Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2433521_0001.png
13. august 2021
J.nr. 2021 - 5503
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 614 af 9. juli 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om hvad den provenumæssige konsekvens vil være af at harmonisere afgifterne, så biogassen til biogaslastbiler ikke koster mere end diesel til en diesellastbil, til skatteministeren
2433521_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad den provenumæssige konsekvens vil være af at harmoni-
sere afgifterne, så biogassen til biogaslastbiler ikke koster mere end diesel til en diesellast-
bil.
Svar
Energiafgiften på diesel og biogas til vejtransport er ens pr. energienhed. Dog afhænger
brændstofforbruget af diesel eller biogas pr. kørt kilometer for en lastbil af en række fak-
torer, herunder lastbilens energieffektivitet.
Når biogas tilføres naturgasnettet, omfattes biogassen af de almindelige afgifter for natur-
gas, herunder CO
2
-afgift. Det vurderes for nuværende ikke at være muligt at fritage bio-
gas leveret via naturgasnettet for CO
2
-afgift. Det skyldes blandt andet, at det vurderes at
ville medføre kontrolproblemer for skattemyndighederne.
Til gengæld gives der betydelige tilskud til produktionen af biogas, hvilket har betydning
for prisen på biogas. Biogasproduktion i Danmark modtager typisk højere tilskud end an-
den vedvarende energi. Disse tilskud overstiger langt CO
2
-afgiften.
Biogas er fritaget for CO
2
-afgift, når det ikke tilføres naturgasnettet. Diesel pålægges CO
2
-
afgift ligesom andre fossile brændsler til transport og fjernvarmeproduktion mv.
Det vurderes således, at der allerede i dag er en afgiftsmæssig ligestilling mellem gas- og
dieselkøretøjer.
Side 2 af 2