Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2407101_0001.png
1. juni 2021
J.nr. 2021 - 3063
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 497 af 5. maj 2021 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere på høringssvarene, jf. SAU alm. del
bilag 232 fra høringen
af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal
undersøge mulighederne for at forbedre skattevilkårene for iværksættere afgivet den 4.
marts 2021?
Svar
Jeg kan henvise til vedlagte høringsskema, hvor de enkelte høringssvar er kommenteret.
Side 2 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Aktive Ejere
Aktive Ejere fremhæver indled-
ningsvis, at de skattemæssige vilkår
og den manglende mulighed for
daglig og effektiv myndighedskon-
takt kan udgøre udfordringer for
medlemmer af Aktive Ejere, og
Aktive ejere støtter det overord-
nede formål med nedsættelsen af
arbejdsgruppen.
Højere grad af forudsigelighed
og gennemsigtighed
Aktive Ejere fremhæver komplek-
siteten af de relevante og skiftende
skatteregler for iværksættere, som
efter Aktive Ejeres vurdering kan
medføre dyre rådgiverregninger.
Efter Aktive Ejeres vurdering er
der også de senere år indført
værnsregler med et unødvendigt
bredt anvendelsesområde, eller
hvor der med sparsomme forarbej-
der er blevet skabt betydelig retsu-
sikkerhed, og nævner to eksempler
i denne sammenhæng.
Det drejer sig om hhv. selskabs-
skattelovens § 2 D, som er en
værnsregel, der sikrer dansk kilde-
beskatning af udbytter, og lig-
ningslovens § 3, der er en værnsre-
gel, som sikrer tilsidesættelsen af
rent kunstige arrangementer.
Aktive Ejere oplever, at en del in-
vestorer vælger at gå udenom
Danmark, bl.a. fordi mange af vo-
res nabolande både har mere at-
traktive skatteregler, en højere grad
af forudsigelighed og en anden
fortolkningsstil, som sikrer, at der
Det er korrekt, at det i nogle til-
fælde har været nødvendigt at ind-
føre målrettede værnsregler med
henblik på at lukke et påvist skat-
tehul. Hermed sikres, at hensigten
med de gældende regler ikke om-
gås via skatteundgåelse
til skade
for alle dem, der betaler den skat,
der er hensigten efter reglerne.
Ved en sådan lovgivning indgår
der altid en afvejning af, hvor
bredt anvendelsesområdet bør
være. Hensigten ved en hullukning
bør altid være at lukke hullet effek-
tivt, men samtidig have fokus på
ikke at ramme unødigt bredt.
Særligt i forhold til bestemmelsen i
ligningslovens § 3 bemærkes, at
der er tale om en generel omgåel-
sesklausul, der er indsat som led i
implementeringen af skatteundgå-
elsesdirektivet. Der er således tale
Side 3 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke gennemføres beskatning,
medmindre der er klar hjemmel til
dette i skattelovgivningen.
om en internationalt anerkendt
værnsregel, og udenlandske inve-
storer vil dermed også skulle for-
holde sig til tilsvarende regler ved
investering i andre EU-lande.
Governance-model
Aktive Ejere anbefaler den parla-
mentarisk arbejdsgruppe at defi-
nere en ekstern uafhængig gover-
nance-model med det primære for-
mål at forbedre skattevilkår og
sagsbehandlingsmuligheder for
iværksættere, og for at komme
uforudsigeligheden og uigennem-
sigtigheden i skattesystemet til livs.
En governance-model, som reflek-
terer de indbyrdes relationer hos
SKAT og ensretter parternes inte-
ressefaktorer, kan ifølge Aktive
Ejere være med til at give iværk-
sætteren overblik over, hvilke reg-
ler, praktik og processer, som lig-
ger til grund for skattemyndighe-
dens beslutninger og vejledning.
Der har gennem en årrække været
øget politisk fokus på at skabe
klare og administrerbare regler i
skattelovgivningen. Det er også et
politisk fokus at få nedbragt sags-
behandlingstiden hos skattemyn-
dighederne, hvor bl.a. øget vejled-
ning skal bidrage til at bringe
endnu større klarhed over regler-
nes anvendelse på forhånd, og in-
den der skulle opstå evt. tvivl om
reglernes anvendelse.
Der kan desuden henvises til, at
Skattestyrelsen har udviklet et digi-
talt univers på skat.dk/start-up
specifikt til iværksættere. I tilknyt-
ning til dette er der dannet et sær-
ligt brevflow til nye iværksættere,
der løbende modtager gode råd og
vejledning om, hvordan de håndte-
rer skattemæssige pligter og frister
i løbet af deres første skatteår. Det
digitale univers og indhold er ud-
viklet sammen med iværksættere
for at sikre, at materialet møder
deres specifikke behov og udfor-
dringer. Der var ca. 14.000 besøg
på skat.dk/start-up i 2020. I april
2021 var der ca. 4.000 besøg, hvil-
ket var en stigning på ca. 25 pct.
ift. samme måned året inden.
Side 4 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Begrænset muligheder for ak-
tieaflønning
Aktive Ejere anbefaler, at loftet
over andelen af medarbejderaktier,
som ansatte må modtage for deres
indsats, fjernes, så de ansatte selv
kan vælge, om de vil have løn eller
ejerandele i virksomheden.
Aktive Ejere bemærker desuden, at
medarbejderaktieordningen (lig-
ningslovens § 7 P) er unødvendig
vanskelig at anvende i praksis for
iværksættere pga. detaljeret regule-
ring og formelle krav, hvilket nød-
vendiggør stor involvering af råd-
givere. Som eksempel nævnes æn-
dringer af aktieklasser
f.eks. i
forbindelse med finansieringsrun-
der
som bevirker, at aktierne an-
ses for afstået med beskatning til
følge.
