Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2435495_0001.png
20. august 2021
J.nr. 2021 - 5370
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 609 af 2. juli 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om, hvad det vil koste i hvert af årene frem mod 2030, hvis der gives et fradrag i beskatningsgrundlaget på henholdsvis 40.000 kr. og 50.000 kr. for rene el-firmabiler, til skatteministeren
2435495_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste i hvert af årene frem mod 2030, hvis der
gives et fradrag i beskatningsgrundlaget på henholdsvis 40.000 kr. og 50.000 kr. for rene
el-firmabiler, og hvad de samfundsøkonomiske effekter heraf vil være?
Svar
En medarbejder, der får stillet fri bil til rådighed af arbejdsgiveren, er til og med 30. juni
2021 beskattet af 25 pct. af bilens værdi op til 300.000 kr. og 20 pct. af den del af værdien,
der ligger over 300.000 kr. Yderligere beskattes medarbejderen af et miljøtillæg svarende
til 150 pct. af den årlige ejerafgift/vægtafgift.
Som led i aftalen om
Grøn omstilling af vejtransporten
erstattes satserne på 20 pct. og 25 pct.
af en ensartet sats på 22,5 pct., mens miljøtillægget forhøjes. Dermed lægges der mindre
vægt på bilens værdi og mere på brændstoføkonomien, hvilket alt andet lige lemper be-
skatningen af grønne biler i forhold til konventionelle biler. Omlægningen indfases grad-
vist fra 1. juli 2021 til 2025 og sikrer, at beskatningen i høj grad svarer til de faktiske ud-
gifter til anskaffelse og anvendelse af en firmabil.
Dertil kommer, at der med aftalen om
Grøn omstilling af vejtransporten
er sket en markant af-
giftslettelse for de grønne biler, hvilket også vil reducere beskatningsgrundlaget for elbiler,
der anvendes som firmabil.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser mv. ved et fradrag i beskatningsgrundlaget for elfirmabiler
Fradrag på 40.000 kr.
Fradrag på 50.000 kr.
Virkning
Virkning
Virkning
efter
Virkning
efter
Umiddelbar
efter
tilbageløb Umiddelbar efter tilba-
tilbageløb
virkning
tilbageløb og adfærd
virkning
geløb og adfærd
-20
-30
-30
-40
-60
-80
-110
-140
-180
0
-710
-20
-20
-30
-30
-50
-60
-90
-110
-140
0
-540
-50
-60
-80
-110
-150
-200
-260
-320
-400
-100
-1.740
-30
-30
-40
-60
-80
-110
-140
-180
-220
0
-880
-20
-20
-30
-40
-60
-80
-110
-140
-170
0
-680
-70
-80
-110
-150
-200
-260
-350
-440
-540
-130
-2.320
Mio. kr.
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Efter 2030
1
I alt
Anm.: 2021-niveau. Det forudsættes, at fradraget tidsbegrænses til perioden 2022-2030.
1.
Der vil være provenuvirkninger efter 2030, da anskaffelse af en elbil frem for en konventionel bil medfører mindre af-
gifter fra ejerafgiften og afgifter på drivmiddel i en årrække efter anskaffelsen.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om, hvad det vil koste i hvert af årene frem mod 2030, hvis der gives et fradrag i beskatningsgrundlaget på henholdsvis 40.000 kr. og 50.000 kr. for rene el-firmabiler, til skatteministeren
2435495_0003.png
Et fradrag i beskatningsgrundlaget på 40.000 kr. i perioden 2022-2030 for el-firmabiler
skønnes med en vis usikkerhed at medføre et mindreprovenu på ca. 50 mio. kr. i 2022 ef-
ter tilbageløb og adfærd, stigende til ca. 400 mio. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Fradraget skønnes endvidere at medføre et samfundsmæssigt tab på ca. 1,0 mia. kr. sam-
let i perioden, når der ses bort fra CO
2
-virkningen, samt en reduktion af CO
2
-emissionen
på ca. 120.000 tons, svarende til en skyggepris (kroner pr. reduceret ton CO
2
) på ca. 8.100
kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Samfundsøkonomiske effekter af et fradrag i beskatningsgrundlaget for elfirmabiler
Fradrag på
40.000 kr.
Samfundsøkonomisk virkning ekskl. CO
2
-reduktion (mia. kr.)
CO
2
-reduktion (1.000 tons)
CO
2
-skyggepris (kr./ton CO
2
)
-1,0
120
8.100
Fradrag på
50.000 kr.
-1,4
150
9.100
Anm.: 2021-niveau. Forudsat, at fradraget tidsbegrænses til perioden 2022-2030. Den samfundsøkonomiske virkning og
CO
2
-virkningen er den samlede virkning for alle år. Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort som summen af forbru-
gergevinst, nettoprovenuvirkningen og forskellen i eksterne omkostninger (støj og forurening) ekskl. CO
2
-virkning.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
Som udgangspunkt håndteres incitamenter til grønnere biler bedst i afgiftssystemet, hvor
afgifterne så vidt muligt bør afspejle eksternaliteterne i form af påvirkning af klima og
miljø. Det sker i form af registreringsafgift, ejerafgift og afgifter på drivmiddel. Dermed
bliver incitamenterne til at vælge miljø- og klimavenlige biler ens, uanset om der er tale
om en firmabil eller en privat købt bil.
Tilsvarende er reglerne for beskatning af fri bil indrettet med henblik på at beskatte ar-
bejdsvederlag nogenlunde ens, uanset om vederlaget udbetales kontant eller gives i form
af rådighed over bil til privat brug.
Et fradrag for elbiler vil resultere i, at lønindkomst beskattes lavere, såfremt medarbejde-
ren får en del af lønnen udbetalt som fri elbil. Således svarer et fradrag på 50.000 kr. til en
skattenedsættelse på ca. 27.500 kr. for en topskatteyder, der får en fri elbil, mens en skat-
teyder, der selv køber sin elbil ud af beskattet indkomst, ikke får nogen skattenedsættelse.
Skattefordelen vil primært komme personer i de øverste indkomstdeciler til gode, da det
primært er dem, der har firmabil.
Side 3 af 3