Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2441375_0001.png
6. september 2021
J.nr. 2021 - 5070
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 546 af 4. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Martin Lidegaard (RV).
Morten Bødskov
/ Matte Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 546: MFU spm. om, hvor meget salget af diesel til tung landtransport forventes at falde, hvis Danmark indførte samme afgift på diesel som i Tyskland, til skatteministeren
2441375_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget salget af diesel til tung landtransport forventes at falde,
hvis Danmark indførte samme afgift på diesel som i Tyskland, og hvilken fiskal og CO
2
-
mæssig effekt dette ville, og hvor stor en del af dette fald, der vil skyldes mindre køb fra
udenlandske erhvervskøretøjer, der i stedet vil tanke uden for Danmark? Ministeren be-
des endvidere oplyse de samme effekter, hvis Danmark øger dieselafgiften med 5 kr./l
frem mod 2030.
Svar
Fra den 1. januar 2021 er der introduceret et nationalt CO
2
-kvotesystem i Tyskland, der
omfatter drivmidler og fyringsolie med en planlagt gradvis forhøjelse af satsen fra 2021 til
2026. I 2021 udgør udgifterne til CO
2
-kvoter ca. 43 øre pr. liter diesel uden moms og 53
øre pr. liter med moms.
Den aktuelle pris på diesel er på nogenlunde samme niveau i Danmark og Tyskland. Det
fremgår af tabel 1, at diesel i Danmark er ca. 24 øre pr. liter billigere end i Tyskland før
moms, og 21 øre pr. liter dyrere med moms. Det skal ses i lyset af, at satsen for moms på
diesel er 25 pct. i Danmark og 19 pct. i Tyskland. For tunge dieselkøretøjer (lastbiler og
busser) er prisen uden moms mest relevant, da momsen kan fradrages for erhvervsmæssig
kørsel, mens det er priserne inkl. moms, der er relevante for kørsel i personbiler mv. Der
vurderes at være positiv nettogrænsehandel med diesel til tung transport i Danmark. Det
skal bl.a. ses i lyset af, at prisen på diesel før moms er højere i Sverige og Tyskland.
Tabel 1. Pris på diesel i Danmark og Tyskland
Kr. pr. liter
Danmark
Tyskland
Forskel (DK-D)
Pris ekskl. moms
8,26
8,50
-0,24
Moms
2,07
1,61
0,45
Forbrugerpris (inkl. moms)
10,33
10,11
0,21
Kilde: EU-kommissions Weekly Oil Bulletin og Oil Price History fra 21. juni 2021 samt egne beregninger. Priserne er gen-
nemsnit for perioden fra 31/5 til 20/6 2021.
Af tabel 2 fremgår skøn for udgifter til CO
2
-kvoter, afgifter og moms i Danmark og
Tyskland i 2021-2026 i løbende priser. I tabellen er udgifter til CO
2
-kvoter og punktafgif-
ter opgjort uden moms. Momsen er opgjort for hele forbrugerprisen på diesel (dvs. for
nettoprisen, afgifterne og CO
2
-kvoterne). Forskellen mellem de samlede udgifter til CO
2
-
kvoter, afgifter og moms i Danmark og Tyskland er opgjort i hhv. løbende priser og
2021-priser.
Det bemærkes, at de tyske afgifter på diesel ikke reguleres med prisudviklingen. De tyske
afgifter på benzin og diesel har været uændrede siden 2003 (på nær indførslen af CO
2
-
kvotesystemet i 2021), og afgifterne bliver således gradvist udhulet af inflationen. De dan-
ske afgifter på benzin og diesel reguleres med nettoprisudviklingen. I Finansministeriets
mellemfristede fremskrivninger skønnes nettoprisstigningerne i de kommende år i gen-
nemsnit at være 1,9 pct. om året.
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 546: MFU spm. om, hvor meget salget af diesel til tung landtransport forventes at falde, hvis Danmark indførte samme afgift på diesel som i Tyskland, til skatteministeren
2441375_0003.png
Tabel 2. Omkostning vedr. CO
2
-kvoter, afgifter og moms i Tyskland og Danmark i øre pr. liter diesel
År
CO
2
-kvoter
2021
2022
2023
2024
2025
2026
45
54
63
81
99
108
2)
Tyskland
Afgifter
350
350
350
350
350
350
Moms
1)
161
165
168
171
174
177
Danmark
Afgifter
324
326
332
338
345
351
Moms
1)
207
210
214
219
223
227
Forskel (D-DK) i alt
Årets priser
25
32
34
45
56
57
2021-priser
25
32
33
42
51
52
Anm.: Der er usikkerhed om indholdet af biobrændstoffer i diesel i de kommende år. Det er alene CO2-udledninger fra fos-
sile brændstoffer, der er omfattet af det tyske kvotesystem, idet biobrændstoffer anses for CO2-neutrale. Øget anvendelse
af biobrændstoffer reducerer således udgifterne til CO2-kvoter.
