Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2629676_0001.png
26. september 2022
J.nr. 2021 - 4971
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 554 af 15. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 554: MFU spm. om, hvor mange afgifter, der helt ville kunne afskaffes (startende fra den afgift, der indbringer det mindste provenu, derefter den afgift der indbringer det næstmindste provenu og så fremdeles) m.v., til skatteministeren
2629676_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange afgifter, der helt ville kunne afskaffes (startende
fra den afgift, der indbringer det mindste provenu, derefter den afgift der indbringer det
næstmindste provenu og så fremdeles), såfremt følgende finansiering kunne aftales;
1) 5 mia. kr. af råderummet,
2) 8,5 mia. kr. (råderummet fratrukket det demografiske træk)
3) 19,5 mia. kr. (svarende til hele råderummet)?
Endvidere bedes ministeren opgøre den umiddelbare virkning, efter tilbageløb og adfærd,
arbejdsudbud og BNP. Tallene ønskes opgjort for hver enkel afgift for årene 2021 til og
med 2025 og varigt.
Svar
I besvarelsen er der regnet på tre modeller:
Model 1: Fuldstændig afskaffelse af afgifter startende fra den afgift, der indbringer det
mindste provenu, op til en samlet provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd i 2025
på maksimalt 5 mia. kr.
Model 2: Fuldstændig afskaffelse af afgifter startende fra den afgift, der indbringer det
mindste provenu, op til en samlet provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd i 2025
på maksimalt 8,5 mia. kr.
Model 3: Fuldstændig afskaffelse af afgifter startende fra den afgift, der indbringer det
mindste provenu, op til en samlet provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd i 2025
på maksimalt 19,5 mia. kr.
Det er i alle tre modeller beregningsmæssigt lagt til grund, at alle de berørte afgifter skal
kunne afskaffes helt indenfor de angivne beløbsgrænser. Det betyder, at det ikke er muligt
fuldt ud at udnytte de givne beløbsmæssige rammer (idet de tilbageværende afgifter ikke
vil kunne afskaffes inden for de beløbsmæssige rammer, men kun nedsættes).
Afgifterne afskaffes som udgangspunkt i rækkefølge efter størrelsen af det provenu, de
indbragte i 2019. For så vidt angår de nuværende afgifter, der ikke fandtes i 2019
herun-
der afgift af nikotinvæske mv. samt afgift af PVC og ftalater
er der taget udgangspunkt i
det forventede afgiftsprovenu i 2025 tilbagediskonteret til 2019-niveau.
Der er i besvarelsen alene taget udgangspunkt i de afgifter, det i praksis umiddelbart vur-
deres mulige at afskaffe. En række afgifter er således omfattet af EU-regler eller anden
lovgivning, der indebærer, at det ikke er muligt at afskaffe disse afgifter helt. Samtidig be-
mærkes dog, at afskaffelse af flere af afgifterne vil nødvendiggøre anden regulering for at
kunne opfylde miljø-, klima- eller sundhedsmæssige forpligtigelser eller målsætninger,
som kan øge de samfundsøkonomiske og statsfinansielle omkostninger.
Det bemærkes, at Skatteministeriets regneprincipper for afgifter egner sig bedst til at op-
gøre virkningen af marginale afgiftsændringer. Der er derfor betydelig usikkerhed forbun-
det med de
i nogle tilfælde markante
skønnede afledte ændringer, som afskaffelser
medfører. Endvidere er skønnene behæftet med ekstra usikkerhed som følge af, at de
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 554: MFU spm. om, hvor mange afgifter, der helt ville kunne afskaffes (startende fra den afgift, der indbringer det mindste provenu, derefter den afgift der indbringer det næstmindste provenu og så fremdeles) m.v., til skatteministeren
2629676_0003.png
enkelte afskaffelser er beregnet isoleret, og at der deraf ikke er taget højde for eventuelle
krydseffekter.
I
model 1
kan der inden for en ramme på 5 mia. kr. helt afskaffes i alt 22 afgifter, svarende
til en samlet provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd på ca. -4,5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Hvis
man skulle afskaffe yderligere én afgift
konkret afgiften på vin
helt, skønnes det sam-
lede mindreprovenu at blive ca. 5,9 mia. kr.
