Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418222_0001.png
21. juni 2021
J.nr. 2021-4991
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 543 af 2. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Morten Bødskov
/Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 543: Spm. om at kommentere artiklen Særligt trick bruges til at sikre arvinger flere penge på bekostning af staten bragt i Politiken den 28. maj 2011, til skatteministeren
2418222_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren
kommentere artiklen ”Særligt trick bruges til at sikre arvinger flere penge
på bekostning af staten” bragt i Politiken den 28. maj 2011 [2021], herunder –
hvis muligt
redegøre for hvor mange der benytter sig af den såkaldte 30 procent-løsning? Ministe-
ren bedes endvidere redegøre for reglerne på området, og redegøre for hvordan skattefin-
ten kan lukkes, uden at det går udover de velgørende organisationer.
Svar
Af arv til nære familiemedlemmer betales 15 pct. i boafgift. Som nære familiemedlemmer
anses bl.a. afdødes børn, børnebørn og stedbørn og afdødes forældre. Arv til efterlevende
ægtefælle er afgiftsfri.
Af arv, der tilfalder andre, betales tillige en tillægsboafgift på 25 pct. Bo- og tillægsboafgif-
ten udgør i alt 36,25 pct. Afgiften beregnes på grundlag af den del af arvebeholdningen,
der overstiger et bundfradrag (308.800 kr. i 2021).
Arv, der tilfalder offentlige institutioner, den danske folkekirke, valgmenigheder, religiøse
samfund, foreninger, selskaber eller stiftelser med almenvelgørende eller andet almennyt-
tigt formål er undtaget for boafgift.
Artiklen beskriver den situation, hvor der indsættes en velgørende organisation som ar-
ving for fx 30 pct. af et bo på betingelse af, at organisationen betaler afgiften for de øv-
rige arvinger. Dermed kan det opnås, at familien eller øvrige arvinger får de resterende 70
pct. af formuen i stedet for 63,75 pct., som de ellers ville have fået, hvis de skulle betale
afgiften.
Hverken skifteretterne eller Skattestyrelsen har registreret oplysninger om, i hvilket om-
fang modellen benyttes. For at få præcise tal herfor vil der i givet fald skulle foretages en
manuel gennemgang af de foreliggende boopgørelser i skifteretterne.
Jeg oplever, at velgørende organisationer hver dag knokler for at hjælpe dem, der har al-
lermest brug for det. Derfor synes jeg, det er udmærket, at der er et incitament til at lade
en del af arven gå til dem. For nuværende er der derfor ikke planer om at ændre reglerne.
Når det er sagt, så ses der løbende på området og vurderes, om der er behov for ændrin-
ger, hvis det udvikler sig i retning af et misbrug af reglerne.
Hvad angår spørgsmålet om en afskaffelse af den nævnte mulighed vil en sådan indebære
en ændring af boafgiftsloven, så afgiftsfritagne modtagere, som fx velgørende organisatio-
ner, ikke kan betale boafgiften og tillægsboafgiften for de øvrige arvinger og legatarer.
Det er imidlertid svært at se, at det kan ske uden at fjerne en del af incitamentet til at
støtte de velgørende organisationer.
Side 2 af 2