Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2413123_0001.png
10. juni 2021
J.nr. 2021 - 4210
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 514 af 14. maj 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om, hvor lang ventetid der er på at få fat i en medarbejder, når man ringer til henholdsvis Gældsstyrelsen og Skattestyrelsen, til skatteministeren
2413123_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor lang ventetid der er på at få fat i en medarbejder, når man rin-
ger til henholdsvis Gældsstyrelsen og Skattestyrelsen?
Svar
Jeg kan henholde mig til nedenstående, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen og
Gældsstyrelsen:
”I perioden januar 2020
til og med april 2021 var den gennemsnitlige telefonventetid til
Gældsstyrelsen på 13,6 minutter og til Skattestyrelsen på 11,2 minutter.
Telefonventetiden er opgjort fra det øjeblik en persons opkald modtages i Gældsstyrel-
sens eller Skattestyrelsens telefon-kø, til opkaldet bliver besvaret af en medarbejder. Tid
ifm. intern viderestilling indgår ligeledes i opgørelsen og tælles som et selvstændigt tele-
fonopkald.
Det bemærkes, at en andel af opkaldene i spidsbelastningsperioder, hvor der er ekstraordi-
nært mange henvendelser
fx i forbindelse med årsopgørelsen
ikke vil komme igennem
til telefon-kø. Personen, der foretager opkaldet, vil i denne forbindelse mødes af et speak,
der henviser til ekstraordinær travlhed med henvendelser samt en anmodning om, at per-
sonen ringer igen senere. Ventetidsgrænsen for, hvornår dette speak sættes på, kan tilpasses,
og er ikke nødvendigvis ens på tværs af styrelserne.”
Side 2 af 2