Med
model 2
kan (inden for en ramme på 8�½ mia. kr.) yderligere to afgifter afskaffes, sva-
rende til en samlet provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd på ca. -7,4 mia. kr.,
jf. tabel
1.
Hvis man skulle afskaffe yderligere én afgift
konkret afgiften på chokolade og sukker-
varer mv.
helt, skønnes det samlede mindreprovenu at blive ca. 9,4 mia. kr.
Med
model 3
kan (indenfor en ramme på 19�½ mia. kr.) yderligere tre afgifter afskaffes,
svarende til en samlet provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd på ca. -17,9 mia. kr.,
jf.
tabel 1.
En afskaffelse af den næste afgift, lønsumsafgiften, ville medføre et yderligere
mindreprovenu for staten efter tilbageløb og adfærd på ca. 8,7 mia. kr. hvilket ikke er mu-
ligt inden for ramme på 19�½ mia. kr.
De afledte indtægter for staten, der følger af ændret forbrugsadfærd, er i det fleste tilfælde
nul, når en afgift afskaffes helt,
jf. den fjerde kolonne i tabel 1.
Det skyldes, at der ikke længere
opkræves afgift af et evt. stigende forbrug. Når der i enkelte tilfælde alligevel er en prove-
nuvirkning af afledt forbrugsadfærd, skyldes det dels, at mindre grænsehandel giver højere
momsindtægter, dels at nogle varer er pålagt andre afgifter end den afskaffede, fx afgifter
på emballage. Det drejer sig blandt andet om vinafgiften, hvor et stigende indenlandsk
salg som følge af en afgiftsafskaffelse vil medføre stigende indtægter fra den emballageaf-
gift, der er pålagt vinflasker. For lønsumsafgiften og afgifter på spil gælder det endvidere,
at en afskaffelse vil medføre et øget forbrug af varer og ydelser, der i dag er lønsumsbe-
lagte og ikke momsbelagte, og dermed vil medføre et afledt tab i momsindtægter.
Det bemærkes, at langt størstedelen af afgifterne ikke er pålagt med henblik på at tilveje-
bringe et merprovenu for staten, men for at begrænse forbruget af fx forurenende eller
usunde varer, hvormed en afskaffelse af afgiften vil nødvendiggøre anden regulering, som
kan øge de samfundsøkonomiske og statsfinansielle omkostninger.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 554: MFU spm. om, hvor mange afgifter, der helt ville kunne afskaffes (startende fra den afgift, der indbringer det mindste provenu, derefter den afgift der indbringer det næstmindste provenu og så fremdeles) m.v., til skatteministeren
2629676_0004.png
Tabel 1. Virkning på offentlige finanser af afskaffelse af en række afgifter, 2025
Pro-
venu
efter til-
bage-
løb
Pro-
venu
efter til-
bage-
løb og
adfærd
mio. kr.
0
0
-15
-20
-25
-30
-30
-40
-110
-105
-140
-160
-185
-190
-245
-270
-345
-495
-570
-675
-665
-1.270
-5.590
0
0
-15
-20
-25
-30
-30
-40
-110
-85
-140
-160
-180
-190
-245
-270
-340
-395
-405
-535
-655
-1.005
-4.855
0
0
-15
-20
-25
-30
-30
-40
-50
-75
-135
-135
-175
-185
-240
-260
-330
-395
-385
-515
-640
-815
-4.495
0
0
0
0
0
0
0
0
70
0
0
40
0
0
0
0
0
0
0
0
0
120
225
0
0
0
0
0
0
0
0
-10
10
5
-10
5
5
5
5
10
0
15
20
15
70
140
Dynamisk Provenu
Forbrugs-
adfærd
Arbejds-
udbuds-
adfærd
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
0
0
0
0
-10
0
0
10
-40
40
10
-50
10
10
20
20
30
0
80
90
50
330
620
(Mio. kr., 2021-niveau)
Umiddel-
bart
provenu
Model 1: Maks. 5 mia. kr.
