Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2410012_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del - Bilag 141
Offentligt
Februar 2021
Opfølgning på eftersyn af akutte it-problemer i skattevæsenet:
Implementering af EU-regler på
momsområdet
Regeringen gennemførte i 2019 et eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer. Eftersynet
havde fokus på ejendomsområdet, opkrævningsområdet, gældsområdet samt told- og momsom-
råderne, hvor der i de kommende år skal implementeres nye EU-regler, som stiller store krav til
skattevæsenet.
Folketingets partier har gennem flere år arbejdet for at genoprette de kritiske områder og styrke
skattevæsenet. Eftersynet viste dog, at arbejdet med områderne var mere omfattende og ressour-
cekrævende end hidtil antaget, og at flere opgaver ville strække sig over længere tid end planlagt.
Det var nødvendigt at udskyde færdiggørelsen af en række projekter og investere massivt i udvik-
lingsopgaverne.
Siden eftersynet har regeringen afsat ca. 2,7 mia. kr. mere til skattevæsenet, end der var lagt op til,
da regeringen tiltrådte. Regeringen har tilført ca. 2 mia. kr. til skattevæsenet og derudover annulle-
ret et rammefald på 650 mio. kr., der ellers var udsigt til i 2020. Regeringen har desuden igangsat
et arbejde om en flerårig aftale for skattevæsenet. Det skal samlet set skabe ro om skattevæse-
nets økonomi og prioriteringen af ressourcer.
Samtidig har regeringen strammet styringen og tilsynet med it-projekter på skatteområdet. Rege-
ringen har etableret et uafhængigt it-tilsyn, der løbende vil trykprøve større it-projekter og føre til-
syn med skattevæsenets it-område. Derudover er der oprettet en whistleblowerordning, og ind-
ført en strammere styring på it-området. Det gælder både en strammere styring af projekternes
økonomi, eksterne it-leverandører og håndteringen af de væsentligste risici.
I dette notat følges op på arbejdet med implementering af EU-regler på momsområdet.
Baggrund for implementering af EU-regler på momsområdet
EU vedtog i december 2017 nye regler på momsområdet (e-handelspakken), som Danmark er for-
pligtet til at implementere. Med de nye EU-momsregler afskaffes momsbagatelgrænsen på 80 kr.
på forsendelser fra lande uden for EU (tredjelande), så der fremover afregnes moms fra første
krone på alle forsendelser. De nye regler medfører også en harmonisering af fjernsalgsgrænserne
ved handel inden for EU, så der fremover skal afregnes moms i forbrugerens hjemland, hvis en
virksomheds samlede salg til EU-forbrugere overstiger ca. 75.000 kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 520: MFU spm. om at redegøre for problemerne med it-systemet, der skal implementere nye EU-regler for moms i dansk lovgivning, til skatteministeren
2410012_0002.png
De nye EU-momsregler skal være implementeret pr. 1. juli 2021, og virksomhederne skal kunne
registrere sig i ordningen fra den 1. april 2021. Implementeringen af de nye EU-momsregler i Dan-
mark medfører blandt andet behov for udviklingen af et nyt it-system (OSM2), så momsafregnin-
gen kan foretages direkte i forbindelse med salg til forbrugere i EU-lande. OSM2 skal understøtte
EU’s nye momsregler, herunder forbedre danske virksomheders konkurrencevilkår og under-
støtte, at momsen i højere grad afregnes i forbrugslandet efter forbrugslandets satser og regler.
Dermed sikres, at lav moms ikke kan anvendes som konkurrenceparameter, og at blandt andet
danske netbutikker på sigt kan konkurrere på mere lige vilkår i EU.
Implementeringen af nye EU-momsregler er en stor og kompleks opgave for Skatteforvaltningen,
som særligt tilskrives stramme frister fra EU for de nye momsreglers ikrafttrædelse. OSM2-projek-
tet er under et stort tidspres, og Statens It-råd har fra begyndelsen vurderet, at projektets største
risiko er en meget presset tidsplan.
Oprindeligt var det Skatteforvaltningens forventning, at de nye EU-momsregler kunne implemen-
teres i Skatteforvaltningens eksisterende systemer. Et teknisk review fra 2018 slog imidlertid fast,
at det var vanskeligt at videreudvikle det eksisterende OSM-system, da det er fejlbehæftet på en
række kritiske tekniske og forretningsmæssige områder. Samtidig var der risiko for, at systemet
ikke kunne imødekomme de omfattende systemkrav, som de nye EU-momsregler forudsætter.
De nye EU-krav på momsområdet blev vedtaget af EU-Kommissionen i henholdsvis december
2017 og oktober 2018.