Der gælder ikke skatteretlige be-
grænsninger for, hvor stor andel af
en medarbejders løn, der kan være
variabel fx som aktieløn. Der er
derimod begrænsning på, hvor stor
en andel af lønnen, der kan modta-
ges som indkomstskattefri aktie-
løn. For nye, mindre virksomheder
kan medarbejderaktier svarende til
op til 50 pct. af årslønnen tilbydes
indkomstskattefrit. Der kan godt
tilbydes en større andel som aktie-
løn. Det indebærer blot, at beskat-
ningen af den del af lønnen, der
overstiger den relevante procent-
mæssige begrænsning (10, 20 eller
50 pct.) i stedet sker som personlig
indkomst efter de almindelige reg-
ler, jf. ligningslovens § 28. I disse
tilfælde vil løn i form af købe- og
tegningsretter til aktier (optioner
og warrants) ikke blive beskattet
ved tildelingen, men først når ret-
ten udnyttes eller afstås. Der gæl-
der intet maksimum efter disse
regler.
Ligningslovens § 7 P indeholder
en række værnsregler, som bl.a. har
til formål at sikre, at reglerne ikke
kan udnyttes til utilsigtet lempelig
beskatning af vederlag, der ikke re-
elt er aktieaflønning. Som generel
betingelse gælder det eksempelvis,
at medarbejderaktierne ikke må
udgøre en særlig aktieklasse, som
fx har lavere stemmeværdi. Derud-
over er det fx et krav, at der ikke
må ske differenceafregning, såle-
des at aktierne aldrig erhverves af
den ansatte.
Side 5 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det er muligt at ændre aktielønsaf-
talen som følge af visse selskabs-
retlige omstruktureringer eller di-
spositioner, uden at aktierne af den
grund betragtes som afstået. Det
er fx muligt at ændre aftalen på
baggrund af bl.a. kapitalforhøjel-
ser, uden at medarbejderaktierne
betragtes som afstået, forudsat de
øvrige betingelser for at anvende
ordningen fortsat opfyldes.
For ordningen for nye, mindre
virksomheder gælder der yderligere
værnsregler, som har til formål at
målrette reglerne mod reel ny og
aktiv virksomhed, som ikke blot er
passiv kapitalanbringelse. Ordnin-
gen er EU-godkendt statsstøtte til
nye, mindre virksomheder, og
godkendelsen hviler på disse
værnsregler, som har til formål at
målrette ordningen mod bl.a
iværksættervirksomhederne.
Iværksætterskatten og udfor-
dringer ved geninvestering i
virksomheden
Aktive Ejere nævner et eksempel,
hvor en ejerleder har frasolgt sin
virksomhed, men stadig ejer under
10 pct. af aktierne i virksomheden
via et holdingselskab. Aktive Ejere
pointerer, at ejerlederen straffes
for at geninvestere en del af sit
provenu fra salget af virksomhe-
den.
Aktive Ejere redegør for, at hvis
ejerlederen sælger samtlige aktier,
er gevinsten skattefri, men hvis
ejerlederen geninvesterer en del af
Ved selskabers investering i unote-
rede porteføljeaktier, dvs. i situati-
oner, hvor ejerandelen i det sel-
skab, der investeres i, er mindre
end 10 pct., sker der ingen beskat-
ning af avancen. Hvis der i stedet
modtages udbytte, skal 70 pct. af
udbyttet medregnes til investorsel-
skabets skattepligtige indkomst,
hvad der medfører en beskatning
på ca. 15,4 pct. af udbyttet. Dette
svarer nogenlunde til den beskat-
ningsprocent, som ville gælde for
en udenlandsk investor.
Side 6 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
provenuet i virksomheden, straffes
ejerlederen med en iværksætterskat
på 15,4 pct. i udbytteskat af det be-
løb, som ikke geninvesteres.
Hvis beskatningen af udbyttet ned-
sættes yderligere, eller udbyttet fx
gøres helt skattefrit, vil der skulle
ske en tilsvarende nedsættelse eller
skattefritagelse af udenlandske sel-
skabsinvestorer, herunder sel-
skabsinvestorer i lavskattelande.
Det skyldes, at porteføljeinveste-
ringer er omfattet af de EU-retlige
regler om kapitalens frie bevæge-
lighed, som også gælder i forhold
til tredjelande. Hidtil har man poli-
tisk ikke ønsket at nedsætte be-
skatningen af udbytte til udenland-
ske investorer, bl.a. under hensyn-
tagen til, at udbyttebeskatningen
sikrer, at der i Danmark sker be-
skatning af aktivitet, der er udført i
Danmark.
Uhensigtsmæssig beskatning af
udbytter og realiseringer fra
unoterede selskaber
Aktive Ejere fremhæver to for-
hold, der efter Aktive Ejeres vur-
dering forekommer uhensigtsmæs-
sige.
Som det første forhold nævnes be-
skatningen, når et selskab modta-
ger udbytte fra unoterede porteføl-
jeaktier. Efter Aktive Ejeres vurde-
ring har det medført komplekse
værnsregler, der skal sikre, at sel-
skaber ikke modtager skattepligtige
udbytter som skattefri gevinst ved
afståelse af aktierne.
Som det andet eksempel nævnes
uhensigtsmæssigheden ved, at sel-
skabsinvestorer beskattes af den
I forhold til baggrunden for be-
skatningen af udbytter af selska-
bers porteføljeaktier kan der hen-
vises til kommentaren ovenfor.
Som nævnt, så ønskes beskatnin-
gen af udbytter af selskabers porte-
føljeaktier fastholdt for at sikre, at
aktivitet i Danmark også beskattes
i Danmark. Det er vurderingen, at
de indførte værnsregler har været
nødvendige for at sikre, at denne
beskatning ikke kan omgås fx ved
særlige koncernstrukturer med en
Side 7 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
investerede kapital, hvis salgssum-
mer m.v. udbetales som udbytter.
