Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2455045_0001.png
4. oktober 2021
J.nr. 2021 - 7213
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 710 af 20. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 710: MFU spm. om at opgøre CO2-effekten og provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd) år for år frem til 2030, hvis kvoteprisen og CO2-afgiften sættes til 400 kr. i 2022 og 2023, 600 kr. i 2024 og 2025 og 800 kr. herefter, til skatteministeren
2455045_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre CO
2
-effekten og provenueffekten (før og efter tilbageløb og ad-
færd) år for år frem til 2030, hvis kvoteprisen og CO
2
-afgiften sættes til 400 kr. i 2022 og
2023, 600 kr. i 2024 og 2025 og 800 kr. herefter? Besvarelsen bedes suppleret med et sce-
narie, hvor energiafgifterne på motorbrændstoffer - i det omfang det er muligt - reduceres
tilsvarende, så den gennemsnitlig pris på motorbrændstoffer er uændret før og efter den
forhøjede CO
2
-afgift. Om muligt bedes CO
2
-effekten opgjort på sektorer efter samme
inddeling som Klimafremskrivning 2021.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at Danmark ikke kan regulere CO
2
-kvoteprisen. Kvotepri-
sen bestemmes i EU’s kvotesystem.
Ændringer i den skønnede kvotepris vil have betydning for fremskrivninger af CO
2
-ud-
ledningen i Danmark, hvilket vil påvirke en del af afgiftsgrundlaget for CO
2
-afgiften.
Som følge af Aftale om Grøn skattereform af 8. december 2020 er der nedsat en ekspert-
gruppe, der skal udarbejde forskellige scenarier, der bidrager væsentligt til 70 pct.-målsæt-
ningen i 2030. Der er et arbejde i gang med at opdatere en model, der kan skønne over
effekterne af forhøjelser af afgifter på CO
2
på seneste fremskrivninger af CO
2
frem mod
2030.
Skatteministeriet forventer at kunne lave beregninger på et opdateret grundlag efter ek-
spertgruppens delrapportering ultimo 2021.
Side 2 af 2