Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2445193_0001.png
14. september 2021
J.nr. 2021 - 5232
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 584 af 24. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 584: MFU spm. om, hvad det vil koste at tilbagerulle emballageafgiften på engangsservice og bæreposer, som blev tredoblet pr. 1. januar 2020, jf. Finanslovsaftale 2020, udelukkende på engangsplast, til skatteministeren
2445193_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at tilbagerulle emballageafgiften på en-
gangsservice og bæreposer, som blev tredoblet pr. 1. januar 2020, jf. Finanslovsaftale
2020, udelukkende på engangsplast?
Svar
Engangsservice, plastikbæreposer og papirbæreposer er pålagt en vægtbaseret emballage-
afgift.
Miljøministeriet vurderer, at alle plastikbæreposer omfattet af emballageafgift er egnet til
flergangsbrug og således ikke udgør engangsplast. Afgiftspligten omfatter poser af plast
mv. med hank eller lignende, fx stropper eller snipper, der kan sammenbindes, og som
har et rumindhold op til hank på mindst 5 liter og med rimelighed kan erstattes af stofpo-
ser, bærenet, tasker og lignende
jf. emballageafgiftslovens §2a.
I modsætning hertil udgør alt engangsservice af plastik (omfattet af emballageafgiften) pr.
definition engangsplast. Afgiftspligten omfatter engangsservice uanset fremstillingsmateri-
ale, som sædvanligvis smides ud efter brug, uanset at det måske kan bruges flere gange
jf.
emballageafgiftslovens §2c.
Det lægges derfor til grund for besvarelsen, at en tilbagerulning af tredoblingen af embal-
lageafgiften, udelukkende for engangsplast, kun vil påvirke afgiften for engangsservice af
plastik.
Emballageafgiften blev tredoblet med virkning fra 1. januar 2020. Tredoblingen blev ind-
ført med formålet at reducere mængden af emballageaffald. Med tredoblingen steg embal-
lageafgiften for engangsservice med 38,4 kr./kg
jf. tabel 1.
Afgifterne blev desuden indek-
seret med 5,5 pct pr. 1. januar 2021. Dermed udgør afgifterne for engangsservice 60,8
kr./kg i 2021,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Afgift på engangsservice før og efter tredobling (pr. 1. januar 2020), samt nuværende afgift
Kr./kg
Før
Efter
Ændring
Sats i 2021 (inkl. indeksering)
Kilde: Skatteministeriet
19,2
57,6
38,4
60,8
I besvarelse af SAU alm. del
spm. 547 er der beregnet provenuskøn ved en delvis eller
hel tilbagerulning af emballageafgift på både engangsservice og bæreposer. En tilbagerul-
ning af afgiftslempelsen for engangsservice skønnes med nogen usikkerhed at indebære et
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 320 mio. kr. i 2021.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 584: MFU spm. om, hvad det vil koste at tilbagerulle emballageafgiften på engangsservice og bæreposer, som blev tredoblet pr. 1. januar 2020, jf. Finanslovsaftale 2020, udelukkende på engangsplast, til skatteministeren
2445193_0003.png
Hvis tredoblingen af emballageafgiften tilbagerulles
udelukkende
for engangsplast, forven-
tes det at medføre et højere forbrug af engangsservice af engangsplast, men et lavere for-
brug af hhv. engangsservice af andre materialetyper, (der også kan være omfattet af em-
ballageafgift) eller service egnet til flergangsbrug.
Det er vanskeligt at vurdere, hvilket materialer der vil blive substitueret til og omfanget af
sådanne substitutionseffekter ved en tilbagerulning af tredoblingen kun for engangsplast,
hvorfor der ikke er skønnet over dette.
Det bemærkes i relation hertil, at engangsbestik og -tallerkner af plastik er forbudt fra 1.
juli 2021
jf. EU engangsplastikdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/904 af
5. juni 2019 om reduktion af visse plastprodukters miljøpåvirkning).
Afgiftsgrundlaget er dermed
begrænset betydeligt, hvilket også vil påvirke provenuskønnet.
Side 3 af 3