Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2477136_0001.png
10. november 2021
J.nr. 2021 - 5272
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 597 af 25. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm., om i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 436 redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2477136_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 436 redegøre
for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget.
I besvarelsen bedes renteudgifter opdelt på henholdsvis boliglån og andre renteudgifter.
Model a) Rentefradraget afskaffes fuldstændigt for alle lån.
Model b) Rentefradraget afskaffes fuldstændigt for nyudstedte lån pr. 2022.
Model c) Rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 50.000 kr. for alle lån.
Model d) Rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 50.000 kr. for nyudstedte lån pr.
2022.
Model e) Rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 100.000 kr. for alle lån.
Model f) Rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 100.000 kr. for nyudstedte lån pr.
2022
Ministeren bedes opgøre provenuvirkningen for samtlige modeller i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for alle årene 2022-2040 og i varig virkning.
Ministeren bedes foretage opgørelsen i 2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren
bedes for samtlige modeller foretage en fordeling over virkningen på disponibel indkomst
opdelt på indkomstdeciler. For 10. indkomstdecil bedes tillige opdelt på percentiler. Slut-
teligt bedes virkningen på Gini-koefficienten opgjort for samtlige modeller.
Svar
Det er ikke umiddelbart muligt at opdele danskernes renteudgifter på henholdsvis bolig-
lån og andre renteudgifter som adspurgt. Renteudgifterne er i stedet opdelt på henholds-
vis renteudgifter for realkreditlån og renteudgifter fra andre typer lån,
jf. tabel 1 og 2.
En
ejerbolig kan dog højest finansieres med 80 pct. realkreditlån, hvorved en del banklån mv.
formodes optaget med henblik på boligkøb eller investering i boligforbedringer. Om-
vendt er realkreditlån ikke nødvendigvis optaget med henblik på investering i bolig, men
kan også optages for at finansiere køb af andre varige forbrugsgoder, fx biler, eller med
henblik på investeringer i fx aktier.
Side 2 af 10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm., om i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 436 redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2477136_0003.png
Tabel 1. Umiddelbare provenuvirkninger af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget fordelt
på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån, 2022-2050 samt varig virkning, 2021-niveau
Mio. kr.
Model A
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model B
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model C
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model D
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model E
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model F
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
2022
2023
2024
2025
2030
2040
2050
Varig
virkning
7.000
5.600
12.600
7.550
6.000
13.550
8.100
6.450
14.500
8.600
6.850
15.500
11.850
9.450
21.250
15.350
12.300
27.650
16.100
12.950
29.050
13.650
11.000
24.650
1.500
1.200
2.750
3.050
2.450
5.500
4.500
3.550
8.050
5.550
4.400
10.000
9.700
7.750
17.500
13.600
10.950
24.550
14.800
11.900
26.700
13.150
10.600
23.800
250
250
550
350
350
700
500
450
950
650
550
1.250
2.600
1.850
4.500
7.600
5.300
12.900
10.500
7.350
17.850
12.550
8.800
21.400
<50
<50
<50
50
50
100
100
100
200
150
150
350
1.550
1.150
2.700
6.300
4.350
10.650
9.450
6.600
16.050
12.300
8.600
20.900
100
100
200
100
100
250
150
150
300
150
200
350
600
550
1.150
3.250
2.350
5.600
6.400
4.400
10.800
11.550
8.000
19.600
<50
<50
<50
50
<50
50
50
50
100
50
50
150
350
350
650
2.400
1.800
4.200
5.450
3.800
9.250
11.200
7.800
19.000
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Fordelingen mellem renteudgifter til realkre-
ditlån og renteudgifter til øvrige lån er beregningsteknisk forudsat konstant på tværs af årene. Det har ikke været muligt at
skelne konkret mellem renteudgifter fra nyudstedte hhv. eksisterende lån. De skønnede virkninger af modellerne B, D og F
er i stedet skønnet ud fra danskernes gennemsnitlige indfrielse af realkreditlån på baggrund af skøn fra Nationalbanken. De
skønnede virkninger af modellerne for reduktionen af rentefradraget som foreslået skal således tolkes i lyset af dette.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2020. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
Side 3 af 10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm., om i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 436 redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2477136_0004.png
Tabel 2. Provenuvirkninger efter tilbageløb af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget for-
delt på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån, 2022-2050 samt varig virkning, 2021-niveau
Mio. kr.
