Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2479160_0001.png
15. november 2021
J.nr. 2021 - 8217
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 707 af 20. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 707: MFU spm. om hvor meget virksomhedernes afskrivningsgrundlag kan opjusteres, hvis man laver en provenuneutral omlægning af følgende tilskudspuljer Tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder til en forøgelse af virksomhedernes afskrivningsgrundlag for investeringer i elektrificering og energieffektivisering, til skatteministeren
2479160_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget virksomhedernes afskrivningsgrundlag kan opjusteres,
hvis man laver en provenuneutral omlægning af
følgende tilskudspuljer ”Tilskud til ener-
gibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder” til en forøgelse af virk-
somhedernes afskrivningsgrundlag for investeringer i elektrificering og energieffektivise-
ring?
Svar
Erhvervspuljen er en tilskudspulje under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, der
skal sikre effektivisering og omstilling af private virksomheders energiforbrug med hen-
blik på at sikre energibesparelser og CO
2
-reduktioner. Tilskud gives til projekter, der sik-
rer energibesparelser i det endelige energiforbrug i Danmark, herunder energibesparelser
via konverteringer fra fossil energi til el. Puljen bidrager til efterlevelsen af energisparefor-
pligtelsen i EU’s energieffektivitetsdirektiv (EED).
Erhvervspuljen stammer fra
Energiaftale
af 29. juni 2018 og er efterfølgende forhøjet med
Klimaaftale for energi og industri
af 22. juni 2020 samt
Aftale om grøn skattereform
af 8. december
2020. Der er afsat puljemidler på i alt ca. 3,7 mia. kr. i perioden 2020-2029.
For at få del i midlerne skal virksomhederne indsende en ansøgning til Energistyrelsen.
Tre parametre sætter grænse for størrelsen på tilskuddet:
Der kan fås op til 7 øre i tilskud pr. sparet kWh pr. år over tiltagets levetid.
Tilskuddet kan udgøre op til 50 pct. af omkostningerne afhængig af virksomhedens
størrelse.
Et projekt kan maksimalt få tilskud svarende til et beløb på 15 mio. euro.
De udbetalte tilskud til selskaber og selvstændigt erhvervsdrivende er skattepligtige. Sam-
tidig kan de tilknyttede udgifter fradrages/afskrives efter skattelovgivningens almindelige
regler. Driftsudgifter vil kunne fradrages i det år, de er afholdt, mens investeringer i fx
maskiner, bygninger og installationer vil kunne afskrives over en længere årrække af-
hængigt af det konkrete aktiv.
En tilskudspulje på 3,7 mia. kr. over en 10-årig periode svarer til et skattesubsidium på ca.
1,3 mia. kr. årligt ved en selskabsskattesats på 22 pct., når der korrigeres for, at tilskuddet
i dag er skattepligtigt hos selskaberne. I dette tal er der ikke korrigeret for rentevirkningen
af, at nogle af de afholdte udgifter vil skulle afskrives over en længere årrække, ligesom
der ikke er korrigeret for eventuelle adfærdseffekter mv.
En omlægning af tilskudspuljen til en forhøjelse af virksomhedernes afskrivningsgrundlag
for investeringer i elektrificering og energieffektivisering vil kræve, at de omfattede aktiver
klart defineres og afgrænses i skattelovgivningen. I hvilket omfang dette er muligt, vil
skulle afdækkes gennem en nærmere analyse af de omkostninger, der i dag ydes tilskud til.
Det vurderes dog umiddelbart meget vanskeligt at opstille en afgrænsning, der i hoved-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 707: MFU spm. om hvor meget virksomhedernes afskrivningsgrundlag kan opjusteres, hvis man laver en provenuneutral omlægning af følgende tilskudspuljer Tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder til en forøgelse af virksomhedernes afskrivningsgrundlag for investeringer i elektrificering og energieffektivisering, til skatteministeren
2479160_0003.png
træk svarer til den nuværende tilskudsordning. Derudover kan en omlægning af tilskuds-
puljen til et fradrag betyde, at energibesparelserne kun i mindre grad kan tælles med til
opfyldelse af Danmarks energispareforpligtelse, jf. EU’s Energieffektiviseringsdirektiv,
hvilket afhænger af, om der kan beregnes en additionel energispareeffekt.
Side 3 af 3