Dette medfører ifølge Aktive Ejere
en beskatning på mere end 100
pct. af afkastet.
Aktive Ejere fremhæver, at lovgi-
ver bør gå langt for at sikre, at der
ikke sker en objektiv urimelig be-
skatning, således at der først fore-
ligger udbyttebeskatning, når der
er et afkast, som overstiger anskaf-
felsessummen.
række mellemliggende holdingsel-
skaber.
Beskatning af selskabers udbytte af
porteføljeaktier sker på samme
måde som udbytter generelt be-
skattes, og der er her ikke adgang
til at fratrække anskaffelsessum-
men ved købet af aktierne. I de si-
tuationer, hvor gevinst på aktier
måtte være skattepligtige, vil an-
skaffelsessummen kunne fratræk-
kes ved avanceopgørelsen. For sel-
skabers porteføljeinvesteringer vil
avancen være skattefri, og i det
omfang, anskaffelsessummen bli-
ver tilbagebetalt, vil den således
ikke blive beskattet.
Fjernelse af fantomskatten
Aktive Ejere henviser til, at fan-
tomskatten er en skat, hvor sælger
beskattes af milepælsbetalinger,
som sælger modtager løbende i
overensstemmelse med den kapita-
liserede værdi, som køber og sæl-
ger har fastsat i fællesskab.
Aktive Ejere henviser til, at sælger
beskattes forud for realisering af
alle værdierne, selvom sælger aldrig
får de beløb, der beskattes. Aktive
Ejere mener, at det er en ulogisk
metode at forudbeskatte en even-
tuel gevinst, og henviser til, at man
kun bør beskattes af penge, man
har.
Beskatningen af løbende ydelser er
i dag indrettet således, at der er
sammenhæng mellem beskatning
af sælger og køber. I forbindelse
med indgåelsen af aftalen om en
løbende ydelse skal der ske en ka-
pitalisering af den løbende ydelse,
som på dette tidspunkt danner
grundlag for beskatningen af både
køber og sælger.
Saldoværdien nedskrives i takt
med, at de løbende betalinger for-
falder, og giver således et aktuelt
billede af, hvor stor en del af den
kapitaliserede værdi, der endnu
ikke er modsvaret af betalte ydel-
ser. Så længe saldoen er positiv,
bliver de betalte ydelser ikke be-
skattet hos sælger, og køberen kan
tilsvarende ikke tage fradrag for de
betalte ydelser, idet beskatningen
Side 8 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som nævnt sker på aftaletidspunk-
tet/retserhvervelsestidspunktet.
Skulle de løbende ydelser overstige
den aftalte kapitaliserede værdi, så-
ledes at saldoen bliver negativ, skal
sælgeren medregne den del, som
det negative beløb overstiger den
kapitaliserede værdi med, til den
skattepligtige indkomst for dette
indkomstår. Køberen kan fradrage
et tilsvarende beløb i den skatte-
pligtige indkomst for det pågæl-
dende indkomstår.
De gældende regler medfører, at
hvis sælger ender med ikke at
modtage de betalinger, der er af-
talt, får sælger fradrag for det
manglende beløb.
Reglerne sikrer således, at der ikke
er tale om en fantomskat, fordi
sælger alene beskattes af de beløb,
der konkret bliver betalt.
Mere fleksibilitet i skattekredit-
ordningen
Aktive Ejeres oplyser, at deres
medlemmer oplever et holdnings-
skift hos skattemyndighederne,
idet der stort set kun gives fradrag
for nyt forskningsarbejde.
Aktive Ejere opfordrer til, at ud-
viklingsprojekter i højere grad igen
bør være omfattet af ordningen.
Aktive Ejere påpeger derudover, at
den administrative byrde er blevet
større i form af et øget dokumen-
Der kan efter ligningslovens § 8 X
anmodes om udbetaling af skatte-
kredit på baggrund af udgifter, der
er straksfradraget efter ligningslo-
vens § 8 B, stk. 1, om forsøgs- og
forskningsudgifter. Hertil kræves
efter Skattestyrelsens praksis bl.a.,
at aktiviteten indeholder et ny-
hedselement, et element af kreati-
vitet og et usikkerhedsmoment.
Det har således ikke betydning,
hvorvidt der er tale om et forsk-
ningsprojekt eller et udviklingspro-
jekt. Begge dele vil skulle opfylde
Side 9 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tationskrav. Aktive Ejere anbefa-
ler, at den administrative byrde
ikke konstant øges.
betingelserne for at kunne give fra-
drag efter ligningslovens § 8 B.
Skattestyrelsen kan foretage en
konkret vurdering af en given ud-
gift, når virksomheden har foreta-
get fradrag for udgiften. Såfremt
en virksomhed er i tvivl om, hvor-
vidt et givet projekt er omfattet af
ligningslovens § 8 B, er der også
mulighed for at anmode om bin-
dende svar, så virksomheden inden
afholdelse af udgifter kan opnå
sikkerhed for den skattemæssige
behandling.
Skatteforvaltningen tilstræber lø-
bende at give virksomhederne et
grundlag for at vurdere, hvorvidt
der er tale om udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed, der kva-
lificerer til fradrag efter de særlige
bestemmelser i ligningsloven. Dels
via de løbende opdateringer af
Den Juridiske Vejledning, dels via
særskilte målrettede vejledninger.
Dokumentationskravet i forbin-
delse med indsendelse af anmod-
ninger om udbetaling under skatte-
kreditordningen er uændret. Ene-
ste forskel er, at ansøgningen er
blevet en integreret del af oplys-
ningsskemaet fra og med ind-
komståret 2020. Skattestyrelsen vil
kunne foretage en kontrol af an-
søgningen om skattekredit før eller
efter udbetalingstidspunktet.