Model A
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model B
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model C
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model D
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model E
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model F
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
2022
2023
2024
2025
2030
2040
2050
Varig
virkning
5.400
4.300
9.700
5.800
4.600
10.450
6.200
4.950
11.200
6.650
5.300
11.900
9.100
7.250
16.400
11.800
9.500
21.300
12.400
10.000
22.400
10.500
8.450
19.000
1.150
950
2.100
2.350
1.850
4.250
3.450
2.750
6.200
4.300
3.400
7.700
7.500
5.950
13.450
10.500
8.450
18.900
11.400
9.200
20.550
10.150
8.150
18.300
200
200
400
300
250
550
400
350
700
500
450
950
2.000
1.450
3.450
5.850
4.050
9.950
8.050
5.650
13.750
9.650
6.800
16.450
<50
<50
<50
50
50
50
50
50
150
150
150
250
1.200
900
2.050
4.850
3.350
8.200
7.250
5.100
12.350
9.450
6.600
16.100
50
100
150
100
100
200
100
100
250
150
150
250
450
450
900
2.500
1.800
4.300
4.900
3.400
8.300
8.900
6.150
15.100
<50
<50
<50
<50
<50
50
50
50
50
50
50
100
250
250
500
1.850
1.350
3.200
4.200
2.900
7.100
8.650
6.000
14.650
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2020. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
Noget over halvdelen af det samlede mindreprovenu ved de foreslåede modeller for re-
duktion af rentefradraget kan tilskrives renteudgifter vedr. realkreditlån. Fordelingen af
renteudgifter på udgifter vedr. realkreditlån og andre renteudgifter afspejler imidlertid
ikke fordelingen af danskernes låntagning, idet realkreditlån gennemsnitligt forrentes med
Side 4 af 10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm., om i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 436 redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2477136_0005.png
en lavere rente end andre lån (fx forbrugslån). Det er således en noget større andel på ca.
70 pct. af danskernes samlede gæld, der kan henføres til realkreditlån. Det aktuelt meget
lave renteniveau for især realkreditlån medfører desuden, at andelen af renteudgifter ved-
rørende realkreditlån aktuelt er særligt lav.
I besvarelsen af
SAU alm. del
spørgsmål 436
blev der til skøn over udviklingen i andelen
af det samlede lånebeløb, der kan henføres til nyudstedte lån, indhentet skematiske bereg-
ninger fra Nationalbanken om danskernes løbende optagelse af realkreditlån. Det har ikke
være muligt at lave tilsvarende skematiske beregninger for andre typer lån. Det er derfor
beregningsteknisk forudsat at den relative udvikling af nyudstedte lån er ens for realkre-
ditlån og øvrige lån.
Det er beregningsteknisk forudsat, at renteniveauet stiger frem mod 2050, samt at rente-
niveauet stiger
relativt
lige meget for renteudgifter vedr. realkreditlån og øvrige lån
dvs.
forholdet mellem renteudgifter til realkreditlån og øvrige lån er beregningsteknisk holdt
konstant for alle år. Hvis man i stedet antager, at renteniveauet for forskellige typer lån
absolut set
stiger cirka lige meget (svarende til en uændret renteforskel i pct.-point), vil ren-
teudgifterne til realkreditlån vokse relativt hurtigere end renteudgifterne til andre typer lån
(ved uændret lånesammensætning).
De skønnede provenu- og fordelingsvirkninger for renteudgifter vedrørende realkreditlån
isoleret set kan således være
undervurderet
i svaret, idet renteudgifter vedrørende realkredit-
lån formentlig vil udgøre en voksende andel af de samlede renteudgifter, når det generelle
renteniveau stiger. Omvendt kan provenu- og fordelingsvirkninger af at reducere rente-
fradraget for renteudgifter vedrørende øvrige lån være
overvurderet
i svaret.
