Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2320039_0001.png
18. januar 2021
J.nr. 2020 - 9560
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 47 af 27. oktober 2020 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvad det giver i reduktion af drivhusgasser, statsprovenu før og efter tilbageløb og adfærd, samfundsøkonomisk effekt og arbejdsudbud i hvert af årene 2021-2030 at indføre en CO2-afgift efter svensk model, som beskrevet under navnet Koldioxidskatt, til skatteministeren
2320039_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne, hvad det giver i reduktion af drivhusgasser, statsprovenu før og
efter tilbageløb og adfærd, samfundsøkonomisk effekt og arbejdsudbud i hvert af årene
2021-2030 at indføre en CO
2
-afgift efter svensk model, som beskrevet under navnet
”Koldioxidskatt”?
Svar
Danmark og Sverige minder meget om hinanden i den overordnede afgiftsstruktur og det
samlede niveau for beskatning af CO
2
-udledninger. I både Danmark og Sverige er beskat-
ningen af fossil energi opdelt i energiafgifter og CO
2
-afgifter. Dog har Sverige generelt
højere CO
2
-afgift, men lavere energiafgifter end Danmark,
jf. tabel 1.
Sverige har, ligesom
Danmark, ikke en bred og høj ensartet afgift for alle udledninger af CO
2
e, idet der er und-
tagelser og lempelser for CO
2
-afgiften, samt områder der ikke er afgiftsbelagte.
Danmark og Sverige fastsætter energi- og CO
2
-afgifter forskelligt. I Danmark er hhv.
energiafgifter i kr./GJ og CO
2
-afgift i kr./t CO
2
den samme uanset brændslet. Den sven-
ske CO
2
-afgift varierer mellem 752-890 kr./t CO
2
for forskellige brændsler
jf. tabel 1.
Sve-
rige slår oftere flere forskellige brændsler sammen til samme sats både for energi- og
CO
2
-afgiften, selv om der er forskel på, hvor brændslets energi pr. kg/l eller dets udslip
CO
2
pr. kg/l. Den svenske CO
2
-afgift er således ikke fuldstændig målrettet den faktiske
CO
2
-udledning. I Danmark er CO
2
-afgiften fastsat til 177 kr./t CO
2
,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Danske og svenske CO
2
- og energiafgifter på udvalgte fossile brændsler i 2020
Danmark
Kr./ton CO
2
Benzin
1)
Diesel
2)
Fyringsolie
Fuelolie
Naturgas
Kul
Energiaf-
gift
1.904
1.312
766
727
994
597
CO
2
-afgift
177
177
177
177
177
177
I alt
2.081
1.489
943
904
1.171
774
Energiaf-
gift
1.265
823
242
208
314
189
Sverige
CO
2
-afgift
799
752
915
786
804
890
I alt
2.064
1.574
1.157
994
1.118
1.079
1) For benzin med tvunget iblanding af ca. 6,5 vol. pct. biodrivmiddel (angives at reducere CO
2
med ca. 2,6 pct.)
2) For diesel med tvunget iblanding af 25 vol. pct. biodrivmiddel (angivet at reducere CO
2
med ca. 19,3 pct.)
Anm: Omregnet fra svenske handelsenheder til kr./CO
2
ved danske standard forudsætninger om massefylde, energiindhold
pr. t (GJ/t) og CO
2
/GJ. De svenske satser er omregnet med faktoren 1 SEK= 0,71 DKK.
Kilde: Skatteministeriet og det svenske skatteministerium
Niveauet for de enkelte brændsler gennemgås nedenfor.
Danmark og Sverige har stort set samme niveau for de samlede energi- og CO
2
-afgifter
for standard benzin og diesel.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvad det giver i reduktion af drivhusgasser, statsprovenu før og efter tilbageløb og adfærd, samfundsøkonomisk effekt og arbejdsudbud i hvert af årene 2021-2030 at indføre en CO2-afgift efter svensk model, som beskrevet under navnet Koldioxidskatt, til skatteministeren
2320039_0003.png
Individuel opvarmning har stort set samme niveau for de samlede energi- og CO
2
-afgifter
i Danmark og Sverige
1
. For opvarmning med kul er de svenske afgiftssatser højere end de
danske,
jf. tabel 1,
men Sverige fritager og lemper i højere grad afgifterne for kulkraft-
varme end i Danmark. Kollektiv opvarmning med fossile brændsler er lidt lavere beskat-
tet i Sverige end i Danmark pga. lempelserne af afgifter for kulkraftvarme i Sverige.