Konklusioner fra eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer i 2019
Regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-udfordringer i 2019 bekræftede, at tidsfristerne
for implementeringen af de nye EU-momsregler var udfordrede og konkluderede, at der var risiko
for forsinkelser i forhold til EU-fristerne. Eftersynet pegede samtidig på, at der allerede i 2020 ville
være behov for ekstra investeringer til implementeringen af de nye momsregler.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 520: MFU spm. om at redegøre for problemerne med it-systemet, der skal implementere nye EU-regler for moms i dansk lovgivning, til skatteministeren
2410012_0003.png
Opfølgning på implementeringen af nye EU-momsregler
Siden eftersynet har regeringen investeret markant i implementeringen af nye EU-momsregler
ved at tilføre ca. 40 mio. kr. ekstra i 2020 og ca. 110 mio. kr. ekstra i 2021.
Skatteforvaltningen har i løbet af 2020 foretaget og afsluttet en genplanlægning af implemente-
ringsprojektet. Genplanlægningen har medført større klarhed over udviklingsopgaven, så der nu er
identificeret de minimumsløsninger, som skal idriftsættes til implementeringsfristerne. Det er på
nuværende tidspunkt Skatteforvaltningens forventning, at minimumsløsninger for registrerings-
funktionaliteten er færdigudviklet til april 2021, og at minimumsløsninger for angivelses- og beta-
lingsfunktionalitet er færdigudviklet til juli 2021.
Fortsatte udfordringer med implementeringen af EU-regler på momsområdet
Den nye tidsplan for implementeringen af nye EU-momsregler er fortsat presset og forbundet
med væsentlig usikkerhed. I overensstemmelse med den oprindelige plan vil der fortsat være be-
hov for yderligere videreudvikling af den samlede løsning efter EU-fristerne.
Tidsplanen er blevet yderligere presset af en nedsat produktivitet, der skyldes hjemsendelsen af
medarbejdere som følge af COVID-19. Det har været tilfældet for alle EU-medlemslande, og derfor
blev EU-landene enige om at udskyde implementeringsfristerne med et halvt år, så virksomhe-
derne nu skal kunne registrere sig i systemet fra den 1. april 2021 samt angive og betale moms fra
den 1. juli 2021.
Genplanlægningen har desuden vist, at projektet har været markant underestimeret, idet udvik-
lingsopgaven har vist sig større end først antaget. Det skyldes blandt andet, at projektets leveran-
cer tager længere tid at udvikle end oprindeligt forudsat, og at det har vist sig nødvendigt at ud-
vikle et nyt modul til at modtage betalinger, fordi den hidtil forudsatte løsning ville være teknisk og
forretningsmæssig vanskelig at implementere og ikke ville
kunne færdiggøres inden for EU’s tids-
frister.
Det nye udgiftsskøn for udviklingen af OSM2 er fortsat under konsolidering, men det er på det nu-
værende grundlag vurderingen, at udgifterne til projektet bliver mere end fordoblet ift. det oprin-
delige skøn, som Finansudvalget tiltrådte i december 2019. Finansudvalget blev senest orienteret
herom i december 2020.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 520: MFU spm. om at redegøre for problemerne med it-systemet, der skal implementere nye EU-regler for moms i dansk lovgivning, til skatteministeren
2410012_0004.png
Næste skridt i implementeringen af nye EU-momsregler
Efter planen skal minimumsløsningerne for registreringsfunktionaliteten og angivelses- og beta-
lingsfunktionalitet være i drift fra henholdsvis april og juli 2021.
Den nuværende tidsplan for udviklingen af OSM2 indeholder en række risici, som kan medføre, at
udviklingsopgaven tager længere tid end forventet. Det har både været en del af den oprindelige
tidsplan og den nye tidsplan for udviklingsopgaven, at der fortsat vil være behov for yderligere vi-
dereudvikling af den samlede løsning efter EU-fristerne. Det betyder bl.a., at ikke alle dele af syste-
met vil være færdigudviklet den 1. juli 2021, og at visse dele af løsningen, som på sigt skal fungere
automatisk, midlertidigt vil blive håndteret med manuelle sagsgange i Skatteforvaltningen for at
understøtte lovmedholdelighed med de nye regler. De manuelle processer vil blive tilrettelagt, så
de i videst muligt omfang begrænser byrderne for virksomhederne.
Når OSM2-løsningen idriftsættes, vil danske virksomheder med salg til forbrugere i de øvrige EU-
lande opnå administrative lettelser ifm. momsadministrationen. Desuden vil den danske detail-
handel opleve en mere fair konkurrence fra virksomheder i tredjelande og fra virksomheder i an-
dre EU-lande. Endeligt vil et øget momsprovenu tilfalde den danske statskasse.
Kommende orienteringer af Folketinget
Skatteministeriet vil løbende orientere Folketinget om implementeringen af de nye EU-momsreg-
ler. Således er det forventningen, at Finansudvalget forelægges nyt aktstykke om fordyrelsen af
OSM2-projektet i foråret 2021.
Side 4 af 4