Uhensigtsmæssig beskatning f
investeringer i konvertible obli-
gationer
Side 10 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Aktive Ejere finder reglerne for
beskatning af konvertible obligati-
oner uhensigtsmæssige, idet kon-
vertible obligationer beskattes efter
reglerne for skattepligtige aktier.
Det indebærer, at konverteringen
af de konvertible obligationer til
aktier, udløser beskatning af inde-
haveren af de konvertible obligati-
oner, uanset at der ikke er likvidi-
tet til at betale skatten. Aktive
Ejere mener, at konvertible obliga-
tioner bør beskattes som skattefri
unoterede aktier.
Ved en konvertibel obligation for-
stås et gældsbrev udstedt af et ak-
tie- eller anpartsselskab, som giver
långiveren en ret, men ikke en
pligt, til at konvertere sin fordring
på selskabet til aktier eller anparter
i selskabet. Gevinst og tab på kon-
vertible obligationer medregnes ef-
ter reglerne i aktieavancebeskat-
ningsloven.
Selve konvertering af den konver-
tible obligation til aktier medfører
ikke lønbeskatning af den ansatte,
jf. lovbemærkningerne til aktie-
avancebeskatningslovens § 1, stk.
3. Dette gælder også, selvom akti-
ernes markedskurs på konverte-
ringstidspunktet er højere end den
ansattes konverteringskurs.
8-personers holdingselskab bli-
ver skattemæssigt omkvalifice-
ret til investeringsselskab
Aktive Ejere finder afgrænsningen
i aktieavancebeskatningslovens §
19 uhensigtsmæssig, idet selskaber
mv. med 8 ejere eller flere skatte-
mæssigt anses for at udgøre et in-
vesteringsselskab. Dette medfører
lagerbeskatning af gevinsten fra in-
vesteringen.
Aktive Ejere mener, at denne regel
også udgør et eksempel på en
værnsregel med et for bredt an-
vendelsesområde. Derudover er
reglen meget svær at forstå og der-
for svær at håndtere i praksis.
Aktive Ejere anerkender, at lovgi-
ver har ønsket at fællesejede med-
arbejderselskaber, som ejes af
En lempelse af beskatningen af in-
vesteringsselskaber vil give mulig-
hed for skatteundgåelse ved inve-
stering i danske aktier mv. En evt.
lempelse af reglerne vil således
ikke kunne begrænses til investe-
ringer, der foretages via investe-
ringsselskaber beliggende i EU el-
ler lande, som Danmark har en
dobbeltbeskatningsaftale med. På
grund af EU´s regler om kapita-
lens frie bevægelighed vil lempel-
sen også skulle finde anvendelse i
forhold til investeringer via inve-
steringsselskaber i lavskattelande.
Den gældende lagerbeskatning er
således med til at sikre, at den dan-
ske beskatning ikke kan undgås.
Side 11 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
medarbejdere, og som investerer i
arbejdsgiverselskabet, skal være fri-
taget for bestemmelsen. Denne
undtagelse er dog efter Aktive Eje-
res opfattelse for snævert formule-
ret.
Manglende forudsigelighed i
fondenes skattemæssige be-
handling i hele deres levetid
Aktive Ejere fremhæver, at en væ-
sentlig udfordring er, at skattelov-
givningen for fx K/S-strukturens
skattetransparens, carry-beskatnin-
gen, moms- og lønsumsbeskatning
- ændres løbende. Denne uforudsi-
gelighed gør det ifølge Aktive
Ejere vanskeligere at tiltrække in-
ternationale investorer til dansk-
baserede fonde.
Aktive Ejere anbefaler på den bag-
grund, at en etableret fond gen-
nem hele sin levetid behandles
skattemæssigt under det regime,
som var gældende, da fonden blev
etableret, mens ændret lovgivning
udelukkende gælder fremtidige
fond-setups.
Det vil altid være gældende regler,
der finder anvendelse. Det er vur-
deringen, at det vil medføre større
usikkerhed omkring lovgivningen,
såfremt forskellige regler finder
anvendelse på tværs af fondene af-
hængig af, hvornår fonden er op-
rettet.
Myndighedskontakt
Ifølge Aktive Ejere oplever mange
iværksættere at være overladt til sig
selv. Derfor anbefaler Aktive Ejere
arbejdsgruppen, at man drøfter
etableringen af en ”iværksætter-
desk”
hos skattemyndighederne,
hvor iværksætteren vil kunne hen-
vende sig og få konkret vejledning.
Der findes i dag et tilgængeligt di-
gitalt univers på skat.dk/start-up
særligt til iværksættere. Det blev
udviklet pba. brugerinvolvering
mhp. at stille vejledning og hjælpe-
værktøjer til rådighed for iværksæt-
tere ift. at opfylde konkrete pligter
og overholde bestemte frister.
Der er samtidig udviklet et mail-
flow, hvor nystartede iværksættere
Side 12 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
løbende kontaktes i de første 1-2
år af virksomhedens levetid. Her
vejledes om, hvordan iværksæt-
terne indberetter og overholder
konkrete frister, fx ifm. moms,
bogføring, forskud, Skattekonto
mv. Der laves løbende udsøgning
af nye virksomheder, som integre-
res i mailflowet. Derudover henvi-
ses til skat.dk/start-up i diverse
øvrige kampagner på bl.a. SoMe-
kanaler. Siderne havde et samlet
besøgstal på ca. 14.000 i 2020.”
Derudover fremhæver Aktive
Ejere, at såfremt en iværksætter
beskattes i strid med lovens hen-
sigt, bør der være mulighed for di-
spensation, fx ved en vurdering af
Skatterådet.