1. Klorerede opløsningsmidler
2. Ni/Cd-batterier
3. PVC og ftalater
4. Kvælstof
5. Cigaretpapir
6. CFC
7. Svovl
8. Glødelamper
9. Nikotinvæsker
10. Lystfartøjsforsikringer
11. NOx
12. Nikotinposer
13. Affald
14. Råstofmaterialer
15. Spildevand
16. Kaffe
17. Konsumis
18. Vejbenyttelse
19. Arbejdsskader
20. Skadesforsikring
21. Emballage
22. Ansvarsforsikring
I alt model 1
Model 2: 8,5 mia. kr.
23. Vin
24. Ledningsført vand
I alt model 2
Model 3: 19,5 mia. kr.
25. Chokolade mv.
26. Spil mv.
27. Tinglysning
I alt model 3
Næste afgift
28. Lønsum
-1.580
-1.520
-8.690
-1.570
-1.500
-7.925
-1.405
-1.470
-7.370
80
0
305
85
30
250
320
120
1.060
-2.185
-2.285
-7.655
-20.815
-2.170
-1.805
-6.585
-18.485
-2.045
-2.095
-6.360
-17.865
65
-365
0
5
60
75
225
615
230
340
1.020
2.660
-9.950
-7.850
-8.655
-1.115
310
1.310
Anm.: De umiddelbare provenuvirkninger er opgjort ekskl. moms. Alle provenuvirkninger er afrundet til nærmest 5 mio. kr.
Arbejdsudbuddet i fuldtidspersoner er afrundet til nærmeste 10. Det følger, at de viste virkninger ikke nødvendigvis summer
til totalen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse 2015-18 samt en stikprøve på 33,3
pct. af befolkningen i 2018 fremregnet til 2021-niveau.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 554: MFU spm. om, hvor mange afgifter, der helt ville kunne afskaffes (startende fra den afgift, der indbringer det mindste provenu, derefter den afgift der indbringer det næstmindste provenu og så fremdeles) m.v., til skatteministeren
2629676_0005.png
Afskaffelserne efter de tre modeller skønnes (med betragtelig usikkerhed) at øge arbejds-
udbuddet med hhv. 620, 1.060 og 2.660 fuldtidspersoner,
jf. sidste søjle i tabel 1.
Den varige
provenuvirkning af de tre modeller er hhv. ca. -3,5 mia. kr., -5,4 mia. kr. og -15,9 mia. kr.,
jf. den sidste søjle i tabel 2.
Tabel 2. Provenuvirkninger af afskaffelse af en række afgifter
(Mio. kr., 2021-niveau)
Model 1: 5 mia. kr.
- Umiddelbar provenuvirkning
- Provenuvirkning efter tilbageløb
- Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Model 2: 8,5 mia. kr.
- Umiddelbar provenuvirkning
- Provenuvirkning efter tilbageløb
- Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Model 3: 19,5 mia. kr.
- Umiddelbar provenuvirkning
- Provenuvirkning efter tilbageløb
- Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
-21.025
-18.690
-18.340
-21.010
-18.695
-18.275
-20.775
-18.480
-18.070
-20.545 -18.495
-18.275 -16.250
-17.865 -15.880
-8.935
-8.135
-7.615
-9.000
-8.210
-7.630
-8.845
-8.070
-7.500
-8.690
-7.925
-7.370
-6.635
-5.895
-5.380
-5.660
-4.890
-4.575
-5.785
-5.025
-4.645
-5.685
-4.940
-4.570
-5.590
-4.855
-4.495
-4.570
-3.845
-3.505
2022
2023
2024
2025
Varigt
Anm.: De umiddelbare provenuvirkninger er opgjort ekskl. moms. Alle beløb er afrundet til de nærmeste 5 mio. kr. For en
række afgifter er det beregningsteknisk forudsat, at afgiftsprovenuet for de pågældende varer vokser fra 2025 med nominelt
BNP, hvilket indebærer en indeksering af afgiften samt realvækst i afgiftsgrundlaget.
Kilde: Skatteministeriet. Se kildehenvisning til tabel 1.
