Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2455094_0001.png
4. oktober 2021
J.nr. 2021 - 6741
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 682 af 10. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 682: Spm. om, hvad statens provenu ved at genberegne varebiler er, når omlægningen af bilafgifterne er fuldt indfaset pr. 1. juli 2021, til skatteministeren
2455094_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad statens provenu ved at genberegne varebiler er, når om-
lægningen af bilafgifterne er fuldt indfaset pr. 1. juli 2021? Provenuet bedes opgjort sam-
let, og brydes ned i henholdsvis merprovenu som følge af genberegning jf. registreringsaf-
giftslovens § 9a, mindreprovenu som følge af afgift retur, jf. registeringsafgiftslovens § 9a,
stk. 3, og opgøres for både lettere varevogne med en totalvægt op til 3 t og tunge vare-
vogne med en totalvægt over 3 t.
Svar
Indledningsvist bemærkes det, at omlægningen at bilafgifterne fra
Aftale om grøn omstilling
af vejtransporten
(december 2020) ikke indeholder nogen ændringer i reglerne for genbereg-
ning af leasingkøretøjer mv.
Der lægges derfor til grund i svaret, at der spørges til en opgørelse af de hidtige tilbagebe-
talinger hhv. efteropkrævninger ifm. genberegning af varebiler bl.a. med udgangspunkt i
registreringsafgiften for varebiler, der følger af
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten.
For
at give et samlet billede af udviklingen vises også tal for 2019 og 2020.
Ved genberegning af leasingvarebilers afgiftspligtige værdi foretages en fremadrettet efter-
regulering af forholdsmæssig afgift og en bagudrettet værditabsberegning. Efterregulerin-
gen kan give anledning en efteropkrævning af registreringsafgift, mens værditabsberegnin-
gen kan give anledning til en tilbagebetaling af registreringsafgift. Genberegning af den
afgiftspligtige værdi (og dermed registreringsafgiften) skal efter gældende regler foretages
senest fire måneder efter tidspunktet for første registrering.
Med
Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021
er det dog aftalt at fremrykke
genberegningsfristen for leasingkøretøjer fra fire til tre måneder fra 2022.
Genberegningen af afgiftsgrundlaget har til formål at sikre, at leasingbiler mv. pålægges
samme registreringsafgift som andre sammenlignelige køretøjer.
For at undgå tilfælde, hvor den beregningsmæssigt fastsatte forholdsmæssige afgift over-
stiger den faktiske forholdsmæssige afgift, kan der ved leasingforholdets afslutning foreta-
ges en konkret beregning af køretøjets værditab og den deraf følgende konkrete forholds-
mæssige afgift. Er den konkrete forholdsmæssige afgift lavere end den betalte beregnings-
mæssigt fastsatte forholdsmæssige afgift, udbetales forskellen. Denne beregning kan ikke
gennemføres uden oplysning om køretøjets nypris, og denne vil oftest være fastsat ved
genberegning. Derved har genberegning også til formål at sikre et korrekt beregnings-
grundlag ifm. en værditabsberegning ved leasingforholdets afslutning.
Tabel 1 viser en opgørelse af tilbagebetalinger ifm. genberegning af varebiler fordelt på
varebilens størrelse, for 2019, 2020 og de første otte måneder af 2021. Tabel 2 viser en
tilsvarende opgørelse for efteropkrævninger.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 682: Spm. om, hvad statens provenu ved at genberegne varebiler er, når omlægningen af bilafgifterne er fuldt indfaset pr. 1. juli 2021, til skatteministeren
2455094_0003.png
Fra januar til august 2021 blev der tilbagebetalt 7,3 mio. kr. ifm. genberegning af varebiler,
hvoraf 4,5 mio. kr. er fra varebiler over 3 ton, og 2,8 mio. kr. er fra varebiler under 3 ton,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Tilbagebetaling ifm. genberegning af varebiler
Tilbagebetaling, mio. kr.
2019
2020
2021 (jan-aug)
I alt
Over 3 t
-4,0
-5,6
-4,5
-14,1
Under 3 t
-6,3
-6,3
-2,8
-15,4
I alt
-10,3
-11,9
-7,3
-29,5
Anm.: Tilbagebetalinger ifm. genberegninger foretaget i de respektive år.
Kilde: Motorstyrelsen.
I samme periode blev der efteropkrævet 24,3 mio. kr. ifm. genberegning af varebiler,
hvoraf 6 mio. kr. er fra varebiler over 3 ton, og 18,3 mio. kr. er fra varebiler under 3 ton,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Efteropkrævning ifm. genberegning af varebiler
Ekstra opkrævning, mio. kr.
2019
2020
2021 (jan-aug)
I alt
Over 3 t
5,9
5,5
6,0
17,4
Under 3 t
16,4
14,2
18,3
48,9
I alt
22,3
19,7
24,3
66,3
Anm.: Efteropkrævninger ifm. genberegninger foretaget i de respektive år.
Kilde: Motorstyrelsen.
Således har tilbagebetaling og efteropkrævning af varebilers afgiftspligtige værdi medført
et provenu på 12 mio. kr. for genberegninger i 2019, ca. 8 mio. kr. i 2020 og 17 mio. kr. i
januar-august 2021,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Provenu fra tilbagebetaling og efteropkrævning ifm. genberegning af varebiler
Provenu
2019
2020
2021 (jan-aug)
I alt
Kilde: Motorstyrelsen.
Over 3 t
1,9
-0,1
1,5
3,3
Under 3 t
10,1
7,9
15,5
33,5
I alt
12
7,8
17
36,8
Det ses også af tabel 1 og 2, at provenuet særligt er drevet af varebiler under 3 ton, hvil-
ket bl.a. skyldes, at disse ikke er underlagt en maks. afgift. Varebiler over 3 ton kan efter
de nye bilafgifter maks. pålægges 47.000 kr. i registreringsafgift.
Isoleret set giver genberegningen af varebiler over 3 ton således ikke anledning til et stort
provenu som følge af tilbagebetaling og efteropkrævning, men som nævnt tidligere har
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 682: Spm. om, hvad statens provenu ved at genberegne varebiler er, når omlægningen af bilafgifterne er fuldt indfaset pr. 1. juli 2021, til skatteministeren
2455094_0004.png
genberegningen også til formål at sikre et korrekt beregningsgrundlag ifm. værditabsbe-
regninger ved leasingforholdets afslutning.
Det bemærkes, at registreringsafgiftsreglerne for varebiler og maks. afgiften på 47.000 kr.
for varebiler over 3 ton er først og fremmest begrundet i et hensyn til omkostningerne for
erhvervene.
De små varebiler er i et vist omfang tætte substitutter til personbiler, og det er derfor vig-
tigt at sikre en fornuftig balance mellem beskatningen af personbiler og beskatningen af
varebiler, så personbiler ikke i et væsentligt omfang indregistreres som varebiler (som det
før er set). Denne balance er sikret med de nuværende afgiftsregler.
De store varebiler er derimod (pga. deres størrelse) ikke tætte substitutter til personbiler,
men mere rendyrkede erhvervsbiler, og derfor er det kun de store varebiler over 3 ton,
der er omfattet af maks. afgift.
Side 4 af 4