Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2449291_0001.png
23. september 2021
J.nr. 2021-5364
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 608 af 1. juli 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Heidi Bank (V).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: MFU spm. om, hvad det årlige provenu i perioden 2007-2020 er fra tinglysning af henholdsvis pant i fast ejendom (diverse former for pantebreve) og for tinglysning af skøde for almindelige private bolighandler, dvs. et-familiehus, ejerlejligheder m.v. i fri handel, til skatteministeren
2449291_0002.png
Spørgsmål
Med henvisning til svaret på SAU alm. del
spørgsmål 403 bedes ministeren oplyse, hvad
det årlige provenu i perioden 2007-2020 er fra tinglysning af henholdsvis pant i fast ejen-
dom (diverse former for pantebreve) og for tinglysning af skøde for almindelige private
bolighandler, dvs. et-familiehus, ejerlejligheder m.v. i fri handel. Provenuet bedes opgjort
for henholdsvis den faste afgift og for den variable afgift. Provenuet ønskes opgjort, så
det selvstændigt fremgår, hvor meget der er modregnet i stempelrefusion. Det bedes op-
lyst, hvor mange transaktioner der vedrører almindelig fri handel af en-familieboliger spe-
cificeret ud på transaktioner ved skøde og transaktioner ved pant. Ministeren bedes samti-
dig redegøre for fordelingen af de årlige omkostninger i forbindelse med statens behand-
ling af tinglysning i samme periode fordelt på henholdsvis pant i fast ejendom (diverse
former for pantebreve) og for tinglysning af skøde, for almindelige private bolighandler,
dvs. en-familie boliger i fri handel. Omkostningerne bedes opgjort i såvel kroner og ører,
herunder opdelt på lønomkostninger og andre driftsomkostninger, som i antal årsværk.
Svar
Der betales tinglysningsafgift bl.a. ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom og af pant i
fast ejendom eller andelsbolig. Tinglysningsafgiften ved ejerskifte af fast ejendom består
af en variabel afgift på 0,6 pct., der som udgangspunkt beregnes af ejerskiftesummen, og
en fast afgift på 1.750 kr. Tinglysningsafgift ved ejerskifte omfatter ejerboliger og er-
hvervsejendomme og betales således både af privatpersoner og virksomheder.
Tinglysningsafgiften ved pant i fast ejendom eller andelsbolig består af en fast afgift på
1.730 kr. og en variabel afgift på 1,45 pct. af det pantsikrede beløb (pantebrevets nomi-
nelle værdi), når der tinglyses et pantebrev i en fast ejendom eller andelsbolig. Pant benyt-
tes som sikkerhed for lån, herunder fx boliglån. Tinglysningsafgift ved ejerskifte omfatter
ejerboliger og erhvervsejendomme og betales således både af privatpersoner og virksom-
heder.
I forhold til detaljer for provenu fra tinglysningsafgiften samt omkostninger i forbindelse
med statens behandling af tinglysning er der indhentet bidrag fra Justitsministeriet, der
har indhentet bidrag fra Domsstolsstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Domstolsstyrelsen har opdelt sin besvarelse af folketingsspørgsmål 608 i 4 underspørgs-
mål for at skabe et bedre og mere kategoriseret overblik.
1) Hvad er det årlige provenu i perioden 2007-2020 fra tinglysning af henholdsvis pant i fast ejendom
(diverse former for pantebreve) og for tinglysning af skøde for almindelige private bolighandler, dvs. et-fa-
miliehus, ejerlejligheder m.v. i fri handel? Provenuet bedes opgjort for henholdsvis den faste afgift og for den
variable afgift.
