Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2412142_0001.png
8. juni 2021
J.nr. 2021 - 4390
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 525 af 21. maj 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om at redegøre for model 1’s påvirkning af den disponible indkomst, jf. svar på SAU alm. del – spørgsmål 323, til skatteministeren
2412142_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse tabel 1 i svar på SAU alm. del
spørgsmål 323 redegøre for
model 1’s påvirkning af den disponible indkomst fordelt på aldersgrupperne 15-19
år, 20-
24 år, 25-29 år, 15-25 år og 15-30 år?
Svar
Jobfradraget beregnes af grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget med tillæg af eventuelle
indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger med bortseelsesret, herun-
der ATP. Jobfradraget udgør 4,5 pct. af grundlaget for fradraget, der overstiger 200.300
kr. (2021-niveau), dog højst 2.600 kr. Den model, der omtales i spørgsmålet, indebærer en
indkomstaftrapning af jobfradraget i intervallet 300.000-350.000 kr.
En indkomstaftrapning af jobfradraget skønnes for fx de 15-30 årige at medføre en re-
duktion af den disponible indkomst med 120 kr., svarende til 0,1 pct.,
jf. tabel 1.
Gennem-
snitstallene dækker over stor variation, idet en relativt stor andel af aldersgruppen er stu-
derende, der typisk ikke har noget jobfradrag.
Tabel 1. Ændring i disponibel indkomst ved en indkomstaftrapning af jobfradraget i intervallet
300.000
350.000 kr. for forskellige aldersgrupper
Ikke-ækvivaleret indkomst
Aldersgruppe
15 - 19 år
20 - 24 år
25 - 29 år
15 - 25 år
15 - 30 år
Hele befolkningen
Anm.: 2021-niveau.
1.
Ækvivaleret indkomst
2
Pct.
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
Pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
Kr.
1
0
-60
-230
-40
-120
-210
Beregningen af ændringen målt i kroner adskiller sig fra den tilsvarende i svaret på spm. 323, hvor ændringen alene
er opgjort for voksne, dvs. at hjemmeboende børn under 25 ikke er medtaget. Da det ikke giver mening i dette til-
fælde, hvor der spørges til grupper, hvoraf de fleste er under 25, er beregningen foretaget for alle i grupperne.
Ændringen i ækvivaleret disponibel indkomst er opgjort på hustandsniveau, dvs. beregningen også omfatter virknin-
gen på fx en samboers indkomst eller, hvis personen bor hjemme, forældrenes indkomst.
2.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2017 fremskrevet
til 2021 med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2020.
Fordelingsberegninger tager typisk udgangspunkt i en families samlede indkomstforhold
og ikke i indkomstforholdene for den enkelte i familien. Således beregnes ændringen af de
disponible indkomster målt i procent typisk på baggrund af de familieækvivalerede ind-
komster, hvilket i dette tilfælde indebærer, at en reduktion af forældrenes jobfradrag vil
medføre en reduktion af det hjemmeboende barns disponible indkomst. For i højere grad
at isolere virkningen af et indkomstaftrappet jobfradrag på de unges egne indkomster, er
der i tabellen medtaget en ekstra søjle, der viser ændringen i de ikke-ækvivalerede dispo-
nible indkomster.
Side 2 af 2