurrenceevne, jf. SAU alm. del
bilag 7.
Svar
Der blev i 2007 indført et loft over fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter (rente-
fradragsbegrænsninger). Beskæringen af fradragsretten for nettofinansieringsudgifter sker
ved, at selskaber mv. alene kan fradrage nettofinansieringsudgifter i det omfang, de ikke
overstiger den skattemæssige værdi af selskabets aktiver ganget med en standardforrent-
ningssats (senest opgjort til 2,7 pct. for indkomståret 2019). Beskæringen kan dog maksi-
malt nedsætte indkomstårets fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter til et fast loft
på 21,3 mio. kr. pr. år. Det indebærer, at kun selskaber med meget store nettofinansie-
ringsudgifter får beskåret deres fradrag. Nettofinansieringsudgifter, der beskæres, bortfal-
der og kan således ikke fremføres til senere indkomstår.
I henvendelsen fra KPMG Acor Tax anmodes om oplysninger om, hvor mange selska-
ber/sambeskatninger der i indkomståret 2019 har fået begrænset deres fradrag som følge
af reglerne om renteloftet, herunder fordelt på selskaber, der kontrolleres af henholdsvis
danske og udenlandske ejere, herunder kapitalfonde.
På baggrund af virksomhedernes selvangivne oplysninger for indkomståret 2019 har Skat-
testyrelsen opgjort, at 115 koncerner får begrænset deres fradrag for nettofinansieringsud-
gifter som følge af renteloftet. Heraf er 63 udenlandsk ejede. Det er ikke muligt at udsøge,
om selskaberne er kapitalfondsejede
I henvendelsen fra KPMG Acor Tax spørges desuden, om ministeren enig i, at renteloft-
reglen også kan ramme helt almindelige forretningsmæssige dispositioner, hvor virksom-
heder eksempelvis gældsfinansierer store investeringer i deres grønne omstilling, og at
renteloftsreglen dermed kan være med til at hæmme virksomhedernes grønne omstilling?
Endvidere spørges til, om ministeren i lyset af COVID-19 situationen og udviklingen i
skattereglerne særligt indenfor værn mod skatteomgåelse er positiv overfor at se nærmere
på, om der fortsat er behov for bestemmelsen om rentefradragsbegrænsning i selskabs-
skattelovens § 11B, herunder om reglen kan ophæves eller lempes til fordel for virksom-
hedernes grønne omstilling og konkurrenceevne?
Rentefradragsbegrænsninger fungerer som et værn mod, at multinationale selskaber place-
rer stor gæld i Danmark for at undgå selskabsbeskatning i Danmark via kunstigt store
rentefradrag i forhold til den underliggende økonomiske aktivitet i landet. Renteloftet er
således til for at sikre, at der ikke placeres for mange nettofinansieringsudgifter i danske
selskaber. Dette gælder særlig ift. udenlandske kapitalfondes opkøb af danske virksomhe-
der.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/10-20 fra KPMG Acor Tax vedrørende Renteloftreglen i SEL § 11B i forhold til virksomhedernes grønne omstilling og konkurrenceevne, til skatteministeren
2293008_0003.png
Regeringen kan på denne baggrund ikke støtte en lempelse af rentefradragsbegrænsnings-
reglerne. Det er desuden regeringens vurdering, at der finderes muligheder for at styre
både den grønne omstilling og reducere den økonomiske afmatning efter covid-19, som
ikke samtidig undergraver de danske værnsregler. Det kunne fx være et midlertidigt inve-
steringsvindue for investeringer i driftsmidler som foreslået i regeringens udspil til første
fase i en grøn skattereform.
Endelig spørges til de provenumæssige konsekvenser af at forøge grundløbet fra 21,3
mio. kr. til eks. 50 mio. kr. eller af at forøge standardrenten med eks. 2,5 procentpoint, så
den for 2019 ville udgøre 5,2 pct.
I tabel 1 er opgjort de umiddelbare provenuvirkninger ved disse lempelser pba. de selvan-
givne oplysninger for de 115 virksomheder, som i 2019 har være begrænset af reglerne
om renteloftet.
Det skal understreges, at der i provenuvirkning ikke er indregnet, at en lempelse af det
nuværende renteloft vil øge bl.a. udenlandske kapitalfondes incitament til at opkøbe dan-
ske virksomheder finansieret af lån med fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter.
Disse adfærdseffekter kan medføre, at mindreprovenuet ved en sådan lempelse bliver
markant højere end den umiddelbare virkningr.
Tabel 1. Mindreprovenu ved lempelse af reglerne om renteloft.
mio. kr. (2021-niveau)
Forhøjelse af loft til 50 mio. kr.
Tillæg på 2,5 pct. til standardrente
Forhøjelse af loft til 50 mio. kr. og tillæg til standardrente på 2,5 pct.
Umiddelbart mindreprovenu
300
600
800
Anm. Det er lagt til grund at 2/3 af de fradrag, der ikke vil kunne udnyttes i indkomståret vil kunne udnyttes i efterfølgende
år.
Kide Skatteministeriet:
Side 3 af 3