Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2466881_0001.png
25. oktober 2021
J.nr. 2021 - 6759
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 683 af 13. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 683: Spm. om, hvordan de økonomiske effekter, herunder fordelingseffekterne, af højere priser på cigaretter påvirker forskellige indkomstgrupper, til skatteministeren
2466881_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform og grafisk vurdere, hvordan de økonomiske effekter, herunder
fordelingseffekterne, af højere priser på cigaretter påvirker forskellige indkomstgrupper,
der som minimum omfatter kontanthjælpsmodtagere, almindelige LO-arbejdere, pensio-
nister, funktionærer og direktører, ud fra en gennemsnitspris pr. pakke på 60, 70, 80, 90
og 100 kr.?
Svar
Med
Aftale om finansloven for 2020
blev det aftalt at forhøje tobaksafgifterne svarende til en
gennemsnitlig prisstigning på i alt 19 kr. for en pakke med 20 cigaretter. Det blev aftalt at
forhøje afgifterne over to omgange, således at gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter
skønnes at stige med 14 kr. til ca. 55 kr. fra 1. april 2020 og yderligere med 5 kr. til ca. 60
kr. fra 1. januar 2022.
Der er i svaret taget udgangspunkt i en yderligere forhøjelse af afgiftssatserne. Det forud-
sættes samtidig, at afgifterne på røgtobak forhøjes tilsvarende. I begge tilfælde er afgifts-
forhøjelsen beregnet fra den pr. 1. januar 2022 fuldt indfasede sats, der forudsættes at
medføre en gennemsnitlig pris pr. pakke på omtrent 60 kr. Der vil således ingen effekter
være af en gennemsnitlig pris pr. pakke på 60 kr., da det svarer til en fastholdelse af gæl-
dende regler.
Fordelingsvirkninger af forhøjelse af afgift på cigaretter
Afgifter påvirker ikke direkte de disponible indkomster, der normalt danner grundlag for
fordelingsberegninger. Det skyldes, at de disponible indkomster opgøres som den ind-
komst, der rådes over efter indkomstskat mv., men inden betaling af afgifter. Afgifter har
dog betydning for hvor stort et forbrug, der kan afholdes for en given disponibel ind-
komst, idet afgifter udhuler den reale værdi af den disponible indkomst. Beregningstek-
nisk kan en afgiftsændring opgøres som en
ækvivalent
ændring af den disponible indkomst,
hvorved der kan opgøres en ændring i de ækvivalente indkomstforskelle og dermed en
ækvivalent ændring i Gini-koefficienten.
Det bør bemærkes, at der ved beregning af fordelingsvirkninger tages udgangspunkt i den
umiddelbare virkning af afgiftsændringen. Der tages altså ikke højde for eventuelt afledte
adfærdsvirkninger, der også kan variere på tværs af indkomstgrupper. Desuden er det be-
regningsteknisk forudsat, at den gennemsnitlige pris for en pakke cigaretter er ens for alle
indkomstgrupper.
Desuden er fordelingsvirkningerne beregnet for en satsstigning i 2022. Eftersom tobaks-
afgiften primært er en punktafgift, der ikke løbende indekseres, vil virkningen (når den
måles i pct. af de disponible indkomster) udvandes over tid, i takt med at de disponible
indkomster stiger.
Stigende cigaretpriser som følge af en afgiftsforhøjelse skønnes at øge indkomstforskel-
lene målt som en ækvivalent ændring i Gini-koefficienten. Forøgelsen af
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 683: Spm. om, hvordan de økonomiske effekter, herunder fordelingseffekterne, af højere priser på cigaretter påvirker forskellige indkomstgrupper, til skatteministeren
2466881_0003.png
indkomstforskellene er stigende med afgiftsforhøjelsens størrelse,
jf. tabel 1.
Det afspejler,
at forhøjelse af afgiften på cigaretter har størst virkning i bunden af indkomstfordelingen.
Tabel 1. Fordelingsvirkninger af højere cigaretpriser
Gennemsnitlig pris for en pakke cigaretter
65 kr.
70 kr.
80 kr.
90 kr.
100 kr.
Fordelingsvirkning målt ved Gini-
koefficient, pct.-point
0,01
0,02
0,04
0,06
0,07
Anm.: Forbrugsskatter påvirker ikke Gini-koefficienten, da denne beregnes på baggrund af de disponible indkomster. Der
beregnes derfor en ækvivalent ændring i Gini-koefficienten - dvs. udhulingen af de disponible indkomsters købekraft om-
regnes til en ækvivalent virkning på de disponible indkomster.
Kilde: Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse 2015-2018 samt egne beregninger på baggrund af 33,3 pct. stikprøve af
befolkningen i år 2018 fremregnet til 2022-niveau.
Virkning på udvalgte typefamiliers privatøkonomi af forhøjelse af afgift på cigaretter
Ministeriernes konsekvensberegninger for familietyper af politikændringer omfatter efter
gængse regneprincipper som udgangspunkt de direkte virkninger på familiernes dispo-
nible indkomster af ændringer i personskatter eller overførsler, som indgår som en del af
forudsætningerne i Finansministeriets familietypemodel. Visse typer af skatte- eller afgifts-
ændringer
herunder afgifter på nydelsesmidler som fx tobak og alkohol
er ikke omfat-
tet af de gængse regneprincipper for familietypeberegninger.