1) Moms per liter i 2021 er beregnet ud fra et gennemsnit for forbrugerpriserne i perioden 30/5-20/5 2021 i EU-kommissions
Oil Price History fra 21. juni 2021. Satserne for moms på diesel i Danmark og Tyskland forudsættes at være hhv. 25 og 19
pct. i alle år. Prisen på diesel forudsættes at følge nettoprisudviklingen. I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger
stiger nettopriserne med 1,9 pct. om året. Dermed stiger momsen pr. liter diesel også med 1,9 pct om året (opgjort i lø-
bende priser).
2) I 2026 vil kvoteprisen maksimalt kunne være ca. 117 øre/l og minimum ca. 99 øre/l. Her anvendes et den minimale og
maksimale kvotepris.
I dette svar regnes der på konsekvenserne af at forhøje den danske dieselafgift, så moms
og afgifter pr. liter diesel i Danmark svarer til de samlede skøn for udgifter pr. liter til af-
gifter, moms og CO
2
-kvoter i Tyskland. Forhøjelsen af den danske dieselafgift inkl. moms
svarer til søjlen yderst til højre i tabel 2. Hvis de danske afgifter på diesel skal være på ni-
veau med de tyske, skal de danske afgifter gradvist sættes op frem mod 2026, hvor det ty-
ske CO
2
-kvotesystem er fuldt indfaset. Konsekvenserne af en sådan afgiftsforhøjelse
fremgår af tabel 3.
Tabel 3. Effekt af at forhøje danske afgifter på diesel til tysk niveau
År
Type køretøjer
Forhøjelse
af afgift
Salg af
diesel
Provenu efter
Umiddelbart
CO
2
-udled-
adfærd og til-
provenu
ninger
bageløb
(Mia. kr.)
0,97
0,39
1,01
0,40
1,30
0,52
1,53
0,61
1,54
0,62
(Mia. kr.)
0,14
-0,01
0,15
-0,01
0,17
-0,02
0,18
-0,05
0,18
-0,05
(Mio. ton)
-0,32
-0,21
-0,33
-0,22
-0,43
-0,28
-0,50
-0,33
-0,50
-0,33
(Øre pr. liter) (Mio. liter)
2022
Alle køretøjer
- heraf tunge
2023
Alle køretøjer
- heraf tunge
2024
Alle køretøjer
- heraf tunge
2025
Alle køretøjer
- heraf tunge
2026
Alle køretøjer
- heraf tunge
52
51
42
33
32
-130
-85
-135
-90
-175
-115
-210
-135
-210
-140
Anm.: Egne beregninger på baggrund af en model for konsekvenserne af ændringer af afgifterne på benzin og diesel an-
vendt til Skatteministeriets grænsehandelsrapporter. I beregningerne er der ikke taget højde for, at udligningsafgiften for
dieselbiler vil skulle reduceres, og at forhøjelsen af dieselafgiften vil påvirke antallet af hhv. diesel- og benzinbiler. Ændrin-
gen i salget af diesel er afrundet til nærmeste 5 mio. liter.
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 546: MFU spm. om, hvor meget salget af diesel til tung landtransport forventes at falde, hvis Danmark indførte samme afgift på diesel som i Tyskland, til skatteministeren
2441375_0004.png
Det fremgår af tabel 3, at den danske afgiftsstigning i 2026 på diesel (på 52 øre pr. liter
inkl. moms i 2021-priser) indebærer en reduktion af salget af diesel på ca. 210 mio. liter,
og en reduktion af CO
2
-udledningerne på ca. 0,5 mio. ton. Heraf skønnes reduktionen af
salget af diesel til tunge køretøjer at udgøre ca. 140 mio. liter, hvilket reducerer de danske
CO
2
-udledninger med godt 0,3 mio. ton.
Afgiftsforhøjelsen på diesel skønnes at medføre et umiddelbart provenu på ca. 1,5 mia.
kr. i 2026, hvoraf ca. 0,6 mia. kr. vedrører tung transport. Finansieringsbidraget efter til-
bageløb og adfærd er imidlertid kun ca. 0,2 mia. kr., og for tung transport er der et nega-
tivt finansieringsbidrag på ca. 50 mio. kr.
Det relativt lille finansieringsbidrag efter indregning af adfærdseffekter skyldes primært en
reduktion af salget af diesel som følge af et skift i grænsehandelen, men også lavere inden-
landsk forbrug af diesel. Det skal understreges at der er betydelig usikkerhed forbundet
med skønnet for grænsehandelseffekterne.
Afgiftsforhøjelsen vil medføre en årlig merudgift på ca. 630 kr. for en gennemsnitlig die-
selbil. Endvidere vil det indebære merudgifter til transport for erhvervene.