Både Danmark og Sverige fritager fossile brændsler anvendt til energitunge (metallurgiske
og mineralogiske) processer mv., samt virksomheder inden
for EU’s kvotesystem
fra
energi- og CO
2
-afgifter.
Danmark og Sverige har begge lempelser for afgifter af fossile brændsler anvendt til pro-
ces i industri og landbrug (traktorer og væksthuse) uden
for EU’s kvotesektor.
De sven-
ske afgifter lempes dog væsentlig mindre end de danske. I Sverige betaler industri og
landbrug uden for kvotesektoren fuld CO
2
-afgift og 30 pct. energiafgift for både proces
og opvarmning. I Danmark lempes energiafgiften af fossile brændsler til proces til 4,5
kr./GJ for industri og til 1,5 kr./GJ for landbrug uden for kvotesektoren. For eksempel
vil en virksomhed, der anvender fyringsolie til proces skulle betale 73,1 kr./GJ i Sverige,
men kun 17,6 kr./GJ i Danmark. Fra 1. januar 2022 hæves de svenske afgifter, så der be-
tales 100 pct. både energi- og CO
2
-afgift af fossile brændsler anvendt af industri og land-
brug uden
for EU’s kvotesektor.
Som følge af
Aftale om grøn skattereform
af december 2020 forhøjes energiafgifterne på fos-
sile brændsler for erhverv med 6 kr./GJ i Danmark. Forhøjelserne indfases fra 2023 til
2025. For mineralogiske processer, samt landbrug og gartneri indfases afgiftsforhøjelserne
i 2025.
Danmark har energi- og CO
2
-afgift på affaldsforbrænding. Sverige indførte fra 1. april
2020 en afgift på affaldsforbrænding på ca. 53 kr./t affald, der stiger gradvist frem mod
2022 til knap 90 kr./t affald. En afgift i kr./t affald, som den svenske, der er den samme
uanset energi- og CO
2
-indhold, giver incitamenter til at øge plastindholdet i affald og der-
med øge CO
2
-emissionerne.
Hverken Danmark eller Sverige har afgift på langt de fleste ikke-energirelaterede CO
2
e-
udledninger, herunder udledning af metan fra landbrug, samt skov- og arealanvendelse
(LULUCF). Danmark har dog, modsat Sverige, afgift på F-gasser, samt på metan fra stati-
onære motorer, der bruger biogas eller naturgas. De danske afgifter omfatter således på
nuværende tidspunkt en bredere kreds af klimagasser end i Sverige.
Det svenske og danske afgiftssystem har således helt overordnet samme struktur og ni-
veau. Det svenske afgiftssystem er umiddelbart mere målrettet CO
2
-udledninger, men i
praksis varierer den svenske CO
2
-afgift mere end den danske CO
2
-afgift. Desuden omfat-
ter det svenske afgiftssystem færre klimagasser end det danske. Sveriges samlede afgifter
1
For individuel opvarmning i husholdninger, det offentlige og handels- og serviceerhverv ved dansk brændselsmix, imens
afgifterne er lidt højere i Sverige med svensk brændselsmix.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvad det giver i reduktion af drivhusgasser, statsprovenu før og efter tilbageløb og adfærd, samfundsøkonomisk effekt og arbejdsudbud i hvert af årene 2021-2030 at indføre en CO2-afgift efter svensk model, som beskrevet under navnet Koldioxidskatt, til skatteministeren
2320039_0004.png
af CO
2
er væsentlig højere end de danske for industri og landbrug uden
for EU’s kvotesy-
stem. Omvendt er der aftalt højere afgifter i Danmark for den tunge industri end gæl-
dende i Sverige. Ligeledes er de danske afgifter højere på kraftvarme fra kul. Det svenske
system angiver dermed ikke entydig retning mod en reduktion af CO
2
-udledninger, hvor-
for der ikke er foretaget vurderinger af en omlægning af det danske system til det svenske
system.
Side 4 af 4