Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2416740_0001.png
17. juni 2021
J.nr. 2021 - 4563
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 532 af 27. maj 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvorfor regeringens forslag til en ny model for udbyttebeskatning, jf. SAU alm. del – bilag 383 (folketingsåret 2019-20), ikke indeholder en voucherordning, til skatteministeren
2416740_0002.png
Spørgsmål
Som opfølgning på udbytteskatteskandalen blev der nedsat en tværministeriel arbejds-
gruppe med det overordnede mandat at vurdere behovet for en justering af udbytteskat-
tereglerne. Arbejdsgruppen udkom i 2017 med rapporten
”Rapport
om administration af
udbyttebeskatning”. Her anbefaler arbejdsgruppen, at refusionsmuligheden (jf. model 3)
kombineres med en voucherordning. Formålet med voucherordning er at søge at imø-
degå, at der samlet set refunderes mere, end hvad der oprindeligt er indeholdt af udbytte-
skat. Arbejdsgruppen gør opmærksom på, at voucherordning kun udgør en ekstra kon-
trolindsats og således ikke fuldstændigt eliminerer risikoen for, at der refunderes mere,
end der er indeholdt i udbytteskat på den enkelte aktie. Ministeren bedes redegøre for,
hvorfor regeringens forslag til en ny model for udbyttebeskatning, jf. SAU alm. del
bilag
383 (folketingsåret 2019-20), ikke indeholder en voucherordning, når nu arbejdsgruppen
anbefalede dette.
Svar
Den præsenterede udbyttemodel, jf. det udkast til lovforslag om nettoindeholdelse af ud-
bytteskat m.m., der har været i ekstern høring i løbet af sommeren 2020 (SAU alm. del bi-
lag 383, 2019-20), er baseret på de principper, som den tværministerielle arbejdsgruppe
opstillede for en fremtidig løsningsmodel for håndtering af nettoindeholdelse og refusion
af udbytteskat, jf.
Rapport om administration af udbyttebeskatning (SAU alm. del bilag 227, 2016-
17).
Arbejdsgruppen anfører i rapporten, at ingen model i praksis kan opfylde alle de op-
stillede principper på én og samme tid
heller ikke de tre modeller, som arbejdsgruppen
opstiller i
Rapport om administration af udbyttebeskatning
eller Finans Danmarks løsningsfor-
slag, som også er præsenteret i rapporten.
Jf.
svaret på SAU alm. del
spm. 531 (folketingsåret 2020-21)
foregår der i dag en afstemning
af størrelsen på refusionsanmodningerne og den samlede indeholdte udbytteskat for hver
udlodning fra et givent selskab. Dette svar omhandler muligheden for at foretage en af-
stemning på depotniveau i en værdipapircentral i stedet for på overordnet udlodningsni-
veau.
En hypotetisk voucherordning indgik i model III og Finans Danmarks model, fordi
begge modeller giver mulighed for refusion. Voucherordningen var tænkt som et element,
der principielt skulle bidrage til at undgå, at der samlet set udbetales mere i refusion, end
der er blevet indeholdt i udbytteskat på depotniveau ved hvert selskabs udbytteudlodning.
Dette er en risiko, når aktionæren ikke er registreret i sit eget navn, som det er tilfældet
med omnibus- og nomineedepoter.
Arbejdsgruppen anfører i rapporten, at det er usikkert, om en sådan hypotetisk voucher-
ordning ville være tilstrækkelig til at sikre, at der ikke udbetales mere i refusion, end der er
blevet indeholdt i udbytteskat. Ordningen ville ikke sikre, at det nødvendigvis er den skat-
temæssige ejer af udbyttet, der modtager refusionen, eller at der ikke kan opstå situatio-
ner, hvor der modtages endnu en refusionsanmodning fra et bestemt depot, efter at hele
den indeholdte udbytteskat er udbetalt i forbindelse med andre refusionsanmodninger fra
depotet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvorfor regeringens forslag til en ny model for udbyttebeskatning, jf. SAU alm. del – bilag 383 (folketingsåret 2019-20), ikke indeholder en voucherordning, til skatteministeren
2416740_0003.png
Hvis en aktielåntager fejlagtigt modtager en voucher og får udbetalt udbytterefusion, så
vil der samlet blive udbetalt for meget i udbytterefusion, hvis aktielångiveren, som er skat-
temæssigt retmæssig ejer, også anmoder om refusion. Ligeledes kan det ikke udelukkes, at
hændelige fejl medfører, at for mange ender med at få udstedt en voucher.
I den præsenterede udbyttemodel skal refusionsanmodninger
som hovedregel
indgives af de-
potbanken gennem et kontoførende institut og inden for en frist på seks måneder efter
record-day
1
. Aktionærer, der kommer fra et af de 11 lande, hvor den konkrete dobbeltbe-
skatningsoverenskomst indeholder et eksplicit krav på at kunne anmode om refusion, vil
dog fortsat kunne anmode om refusion, uden at anmodningen skal ske gennem et konto-
førende institut (og uden forhåndsregistrering) og inden for de tidsfrister, som fremgår af
de pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Derudover er det tanken, jf. lovudkastet, at der skal fastsættes regler om, at det kontofø-
rende institut forud for indsendelsen af refusionsanmodninger til Skatteforvaltningen vil
skulle foretage en
afstemning
af anmodningerne, så det bliver mere synligt, hvis det udbytte,
der anmodes om refusion for, overstiger det udbytte, der er modtaget vedrørende det på-
gældende depot. Afstemningen hos de kontoførende institutter vil skulle afsluttes senest
seks måneder efter record-day.
Idet tidsfristen for anmodning om refusion for nogle udenlandske aktionærer som nævnt
kan være længere i kraft af de konkrete dobbeltbeskatningsoverenskomster, vil afstemnin-
gen dog ikke isoleret set helt kunne sikre imod, at der ikke efterfølgende modtages endnu
en refusionsanmodning fra et bestemt depot, efter at hele den indeholdte udbytteskat er
udbetalt i forbindelse med andre refusionsanmodninger fra depotet
2
. En sådan udfor-
dring ville imidlertid som nævnt også gøre sig gældende med en potentiel voucherord-
ning.
Det skal nævnes, at Skatteforvaltningen vil kunne kontrollere oplysningerne før refusions-
udbetalingen heriblandt vurdere, om aktionæren har ret til en lavere skattesats, samt om
aktionæren må anses for at være den retmæssige ejer af udbyttet. I det omfang, der med
den præsenterede udbyttemodel sker nettoindeholdelse af udbytteskat, vil antallet af refu-
sionsanmodninger reduceres, hvorved Skatteforvaltningen vil have flere kontrolressour-
cer pr. refusionsanmodning.
1
Ved ”record-day” forstås den dag, hvor det før udbetalingen af udbyttet er fastslået, hvem udbyttet kan udbetales til.
Dette er typisk to dage efter generalforsamlingen eller vedtagelsen/beslutningen om udlodning af udbytte.
Ved såkaldte hændelige fejl er tidsfristen for refusionsanmodninger generelt også længere end seks måneder.
2
Side 3 af 3