Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2450845_0001.png
27. september 2021
J.nr. 2021 - 6328
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 659 af 30. august 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Magnus Rønning-Andersson
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser af, at it-systemet Skattekontoen endnu ikke er koblet til det nye inddrivelsessystem PSRM, til skatteministeren
2450845_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser af, at it-systemet Skatte-
kontoen endnu ikke er koblet til det nye inddrivelsessystem PSRM?
Svar
Skattekontoen opkræver virksomhedsgæld, der i modsætning til persongæld i de fleste til-
fælde ikke kan underlægges lønindeholdelse. Lønindeholdelse er et af de mest effektive
inddrivelsesredskaber, som Gældsstyrelsen har til rådighed ift. personskyldnere. Med
PSRM er muligheden for lønindeholdelse etableret, og i takt med at kreditorer tilsluttes
det nye system, kan omfanget af anvendelsen udbredes.
Lønindeholdelse er således et særdeles effektivt redskab for personskyldnere, men finder
ikke anvendelse på virksomhedsgæld for selskaber (CVR-skyldnere) og kun i meget be-
grænset omfang i forhold til virksomheder med personlig hæftelse, Personligt Ejede Fir-
maer (PEF).
Henset til, at langt størstedelen af gælden fra Skattekontoen ikke kan underlægges lønin-
deholdelse, vurderes den provenumæssige konsekvens af den manglende tilslutning til
PSRM, set ift. en tilslutning til DMI, at være relativt begrænset.
Den provenumæssige konsekvens ved at Skattekontoen ikke er tilsluttet PSRM er således
primært isoleret til den relativt begrænsede andel af virksomhedsgælden, hvor skyldner
hæfter personligt og samtidig har en A-indkomst, hvori der ville kunne foretages løninde-
holdelse, såfremt Skattekontoen var tilsluttet PSRM.
Herudover vil en tilslutning af Skattekontoen til PSRM forudsætte en langt højere data-
kvalitet af de fordringer, der oversendes til inddrivelse end tilfældet er i dag, således at
fordringer kan indgå i PSRM frem for i DMI. Fordringer med højere datakvalitet ville i
reduceret omfang ift. situationen i dag blive låst for inddrivelse, hvilket i sig selv ville øge
provenuet i både DMI og i PSRM. Den isolerede effekt af, at fordringer fra Skattekon-
toen håndteres i PSRM frem for i DMI vurderes dog, jf. ovenfor, relativt begrænset.
Skatteministeriet er ved at konsolidere en analyse af de nærmere, estimerede provenuef-
fekter.
Side 2 af 2