Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2422608_0001.png
28. juni 2021
J.nr. 2021 - 5010
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 556 af 16. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om, hvilke metodeændringer der ligger bag, når det på side 25 i Helhedsplanen – Et stærkere Danmark offentliggjort i august 2016 fremgår, at et 5 pct.-point lavere rentefradrag ville give en positiv arbejdsudbudseffekt på ca. 1.000 personer i 2025, til skatteministeren
2422608_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke metodeændringer der ligger bag, når det på side
25 i Helhedsplanen
Et stærkere Danmark offentliggjort i august 2016 fremgår, at et
5 pct.-point lavere rentefradrag ville give en positiv arbejdsudbudseffekt på ca. 1.000
personer i 2025, mens det i svar på SAU alm. del
spørgsmål 401 (folketingsåret
2019-20) vurderes, at en reduktion af rentefradraget vil indebære en begrænset reduktion
af arbejdsudbuddet?
Svar
Med gældende regler udgør skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst (rentefradra-
get) ca. 33 pct. for renteudgifter under en beløbsgrænse på 50.000 kr. (100.000 kr. for
æg-
tefæller)
og ca. 25 pct. for renteudgifter herover. Værdien af rentefradraget varierer fra
kommune til kommune, idet fradraget gives i kommuneskatten, som udgør 25 pct. i gen-
nemsnit. For negativ nettokapitalindkomst under beløbsgrænsen lægges 8 pct.-point til
skatteværdien af rentefradraget. Udgangspunktet for rentefradraget er derfor fradragsvær-
dierne 33 hhv. 25 pct.
Skattefradraget for negativ nettokapitalindkomst indebærer modsatrettede substitutions-
og indkomsteffekter. Det gælder både med hensyn til arbejdsudbuds- og opsparingsbe-
slutningen.
Virkningen på husholdningernes (netto)opsparing af en ændring i rentefradraget er samlet
set usikker. På den ene side indebærer rentefradraget, at husholdningerne øger deres gæld
og investerer i aktiver. På den anden side reduceres gældsomkostningerne, hvorved der
kræves en mindre opsparing for at opretholde det samme forbrug.
Der er ligeledes modsatrettede effekter på arbejdsudbuddet af en ændring i rentefradra-
get. På den ene side skønnes en reduktion af rentefradraget isoleret set at
øge
arbejdsud-
buddet via en
indkomsteffekt,
idet en reduktion af rentefradraget reducerer den disponible
indkomst, hvorved arbejdsomfanget skal være større for at opretholde det samme for-
brug.
På den anden side skønnes en reduktion af rentefradraget også at have
substitutionseffekt,
som isoleret set
reducerer
arbejdsudbuddet, idet gevinsten ved at arbejde med henblik på at
kunne have et større lånefinansieret forbrug (herunder primært et større boligforbrug), re-
duceres. Denne effekt skyldes, at langt størstedelen af husholdningernes renteudgifter er
knyttet til boliggæld. Skattefradraget for negativ nettokapitalindkomst kan således i stort
omfang betragtes som et
tilskud til erhvervelse af ejerbolig
og dermed også et tilskud til at
have et større boligforbrug i de yngre år, end indkomst og formue ellers ville give mulig-
hed for. Rentefradraget øger derfor gevinsten ved at arbejde, når sigtet er at kunne have
et større boligforbrug, og påvirker på den måde arbejdsudbuddet.
I
Helhedsplanen
Et stærkere Danmark
blev der i arbejdsudbudsvirkningen af at reducere
rentefradraget alene taget højde for indkomsteffekten (men ikke for substitutionseffek-
ten), hvilket isoleret set indebærer et bias i den skønnede virkning. Et retvisende skøn for
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om, hvilke metodeændringer der ligger bag, når det på side 25 i Helhedsplanen – Et stærkere Danmark offentliggjort i august 2016 fremgår, at et 5 pct.-point lavere rentefradrag ville give en positiv arbejdsudbudseffekt på ca. 1.000 personer i 2025, til skatteministeren
2422608_0003.png
de samlede virkninger på arbejdsudbuddet af reduktioner af rentefradraget bør tage højde
for både indkomst og substitutionseffekten. Der er imidlertid på nuværende tidspunkt
ikke grundlag for at skønne over størrelsen af substitutionseffekten, hvilket er baggrun-
den for, at de økonomiske ministerier aktuelt ikke skønner konkret over den samlede ar-
bejdsudbudsvirkning af ændringer i rentefradraget,
jf. også besvarelsen af SAU alm. del
spm.
401.
Side 3 af 3