Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2408347_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. maj 2021
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 193 stillet af udvalget den 22. april 2021
efter ønske fra Mona Juul (K).
Spørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til - i stedet for at nedsætte grænsen på 50.000
kr. til 20.000 kr. for erhvervsdrivende, der ikke er omfattet af kundekend-
skabspligterne - at afskaffe tusindkronesedlen, jf. også at Den Europæiske
Centralbank har stoppet al produktion af deres største euroseddel, 500 euro-
sedlen, for bl.a. at bekæmpe kriminalitet og terrorisme, og at det særlig er
de store sedler, der bruges til lyssky formål?
Svar:
Forslaget om at skærpe kontantforbuddet er begrundet i risikoen for hvid-
vask og terrorfinansiering forbundet med brugen af kontanter. Kontante be-
talinger kan ikke spores på samme vis som transaktioner, der foretages
elektronisk. Anonymiteten gør det derfor nemmere at hvidvaske eller fi-
nansiere terrorisme ved brug af kontanter. Det gør sig gældende, uanset om
kontantbetaling foregår med pengesedler af høj eller lav værdi, hvorfor en
afskaffelse af tusindkronesedlen ikke kan træde i stedet for en ændring af
grænsen for kontantforbuddet.
Jeg mener derfor ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at afskaffe tusind-
kronesedlen i stedet for at skærpe kontantforbuddet.
Den høje værdi af 500-eurosedlen gør det let at transportere store beløb
over grænserne, hvorefter sedlerne kan hvidvaskes. Det fremgår bl.a. af
Hvidvasksekretariatets & Sporingsgruppens årsberetning fra 2010 samt
Europols rapport
Why is cash still king
fra 2015. Samtidig kan Euro benyt-
tes som betalingsmiddel i store dele af verdenen. På baggrund af denne øget
risiko for hvidvask indførte Danmark et forbud mod anvendelse af 500-
eurosedlen pr. 10. januar 2020.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup