Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2413130_0001.png
8. juni 2021
J.nr. 2021 - 3849
Kontor:
Person og pension [PEP]
Initialer:
TKM
Samrådsspørgsmål Y, Z og Æ
- Tale til besvarelse af spørgsmål Y, Z og Æ den 8. juni 2021.
[Spørgsmål Y]
Mener ministeren, at forskerordningen fungerer efter hensigten, når 50
ud af de 800 danskere, som er på ordningen og dermed kun betaler
32,84 pct. i skat, tjener mere end 7 mio. kr. om året, og når bankdirek-
tører og fodboldspillere kan benytte ordningen? Der henvises til artiklen
»SF angriber Danske Banks nye direktør: »Det er så åbenlyst misbrug««
bragt i Netavisen Pio den 28. april 2021.
[Spørgsmål Z]
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at blande meget forskellige
jobfunktioner, herunder flere som intet har med forskning at gøre, un-
der forskerordningen?
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om talepapir fra samrådet den 8. juni 2021 om forskerskatteordningen, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Y-Æ, til skatteministeren
2413130_0002.png
[Spørgsmål Æ]
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for at stramme forskerord-
ningen, således at den reelt målrettes forskere, og at der kommer et loft
over den årlige indtægt, for hvilken man kan benytte ordningen?
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd om forskerskatteordningen. Jeg har
modtaget tre spørgsmål, som jeg efter aftale med udvalget og spørgeren
vil besvare samlet.
Forskerskatteordningen medfører, at højtkvalificerede medarbejdere,
der rekrutteres i udlandet, kan beskattes efter en særlig ordning i en kor-
tere årrække, når de kommer til Danmark for at arbejde.
Formålet med ordningen er grundlæggende at forbedre danske virksom-
heder og forskningsinstitutioners muligheder for at tiltrække
og fast-
holde
højtkvalificerende medarbejdere fra udlandet.
[Spørgsmål Y]
Jeg bliver i spørgsmål Y spurgt, om jeg mener, at ordningen fungerer
efter hensigten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om talepapir fra samrådet den 8. juni 2021 om forskerskatteordningen, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Y-Æ, til skatteministeren
2413130_0003.png
I spørgsmålet henvises til en artikel i Netavisen Pio. Det anføres i artik-
len, at det er åbenlyst misbrug af forskerskatteordningen, når den bruges
af bankdirektører og fodboldspillere, og når 50 ud af de 800 personer,
som i Danmark tjener mere end 7 mio. kr. om året, bruger ordningen.
Det er korrekt, at ordningen ofte omtales som »forskerskatteordningen«
det har jeg også lige selv kaldt den
men det ændrer ikke på, at den
kan benyttes af højtkvalificerede medarbejdere inden for alle brancher.
Sådan har det været, siden ordningen blev indført for snart 30 år siden.
Højtkvalificerede medarbejdere dækker over forskere, som har kvalifi-
kationer svarende til ph.d.-niveau, og nøglemedarbejdere, der har en
månedsløn på minimum 69.600 kr. i 2021. Det giver derfor sig selv, at
de nøglemedarbejdere, der beskattes efter ordningen, er højtlønnede.
De høje kvalifikationskrav er med til at sikre, at forskerskatteordningen
først får betydning i et lønniveau, hvor arbejdsudbuddet i Danmark er
beskedent, så ordningen så vidt muligt ikke påfører dansk arbejdskraft
ulige konkurrence.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om talepapir fra samrådet den 8. juni 2021 om forskerskatteordningen, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Y-Æ, til skatteministeren
2413130_0004.png
Over de seneste ti år er ordningen blevet udvidet flere gange af skiftende
regeringer. Derfor er det meget naturligt, at der i dag er betydeligt flere,
der anvender ordningen, end for ti år siden.
Det er efter min opfattelse ikke udtryk for, at ordningen ikke fungerer
efter hensigten, hvilket jeg vil uddybe i det følgende.
[Spørgsmål Z]
Det leder mig videre til besvarelsen af spørgsmål Z. Her spørges der til,
om det er hensigtsmæssigt at blande meget forskellige jobfunktioner,
herunder flere som intet har med forskning at gøre, under forskerord-
ningen.
Som jeg allerede har nævnt, kan forskerskatteordningen anvendes af
personer inden for alle brancher. Det betyder, at alle danske virksom-
heder og forskningsinstitutioner har bedre økonomiske muligheder for
at tiltrække fremtrædende, internationale medarbejdere og dermed
skabe øget værdi for dansk produktion mv. Og det betyder faktisk også,
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om talepapir fra samrådet den 8. juni 2021 om forskerskatteordningen, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Y-Æ, til skatteministeren
2413130_0005.png
at ordningen ikke indebærer statsstøtte, der skal godkendes af EU-
Kommissionen.
Det er klart, at ordningen ikke er skabt med henblik på at hjælpe banker
og fodboldklubber.
Men det må også erkendes, at en bank og en professionel fodboldklub
er erhvervsvirksomheder, der på linje med andre danske virksomheder
har brug for at kunne tiltrække højtkvalificerede og dygtige medarbej-
dere - ikke kun i Danmark, men også i udlandet. Her er forskerskatte-
ordningen et vigtigt redskab til, at danske virksomheder
uanset bran-
che
kan klare sig i den hårde internationale konkurrence.
Når det er sagt, ser jeg selvfølgelig helst, at ordningen ikke primært bru-
ges af topchefer og fodboldspillere. Det mener jeg heller ikke, er tilfæl-
det.
Det kommer meget hurtigt til at lyde som om, at alle og enhver kan
komme til Danmark og blive beskattet efter forskerskatteordningen.
Det er ikke tilfældet. Der er
foruden lønkravet
en række betingelser,
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om talepapir fra samrådet den 8. juni 2021 om forskerskatteordningen, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Y-Æ, til skatteministeren
2413130_0006.png
der skal være opfyldt, for at ordningen kan bruges. Det kan bl.a. nævnes,
at medarbejderen ikke må have være skattepligtig til Danmark i 10 år
forud for ansættelsen.
Det er med til at sikre, at medarbejderen reelt rekrutteres i udlandet, og
at ordningen målrettes personer, der i vidt omfang er forskere og nøg-
lemedarbejdere, der
uden ordningen
ikke ville arbejde og blive be-
skattet i Danmark. Derfor går Danmark heller ikke nødvendigvis glip af
store skatteindtægter, når ordningen bliver brugt.
[Spørgsmål Æ]
Det leder mig til besvarelsen af spørgsmål Æ. Her spørges der til, hvilke
initiativer der vil blive iværksat for at stramme forskerskatteordningen,
så den reelt målrettes forskere, og så der kommer et loft over den årlige
indtægt, som nøglemedarbejdere må tjene for at kunne bruge ordnin-
gen.
Som jeg allerede har været inde på, har det aldrig været hensigten, at
ordningen kun skulle målrettes forskningsinstitutioner
eller visse
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om talepapir fra samrådet den 8. juni 2021 om forskerskatteordningen, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Y-Æ, til skatteministeren
2413130_0007.png
brancher. Regeringen følger selvfølgelig udviklingen i, hvordan ordnin-
gen bruges. Der er efter vores vurdering ikke noget, der indikerer, at der
er behov for grundlæggende ændringer af ordningen.
Regeringen lægger vægt på, at alle forskningsinstitutioner og alle virk-
somheder har gode muligheder for at tiltrække højtkvalificerede og dyg-
tige medarbejdere
ikke kun i Danmark, men også i udlandet. Regerin-
gen har derfor ingen planer om at fastsætte et loft over nøglemedarbej-
deres løn, der kan beskattes efter ordningen.
Derimod vil regeringen
sammen med bl.a. SF
indføre et fradragsloft
i selskabsskatten for lønninger på over 7 mio. kr. per medarbejder. Det
vil sikre finansiering til »Ny ret til tidlig pension« og skal bidrage til at
modvirke en skæv lønudvikling bl.a. for topchefer. Fradragsloftet vil
også gælde for løn til medarbejdere, der beskattes efter forskerskatte-
ordningen, men påvirker ikke medarbejderens adgang til at anvende for-
skerskatteordningen. Det påvirker til gengæld virksomhedens mulighed
for at trække lønnen fra i skat.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om talepapir fra samrådet den 8. juni 2021 om forskerskatteordningen, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål Y-Æ, til skatteministeren
2413130_0008.png
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne sige, at det er helt naturligt, at der fra tid til
anden opstår diskussion om udformningen af ordningen. Det er sundt,
for det er vigtigt, at der er en rigtig balance i ordningen.
På den ene side skal ordningen give danske virksomheder og forsknings-
institutioner gode muligheder for at tiltrække højtkvalificerede medar-
bejdere fra udlandet.
På den anden side skal vi undgå, at ordningen fortrænger dansk arbejds-
kraft og kan anvendes af personer, der ikke reelt rekrutteres i udlandet.
Overordnet set mener jeg, at den nuværende ordning giver en god ba-
lance mellem disse hensyn og fungerer efter hensigten.
Tak for ordet.