Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor meget der forventes at blive tabt for statskassen grundet
virksomheder, der lukker eller ikke kan betale de udskudte forpligtelser i henhold til de
forskellige hjælpepakker på skatteområdet. Er der budgetteret med et tab, hvor stort et
tab skønnes det i givet fald at være, og hvorledes forventer man, at det finansieres?
Svar
For at afbøde de økonomiske konsekvenser af coronakrisen er der vedtaget flere udsky-
delser af virksomhedernes betalingsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms
samt indført låneordninger for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms og lønsumsafgift.
Der har været tale om en markant likviditetsforøgelse, som har stor betydning for danske
virksomheder og danske lønmodtagere.
Ved vedtagelsen af lovforslagene vedr. hjælpepakkerne blev det forventede mindrepro-
venu, der følger af at staten stiller likviditet til rådighed for virksomhederne, beregnet. På
baggrund af dette er det skønnede samlede mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd 590
mio. kr. i 2020, 535 mio. kr. i 2021, 555 mio. kr. i 2022 og 135 mio. kr. i 2023. jf.
tabel 1 og
2.
De forventede mindreprovenuer knyttet til de løbende hjælpepakker på skatteområdet
er finansieret inden for rammen til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
Tabel 1. Skønnede provenuer efter tilbageløb og adfærd ved udskydelser og låneordninger af A-
skat og AM-bidrag
Mio. kr. (2021-niveau)
L 134 (2019-20)
L 199 (2019-20)
L 139 (2020-21)
L 166 (2020-21)
L 208 (2020-21)
I alt
2020
-85
-5
0
0
0
-90
2021
0
-95
-20
-35
5
1
2022
0
0
0
-235
-55
-290
2023
0
0
0
0
-135
-135
-145
Anm: Afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Der er anvendt en effektiv rente på 4 pct. p.a. for små og mellemstore virksomheder
og 2,3 pct. p.a. for store virksomheder. Den effektive rente består af to dele - de forventede tab er 3,95 pct. af lånebeløbet
vedr. små og mellemstore virksomheder og 2,25 pct. af lånebeløbet vedr. store virksomheder, og tabene forudsættes som
udgangspunkt afskrevet i lånets udløbsår. Ud over tabene, skyldes en mindre del af mindreprovenuet, de løbende finansie-
ringsomkostninger, som staten afholder. Finansieringsomkostningerne afholdes løbende i hele lånets løbetid og forudsæt-
tes at være 0,05 pct. Der er ved opgørelse af tilbageløb og adfærdsvirkninger taget udgangspunkt i standardforudsætninger
for ændringer i selskabsskattegrundlaget.
1) I ændringsforslaget til L208 blev betalingsfristen for låneordningen L139 udskudt, hvormed afskrivningen flyttes fra 2021
til 2022. Merprovenuet vedr. L208 for 2021 afviger fra mindreprovenuet vedr. L139 for 2021 som følge af opdateret data-
grundlag om faktisk lånudtagning ved beregningen af provenukonsekvenserne vedr. L208.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 3
Tabel 2. Skønnede provenuer efter tilbageløb og adfærd ved udskydelser og låneordninger vedr.
moms
Mio. kr. (2021-niveau)
L 134 (2019-20)
L 175 (2019-20)
L 199 (2019-20)
L 75 (2020-21)
L 166 (2020-21)
L 208 (2020-21)
I alt
2020
-60
-435
-5
0
0
0
-500
2021
0
-160
-15
-210
-5
0
-390
0
0
-250
-115
-265
0
0
0
0
0
2022
0
2023
0
Anm: Afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Der er anvendt en effektiv rente på 4 pct. p.a. for små og mellemstore virksomheder
og 2,3 pct. p.a. for store virksomheder. Der er ved opgørelse af tilbageløb og adfærdsvirkninger taget udgangspunkt i stan-
dardforudsætninger for ændringer i selskabsskattegrundlaget. I L75 blev den oprindelige låneordning fra L175 genåbnet.
Genåbning har ikke oversteget det oprindeligt forudsatte i L175. Mindreprovenuet fra genåbningen i L75 er således dækket
af det oprindeligt afsatte beløb, og for L75 er der alene indregnet mindreprovenu af udskudt betalingsfrist.
Kilde: Skatteministeriet
Side 3 af 3