Det bemærkes, at beregningerne afspejler virkningen af hypotetiske reduktioner af rente-
fradraget samlet set. Der er ikke taget stilling til virkningerne af en eventuel særskilt re-
duktion af rentefradraget vedrørende fx realkreditrenter, som i givet fald vil kunne have
væsentlig betydning for sammensætningen af den samlede lånemasse etc.
Virkningen på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten af at reducere rentefra-
draget samt virkningen fordelt på indkomstdeciler og -percentiler og på renteudgifter til
realkreditlån hhv. øvrige lån er vist i
tabel 3-7.
Det bemærkes, at virkningen af at reducere
rentefradraget for renteudgifter vedr. realkreditlån isoleret set trækker i retning af reduce-
rede indkomstforskelle, mens virkningen for renteudgifter vedrørende øvrige lån isoleret
trækker i retning af øgede indkomstforskelle. Det afspejler overordnet fordelingen af ren-
teudgifter vedrørende realkreditlån og andre lån på tværs af indkomstfordelingen.
Side 5 af 10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm., om i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 436 redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2477136_0006.png
Tabel 3. Virkning på indkomstforskelle målt ved Gini-koefficienten af forskellige modeller for reduk-
tion af rentefradraget fordelt på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån, 2021-niveau
Pct.-point
Model A
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model B
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model C
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model D
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model E
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model F
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,01
0,00
-0,01
-0,05
0,00
-0,05
-0,09
0,01
-0,07
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,01
0,00
-0,01
-0,06
0,00
-0,06
-0,10
0,02
-0,08
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,03
0,00
-0,03
-0,09
0,02
-0,07
-0,11
0,04
-0,06
0,00
0,00
0,00
-0,02
0,00
-0,02
-0,05
0,00
-0,05
-0,10
0,03
-0,07
-0,12
0,05
-0,06
-0,01
0,01
0,00
-0,05
0,05
0,01
-0,08
0,10
0,02
-0,10
0,14
0,04
-0,11
0,16
0,05
-0,06
0,07
0,01
-0,07
0,08
0,01
-0,09
0,12
0,03
-0,11
0,16
0,05
-0,12
0,18
0,06
2022
2025
2030
2040
2050
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til anden decimal. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2020. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
Side 6 af 10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm., om i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 436 redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2477136_0007.png
Tabel 4. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget i pct. af disponibel indkomst
fordelt på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån og på indkomstdeciler i 2025
Model A
Virkning for realkreditlån
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Virkning for øvrige lån
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Virkning i alt
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
-1,1
-1,1
-1,1
-1,4
-1,6
-1,7
-1,8
-1,7
-1,6
-1,2
-1,4
-0,7
-0,7
-0,7
-0,9
-1,1
-1,1
-1,1
-1,1
-1,0
-0,7
-0,9
-0,2
-0,1
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,9
-0,7
-0,6
-0,8
-0,8
-0,8
-0,7
-0,7
-0,5
-0,4
-0,6
-0,6
-0,5
-0,4
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,4
-0,4
-0,2
-0,4
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
-0,3
-0,4
-0,6
-0,8
-1,0
-1,0
-1,1
-1,0
-0,8
-0,8
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,6
-0,7
-0,7
-0,7
-0,5
-0,5
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til anden decimal. Det bemærkes desuden, at virkningen fordelt på
indkomstdeciler og -percentiler er baseret på en større stikprøve og således et andet datagrundlag end provenuvirkningen
og virkningen på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten. De viste virkninger er skaleret til at afspejle provenuvirk-
ningerne i tabel 1. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Se i øvrigt tabel 1.
