Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2420094_0001.png
23. juni 2021
J.nr. 2021 - 4554
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 535 af 28. maj 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om de forventede udgifter forbundet med at indføre kørselsfradrag for SU-modtagere bosiddende i landdistriktskommunerne, til skatteministeren
2420094_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de forventede udgifter forbundet med at indføre kørselsfradrag for
SU-modtagere bosiddende i landdistriktskommunerne både umiddelbart samt efter tilba-
geløb og adfærd?
Svar
Befordring mellem bopæl og arbejdsplads er som udgangspunkt en privat udgift, som er
skattesystemet uvedkommende. Der er dog fastsat særlige regler om befordringsfradrag.
Det skyldes, at befordring mellem bopæl og arbejdsplads har en vis tilknytning til ind-
komstens erhvervelse, og at befordringsfradraget er med til at fremme mobiliteten på ar-
bejdsmarkedet.
Studerende, der har en lønindkomst ved siden af studierne, har på tilsvarende måde ad-
gang til fradrag for befordring mellem bopæl og arbejdsplads. Elever, der er i lønnet prak-
tik, har en lønindkomst, og derfor har de også adgang til befordringsfradrag. Der er imid-
lertid ikke fradrag for studerendes transport mellem bopæl og studiested, når der ikke ud-
betales løn. Udgifter, som afholdes i forbindelse med studieaktivitet, er derfor ikke fra-
dragsberettigede.
Indførelse af befordringsfradrag for studerende vil stride mod det grundlæggende skatte-
retlige princip om, at der alene er fradragsret for udgifter, der går til at erhverve, sikre og
vedligeholde indkomsten. En sådan ordning forbeholdt studerende med bopæl i afgræn-
sede geografiske områder af Danmark vil endvidere forskelsbehandle studerende af-
hængig af bopæl. Eventuelle EU-retlige aspekter herved er ikke vurderet.
Der var i 2019 ca. 330.000 SU-modtagere
1
, hvoraf ca. 75.000 var bosat i en kommune
med landdistriktsområder
2
. Hvis disse studerende kan få befordringsfradrag på niveau
med erhvervsaktive pendlere, skønnes det at indebære et umiddelbart mindreprovenu på
ca. 450 mio. kr. årligt, svarende til ca. 350 mio. kr. årligt efter tilbageløb. Det er forudsat,
at de omfattede studerende har en skattepligtig indkomst, der giver mulighed for at ud-
nytte fradraget fuldt ud.
Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed, bl.a. som følge af, at den præcise afstand
mellem studerendes bopæl og uddannelsessted samt antal dage med fysisk fremmøde på
uddannelsesstedet er ukendte.
1
Helårspersoner.
Til besvarelsen er anvendt definitionen af landdistriktsområder, som bruges til udpegning af lokale aktionsgrupper (LAG).
Det betyder, at følgende 56 kommuner anses for at indeholde landdistrikter:
Assens, Billund, Bornholm, Brønderslev, Fanø, Favrskov, Faxe, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Gribskov, Guldborg-
sund, Haderslev, Halsnæs, Hedensted, Hjørring, Holbæk, Holstebro, Ikast-Brande, Jammerbrugt, Kalundborg, Kerte-
minde, Langeland, Lejre, Lemvig, Lolland, Læsø, Mariagerfjord, Middelfart, Morsø, Norddjurs, Nordfyns, Nyborg, Næst-
ved, Odder, Odsherred, Randers, Rebild, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Skive, Slagelse, Sorø, Stevns, Struer, Svendborg,
Syddjurs, Sønderborg, Thisted, Tønder, Varde, Vejen, Vesthimmerlands, Viborg, Vordingborg, Ærø og Aabenraa.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om de forventede udgifter forbundet med at indføre kørselsfradrag for SU-modtagere bosiddende i landdistriktskommunerne, til skatteministeren
2420094_0003.png
Der er i beregningerne ikke taget højde for eventuelt bortfald eller mindreforbrug af eksi-
sterende kompensationsordninger i form af fx Ungdomskort og kilometergodtgørelse.
Der er herudover ikke indregnet administrative omkostninger
herunder øgede udgifter
til kontrol.
Der foreligger ikke nogen veldokumenteret metode til at beregne afledte arbejdsudbuds-
virkninger af ændringer i befordringsfradraget, hvorfor det ikke er muligt at skønne over
de provenumæssige virkninger af ændringer i befordringsfradraget efter adfærd.
Det bemærkes, at det foreslåede fradrag vil give et
begrænset
incitament for stude-
rende til at blive boende eller bosætte sig i en landdistriktskommune. Da studerende som
udgangspunkt har en relativt lav indkomst, er den økonomiske fordel for landdistrikts-
kommunen som følge af øgede skatteindtægter dog ikke særlig stor.
Side 3 af 3