Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2405191_0001.png
28. maj 2021
J.nr. 2021 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 488 af 5. maj 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om, hvilke muligheder implementeringen af EU-direktiv DAC7 giver i forhold til at modtage korrekte oplysninger om indtægter fra deleøkonomiske aktiviteter fra tredjeparter, til skatteministeren
2405191_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder implementeringen af EU-direktiv DAC7
giver i forhold til at modtage korrekte oplysninger om indtægter fra deleøkonomiske akti-
viteter fra tredjeparter, og hvornår ministeren i givet fald forventer en provenumæssig ef-
fekt?
Svar
DAC7 pålægger EU-landene at indføre pligt for digitale platforme til at indberette oplys-
ninger om brugere, som via platformen sælger varer eller personlige tjenester, eller udlejer
fast ejendom eller transportmidler.
Når der i direktivet henvises til ”fast ejendom”, så er der tale om mere end
de boliger, der
er omfattet af den danske indberetningspligt
fx vil udlejning af parkeringspladser, pro-
duktionslokaler og selskabslokaler mv. også være omfattet af indberetningspligten. For så
vidt angår ”transportmidler”, så er der
desuden tale om alle former for transportmidler
og ikke blot udlejning af biler, både osv., som der er indført indberetningspligt for i Dan-
mark pr. 1. januar 2021.
Efter de nugældende danske regler om indberetning af deleøkonomiske aktiviteter er der
ikke indberetningspligt vedrørende personlige tjenester og salg af varer.
DAC7 lægger således op til en relativt bred indberetningspligt, dog med enkelte undtagel-
ser. Borgere som har mindre end 30 salg af varer om året via en digital platform
og som
samtidig tjener højst 2.000 euro herved
skal der fx ikke indberettes om. Overvejelserne
her går på, at der primært vil være tale om salg af private effekter, som ikke er skatteplig-
tige. Myndighederne har således ikke brug for den type oplysninger.
Indberetningspligten omfatter både platforme i EU og platforme i tredjelande uden fast
driftssted i EU, hvis de formidler salg eller udlejning for sælgere eller udlejere inden for
EU. I forhold til de gældende danske indberetningsregler vedrørende deleøkonomiske ak-
tiviteter vil DAC7 betyde, at Skatteforvaltningen vil modtage væsentlig flere oplysninger,
idet yderligere aktiviteter er omfatter af DAC7, ligesom indberetningspligten efter DAC7
er global.
Der spørges til, om de oplysninger, der modtages efter DAC7, vil være korrekte. Kvalite-
ten af de data, der vil blive modtaget, kendes ikke endnu. Det er afgørende for anvende-
ligheden af de indberettede oplysninger, at de enkelte platforme gennemfører de forud-
satte due diligence procedurer korrekt, herunder sikrer en korrekt identifikation af de en-
kelte brugere.
De første indberetninger og udvekslinger af oplysninger vil ske primo 2024 og vil vedrøre
kalenderåret 2023. Fra og med 2023 vil Skatteforvaltningen således have et mere omfat-
tende grundlag at kontrollere ud fra, ligesom den enkelte skatteyder i højere grad vil have
incitament til at oplyse om sine indtægter. Eventuelle provenumæssige konsekvenser som
følge af DAC7 vil dermed potentielt kunne indtræffe fra og med 2023.
Side 2 af 2