Det kræver således konkrete antagelser om de enkelte familietypers cigaretforbrug, hvis
en hypotetisk forhøjelse af afgiften på cigaretter skal omsættes til virkninger for konkrete
familietyper. Det er i den aktuelle besvarelse valgt
som en helt summarisk, beregnings-
mæssig antagelse
at illustrere virkningen af de respektive hypotetiske afgiftsforhøjelser
ved at forudsætte et dagligt cigaretforbrug på 20 stk. om dagen for
alle
voksne i
alle
de be-
tragtede familietyper. Dette afspejler ikke en konkret vurdering af de enkelte familietypers
faktiske rygevaner, men er alene en beregningsmæssig antagelse.
Det bør bemærkes, at en stor del af befolkningen ikke ryger. De ekstra omkostninger ved
at ryge gælder således de familier, der ryger. Beregningerne er ikke relevante for familier,
uanset type, hvor der ikke ryges.
Med de nævnte antagelser udgør den ekstra afgiftsbetaling det samme beløb i kroner pr.
voksen i alle de betragtede familietyper. Den ekstra afgiftsbetaling vil dog udgøre en hø-
jere andel af den disponible indkomst, jo mindre den disponible indkomst er i udgangs-
punktet,
jf. figur 1.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 683: Spm. om, hvordan de økonomiske effekter, herunder fordelingseffekterne, af højere priser på cigaretter påvirker forskellige indkomstgrupper, til skatteministeren
2466881_0004.png
Figur 1. Ekstra omkostning ved en gennemsnitlig pris for en pakke cigaretter på 70 kr. for udvalgte
familietyper med et forudsat dagligt cigaretforbrug på en pakke (20 stk.) per voksen
Kr.
4.000
Pct.
4
3.000
3
2.000
2
1.000
1
0
Enlig
kontant-
hjælps-
modtager
Enlig
arbejder
Enlig
Pensionist- Kontant-
pensionist
par
hjælps-
familie
Arbejder- Funktionær- Direktør-
familie
familie
familie
0
Kr. pr. voksen
Pct. af disponibel indkomst
Se anm. til tabel 2.
De ekstra omkostninger i kroner og pct. af disponibel indkomst i en række scenarier
fremgår af
tabel 2.
Disse scenarier dækker et dagligt forbrug af cigaretter pr. voksen på en
hel pakke (20 stk.) samt afgiftsforhøjelser, der vil medføre en gennemsnitlig pakkepris på
hhv. 70, 80, 90 og 100 kr.
Tabel 2. Ekstra omkostning ved rygning givet en række tobaksafgiftsforhøjelser i kroner og andel af
disponibel indkomst for udvalgte familietyper
Pris for en pakke cigaretter
70 kr.
kr.
Enlig kontanthjælpsmodtager
Enlig arbejder
Enlig pensionist
Pensionistpar
Kontanthjælpsfamilie
Arbejderfamilie
Funktionærfamilie
Direktørfamilie
3.650
3.650
3.650
3.650
3.650
3.650
3.650
3.650
pct.
3,1
1,3
1,9
2,2
2,3
1,1
0,8
0,6
80 kr.
kr.
7.300
7.300
7.300
7.300
7.300
7.300
7.300
7.300
pct.
6,1
2,6
3,8
4,5
4,6
2,2
1,7
1,3
90 kr.
kr.
10.950
10.950
10.950
10.950
10.950
10.950
10.950
10.950
pct.
9,2
4,0
5,7
6,7
6,9
3,4
2,5
1,9
100 kr.
kr.
14.600
14.600
14.600
14.600
14.600
14.600
14.600
14.600
pct.
12,2
5,3
7,5
8,9
9,2
4,5
3,3
2,5
Forudsat
disponibel
indkomst
kr.
119.462
276.244
193.530
163.307
158.773
325.294
441.551
573.960
Anm.: I tabellen fremgår alle kronebeløb som kroner pr. voksen i husstanden. De forudsatte disponible indkomster for de
viste familietyper afhænger af forudsatte forhold om (udover beskæftigelsesstatus og arbejds- eller overførselsindkomst)
antallet af hjemmeboende børn og deres alder, boligtype, gæld og pensionsopsparing mv. De tre enlige familietyper forud-
sættes at bo i lejebolig. Den enlige kontanthjælpsmodtager forudsættes desuden at være over 30 år, mens den enlige pen-
sionist forudsættes at have en ATP. Det viste pensionistpar forudsættes at bo i ejerbolig samt have én ATP. De resterende
fire familietyper med to voksne forudsættes at have to børn (ét i børnehave og ét i SFO). Kontanthjælpsfamilien forudsæt-
tes at bo i lejebolig imens de resterende tre forudsættes at bo i ejerbolig. En direktørfamilie består af én direktør og én funk-
tionær. Forbrugsskatter påvirker ikke direkte de disponible indkomster, da disse opgøres som den indkomst, der rådes over
efter indkomstskat mv.
Kilde: Finansministeriets familietypemodel på baggrund af Økonomisk Redegørelse, maj 2021 samt egne beregninger.
Side 4 af 4