Udenlandske tunge køretøjers andel af reduktionen af salget af diesel
Der spørges til, hvor stor en del af reduktionen af salget af diesel til tung transport ved
afgiftsforhøjelser, der kan henføres til udenlandske erhvervskøretøjer. Af Vejdirektoratets
Statistikkatalog (tabel LBT8) fra juli 2020 fremgår, at udenlandske lastbiler i 2018
udgjorde 84 pct. af det samlede antal lastbiler, der kører ind og ud af Danmark. Blandt de
udenlandske lastbiler udgjorde Østeuropæiske lastbiler ca. 55 pct.
Som udgangspunkt vurderes vognmænd at have en vis præference for at tanke i
hjemlandet frem for i et andet land. Det skal bl.a. ses i lyset af, at vognmænd ofte kan
have særligt gode muligheder for at forhandle sig til fordelagtige storkunde rabatter på
diesel i deres hjemland. Endvidere kan der være praktiske fordele forbundet med at tanke
i hjemlandet i forhold til momsregnskab og valutakursgebyrer mv. Disse effekter vurderes
dog at have relativt lille betydning.
Udenlandske lastbilers andel af grænsehandelen med diesel i Danmark anslås umiddelbart
at være omtrent proportional med udenlandske lastbilers andel af det samlede antal
lastbiler, der kører ind og ud af Danmark. På den baggrund vurderes udenlandske
lastbilers andel af grænsehandelen at udgøre i størrelsesordenen 80 pct. af tunge
køretøjers grænsehandel med diesel. Lastbiler vurderes at tegne sig for langt størstedelen
af tunge dieselkøretøjers grænsehandel (idet der er langt færre busser end lastbiler, der
krydser landegrænserne). Et mere udførligt skøn vil kræve en nærmere analyse af
kørselsmønstrene for lastbiler fra forskellige lande, herunder hvilke landes lastbiler, der
har særligt gode muligheder for at tanke i lavprislande.
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 546: MFU spm. om, hvor meget salget af diesel til tung landtransport forventes at falde, hvis Danmark indførte samme afgift på diesel som i Tyskland, til skatteministeren
2441375_0005.png
Forhøjelse af dieselafgiften med 5 kr. pr. liter
Ved en forhøjelse af dieelafgiften med 5 kr. pr. liter vil afgifterne på diesel i Danmark
være betydeligt højere end i de øvrige EU-lande. Forhøjelsen af den danske dieselafgift
forventes overvæltet i prisen på diesel, og det vil således resultere i en prisstigning på 5 kr.
pr. liter diesel før moms og 6,25 kr. efter moms. Efter afgiftsforhøjelsen skønnes prisen
på diesel i Danmark at udgøre i størrelsesordenen 13,30 kr. pr. liter før moms og 16,60 kr
efter moms, hvilket er betydeligt højere end priserne i de øvrige EU-lande,
jf. tabel 4.
Dermed bliver prisen på diesel i Danmark i størrelsesodenen 3,30-6,50 kr. højere pr. liter
før moms i forhold til de øvrige EU-lande.
Tabel 4.
Pris på diesel med og uden moms i EU’s medlemslande
Kr. pr. liter
Forbrugerpris
(inkl. moms)
Bulgarien
Rumænien
Litauen
Polen
Tjekkiet
Østrig
Slovakiet
Luxembourg
Estland
Letland
Malta
Spanien
Ungarn
Slovenien
Grækenland
Kroatien
Tyskland
Irland
Danmark
Frankrig
Portugal
Nederlandene
Italien
Finland
Belgien
Cypern
Sverige
7,61
8,34
8,39
8,7
8,88
8,91
8,95
8,95
8,96
8,99
9
9,15
9,18
9,27
9,99
10,06
10,11
10,28
10,33
10,49
10,56
10,71
10,9
10,94
10,94
10,94
12,05
6,34
7,01
6,93
7,07
7,34
7,43
7,46
7,65
7,47
7,43
7,63
7,56
7,23
7,6
8,06
8,05
8,5
8,36
8,26
8,74
8,59
8,85
8,93
8,82
9,04
9,51
9,64
Pris uden moms
Prisforskel ift. DK
(inkl. moms)
-2,72
-1,99
-1,94
-1,63
-1,45
-1,42
-1,38
-1,38
-1,37
-1,34
-1,33
-1,18
-1,15
-1,06
-0,34
-0,27
-0,22
-0,05
0
0,16
0,23
0,38
0,57
0,61
0,61
0,61
1,72
Memopost:
Pris efter dansk afgiftsforhøjelse på 5 kr. pr. liter
Danmark
16,58
13,26
-
Kilde: Tal for forbrugerprisen på diesel i perioden 30/5-20/5 2021 i EU-kommissions Oil Price History fra 21. juni 2021.