Ifølge Aktive Ejere er man i Sve-
rige mere villige til at imødekom-
me folk ved domstolene, hvis der
opkræves skat uden klar hjemmel.
Hvis grundlaget for en skatteop-
krævning ikke specifikt er nævnt
som være underlagt beskatning i
Sverige, er man ikke underlagt reg-
lerne, indtil der udarbejdes en op-
dateret lovramme. Aktive Ejere
opfordrer arbejdsgruppen til, at
man ser nærmere på denne
praksis og implementerer mulighe-
den for et dispensationsforum i
Skatterådets arbejdsform.
Grundlovens § 43 fastslår, at skat-
ter kun kan fastsættes eller ophæ-
ves ved lov. Dvs. at der skal være
klar lovhjemmel for at kunne op-
kræve skatter. Og tilsvarende for at
ophæve en skat.
Skatteforvaltningen vil desuden i
sin forvaltning af reglerne tage ud-
gangspunkt i lovens ordlyd, forar-
bejderne til loven og praksis på det
konkrete område. Og såfremt en
skatteyder måtte være uenig i en
afgørelse truffet af skattemyndig-
hederne, vil der være mulighed for
at indbringe denne afgørelse for en
højere instans.
Såfremt der måtte være tvivl om
fortolkningen i forhold til en kon-
kret disposition vil der desuden på
forhånd være mulighed for at bede
om et bindende svar fra skatte-
myndighederne om den skatte-
mæssige behandling. I principielle
sager vil det være Skatterådet, der
afgiver det bindende svar.
Side 13 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv (DE)
DE henviser til DE’s
Panel for
Verdens Bedste Iværksætterland,
som har udarbejdet 28 konkrete
anbefalinger, der bl.a. skal med-
virke til at afvikling af bureaukrati-
ske skatteforhold for iværksættere.
Medarbejderaktier
Dansk Erhverv påpeger, at iværk-
sættervirksomheder har svært ved
at konkurrere på lønnen. Afløn-
ning med ejerandele er derfor et
godt alternativ, men bøvlede skat-
teregler står i vejen for, at iværk-
sættere kan benytte medarbejder-
aktier til at tiltrække talentfulde
medarbejdere.
Dansk Erhverv fremhæver kon-
kret, at det er en udfordring, at
medarbejderaktier i dag tildeles
som en procentmæssig andel af
medarbejderens løn, og at værdien
af aktielønnen afhænger af virk-
somhedens værdiansættelse, som
fastsættes i forbindelse med kapi-
talrejsning, der typisk ikke er ud-
tryk for den reelle værdi, men nær-
mere den potentielle fremtidige
værdi.
Dansk Erhverv foreslår derfor, at
der ved tildeling af medarbejderak-
tier skal kunne benyttes en værd-
isætning, der tager højde for, at
medarbejderaktierne m.v. typisk
ikke handles på markedsvilkår. Det
kan f.eks. være i form af en illikvi-
ditetsrabat på 30 pct. eller særlige
værdisætningsmodeller så som
”409a valuations” fra USA.
Der gælder ikke skatteretlige be-
grænsninger for, hvor stor andel af
en medarbejders løn, der kan være
variabel f.eks. som aktieløn. Det er
ikke en betingelse for at anvende
ligningslovens § 7 P, at aktieløn-
nen fastsættes til en vis procentdel
af lønnen. Der er derimod be-
grænsning på, hvor stor en andel
af lønnen, der kan modtages som
indkomstskattefri aktieløn. For
nye, mindre virksomheder kan
medarbejderaktier svarende til op
til 50 pct. af årslønnen tilbydes
indkomstskattefrit. Der kan godt
tilbydes en større andel som aktie-
løn. Det indebærer blot, at beskat-
ningen af den del af lønnen, der
overstiger den relevante procent-
mæssige begrænsning (10, 20 eller
50 pct.) i stedet sker som personlig
indkomst efter de almindelige reg-
ler, jf. ligningslovens § 28. I disse
tilfælde vil løn i form af købe- og
tegningsretter til aktier (optioner
og warrants) ikke blive beskattet
ved tildelingen, men først når ret-
ten udnyttes eller afstås. Der gæl-
der intet maksimum efter disse
regler.
For så vidt angår værdiansættelse,
er det ikke klart, om Dansk Er-
Side 14 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv foreslår, at den
procentmæssige begrænsning for,
hvor stor en andel af medarbejder-
nes løn, der kan tildeles som aktie-
løn ophæves, og at der i stedet stil-
les et minimumskrav om at få et
fast beløb udbetalt.
hverv forestiller sig, at ”illikvidi-
tetsrabatten” alene
skal gives i for-
bindelse med værdiansættelsen i
forhold til procentgrænserne for
indkomstskattefri aktieløn eller om
det også skal gælde fsva. indkomst-
skattepligtig aktieløn.
Det første vil reelt svare til en for-
øgelse af procentgrænserne, jf.
også Dansk Erhvervs andet for-
slag.
Det andet vil indebære en afvigelse
fra det grundlæggende princip om,
at medarbejderaktier beskattes på
baggrund af markedsværdien. Vær-
diansættelsen baserer sig på de ge-
nerelle, almindelige principper for
værdiansættelse af aktier, optioner
mv., og umiddelbart vurderet vil
det ikke skabe mindre kompleksi-
tet i lovgivningen, hvis denne ord-
ning skulle anvende en anden mo-
del for værdiansættelse end aktier,
optioner mv. i øvrigt gør. Det vur-
deres ikke hensigtsmæssigt at fast-
sætte særregler for værdiansættelse
af medarbejderaktier i visse virk-
somheder.
Fantomskatten
Dansk Erhverv fremhæver, at
iværksættere ofte vil være i den si-
tuation, at de har udviklet en virk-
somhed, men at de har brug for
kapital, hvis virksomheden skal
vokse yderligere, og derfor vil
ejerne sælge virksomheden for at
skaffe den fornødne kapital.