Side 7 af 10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm., om i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 436 redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2477136_0008.png
Tabel 5. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget i kroner på renteudgifter
vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån og på indkomstdeciler i 2025
Model A
Virkning for realkreditlån
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Virkning for øvrige lån
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Virkning i alt
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
-1.000
-1.500
-1.700
-2.500
-3.300
-4.000
-4.600
-5.000
-5.300
-6.200
-3.500
-600
-1.000
-1.100
-1.600
-2.200
-2.600
-3.000
-3.200
-3.400
-3.900
-2.200
-200
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-400
-1.100
-300
-100
0
0
0
0
0
0
0
-100
-400
-100
-100
0
0
0
0
0
0
0
-100
-400
-100
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
-800
-1.000
-1.000
-1.400
-1.700
-1.900
-1.900
-2.000
-1.900
-2.000
-1.500
-500
-700
-600
-900
-1.100
-1.200
-1.200
-1.300
-1.200
-1.300
-1.000
-100
-100
0
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-400
-100
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0
-200
-500
-700
-1.100
-1.700
-2.200
-2.600
-3.000
-3.400
-4.100
-1.900
-100
-300
-400
-700
-1.100
-1.400
-1.700
-2.000
-2.200
-2.700
-1.300
0
0
0
0
-100
-100
-100
-200
-200
-700
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til nærmeste 100 kr. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1 og 4.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Se i øvrigt tabel 1.
Side 8 af 10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm., om i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 436 redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2477136_0009.png
Tabel 6. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget i pct. af disponibel indkomst
fordelt på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån og på indkomstpercentiler i 2025
Model A
Virkning for realkreditlån
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
Virkning for øvrige lån
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
Virkning i alt
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
-1,4
-1,4
-1,4
-1,4
-1,3
-1,3
-1,3
-1,2
-1,1
-0,7
-1,2
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-0,8
-0,8
-0,8
-0,7
-0,5
-0,7
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,5
-0,5
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,3
-0,3
-0,4
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-1,0
-1,0
-1,0
-1,0
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-0,8
-0,4
-0,8
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,5
-0,5
-0,3
-0,5
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til første decimal. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1 og 4.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Se i øvrigt tabel 1.
Side 9 af 10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm., om i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 436 redegøre for provenuvirkningen ved forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2477136_0010.png
Tabel 7. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget i kroner på renteudgifter
vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån og på indkomstpercentiler i 2025
Model A
Virkning for realkreditlån
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
Virkning for øvrige lån
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
Virkning i alt
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
-5.300
-5.500
-5.600
-5.700
-5.600
-5.900
-6.000
-6.200
-6.500
-9.300
-6.200
-3.400
-3.500
-3.600
-3.600
-3.600
-3.800
-3.900
-4.000
-4.200
-5.800
-3.900
-400
-500
-600
-600
-600
-800
-900
-1.100
-1.400
-4.300
-1.100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-300
-300
-400
-2.200
-400
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-300
-300
-2.800
-400
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-1.400
-200
-1.700
-1.700
-1.800
-1.700
-1.700
-1.800
-1.800
-1.900
-2.000
-3.900
-2.000
-1.100
-1.100
-1.100
-1.100
-1.100
-1.200
-1.200
-1.200
-1.300
-2.500
-1.300
-200
-200
-200
-200
-200
-300
-300
-300
-400
-2.200
-400
0
0
-100
0
-100
-100
-100
-100
-100
-1.200
-200
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-100
-1.700
-200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-900
-100
-3.600
-3.700
-3.800
-3.900
-3.900
-4.000
-4.200
-4.300
-4.600
-5.400
-4.100
-2.300
-2.400
-2.400
-2.500
-2.500
-2.600
-2.700
-2.800
-2.900
-3.400
-2.700
-300
-300
-400
-400
-400
-500
-600
-800
-900
-2.200
-700
0
0
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-300
-1.000
-200
0
0
-100
0
-100
-100
-100
-200
-200
-1.100
-200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-400
-100
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til nærmeste 100 kr. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1 og 4.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2021-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
december 2020. Se i øvrigt tabel 1.
Side 10 af 10