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 546: MFU spm. om, hvor meget salget af diesel til tung landtransport forventes at falde, hvis Danmark indførte samme afgift på diesel som i Tyskland, til skatteministeren
2441375_0006.png
En afgiftsforhøjelse på 5 kr. pr. liter ligger uden for erfaringsområdet og vurderes at
kunne medføre en situation, hvor størstedelen af potentialet for at tunge køretøjer tanker
diesel i udlandet frem for i Danmark bliver realiseret. Det skal understreges, at effekterne
på dieselsalget til tung transport af en så stor afgiftsforhøjelse ikke har været nærmere
analyseret. Skønnene for effekterne af afgiftsforhøjelsen på 5 kr. er således forbundet
med meget stor usikkerhed.
Lastbiler har typisk en rækkevidde på ca. 2.500 km pr. optankning. Lastbiler, der krydser
landegrænserne, må således forventes at vælge i stort omfang at tanke diesel uden for
Danmark. I dag vurderes det at være positiv nettogrænsehandel med diesel til tung
transport. (Det vil sige, at det danske salg af diesel til tung transport overstiger forbruget
af diesel til tung transport i Danmark.) Omvendt vurderes der ikke at være nævneværdigt
salg af diesel i Danmark til international tung transport efter afgiftsforhøjelsen.
Kørsel på ruter inden for Danmarks grænser vurderes også i højere grad at blive udført af
køretøjer, der har tanket i udlandet. For det første vil lastbiler, der i dag kører
internationale ruter, opnå en konkurrencefordel i forhold til kørsel inden for Danmark,
idet de kan købe diesel billigere i udlandet. Der vil således være et incitament til at
omlægge kørselsmønsteret, så der veksles mellem ruter inden for Danmark og
international kørsel.
For det andet kan tunge køretøjer, der udelukkende udfører transportopgaver i Danmark,
formentligt med fordel foretage egentlige grænsehandelstankninger visse steder
(Sønderjylland mv.). Her er der tale om, at lastbiler og evt også busser alene krydser
grænsen med henblik på at tanke diesel billigere.
Udover en reduktionen i grænsehandelen vil prisstigningen på diesel reducere forbruget af
diesel i Danmark. Det kan eksempelvis være ved hjælp af mere brændstoføkonomiske
køretøjer eller anderledes tilrettelæggelse af tung transport med færre afgange osv.
Tabel 5. Effekt vedr. tunge køretøjer af forhøjelse på dieselafgiften på 5 kr. pr. liter
År
Type køretøjer
Ændring salg
af diesel
(Mio. liter)
2022
Tunge køretøjer
825
Umiddelbart Provenu efter adfærd CO
2
-udlednin-
provenu
og tilbageløb
ger
(Mia. kr.)
6,25
(Mia. kr.)
-0,6
(Mio. ton)
-2,0
Anm.: Effekterne bygger på usikre skøn for tunge køretøjers maksimale negative nettogrænsehandel samt skøn for redukti-
onen af forbrug (kørselsomfang mv.) for tunge køretøjer som følge af en afgiftsforhøjelse på 5 kr. pr. liter diesel.
Med meget stor usikkerhed skønnes salget af diesel til tung transport at blive reduceret
med i størrelsesordenen 825 mio. liter. med en afgiftsstigning på 5 kr. pr. liter,
jf. tabel 5.
Afgiftsforhøjelsen skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 0,6 mia. kr. efter
indregning af adfærdsændringer og tilbageløb. Mindreprovenuet skyldes, at reduktionen
af salget af diesel mere end opvejer merindtægterne fra forhøjelsen af satsen på
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 546: MFU spm. om, hvor meget salget af diesel til tung landtransport forventes at falde, hvis Danmark indførte samme afgift på diesel som i Tyskland, til skatteministeren
2441375_0007.png
dieselafgiften. Skiftet i grænsehandlen vurderes at udgøre størstedelen af reduktionen af
salget af diesel, mens reduktionen af forbruget af diesel er af mindre betydning. Endeligt
skønnes afgiftsforhøjelsen at reducere CO
2
-udledningerne fra tung transport med i
størrelsesordenen 2,0 mio. ton CO
2
. Langt størstedelen af dette fald skyldes ikke mindre
forbrug af diesel, men alene at udledninger vedrørende grænsehandlet brændstof
registreres i det land, hvor salget finder sted.
Det bemærkes, at en afgiftsforhøjelse vil have store konsekvenser for erhvervslivet,
herunder danske vognmænd. Afgiftsforhøjelsen vil medføre en årlig merudgift på ca.
7.500 kr. for en gennemsnitlig dieselbil og betydelige merudgifter til transport for erhver-
vene.
Side 7 af 7