Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2418159_0001.png
21. juni 2021
J.nr. 2021 - 4894
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 530 af 27. maj 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om, hvad det vil koste staten at ligestille samlevende med ægtefæller i relation til bo- og gaveafgiftspligt, således at ugifte samlevende sidestilles med ægtefæller ved arv, til skatteministeren
2418159_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste staten at ligestille samlevende med ægtefæl-
ler i relation til bo- og gaveafgiftspligt, således at ugifte samlevende sidestilles med ægte-
fæller ved arv? Ministerens svar bedes indeholde beregninger, der viser, hvordan det stats-
lige provenu vil blive påvirket, hvis alle samlevende bliver ligestillet i forhold til arv og bo-
og gaveafgift, hvis samlevende, der har været samlevende i 2 år eller mere bliver ligestillet,
samt hvis man indførte krav til testamente for ligestilling, og henholdsvis 10, 20, 30, 40,
50, 60, 70, 80, 90 eller 100 pct. af de samlevende gjorde brug af muligheden.
Svar
Efter boafgiftsloven betales der en boafgift på 15 pct. af en arvebeholdning udover et
bundfradrag på 308.800 kr. (2021-niveau). Af arv til arvinger udenfor den nærmeste fami-
lie skal der herudover betales en tillægsboafgift på 25 pct. (i alt 36,25 pct.)
Arv, der tilfalder afdødes ikkefraseparerede ægtefælle, er undtaget fra boafgift, hvorimod
der skal betales boafgift, men ikke tillægsboafgift, af arv til en samlever, idet samlevere på
visse betingelser regnes med til den nærmeste familie.
Ugifte samlevende har således en begunstiget afgiftsmæssig stilling, idet der ikke skal beta-
les tillægsboafgift af arv, der tilfalder personer, der har haft fælles bopæl med afdøde i de
sidste to år før dødsfaldet, og personer, der tidligere har haft fælles bopæl med afdøde i
en sammenhængende periode på mindst to år, når den fælles bopæl er ophørt alene på
grund af institutionsanbringelse, herunder i en ældrebolig, eller en person, der på tids-
punktet for dødsfaldet levede sammen på fælles bopæl med afdøde og venter, har eller
har haft et barn sammen med afdøde, herunder også når den fælles bopæl er ophørt på
grund af institutionsanbringelse, herunder i en ældrebolig.
Den legale arveret omfatter ikke ugifte samlevende. Arv til ugifte samlevende forudsætter
således oprettelse af testamente. Hvis arveretten udvides til at omfatte ugifte samlevende,
kan der være administrative udfordringer i at afgrænse den relevante personkreds, hvis det
skal ske uden testamente eller anden dokumentation. Det er ikke muligt ud fra registerop-
lysninger éntydigt at afklare, hvem der er ugift samlevende, fx er to personer, der bor på
samme adresse, ikke nødvendigvis i et forhold.
1
Dertil kommer, at bo- og gaveafgiften ikke er registerunderstøttet, og der derfor ikke er
data for, hvem der arver fra hvem og hvilke beløb, der arves. Der er ligeledes ikke regi-
sterunderstøttede data for testamenter, hvilket kan være særlig relevant for ugifte samle-
vende. Beregningerne nedenfor er på den baggrund behæftet med usikkerhed.
1
I beregningerne er der taget udgangspunkt i Danmarks Statistiks definition af samlevende og samboende par i en såkaldt
e-familie. Samlevende er to personer, der ikke er i ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden, og som har mindst
ét fælles barn (ikke nødvendigvis hjemmeboende). Samboende er to personer af hvert sit køn med under 15 års aldersfor-
skel, som ikke har fælles børn, og som ikke er i nært familieskab med hinanden. Der er tale om en statistisk afgrænsning,
der kan omfatte par, der ikke er i et forhold, og som ikke nødvendigvis omfatter alle ugifte samlevende, der er i et forhold.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om, hvad det vil koste staten at ligestille samlevende med ægtefæller i relation til bo- og gaveafgiftspligt, således at ugifte samlevende sidestilles med ægtefæller ved arv, til skatteministeren
2418159_0003.png
Det skønnes, at der årligt dør ca. 1.600 ugifte samlevende, hvoraf de ca. 1.400 har haft
fælles bopæl med samleveren i mere end to år. Tilsammen efterlader de afdøde ugifte
samlevende sig positive formuer på ca. 1,1 mia. kr.
Hvis alle ugifte samlevende ligestilles med gifte mht. boafgift af arv, skønnes det at med-
føre et mindreprovenu på ca. 135 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 105 mio. kr. efter
tilbageløb,
jf. tabel 1.
Hvis ligestillingen alene omfatter ugifte, der har været samlevende i
mindst to år, skønnes et mindreprovenu på ca. 110 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca.
85 mio. kr. efter tilbageløb.
Endelig skønnes det at medføre et mindreprovenu på ca. 60 mio. kr. i umiddelbar virk-
ning og ca. 45 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, hvis ugifte samlevende ligestilles med
gifte, såfremt der er lavet testamente herom, og 50 pct. af de afdøde har gjort det.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af ændring i reglerne for boafgift for ugifte samlevende
Mio. kr. (2021-niveau)
Alle ugifte samlevende ligestilles med gifte
1
Alle, der har været ugift samlevende i mere end 2 år,
ligestilles med gifte
1
Alle ugifte samlevende ligestilles med gifte,
hvis der skrives testamente
Andel med testamente:
0 pct.
2
10 pct.
20 pct.
30 pct.
40 pct.
50 pct.
60 pct.
70 pct.
80 pct.
90 pct.
100 pct.
1.
Umiddelbar
virkning
-135
-110
Virkning efter
tilbageløb
-105
-85
10
-5
-20
-35
-45
-60
-75
-90
-105
-120
-135
10
-5
-15
-25
-35
-45
-60
-70
-80
-90
-105
Der findes ikke registerunderstøttede oplysninger om, hvor mange der har skrevet testamente til fordel for børn og
samlever. Det er beregningsteknisk forudsat, at 1/3 af de afdøde ikke har skrevet testamente, 1/3 har skrevet testa-
mente til fordel for samlever og 1/3 har skrevet testamente til fordel for særbørn eller fællesbørn.
Hvis ingen skriver testamente, kan en ligestilling medføre et merprovenu ift. gældende regler. Det skyldes, at det i
basisscenariet er forudsat, at en vis andel skriver testamente til fordel for samlever, jf. note 1, og at samlever er frita-
get for tillægsboafgift, hvis parret har været samboende i mindst to år. I fravær af testamente og børn vil en del af ar-
ven dermed gå til en person eller institution, hvor der skal betales tillægsboafgift på 25 pct, hvilket medfører et mer-
provenu i forhold til gældende regler.
2.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger fra 2018 og 2019.
Side 3 af 3