Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2406793_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
L 178 - endeligt svar på spørgsmål 12
Offentligt
6. april 2021
J.nr. 2020 - 3004
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 178 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven, pen-
sionsafkastbeskatningsloven og lov om afgift af svovl. (Forhøjelse af grænsen for straks-
afskrivning m.v., midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler, for-
længelse af den midlertidige forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og forsknings-
virksomhed og forlængelse af bundfradrag i svovlafgiften).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 29. marts 2021.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om at bekræfte, at virksomheder, der har det som erhverv at forske, ikke kan fradrage deres udgifter til leje af driftsmidler til forsøgs- og forskningsvirksomhed med 130 pct. i 2020-2022 m.v., til skatteministeren
2406793_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelse af den 28. marts 2021 fra KPMG Acor Tax om
opfinderudgifter i selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. L 178 - bilag 13?
Svar
KPMG Acor Tax anmoder ministeren om, at der redegøres for opfinderes muligheder at
anvende LL § 8 B, herunder om det kan bekræftes,
1. at professionelle opfindere også kan anvende ligningslovens § 8 B vedrørende ud-
gifter afholdt til frembringelse af opfindelser m.v., når udviklingskriterierne (ny-
hedsværdi, kreativitet og usikkerhedsmoment) i ligningslovens § 8 B er opfyldte,
2. at ovenstående udgifter efter praksis også kan fradrages som driftsomkostninger
efter statsskattelovens § 6,
3. at både 1) og 2) gælder, hvor en erhvervsdrivende har afholdt udgifter til en opfin-
delse eller lignende, såfremt udgifterne samtidig kan anses som afholdt som led i
en løbende erhvervsvirksomhed eller i øvrigt har tilknytning til vedkommendes
erhverv, selvom opfindelsen på det pågældende tidspunkt ikke er udnyttet er-
hvervsmæssigt,
4. at der er valgfrihed mellem fradrag efter statsskattelovens § 6 og ligningslovens §
8 B for opfinderudgifter, der opfylder betingelserne for fradrag efter begge be-
stemmelser.
KPMG Acor Tax begrunder sine spørgsmål med en række henvisninger til Den Juridiske
Vejledning, Skattedepartementets afgørelse af 1. januar 1980, j.nr. 86-58/1979, Skattemini-
steriets kommentar til FSR
danske revisorers høringssvar under behandlingen af L 216
(2012-13), SKM2012.634 og forarbejderne i L 6 af 7. oktober 1987 ift. afgrænsningen af
reglerne om fradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed i ligningslovens § 8
B og driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, st. 1, litra a.
KPMG Acor Tax mener, at det synes utvivlsomt, at en virksomhed som en igangværende
og egentlig "forsknings- og udviklingsvirksomhed" som blev anset for omfattet af reglerne
om forsøgs- og forskningsfradrag i ligningslovens §§ 8 B og 8 X, også havde kunnet fra-
drage sine udgifter som driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6.
Efter KPMG Acor Tax´s opfattelse vil bestemmelsen i ligningslovens § 8 B reelt være uden
indhold for en igangværende virksomhed, hvis bestemmelsen ikke kan rumme driftsudgif-
ter. KPMG Acor Tax henviser i den forbindelse til forarbejderne til bestemmelsen i lov-
forslag L 6 af 7. oktober 1987 (1987-88).
Det er herefter KPMG Acor Tax’s vurdering, at for en igangværende erhvervsvirksomhed
må ligningslovens § 8 B være et supplement, som den skattepligtige kan vælge, hvis udvik-
lingskriterierne (nyhedsværdi, kreativitet og usikkerhedsmoment) er opfyldte, uanset at ud-
gifterne også kan fradrages som driftsudgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om at bekræfte, at virksomheder, der har det som erhverv at forske, ikke kan fradrage deres udgifter til leje af driftsmidler til forsøgs- og forskningsvirksomhed med 130 pct. i 2020-2022 m.v., til skatteministeren
2406793_0003.png
Kommentar
Indledningsvist vil jeg henvise til mine svar på spørgsmål 1 og 10 til lovforslaget. I disse
svar nævnes det bl.a., at det af Den Juridiske Vejledning fremgår, at det ved forarbejderne
til bestemmelsen i ligningslovens § 8 B er forudsat, at de af bestemmelsen omfattede ud-
gifter til forsøg og forskning ikke kan fradrages som driftsomkostninger. Sædvanlige
driftsomkostninger er derfor ikke omfattet af bestemmelsen i ligningslovens § 8 B, og det
kan derfor ikke bekræftes, at der er valgfrihed. Sædvanlige driftsomkostninger vil i stedet
kunne fradrages efter bestemmelsen i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a,
Der redegøres i svarene endvidere for, at bestemmelsen i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra
a, indeholder hjemmel til, at virksomheden kan foretage fradrag for virksomhedernes ud-
gifter til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, mens ligningslovens § 8 B, herud-
over sikrer, at der er hjemmel til fradrag for de udgifter, der afholdes med henblik på, at
virksomhederne kan udvide deres indtægtsgrundlag og etablere ny virksomhed.
Der redegøres i tilknytning hertil, at det af Den Juridiske Vejledning fremgår, at fradrags-
retten efter ligningslovens § 8 B forudsætter, at projektet, som udgifterne er knyttet til, in-
deholder et nyhedselement, et element af kreativitet og et usikkerhedsmoment.
Det er opfattelsen, at der også i forhold til opfindervirksomheder skal foretages en son-
dring mellem, om der er tale om en driftsudgift, eller om der er tale om en udgift til for-
søgs- og forskningsvirksomhed, og at ligningslovens § 8 B også kan have et reelt indhold
for opfindervirksomheder, hvis de afholdte udgifter opfylder kriterierne herfor.
I aftale af 8. december 2020 om Grøn skattereform, som nærværende lovforslag har til
formål at udmønte, indgår det, at der skal ske en forlængelse af den midlertidige forøgelse
af FoU-fradraget til 130, således at det også gælder for indkomståret 2022.
Baggrunden herfor er, at det skal øge virksomhedernes incitament til at investere i forsk-
ning og udvikling med henblik på at sikre, at de danske virksomheder fortsat er internati-
onalt konkurrencedygtige. På den baggrund er det netop også fradraget efter ligningslo-
vens § 8 B, der foreslås forhøjet. Der foreslås således ikke en forhøjelse af det almindelige
driftsomkostningsfradrag
heller ikke driftsomkostninger, der måtte være afholdt af virk-
somheder, der driver opfindervirksomhed.
Side 3 af 3