Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2294199_0001.png
1. december 2020
J.nr. 2020 - 9622
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 72 af 5. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 72: MFU spm. om nedsat moms på hotel- og restaurationsydelser i en begrænset periode, til skatteministeren
2294199_0002.png
Spørgsmål
En række aktører har peget på nedsat moms på hotel- og restaurationsydelser i en be-
grænset periode som en mulig håndsrækning til en række meget trængte virksomheder i
den nuværende krise. Vil ministeren derfor venligst oplyse følgende:
Hvad forventes det årlige provenutab at være ved en varig halvering af momsen på
hotel- og restaurationsydelser (hvilket vil sænke slutprisen på hotel- og restaurationsydel-
ser inkl. moms med 10 pct.)? Provenutabet bedes opgjort umiddelbart samt efter
tilbageløb og adfærd.
Hvis Folketinget dette efterår vedtager en sådan nedsættelse af momsen, hvor hurtigt
vil den så rent praktisk kunne træde i kraft?
Hvad skønnes de administrative omkostninger at være ved at nedsætte momsen på
hotel- og restaurationsydelser i en begrænset periode? Her tænkes både på den private
og offentlige sektor og både på éngangsomkostninger og løbende omkostninger
til at administrere den differentierede moms. Endvidere bedes det oplyst, i hvor høj
grad Skattemyndighedernes it-systemer er gearet til at håndtere differentieret moms.
Vil en reduceret moms alene påvirke de administrative omkostninger i hotel- og restau-
rationsbranchen, eller vil virksomheder i andre brancher også være nødt til at
foretage ændringer f.eks. af it-systemer m.v.?
Vil en nedsættelse af momssatsen på restaurantydelser også slå igennem i forhold til
salg af take away? Endvidere bedes oplyst, hvilke evt. andre afgrænsninger, der vil skulle
afklares.
Svar
Efter gældende EU-regler er der mulighed for at anvende nedsatte satser på bl.a. ophold
på hoteller og lignende etablissementer, herunder ferieophold og udlejning af pladser på
campingpladser og pladser til beboelsesvogne samt restaurations- og cateringydelser. Det
er i den forbindelse muligt at udelukke levering af (alkoholholdige og/eller ikke-alkohol-
holdige) drikkevarer fra den nedsatte sats.
Den nedsatte sats må ikke være mindre end 5 pct. og må ikke fastsættes lavere, end at
virksomhedernes salgsmoms normalt fortsat overstiger den fradragsberettigede moms på
deres indkøb. Fastsættelse af satsens størrelse vil derfor forudsætte en analyse af den
branche, der omfattes af en nedsat sats. Det er for nu ikke opgjort, hvor meget satsen kan
sænkes for hotel- og restaurationsydelser. Da forholdet mellem input og output i denne
sektor er relativt højt i Danmark, og den fradragsberettigede moms på input derfor er re-
lativt høj i forhold til salgsmomsen, må det dog umiddelbart forventes, at satsen ikke kan
komme helt ned på 5 pct.
1
Det skønnes, at en varig halvering af momsen på hotel- og restaurationsydelser til 12,5
pct. medfører et umiddelbart mindreprovenu på 9,1 mia. kr. om året og et mindrepro-
venu på 6,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Som nævnt er der ikke foretaget en ana-
lyse af, hvor meget momssatsen for hotel- og restaurationsydelser mv. kan sættes ned iht.
1
Udgør input fx 50 pct. af salget, og er der fuld moms på alle input og output, vil satsen kunne sættes ned til 12,5 pct.,
uden at den fradragsberettigede moms overstiger salgsmomsen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 72: MFU spm. om nedsat moms på hotel- og restaurationsydelser i en begrænset periode, til skatteministeren
2294199_0003.png
direktivet. Såfremt det ikke er muligt at gennemføre en halvering, men kun en mindre
satsnedsættelse, vil mindreprovenuet blive mindre. Det bemærkes, at en andel af afgifts-
lettelsen vil tilfalde udenlandske turister ifm. deres køb af hotel- og restaurationsydelser
her i landet.