Tinglysningsretten har ikke mulighed for at oplyse et årligt provenu fra tinglysningen, her-
under fordelingen på det faste og det variable element. Det er Skattestyrelsen, der som af-
giftsmyndighed kan besvare spørgsmålet om de samlede årlige indtægter fra tinglysningen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: MFU spm. om, hvad det årlige provenu i perioden 2007-2020 er fra tinglysning af henholdsvis pant i fast ejendom (diverse former for pantebreve) og for tinglysning af skøde for almindelige private bolighandler, dvs. et-familiehus, ejerlejligheder m.v. i fri handel, til skatteministeren
2449291_0003.png
Det digitale tinglysningssystem er ikke indrettet på en sådan måde, at der kan trækkes data
og laves en opgørelse over, hvor stor en del af de tinglysningsafgifter, der angives i de
tinglyste dokumenter, der vedrører tinglysning af pant i fast ejendom (diverse former for
pantebreve), eller hvor stor en del der vedrører tinglysning af skøder vedrørende private
bolighandler, dvs. et-familiehus, ejerlejligheder mv. i fri handel.
2) Provenuet ønskes opgjort, så det selvstændigt fremgår, hvor meget der er modregnet i stempelrefusion.
Det digitale tinglysningssystem er ikke indrettet på en sådan måde, at der kan trækkes data
og laves en opgørelse over, hvor meget der er modregnet ved genanvendelse af tinglys-
ningsafgiften inden for den tinglyste hovedstol efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a.
3) Det bedes oplyst, hvor mange transaktioner, der vedrører almindelig fri handel af en-familieboliger, spe-
cificeret ud på transaktioner ved skøde og transaktioner ved pant.
Tinglysningssystemets nuværende funktionalitet gør det ikke muligt at trække oplysninger
om, hvor stor en del af de tinglyste skøder, der vedrører almindelig fri handel af en-fami-
lieboliger.
Ved anmeldelse af pant er der ikke krav om afgivelse af oplysning om handelstype, og det
kan derfor ikke oplyses, hvor mange pant-relaterede transaktioner der håndteres for ejen-
domme, der er overdraget i fri handel, herunder en-familieboliger.
Tinglysningssystemets funktionalitet vil eventuelt kunne udvikles, så de forespurgte oplys-
ninger vil kunne trækkes, men det vil være tidskrævende og forbundet med ikke ubetyde-
lige omkostninger.
4) Ministeren bedes samtidig redegøre for fordelingen af de årlige omkostninger i forbindelse med statens
behandling af tinglysning i samme periode fordelt på henholdsvis pant i fast ejendom (diverse former for
pantebreve) og for tinglysning af skøde, for almindelige private bolighandler, dvs. en-familieboliger i fri
handel. Omkostningerne bedes opgjort i såvel kroner og ører, herunder opdelt på lønomkostninger og an-
dre driftsomkostninger, som i antal årsværk”
Tinglysningsretten registrerer, hvor meget tid medarbejderne bruger på tinglysningsopga-
ven, men registreringen er ikke fordelt i forhold til dokumenttyper.
Da det ikke er muligt at trække oplysninger om, hvor mange skøder der vedrører en-fami-
lieboliger, som er overdraget i almindelig fri handel, jf. svaret på spørgsmål 3, er det van-
skeligt at estimere en fordeling for tinglysningsekspeditioner vedrørende en-familieboliger
overdraget ved almindelig fri handel mellem skøderelaterede og pantrelaterede tinglys-
ningsekspeditioner.”
Som supplement til Justitsministeriets besvarelse kan jeg oplyse, at provenuet fra tinglys-
ningsafgiften udgjorde 6,7 mia. kr. i 2020. Skatteministeriet skønner, at indtægterne fra
det faste element udgør 30 pct. af provenuet svarende til ca. 2 mia. kr., mens indtægterne
fra det variable element skønnes til 70 pct. af provenuet svarende til 4,7 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: MFU spm. om, hvad det årlige provenu i perioden 2007-2020 er fra tinglysning af henholdsvis pant i fast ejendom (diverse former for pantebreve) og for tinglysning af skøde for almindelige private bolighandler, dvs. et-familiehus, ejerlejligheder m.v. i fri handel, til skatteministeren
2449291_0004.png
Tabel 1. Skøn for indtægter fra tinglysningsafgift fordelt på fast og variabelt element (mia. kr.)
2020
Tinglysningsafgift
Heraf fast
Heraf variabel
6,7
2,0
4,7
Anm: Afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr. Det skønnes for 2020, at det faste element udgør 30 pct. af provenuet, mens det
variable element udgør 70 pct.
Kilde: Skatteministeriet
Side 4 af 4