Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af principaftalen i OECD om
beskatning af den digitale økonomi, jf. SAU alm. del
–
bilag 324, redegøre for regeringens
holdning til de foreslåede undtagelser i henholdsvis spor 1 og 2 i principaftalen i OECD
om beskatning af den digitale økonomi?
Svar
Regeringen har arbejdet for, at der i spor 1 fastholdes en smal model for omfordeling af
beskatningsret med en høj grad af fokus på digitale selskaber, mens der i spor 2 skal være
en ambitiøs global minimumsbeskatning med en så høj minimumssats som muligt. Det er
regeringens opfattelse, at dette er opnået ved OECDs principaftale af 1. juli 2021 om be-
skatning af den digitale økonomi. Regeringen vil fortsætte med at arbejde for, at princip-
aftalens høje ambitionsniveau ikke svækkes, og ambitionen er, at det allerede høje ambiti-
onsniveau kan hæves yderligere ved en endelig aftale til oktober 2021.
Udvindingsindustrien og regulerede finansielle tjenester undtages i spor 1, mens statslige
enheder, internationale organisationer, nonprofitorganisationer, pensionskasser og inve-
steringsfonde, der er den ultimative moder i en omfattet multinational koncern, og ship-
pingsektoren undtages i spor 2. Hertil kommer to yderligere undtagelser i spor 2, hvor en
del af indkomsten, der i udgangspunktet er omfattet af spor 2, undtages via en såkaldt
formelbaseret indkomstundtagelse svarende til en vis procentdel af lønomkostninger og
værdien af fysiske aktiver, mens den anden undtagelse er en de minimis undtagelse.
Regeringen mener, at undtagelserne i spor 1 flugter med de bagvedliggende principper
herfor, idet undtagelserne er begrundet med, at indkomsten, herunder evt. overnormal-
profit, fra selskaber i de omfattede sektorer allerede i dag beskattes i de lande, hvor de er
aktive. For så vidt angår undtagelserne i spor 2 er det regeringens opfattelse, at disse und-
tagelser ikke underminerer intentionen med spor 2 om at sikre en global effektiv mini-
mumsbeskatning.
Side 2 af 2