Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2290275_0001.png
26. november 2020
J.nr. 2020 - 9422
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 54 af 28. oktober 2020 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Louise Elholm Schack (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om det efter gældende lov, herunder tobaksafgiftslovens § 28, stk. 1, er ulovligt, at sælge cigaretter til en pris lavere end afgiften plus moms, til skatteministeren
2290275_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det efter gældende lov, herunder tobaksafgiftslovens §
28, stk. 1, er ulovligt, at sælge cigaretter til en pris lavere end afgiften plus moms? I be-
kræftende tilfælde bedes ministeren oplyse, om dette kan tolkes således, at der de facto er
en minimumspris på salg af cigaretter. Endeligt bedes ministeren oplyse, hvordan det har
kunne lade sig gøre, at Skattestyrelsen har udleveret stempelmærker med en pris, der er
lavere end afgiften plus moms, hvis det er ulovligt.
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet om, hvorvidt det efter gældende lov er ulovligt at
sælge cigaretter til en lavere pris end afgiften plus moms, har jeg anmodet Skattestyrelsen
om at redegøre herfor i forhold til tobaksafgiftslovens § 28, stk. 1.
Skattestyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Tobaksafgiften for cigaretter
er sammensat af en stykafgift og en værdiafgift, hvor værdi-
afgiften beregnes af cigaretternes højeste detailsalgspris. Den højeste detailsalgspris skal
være angivet på pakningen, hvilket typisk vil være på stempelmærket. Derfor kaldes den
højeste detailsalgspris også for stempelmærkeprisen.
Efter tobaksafgiftslovens § 28, stk. 1, er den afgiftspligtige værdi cigaretternes højeste de-
tailpris inklusive tobaksafgift og moms og uden rabatfradrag af nogen art. Den højeste
detailsalgspris, der skal trykkes på stempelmærket, må derfor ikke være lavere end tobaks-
afgiften og momsen. Efter de gældende afgiftssatser betyder det, at stempelmærkeprisen
ikke må være under 44 kr.
Hvis en pakke cigaretter sælges i detailleddet til en højere pris end prisen på stempelmær-
ket, vil det derfor indebære, at der ikke er betalt den rette værdiafgift. Der er dog en en-
kelt undtagelse for cigaretter, der udleveres i restaurationer mv., hvor serveringspersonalet
aflønnes efter reglerne om betjeningsafgift, da disse må sælges til en højere pris end den,
der er anført på stempelmærket.
Tobaksafgiftsloven regulerer således alene, hvilket beløb cigaretter højst må sælges til i de-
tailhandlen.”
Ud over tobaksafgiftsloven reguleres tobaksvarer med stempelmærker (cigaretter og røg-
tobak) også i tobaksprisloven, som hører under Erhvervsministeriets ressort.
Jeg har derfor indhentet bidrag fra erhvervsministeren, som har oplyst følgende:
”Af
tobaksprisloven fremgår, at producenter og importører af cigaretter og røgtobak skal
håndhæve, at disse varer i detailhandlen ikke sælges til en anden pris end stempelmærke-
prisen. Det vil sige, at detailhandlen ikke må sælge disse produkter til en pris, der er lavere
eller højere end stempelmærkeprisen. Dette er dog med undtagelse af lovens § 1, stk. 2,
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om det efter gældende lov, herunder tobaksafgiftslovens § 28, stk. 1, er ulovligt, at sælge cigaretter til en pris lavere end afgiften plus moms, til skatteministeren
2290275_0003.png
hvoraf det fremgår, at cigaretter, der udleveres i restaurationer m.v., hvor serveringsperso-
nale aflønnes efter reglerne om betjeningsafgift, kan sælges til en højere detailpris end
den, der er anført på stempelmærket.”
Kombinationen af tobaksafgiftsloven og tobaksprisloven medfører, at der de facto ikke
må sælges cigaretter til en lavere værdi end afgifter plus moms, da stempelmærkeværdien i
henhold til tobaksafgiftsloven ikke må være lavere end afgifter plus moms (44 kr.), og da
cigaretterne i detailhandlen ikke må sælges til en anden pris end stempelmærkeprisen, jf.
tobaksprisloven.