I denne situation vil beskatningen
ske på retserhvervelsestidspunktet,
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Aktive Ejere.
Side 15 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
også selvom betalingen vil ske lø-
bende. Beskatningen finder også
sted selvom, der foreligger usikker-
hed om størrelsen af de enkelte
milepælsbetalinger. Beskatningen
vil kunne udskydes, hvis der her-
sker reel usikkerhed om, hvorvidt
aftalen vil blive gennemført eller
ej. Aftalen har både betydning for
sælgers beskatning og for købers
afskrivningsadgang. Sælger bliver
kun beskattet af de ydelser, som
sælger reelt modtager.
Dansk Erhverv fremhæver samti-
dig ordningen vedrørende beskat-
ning ved overdragelse af goodwill,
hvor sælger har mulighed for at
opnå uforrentet henstand med be-
talingen af skatten, hvis vederlaget
udgøres af en løbende ydelse.
Dansk Erhverv gør ligeledes op-
mærksom på, at dette er en afvi-
gelse fra øvrige situationer, hvor
der gives henstand med skattebeta-
lingen, da der ellers ville være tale
om en forrentet henstandsordning.
Dansk Erhverv foreslår, at der
indføres en bestemmelse i skatte-
lovgivningen, der er parallel med
bestemmelsen i ligningslovens § 12
B, så der gives henstand med skat-
tebetalingen af milepælsbetalinger.
Skatten skal først betales, når de
løbende ydelser betales, jf. reglerne
for henstand med goodwill. Der
skal ikke være krav om betaling se-
nest 7 år efter. Hvis sælger flytter
til udlandet, forfalder det fulde be-
løb til betaling.
Side 16 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Lagerbeskatning og børsnote-
ring
Efter DE’s
vurdering er skattereg-
lerne for iværksættere, der vil no-
tere deres virksomhed på børsen,
uhensigtsmæssige, idet ejerstruktu-
ren oftest foreligger i en holding-
konstruktion.
En iværksætter, der måtte eje un-
der 10 pct. af virksomheden via et
holdingselskab, vil blive lagerbe-
skattet af urealiserede kursgevin-
ster fra noteringstidspunktet.
DE finder det uhensigtsmæssigt,
idet iværksætteren beskattes af en
gevinst, som man endnu ikke har
fået i hånden. Dette vil medføre, at
iværksætteren evt. må ud at optage
lån for at betale skatten.
Dette kan især skabe uhensigts-
mæssigheder ifm. en lock-up peri-
ode, hvor der foreligger en aftale
om, at iværksætteren og tidlige in-
vestorer er bundet til ikke at sælge
deres aktier i en given periode.
DE foreslår på den baggrund, at
iværksættere og andre nøgleinve-
storer kan beslutte, om de vil be-
skattes efter lager- eller realisati-
onsprincippet, i de første 2-3 år ef-
ter aktier er noteret. Muligheden
kan til en start indføres for børs-
noteringer på SMV-børser, så som
First North og Spotlight.
Børsnoterede porteføljeaktier, der
ejes af et selskab, vil efter de gæl-
dende regler være undergivet lager-
beskatning. Der er således tale om
en investering svarende til en al-
mindelig formueplacering i børs-
noterede aktier.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt
at indføre en særlig beskatning ba-
seret på om investor måtte være
iværksætter eller en særlig nøglein-
vestor. For det første, fordi det er
vanskeligt at afgøre, om der reelt
er tale om en iværksætter og nøgle-
investor. For det andet fordi det
vil skabe en yderligere kompleksi-
tet i regelsættet
Ved lagerprincippet fremrykkes
beskatningstidspunktet for gevin-
ster på investeringer, hvilket med-
fører et merprovenu for statskas-
sen i form af en rentefordel. Mod-
sat vil der i princippet kunne ske
en uendelig udskydelse af beskat-
ningstidspunktet, såfremt realisati-
onsprincippet anvendes. Hvis der
omvendt er tale om et tab på inve-
steringen, vil investor opnå fra-
drag, som kan bruges i evt. fremti-
dige gevinster på investeringen. På
den måde udgør lagerprincippet en
fornuftig løsning for både staten
og investor. Samtidig undgås po-
tentielle indlåsningseffekter, hvor
investorerne fravælger ellers mere
profitable investeringer alene for at
undgå at realisere en betydelig
avancebeskatning.
Side 17 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Mulighed for gruppeinvesterin-
ger (syndikering)
DE fremhæver, at beskatningen
ved gruppeinvesteringer, hvor in-
vestering via et syndikeringssel-
skab bestående af 8 investorer eller
flere, skal betragtes som et investe-
ringsselskab, kan udgøre en barri-
ere for iværksættere ift. at tiltrække
risikovillig kapital, fordi investerin-
gen bliver lagerbeskattet.
DE pointerer, at det ofte er en for-
del for iværksætteren at have én in-
vestor fremfor 25 af hensyn til evt.
ejeraftaler.
DE foreslår, at gruppeinvesterin-
ger for over syv investorer undta-
ges fra bestemmelsen i aktieavan-
cebeskatningslovens § 19, stk. 1,
nr. 2, pkt. 4-5, når der er tale om
en investering i en virksomhed in-
den for EU samt fra lande, som
Danmark har en dobbeltbeskat-
ningsaftale med således, at investo-
rerne kan vælge ikke at blive be-
skattet som en investeringsfor-
ening.
Der henvises til kommentaren til
Aktive Ejeres høringssvar.
Dansk Industri (DI)
Efter DI’s vurdering har Danmark
alvorligt brug for en ambitiøs
iværksætterpolitik, som kan sikre,
at Danmark får flere nye og leve-
dygtige virksomheder.
