Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2443850_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 632
Offentligt
10. september 2021
J.nr. 2021 - 5906
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 632 af 16. august 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 633: Spm., om det er rimeligt, at borgere ikke kan vide, hvornår registreringsafgiftsloven overtrædes i forbindelse med ombygning af køretøjer m.v., til skatteministeren
2443850_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren sikre større klarhed for, hvilke reservedele der er tale om i regeringsafgifts-
lovens § 7a, stk. 2, nr. 3 ”ved anvendelse af reservedele, herunder skarringsdele, af
en art
og beskaffenhed, som normalt forefindes på og forhandles fra automobilforhandlernes og
-værkstedernes
lagre af nye reservedele”, og kan der være tale om krav for anvendelse af
originale dele?
Svar
Til brug for besvarelsen heraf har jeg indhentet bidrag fra Motorstyrelsen, der oplyser føl-
gende:
”Der
er i dag rimelig vide rammer for hvilke reservedele, der kan anvendes i forbindelse
med en reparation af et køretøj. En god tommelfingerregel er, at så længe de udskiftede
dele er af samme type som de gamle, og så længe delene kan købes som reservedele, dvs.
at de har et selvstændigt reservedelsnummer, så kan reparationen foretages uden registre-
ringsafgiftsmæssige konsekvenser. Problemet opstår, når der bliver brugt dele af en nyere
type eller dele til en anden model, eller hvis der bliver brugt større samlede dele, fx et tag
med stolper fra en anden bil. Hvis man bruger et karrosseri, chassis eller stel fra et andet
eller fra et nyt køretøj, er identiteten altid mistet, og der skal betales afgift på ny. Der må
heller ikke bruges nyt reservedelskarrosseri, -chassis eller -stel.
Det er ikke et krav, at der anvendes originale dele.”
Side 2 af 2