I den forbindelse vil jeg gerne henlede opmærksomheden på følgende tre EU-domme, C-
197/08 (præmis 53), C-198/08 (præmis 43) og C-221/08 (præmis 55), der alle fastslår, at
det ikke er tilladt at fastsætte minimumspriser. Af de nævnte præmisser fremgår:
”Hvis medlemsstaterne endelig ønsker at afskære enhver mulighed for producenterne el-
ler importørerne for endog blot midlertidigt at afbøde afgifternes indvirkning på detail-
salgspriserne på forarbejdet tobak ved at sælge den med tab, står det dem desuden frit for
bl.a. at forbyde salg af tobaksvarer til en lavere pris end summen af kostprisen og afgif-
terne som helhed, idet de således faktisk giver producenterne og importørerne mulighed
for at nyde den konkurrencemæssige fordel ved eventuelt lavere kostpriser.”
På baggrund heraf er den danske ordning og sammenhængen mellem tobaksafgiftsloven
og tobaksprisloven altså ikke udtryk for minimumspriser.
Endelig er der spurgt til, hvordan det har kunnet lade sig gøre, at Skattestyrelsen har udle-
veret stempelmærker med en pris, der er lavere end afgiften plus moms, hvis det er ulov-
ligt. Til brug for min besvarelse har jeg indhentet bidrag fra Skattestyrelsen, som oplyser
følgende:
”Stempelmærker
til cigaretter, der skal sælges i Danmark, skal bestilles hos Skattestyrelsen.
Stempelmærker dokumenterer, at tobaksafgiften er betalt, og på stempelmærket er detail-
salgsprisen for cigaretterne desuden påtrykt. Skattestyrelsens fokus for kontrol på tidspunk-
tet for udleveringen af de omtalte stempelmærker var, at den korrekte afgift blev beregnet
i forbindelse med afgiftsstigningen. Det skyldes, at Skattestyrelsen ikke tidligere havde væ-
ret i en situation, hvor detailsalgsprisen ikke mindst udgjorde afgiften og momsen heraf,
hvorfor Skattestyrelsen fejlagtigt ikke var opmærksom på forholdet.
Der er nu etableret en særlig maskinel kontrol ved udfyldelse af blanketten til bestilling af
stempelmærker, så blanketten ikke kan afsendes til Skattestyrelsen, hvis detailsalgsprisen er
angivet til under 44 kr.”
Som det fremgår af ovenstående bidrag fra Skattestyrelsen, har tobaksvirksomhederne i
forbindelse med afgiftsforhøjelsen den 1. april 2020 anvendt helt nye metoder for at
holde priserne på cigaretter nede. Situationen er nu håndteret ved hjælp af den maskinelle
kontrol, og Skattestyrelsen har været i dialog med de tobaksproducenter, som har fået
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om det efter gældende lov, herunder tobaksafgiftslovens § 28, stk. 1, er ulovligt, at sælge cigaretter til en pris lavere end afgiften plus moms, til skatteministeren
2290275_0004.png
disse stempelmærker, med henblik på at få stempelmærkerne retur. Af de 9 mio. stempel-
mærker, der er udleveret til en detailsalgspris under 44 kr., er foreløbig 4 mio. mærker
kommet retur.
Som det også er fremgået af mine tidligere svar til Folketinget, bl.a. SUU alm. del
svar
på spm. 116, finder jeg det både groft og direkte usmageligt, at man ikke respekterer den
lovgivning, der kommer fra Folketinget. Det er usmageligt, fordi formålet jo helt sikkert
er at sælge flere cigaretter og dermed skabe større afhængighed af rygning med den sikre
følgevirkning, at flere vil dø af kræft som følge af rygning. Af denne grund har regeringen
også fremlagt en handleplan med 7 tiltag, som jeg håber vil nyde bred opbakning fra Fol-
ketingets partier.
Side 4 af 4