DI har derfor nedsat et Advisory
Board bestående af iværksættere,
investorer og eksperter, som skal
Side 18 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
komme med deres bud på, hvor-
dan nye virksomheder får de bed-
ste muligheder for at udvikle sig.
DI fremhæver, at det er særligt
vigtigt for de små virksomheder, at
skattereglerne er klare og enkle så-
ledes, at de er nemme at forstå.
Det
vil ligeledes efter DI’s vurde-
ring lette muligheden for at digita-
lisere administrationen af reglerne.
Regeringen er enig i denne betragt-
ning. Der har været et politisk fo-
kus på netop dette tema over en
årrække, navnlig på skatteområdet.
Fokus gælder også på tværs af de
erhvervsretlige regler, hvor der ge-
nerelt også er gjort en stor indsats
ift. vejledning.
DI oplyser, at danske virksomhe-
der årligt bruger ca. 14 mia. kr. på
interne timer og professionel råd-
givning mhp. at opfylde rent admi-
nistrative krav i reguleringen ved-
rørende regnskab og bogføring
samt skatter og afgifter (opgjort i
2014). Disse omkostninger udgør
en forholdsvis stor del af de mind-
ste virksomheders økonomi. DI vil
gerne vende tilbage med specifikke
forslag, der kan forbedre disse for-
hold, til den parlamentariske ar-
bejdsgruppe.
Det kan oplyses, at Danmark sco-
rer forholdsvis højt på Verdens
Bankens skala over ”ease
of doing
business”.
Såfremt der foreligger øv-
rige relevante områder, som vil
kunne bidrage til at gøre det endnu
nemmere at drive virksomhed i
Danmark, må der forventes at
være bred opbakning til at se nær-
mere på eventuelle forslag.
Dansk Iværksætter-
forening (DIF)
Mere robuste iværksættere
DIF fremhæver behovet for øko-
nomisk tryghed ved at springe ud
som iværksætter for at få tilværel-
sen til at hænge sammen.
På den baggrund foreslår DIF at
indføre skattefrihed for et skatte-
pligtigt overskud i fx virksomhe-
dens tre første leveår. Derefter skal
virksomheden overgå til almindelig
beskatning.
Forslaget indebærer, at der indfø-
res en særlig skattemæssig begun-
stigelse baseret på virksomhedens
alder. Der vil således være tale om
statsstøtte til visse virksomheder.
Det er vurderingen, at en sådan
statsstøtte ikke vil være muligt ef-
ter de særlige EU-retlige regler om
statsstøtte, jf. bl.a. den særlige
gruppefritagelsesforordning.
Hertil kommer, at forslaget vil
skabe et incitament til kun at drive
Side 19 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skattefriheden vil ifølge DIF inde-
bære en besparelse for iværksætter-
virksomhederne på ca. 7 mio. kr.,
som svarer til en skattelempelse på
op til ca. 1,5 mio. kr. i denne tre-
årige periode.
virksomhed i tre år mhp. at opnå
skattefrihed, og herefter likvidere
virksomheden. Herefter vil en ny
virksomhed kunne etableres mhp
at kunne opnå en ny skattefriheds-
periode. At imødegå dette vil
kræve værnsregler, som kan vise
sig vanskelige at administrere
Beskatning af selvstændige ift.
lønmodtagere
Ifølge DIF beskattes iværksættere
hårdere end lønmodtagere. DIF
henviser bl.a. til Produktivitets-
kommissionen fra 2014, hvor
kommissionens rapport fastslog, at
der foreligger en dobbeltbeskat-
ning af selskabsindkomst som
følge af kombinationen af sel-
skabsskatten og den personlige
skat på aktieindkomst.
Der er ikke aktuelle planer om at
ændre på beskatningen af kapital-
og aktieindkomstbeskatningen.
Øvrige forslag
DIF støtter de øvrige organisatio-
ners forslag til at gøre det mere at-
traktivt at eje og investere i iværk-
sættervirksomheder samt et mere
retvisende tidspunkt for beskat-
ning.
DIF henviser i denne sammen-
hæng til, at der bør foreligge be-
skatning ved milepælsbetalingerne
(fantomskatten), mere fleksibilitet
ved beskatning efter lager- og rea-
lisationsprincippet ifm. børsnote-
ringer, en mere fleksibel medarbej-
deraktieordning og til sidst en æn-
dring af lagerbeskatningen ved ak-
tiecrowdfunding.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Aktive Ejere.
Side 20 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR - danske reviso-
rer
FSR har ingen bemærkninger.
Finans Danmark
Finans Danmark mener, at det
med fordel kan belyses, hvilke mu-
ligheder der er for at sikre mere
gunstige vilkår for at foretage skat-
temæssige fradrag for udgifter i
etableringsfasen.
Det bemærkes, at der efter de gæl-
dende regler er mulighed for at fo-
retage fradrag for visse udgifter af-
holdt i etableringsfasen. Som ek-
sempler kan nævnes, at der for
nogle år siden blev indført fradrag
for erhvervsmæssige lønudgifter
ved udvidelse og etablering.
Herudover kan det nævnes, at en
virksomhed har fradrag for udgif-
ter til rejser og reklame, fradrag for
stiftelsesomkostninger og provisio-
ner ved lånoptagelse, fradrag for
forsøgs- og forskningsvirksomhed
- herunder udbetaling af skattekre-
ditter relateret til forsøgs- forsk-
ningsvirksomhed. Endelig er der
fradrag for tilslutningsafgifter til et
offentligt eller privat anlæg, som
har erhvervsmæssig betydning for
virksomheden.
Derudover mener Finans Dan-
mark, at man bør belyse mulighe-
derne for at sikre iværksættere en
fast kontakt i Skattestyrelsen fra
etableringsfasen og op til 12 måne-
der derefter.
