Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2453989_0001.png
30. september 2021
J.nr. 2021 - 6756
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 687 af 13. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm. om at redegøre for udviklingen i grænsehandlen med cigaretter, hvis gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr., til skatteministeren
2453989_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for udviklingen i grænsehandel med cigaretter, hvis gennemsnits-
prisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr.? I redegørelsen be-
des Sverige blive inkluderet.
Svar
Med
Aftale om finansloven for 2020
blev det aftalt at forhøje tobaksafgifterne svarende til en
gennemsnitlig prisstigning på i alt 19 kr. for en pakke med 20 cigaretter. Det blev aftalt at
forhøje afgifterne over to omgange, således at gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter
skønnes at stige med 14 kr. til ca. 55 kr. fra 1. april 2020 og yderligere med 5 kr. til ca. 60
kr. fra 1. januar 2022.
Skatteministeriet skønner løbende over det aktuelle niveau for grænsehandlen med nydel-
sesmidler, herunder cigaretter, i
Skatteøkonomisk Redegørelse
på baggrund af forskellige data.
Skønnet omfatter både den lovlige grænsehandel, hvor danskerne køber til eget forbrug,
og den illegale handel, hvor cigaretterne indføres i Danmark med henblik på videresalg,
uden at der afregnes afgifter og moms. Skønnet inkluderer grænsehandel i Sverige.
Skatteministeriets skøn for omfanget af grænsehandlen med cigaretter ved en forhøjelse
af tobaksafgifterne svarende til forskellige priser er modelbaserede og fremgår af tabel 1.
1
Tabel 1. Skøn over danskernes grænsehandel med cigaretter ved forskellige priser
Gennemsnitspris pr. cigaretpakke, kr.
60
70
80
90
100
Antal grænsehandlede cigaretter, mia. stk.
1,1
1,4
1,9
2,3
2,6
Anm.: Skønnet er beregnet pba. opdaterede forudsætninger i forbindelse med grænsehandelskapitlet i
Skatteøkonomisk
Redegørelse 2021.
Grænsehandlen i 2019 er anvendt som udgangspunkt, fordi den lavere grænsehandel i 2020 som følge
af midlertidige grænselukninger på grund af coronapandemien
ikke er retvisende for et ”normalt” år med åbne grænser.
Kilde: Skatteministeriet.
Den skønnede effekt på grænsehandlens omfang ved ændrede tobaksafgifter er forbundet
med usikkerhed. Det gælder særligt i forbindelse med meget store afgiftsændringer, hvor
der blandt andet kan opstå uforudsete ændringer i grænsehandlen, herunder den illegale
handel, hvorfor modelberegningerne er mest velegnede i forbindelse med konsekvensbe-
regninger af mere begrænsede afgiftsændringer. Der er samtidig en usikkerhed om ud-
gangspunktet, hvilket skal ses i lyset af de allerede vedtagne forhøjelser af tobaksafgifterne
samt coronapandemiens effekt på blandt andet grænsehandlen.
1
Skatteministeriets beregninger i forbindelse med afgiftsændringer på tobak er baseret på en model, der ikke er opdelt på
grænsehandel fra samtlige lande, hvorfra danskere grænsehandler. Modellen er derimod opdelt på to landekategorier be-
nævnt ”Tyskland” og ”Syd- og Østeuropa”, hvor grænsehandel i ”Tyskland” dog også dækker over grænsehandel i andre
omkringliggende lande, herunder Sverige
Side 2 af 2