Tabel 1. Provenuvirkning ved halvering af momsen på hotel- og restaurationsydelser
Mia. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd
2022
9,1
7,1
6,8
2023
9,1
7,1
6,8
2024
9,1
7,1
6,8
2025
9,1
7,1
6,8
Varigt
9,1
7,1
6,8
Anm.: Der er forudsat et tilbageløb på 21 pct. vedrørende moms på privatforbrug, et tilbageløb på 100 pct. vedrørende
ikke-fradragsberettiget moms i det offentlige og et tilbageløb på 1,25 pct. ved ikke-fradragsberettiget moms på erhvervenes
input og investeringer, som forudsættes primært overvæltet i priser på momspligtige varer og ydelser, som sælges til hus-
holdningerne. Der er ikke korrigeret for eventuel effekt på tilbageløbssatsen af en reduceret momssats på hotel- og restau-
rationsydelser. Effekten skønnes dog umiddelbart at være begrænset. Der er forudsat en selvfinansieringsgrad på ca. 4
pct. vedrørende ændret arbejdsudbud, svarende til virkningen af en ændring i AM-bidraget. Det er ikke indregnet effekt af
eventuelle ændringer i forbruget af hotel- og restaurationsydelser, herunder ændringer i forbruget af andre varer med 25
pct. moms.
Kilde: Danmarks Statistik
Input/output tabeller og Skatteministeriets beregninger.
Differentierede satser medfører forvridninger i skattesystemet og giver en række admini-
strative problemer bl.a. i forbindelse med afgrænsning af ophold på hoteller og lignende
etablissementer samt restaurations- og cateringydelser.
Der vil skulle tages stilling til, hvilke konkrete hotel- og restaurationsydelser der vil skulle
omfattes af den lavere sats. Den konkrete afgrænsning vil medføre gråzoner, hvor sam-
menlignelige ydelser pålægges forskellig beskatning. Fx vil take away ikke kunne anses
som en restaurationsydelse og vil dermed skulle pålægges en højere moms, end hvis den
samme mad fortæres på restauranten. Der må ligeledes kunne forventes problemstillinger
omkring eksempelvis måltidskasser, som delvist indeholder tilberedt mad, samt salg fra
madboder og pølsevogne.
Der vil skulle foretages en konkret afgrænsning i forbindelse med en eventuel lovgiv-
ningsproces og fastlæggelse af praksis. Det vil i en række tilfælde formentlig være nødven-
digt at foretage en konkret vurdering af de enkelte sagstilfælde. Det vil således ikke være
muligt at lave en udtømmende liste med afgrænsningsproblemer, idet disse i sidste ende
først vil vise sig i praksis.
Det er Skatteforvaltningens vurdering, at en ændring af momssatsen for hotel- og restau-
rationsydelser mv. forudsætter ændringer i DebitorRestance og Erhvervssystemet, som er
såkaldte legacy-systemer. Ændringer i legacy-systemer indebærer længere tidshorisont og
større omkostninger blandt andet på grund af kapacitetsudfordringer hos leverandørerne.
Således er it-systemet bygget op om, at det danske momssystem er et enhedssatssystem,
der som altovervejende hovedregel har den samme sats for varer og ydelser, idet visse va-
rer og ydelser dog er momsfritagne.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 72: MFU spm. om nedsat moms på hotel- og restaurationsydelser i en begrænset periode, til skatteministeren
2294199_0004.png
Skatteforvaltningen har tidligere lavet en foreløbig vurdering af, at systemudviklingstiden
vedrørende de systemmæssige ændringer vil være mindst 12 måneder efter vedtagelse af
lovgivningen. Det har ikke været muligt indenfor tidsfristen at vurdere omkostningerne til
systemudvikling. De vurderes dog at være betydelige.
Henset til at der forud for lovgivningen ville skulle gennemføres en nærmere analyse af
niveauet for den nedsatte sats samt af afgrænsningen af de omfattede ydelser, vurderes
det umiddelbart, at et lovforslag først vil kunne fremsættes i næste folketingssamling
(2021/22), hvorved en nedsat sats kan forventes at få virkning i 2023.
Der er ikke foretaget en konkret vurdering af omkostningerne til systemtilretninger, som
vurderes at være betydelige. Desuden er det tidligere skønnet, at forslagene med stor usik-
kerhed medfører administrative omkostninger i Skattestyrelsen i størrelsesorden op mod
20 årsværk årligt. De øgede omkostninger skal ses i lyset af, at der må forventes en øget
vejlednings- og kontrolindsats i forhold til de afgrænsningsproblemer, der opstår ved dif-
ferentierede momssatser.
Alle berørte virksomheder, der afregner moms, har også bogføringssystemer, der til dels
vil skulle ændres. Det drejer sig både om store koncerner, som har egne systemer, og små
virksomheder, der anvender eksterne standardsystemer. Derudover vil risikoen for at
virksomheder begår fejl ved momsangivelsen stige.
Side 4 af 4