Virksomhederne kan i dag benytte
sig af allerede etablerede hjælpe-
ordninger
hvor der på
skat.dk/startup er nyttig informa-
tion for nystartede virksomheder.
Såfremt der er behov for yderli-
gere afklaringer eller vejledning, er
det muligt at kontakte Kontakt-
centret i Virksomhedsvejledningen
og derigennem få hjælp af Skatte-
styrelsens specialiserede medarbej-
dere, der kan vejlede om virksom-
hedsregistrering, moms, skat og
Side 21 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indberetning af løn, såfremt virk-
somheden har brug for yderligere
vejledning.
Finans Danmark fremhæver ligele-
des, at der kan indgå et tema om
komplicerede regler og mulige re-
gelforenklinger i den parlamentari-
ske arbejdsgruppes arbejde således,
at der kommer eksplicit fokus på
dette indsatsområde. Fx at belyse
konsekvenser af en ensartet skatte-
mæssig behandling af indskud og
hævning af midler fra henholdsvis
en etableringskonto og en iværk-
sætterkonto.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Der er ikke aktuelle planer om at
ændre på reglerne for indskud og
hævning fra etableringskonto og
iværksætterkonto.
Finans Danmark påpeger til sidst
betydningen af regelforenkling på
skatteområdet, som efter Finans
Danmarks vurdering vil kunne bi-
drage til kunne nedbringe de admi-
nistrative omkostninger for både
skattemyndighederne og iværksæt-
terne. Finans Danmark understre-
ger, at dette skal naturligvis ske i
overensstemmelse med et hensyn
til at sikre en effektiv skatteopgø-
relse, og at der betales den kor-
rekte skat.
Ved fastsættelsen af nye regler vil
der altid være fokus på, at reglerne
gøres så enkle som muligt. Det må
dog erkendes, at det i en stadig
mere kompleks verden ofte vil
være svært at gøre tingene enkelt.
Landbrug & Fødeva-
rer
Landbrug & Fødevarer støtter op
om at forbedre rammevilkårene
for nyetablerede iværksættervirk-
somheder.
Landbrug & Fødevarer foreslår, at
iværksættervirksomhedernes start-
omkostninger bør minimeres, og
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Side 22 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det administrative arbejde bør let-
tes med henblik på at gøre iværk-
sættervirksomhederne mere øko-
nomisk robuste og styrke fornyelse
og produktivitet.
Forbedrede fradragsmuligheder
under etableringsfasen
Landbrug & Fødevarer fremhæver,
at gældende regler som udgangs-
punkt ikke giver mulighed for fra-
drag for etableringsudgifter.
Landbrug & Fødevarer fremhæver
dog, at skattemyndighederne i de
fleste tilfælde anerkender fradrag
for omkostninger, der er afholdt
indenfor de seneste 6 måneder, før
iværksætteren startede sin virk-
somhed. Fx udgifter til lokaleleje,
telefon, løn og reklame. Der kan
dog ikke opnås fradrag for udgifter
til fx. revisor, advokat og markeds-
undersøgelser.
Landbrug & Fødevarer foreslår, at
iværksættere tildeles en længere
fradragsperiode vedr. udgifter i
etableringsfasen på f.eks. 12-18
måneder, naturligvis under forud-
sætning af, at udgifterne er afholdt
i tilknytning til den nyopstartede
virksomhed.
Landbrug & Fødevarer foreslår
derudover at gøre ordningen mere
symmetrisk ved tilsvarende at gøre
underskud kildeartsbegrænset, så
underskud kun kan fradrages i de
til virksomhedens tilknyttede akti-
viteter.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans Danmark.
Der foreligger som udgangspunkt
fradrag for udgifter der relaterer
sig til at erhverve, sikre og vedlige-
holde indkomsten. Såfremt en
virksomhed har været i gang i 12-
18 måneder, vil fradragsberettigede
udgifter som udgangspunkt kunne
kvalificeres som driftsomkostnin-
ger. Såfremt der må anses for at
være tale om en virksomhed, der
ikke er erhvervsmæssig, vil indfø-
relse af fradragsret for udgifterne
reelt medføre, at der gives fradrag
for ikke-erhvervsmæssige udgifter.
Side 23 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Endvidere kan ordningen ifølge
Landbrug og Fødevarer gøres
mere fleksibel ved, at der etableres
en valgfrihed således, at dem, der
vælger at benytte den begrænsede
fradragsret, fortsat kan udnytte
eventuelle underskud i anden ind-
komst, men dem, der vælger den
udvidede fradragsret, tilsvarende
har kildeartsbegrænset underskud.
Udvidelse af reglerne om fra-
drag ved indbetaling efter etab-
lerings- og iværksætterkontolo-
ven ved opstart af yderligere ny
virksomhed
Landbrug & Fødevarer fremhæver,
at der efter gældende regler og
praksis ikke kan tildeles fradrag ef-
ter etableringskonto- og iværksæt-
terkontolovens regler for overskud
og lønindtægt fra selvstændig virk-
somhed, hvis det ligger efter det
oprindelige etableringsår og de
nærmest følgende 4 indkomstår.
Dette kan ifølge Landbrug & Fø-
devarer begrænse mulighederne
for at starte flere nye virksomhe-
der op, idet ordningen ikke kan
anvendes igen inden for denne 5
års periode.
Landbrug & Fødevarer foreslår at
udvide ordningen til også at om-
fatte anden og tredje virksomhed
således, at der ved indbetaling star-
ter en ny 5 års periode. Dette skal
være under forudsætning af, at der
er tale om ny virksomhed, som
ikke er tæt forbundet med den før-
ste.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans Danmark.
Side 24 af 25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 497: Spm. om kommentar til høringssvarene fra høringen af beretning af alm. art nr. 5 om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe om iværksætteri, til skatteministeren
2407101_0025.png
Side 25 af 25