Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2410674_0001.png
7. juni 2021
J.nr. 2021 - 4493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 529 af 27. maj 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om ministeren agter at følge op på EU-kommissionens henstilling for at styrke især mindre virksomheders likviditet ovenpå Covid-19 pandemien, til skatteministeren
2410674_0002.png
Spørgsmål
EU-kommissionen kom den 18. maj 2021 med en henstilling til medlemslandene om at
give mulighed for at tilbageføre underskud for 2020 og 2021, dog maksimalt 3 mio. EUR
pr. år som følge af Covid-19 pandemien, således at især mindre virksomheder kan få til-
ført likviditet. Henstillingen går på, at underskud skal kunne tilbageføres mindst et år dvs.
mindst til 2019 og maksimalt op til 3 år, dvs. ikke længere end til 2017. Der skal også være
mulighed for tilbageførsel af forventet underskud vedrørende 2021, uden at det er nød-
vendigt at vente til årets udgang. Hvis der tillades tilbageførsel af underskud indtil 2017,
bør de berettigede virksomheder ikke have haft underskud hverken i 2019, 2018 eller
2017. Princippet om at tilbageføre underskud blev også anvendt i lov nr. 290 af 26. juni
1975, hvor selskaber havde mulighed for at tilbageføre underskud i 1974 til 1973 og 1972
som følge af oliekrisen, der ramte den vestlige verden i 1973. Agter ministeren at følge op
på EU-kommissionens henstilling for at styrke især mindre virksomheders likviditet oven-
på Covid-19 pandemien?
Svar
Regeringen er enig i ræsonnementet bag Europa-Kommissionens henstilling, nemlig at
der er brug for en genopretning af økonomien efter COVID-19. Imidlertid er det opfat-
telsen, at indførelse af en mulighed for at modregne underskud i tidligere års overskud og
dermed tilbagebetaling af tidligere års skattebetalinger ikke er den rigtige vej at gå.
En sådan adgang til at tilbageføre underskud vil være forbundet med betydelige admini-
strative udfordringer. Dette fordi en tilbageførsel ikke umiddelbart vil kunne systemun-
derstøttes. I givet fald vil det derfor være nødvendigt for skattemyndighederne at operere
med en manuel registrering af de betalte skatter, der vil skulle tilbagebetales, som følge af
en tilbageførsel af underskud. En sådan manuel registrering øger risikoen for fejl og øger
dermed behovet for kontrol. Det vil derfor umiddelbart indebære en omfattende ressour-
cemæssig belastning hos de danske skattemyndigheder, hvis Kommissionens henstilling
skulle følges.
Det må således konstateres, at forholdene herunder håndteringen af beskatningen af sel-
skaber har ændret sig på de godt 45 år, der er gået siden særloven fra 1975 om en midler-
tidig adgang til tilbageførsel af underskud.
COVID-19 pandemien har givet anledning til lang række af hjælpepakker, herunder tiltag
i form af lønkompensation og kompensation for fast udgifter og mistet omsætning, som
har haft til formål at styrke virksomhedernes likviditet her og nu. Det er regeringen opfat-
telse, at fokus nu bør rettes mod tiltag som kan øge incitamentet til at investere og der-
med bidrage til at fremadrettet at understøtte indtjening og arbejdspladser.
Der kan i øvrigt henvises til svaret på SAU B 197
spm. 1 (2020-2021).
Side 2 af 2