Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2286780_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2020 - 9412
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 64 af 30. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/10-20 fra Landsforeningen Multipel System Atrofi om der kan laves en lignende løsning ift. ligningslovens § 8 A, som der er ift. fritagelse for boafgift, til skatteministeren
2286780_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelse af 30. oktober 2020 fra Landsforeningen Multi-
pel System Atrofi, jf. SAU alm. del
35, herunder om der kan laves en lignende løsning
ift. ligningslovens § 8 A, som der er ift. fritagelse for boafgift?
Svar
Landsforeningen Multipel System Atrofi har henvendt sig til Skatteudvalget, fordi de øn-
sker, at deres forening kan blive godkendt som almenvelgørende eller almennyttige for-
eninger efter ligningslovens § 8 A, selv om de ikke kan opfylde det fastsatte krav til antal
medlemmer, da deres forening har en beskeden størrelse, fordi multipel system atrofi er
en sjælden sygdom. Godkendelsen er en betingelse for, at dem, der giver gaver til forenin-
gen, kan opnå fradragsret for gaven. Landsforeningen Multipel System Atrofi opfordrer
til, at der indføres dispensationsmuligheder for foreninger som dem.
Kommentar
Den udfordring, som Landsforeningen Multipel System Atrofi oplever, er sammenlignelig
med problemstillingen, som foreningen Sjældne Diagnoser tidligere har præsenteret for
Skatteudvalget, hvorfor jeg skal henvise til min kommentar til henvendelsen fra forenin-
gen Sjældne Diagnoser i svaret på spm. 332 (2019-2020). Det bemærkes dog, at Landsfor-
eningen Multipel System Atrofi har en størrelse, der betydeligt overstiger nogle af de
mindste foreninger, som Sjældne Diagnoser repræsenterer.
For så vidt angår forskellen på godkendelse som almenvelgørende og almennyttig for-
ening mv. efter ligningslovens § 8 A og fritagelse for almennyttige og almenvelgørende
foreninger mv. fra boafgift efter boafgiftslovens § 3, stk. 2, har Skattestyrelsen oplyst føl-
gende:
Begreberne almenvelgørende og almennyttig har grundlæggende samme indhold og ad-
ministreres i overensstemmelse hermed. Der kan imidlertid ikke sættes lighedstegn mel-
lem ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, og boafgiftslovens § 3, stk. 2, hvilket herefter får
betydning for vurderingen af, om et formål kommer en videre kreds til gode.
Det skyldes, at der i ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, knytter sig nogle yderligere betin-
gelser til at opnå godkendelse som almenvelgørende eller almennyttig forening mv., end
der gør i boafgiftslovens § 3, stk. 2. Fx stilles der krav til antal kontingentbetalende med-
lemmer og antal gavegivere mv. Sådanne krav fremgår ikke af boafgiftslovens § 3, stk. 2,
om arveafgiftsfritagelse. De krav, som Skattestyrelsen stiller til godkendelse for arveaf-
giftsfritagelse, er dermed lempeligere end de krav, der stilles til en godkendelse efter lig-
ningslovens § 8 A og § 12, stk. 3.”
Der er således forskel på de konkrete betingelser, der stilles efter de to regelsæt, selv om
det kan lægges til grund, at der for begge regelsæt gælder en betingelse om at komme en
videre kreds til gode.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/10-20 fra Landsforeningen Multipel System Atrofi om der kan laves en lignende løsning ift. ligningslovens § 8 A, som der er ift. fritagelse for boafgift, til skatteministeren
2286780_0003.png
Det bemærkes, at godkendelse efter ligningslovens § 8 A, stk. 3, giver adgang til en række
begunstigelser efter andre regler, bl.a. giver godkendelsen adgang til fritagelse for boafgift
uden særskilt vurdering af foreningen mv. og adgang til momskompensation mm. Det
samme gør sig ikke gældende for fritagelse for boafgift efter boafgiftslovens regler, som
ikke giver adgang til andre begunstigelser end selve fritagelsen for boafgift.
Som det også fremgår af mit svar på SAU spm. 332 (2019-2020), så er der risiko for, at
staten i ikke ubetydeligt omfang kommer til at støtte formål, som det ikke var tiltænkt,
hvis der ikke i ligningslovens § 8 A stilles visse betingelser til antal medlemmer, bidrags-
ydere og størrelsen af bidragene. Det bemærkes i den forbindelse, at der fsva. foreninger
på sjældne-området kan være stor forskel på størrelsen af foreningerne, hvorfor en min-
dre nedsættelse af antal medlemmer mv. ikke vurderes at kunne løse udfordringen for
dem alle.
I svaret på spørgsmål S 58 (2020-2021) om et andet regelsæt om almennyttighed
reg-
lerne for almennyttige lotterier
har jeg oplyst, at jeg har bedt mine embedsmænd om at
se på en mulig ændring, da reglerne trænger til en modernisering. I forlængelse heraf vil
jeg også bede dem om at se på en mulig ændring, evt. i form af en dispensationsregel, af
betingelserne for godkendelse af almennyttige foreninger mv. efter ligningslovens § 8 A.
Side 3 af 3