Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2437398_0001.png
26. august 2021
J.nr. 2021 - 5986
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 625 af 12. august 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm., om konsekvenserne af nedenstående scenarier for formuebeskatning (A og B), til skatteministeren
2437398_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af nedenstående scenarier for formuebeskat-
ning (A og B), herunder redegøre for de provenumæssige konsekvenser for hvert år i pe-
rioden 2022 til 2030, såvel umiddelbart som efter tilbageløb og adfærd:
Scenarie A (flad skat):
- Borgere med nettoformuer på over 3 mio. kr. (og det dobbelte for ægtepar) beskattes
med 1 pct.
- Borgere med nettoformuer på over 7,5 mio. kr. (og det dobbelte for ægtepar) beskat-
tes med 1 pct.
-
Borgere med nettoformuer på over 10 mio. kr. (og det dobbelte for ægtepar) beskat-
tes med 1 pct.
-
Borgere med nettoformuer på over 15 mio. kr. (og det dobbelte for ægtepar) beskat-
tes med 1 pct.
Scenarie B (progressiv skat):
- Borgere med nettoformuer på mellem 10 mio. og under 28 mio. kr. (og det dobbelte
for ægtepar) beskattes med 1 pct.
- Borgere med nettoformuer på mellem 28 mio. og 50 mio. kr. (og det dobbelte for æg-
tepar) beskattes med 2 pct.
- Borgere med nettoformuer på mellem 50 mio. og 100 mio. kr. (og det dobbelte for
ægtepar) beskattes med 3 pct.
- Borgere med nettoformuer på mellem 100 mio. og 1 milliard kr. (og det dobbelte for
ægtepar) beskattes med 4 pct.
- Borgere med nettoformuer på over 1 milliard kr. (og det dobbelte for ægtepar) be-
skattes med 5 pct.
Ministeren bedes desuden opgøre skattegrundlaget for formueskatten i alle ovenstående
scenarier så bredt som muligt, dvs. som ejerboliger, pensionsformue, finansiel formue
(f.eks. aktier, obligationer og indestående i bank) fratrukket alle lån (dvs. også banklån, SU
lån m.v.). Værdien af unoterede aktier samt værdien af andelsboliger bedes også medreg-
net i grundlaget. Ministeren bedes korrigere pensionsformuen for udskudte skatter.
Svar
Formueskattegrundlaget i beregningerne nedenfor er baseret på Danmarks Statistiks for-
muestatistik og udgør reale nettoaktiver (herunder værdi af andelsboliger og friværdi af
egen bolig), finansielle aktiver ekskl. værdien af unoterede aktier, pensionsformue (hvoraf
den ikke-beskattede del indgår med 60 pct.) samt indestående i virksomhedsordningen.
Værdien af unoterede aktier indgår som nævnt ikke, da der ikke findes præcise oplysnin-
ger herom på individniveau.
Det skønnes, at en formueskat på 1 pct. af formuen over 3 mio. kr. vil medføre et mer-
provenu på 16,7 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 9,7 mia. kr. efter tilbageløb og ad-
færd,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm., om konsekvenserne af nedenstående scenarier for formuebeskatning (A og B), til skatteministeren
2437398_0003.png
Den anførte årlige provenuvirkning er skøn for hele perioden 2022-2030. Dog medfører
en meget stor beskatning af formuer, at formuerne gradvist reduceres, hvorved også pro-
venuvirkningen af en formueskat reduceres. På sigt vil provenuvirkningerne dermed være
mindre end de anførte.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en formueskat
Scenarie A
Formueskat på 1 pct. over formueskattegrænse
Formueskattegrænse (kr.)
Mia. kr. (2021-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger fra 2018 og 2019.
3 mio.
16,7
12,9
9,7
7,5 mio.
6,1
4,7
3,5
10 mio.
4,6
3,5
2,6
15 mio.
3,2
2,5
1,9
Scenarie
B
Progres-
siv for-
mueskat
9,6
7,4
5,5
Side 3 af 3