Ændringer af afgifter påvirker bruttonationalproduktet (BNP), der er et mål for den sam-
lede produktion i samfundet, gennem fire kanaler: statens mer- eller mindreindtægter fra
ændret forbrugsadfærd, forbrugernes omstilling til de nye relative priser på varer, den af-
ledte ændring i arbejdsudbuddet samt det såkaldte automatiske tilbageløb.
Det bemærkes, at virkningen på BNP via automatisk tilbageløb er en beregningsteknisk
konsekvens af, at der
i overensstemmelse med metoden ved beregning af de afledte ad-
færdsvirkninger
forudsættes at være tale om såkaldt ukompenserede afgiftsændringer.
Det har isoleret set den implikation, at en afgiftslempelse øger borgernes købekraft og
dermed privatforbruget, hvilket indebærer en mekanisk forøgelse af BNP svarende til af-
giftsindholdet af det øgede privatforbrug. Denne mekaniske tilbageløbsvirkning er isole-
ret set ikke et udtryk for en forøgelse af den økonomiske velstand, men afspejler reelt blot
en ændret sammensætning af efterspørgslen. Det kan yderligere tilføjes, at ved en finan-
sieret omlægning af skatter og afgifter
hvor fx en afgiftsnedsættelse finansieres af en hø-
jere personskat
vil virkningen på BNP af det automatiske tilbageløb i stort omfang blive
neutraliseret.
Yderligere baggrund for og metode til at skønne over BNP-virkninger af ændringer i af-
gifter fremgår af
kapitel 4 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
For to af de af forslagene omfattede afgifter
konkret emballageafgiften og tinglysnings-
afgiften
er det ikke for nuværende muligt at skønne over BNP-virkningen af den
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 554: MFU spm. om, hvor mange afgifter, der helt ville kunne afskaffes (startende fra den afgift, der indbringer det mindste provenu, derefter den afgift der indbringer det næstmindste provenu og så fremdeles) m.v., til skatteministeren
2629676_0006.png
ændrede forbrugsadfærd mv. Det skyldes, at Skatteministeriet p.t. ikke opgør omstillings-
gevinsten for alle afskaffelserne, og derfor er den samlede BNP-virkning for disse ufuld-
stændig,
jf. tabel 3.
Tabel 3. BNP-virkninger af afskaffelse af en række afgifter
BNP-virkning af
ændret forbrugs-
adfærd mv.
Model 1: 5 mia. kr.
1. Klorerede opløsningsmidler
2. Ni/Cd-batterier
3. PVC og ftalater
4. Kvælstof
5. Cigaretpapir
6. CFC
7. Svovl
8. Glødelamper
9. Nikotinvæsker
10. Lystfartøjsforsikringer
11. NOx
12. Nikotinposer
13. Affald
14. Råstofmaterialer
15. Spildevand
16. Kaffe
17. Konsumis
18. Vejbenyttelse
19. Arbejdsskader
20. Skadesforsikring
21. Emballage
22. Ansvarsforsikring
I alt model 1
Model 2: 8,5 mia. kr.
23. Vin
24. Ledningsført vand
I alt model 2
Model 3: 19,5 mia. kr.
25. Chokolade mv.
26. Spil mv.
27. Tinglysning
I alt model 3
BNP-
virkning af
ændret arbejds-
udbud
mio. kr.
0
0
0
5
15
10
10
20
-30
35
10
-40
15
15
20
20
25
5
65
80
50
75
360
BNP-virkning
af automatisk
tilbageløb
BNP-
virkning i
alt
0
0
0
0
5
0
0
5
155
0
25
80
0
5
5
35
65
0
0
0
-
130
510
0
0
5
5
0
10
10
20
30
20
35
40
50
50
65
70
90
105
165
140
175
265
1.350
0
0
5
5
10
10
10
25
155
60
75
85
60
70
85
130
180
110
235
220
225
470
2.225
385
20
915
305
115
780
405
400
2.155
1.095
535
3.850
435
175
-
1.525
225
295
885
2.185
560
480
1.070
4.270
1.220
950
1.955
7.975
Anm.: Alle beløb er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Der er for en række afgifter brugt forsimplede beregningstekniske anta-
gelser til besvarelsen af det konkrete spørgsmål.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 6 af 6