Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2458977_0001.png
8. oktober 2021
J.nr. 2021 - 7365
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 724 af 30. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om, hvilke udfordringer der er i at sidestille, at husstande, der ejer en ladestander, nyder ikke de samme afgiftsfordele på el til biler som husstande, der har et abonnement ved en ladeoperatør, til skatteministeren
2458977_0002.png
Spørgsmål
Husstande, der ejer en ladestander, nyder ikke de samme afgiftsfordele på el til biler som
husstande, der har et abonnement ved en ladeoperatør. Vil ministeren redegøre for,
hvilke udfordringer der er i at sidestille ovenstående to situationer?
Svar
Siden 1. januar 2013 har en virksomhed kunnet få godtgjort afgift af elektricitet forbrugt
til opladning af elbilers batterier på virksomhedens ladestandere, når ladestanderne drives
for virksomhedens regning og risiko, og virksomheden er involveret i driften heraf. En
virksomhed, som sælger elektricitet til elbilejere via fx en abonnementsordning, kan således
få refunderet elafgiften af den forbrugte elektricitet og skal alene betale procesafgift på 0,4
øre pr. kWh heraf.
Der er tale om en særordning, der ved lov nr. 1585 af 27. december 2019 blev forlænget til
31. december 2021 og ved lov nr. 203 af 13. februar 2021 blev forlænget til 31. december
2030. Sidstnævnte forlængelse udmønter dele af
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
af 4.
december 2020. Formålet med forlængelserne er at fremme salget af elbiler ved at mindske
totalomkostningerne ved anvendelse heraf.
Hvis privatpersoner installerer en ladestander ved eller i forbindelse med deres bolig, anses
forbruget som almindeligt elforbrug, der beskattes med den almindelige elafgift på 90 øre
pr. kWh i 2021.
Hvis den nuværende særordning for opladning af elbiler skal udvides til at omfatte ikke-
erhvervsmæssig opladning, så privatpersoner kan få godtgjort elafgiften ned til 0,4
øre/kWh ved opladning via egen ladestander i forbindelse med eget hjem, vil det kræve, at
der udvikles og etableres et administrativt system for håndtering af en sådan afgiftslem-
pelse, så det alene er elektricitet, der er medgået til opladning af en eventuel elbil, der er
omfattet heraf.
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler offentliggjorde i februar 2021 sin rap-
port,
Delrapport 2 Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur.
Heri anbefales to modeller til, hvor-
dan indretning af afgift på elektricitet til opladning af elbiler bedst kan understøtte en øget
udbredelse af elbiler. Således foreslås det at indføre et system, hvor privatpersoner ved
opladning af elbiler får adgang til lav elafgift på 0,8 øre pr. kWh, som skal opgøres på bag-
grund af en bimåler. Alternativt foreslås det, at der udvikles et administrativt system, som
ved en skematisk regel kan understøtte, at husstande, hvor der bor en registreret ejer af en
elbil, betaler lav elafgift til opladning af elbil.
Disse forslag indgår i Skatteministeriets overvejelser om, hvordan indretning af afgift på
elektricitet til opladning af batterier bedst kan understøtte en øget udbredelse af elbiler.
Side 2 af 2